Gå til innhold
Hundesonen.no

Baksmell eller penger igjen?

Silje

Recommended Posts

• Svar 75
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Jrg fikk igjen litt over 8000,-, og er enormt skuffa, for jeg trodde jeg skulle få igjen mye mer, for det fikk jeg i fjor og i forfjor.. :)

Men...må vel bare være glad for at jeg ikke ble skyldig.. <_<

;) og :) til dere som ble skyldige.. Men..er dere på utstilling og ser meg og buret til Albin med fullt av mat oppå, så er det bare å komme bort, så skal dere iallefall få mat den dagen.. :P

Skrevet
Ikke fått den ennå, men regner ikke med at det blir det helt store resultatet. Bruker å få igjen rundt 1200,-

Fikk 3202 for å være nøyaktig. Til å tjene så lite er jeg fornøyd med det :)

Skrevet

YEEEEAH - etter det først sjokket la seg gikk jeg grundig gjennom selvangivelsen og fant ut at kemner'n tror at jeg enten har gifta meg eller fått barn med samboeren i løpet av det siste året, så de har likna meg i skatteklasse 1 <_< Det er jo feil, så blir det ikke så ille allikevel :) Men ganske irriterende at de gjør sånne ting. Akkurat som de tenker: Vi prøver oss så kanskje vi får inn noen ekstra skattekroner.

Håper at det ikke er noen soniser som jobber i skatteetaten - ikke meningen å tråkke noen på tærna

*Er så glad så jeg måtte bare si det*

Skrevet

Jeg får igjen 25000! Ble lykkelig da ja, helt til vi fant ut at mannen får baksmell på 18000! DET er dårlig gjort det, når jeg endelig får igjen. Bruker alltid på å være skyldig jeg. Men, vi får jo igjen litt da.

Skrevet

Får igjen. Hvor mye veit jeg ikke enda, siden jeg må levere inn selvangivelsen og trekke fra pendling og bompenger. Men den egenandelen bare stiger og stiger nå..

Skrevet

Alt er feil på min:-(

Har fortsatt samboer, (noe jeg ikke har hatt siden mars 2006) og er i skatteklasse 1. (skal være i 2)

Står kl 2 på skattekortet så jeg har jo trekt skatt etter det.

Så nå får jeg vel ikke vite om jeg får + eller - før i juni :blink:

Guest Jonna
Skrevet

:blink: Får 10000 igjen + reise fradraget så er jeg nesten oppe i 17000,-

Deilig ettersom jeg fikk en ordentlig baksmell i fjor.. Syns jeg fortjente det. Men alle pengene forsvinner vel like fort som dem kommer til sevice å bil mm (ting jeg ikke har råd til nå)

Skrevet

Får igjen rundt 25000,- inkl reisefradrag. Dvs bare 11500,- før reisefradraget, noe som var mindre enn jeg håpet på :blink:

Skrevet
YEEEEAH - etter det først sjokket la seg gikk jeg grundig gjennom selvangivelsen og fant ut at kemner'n tror at jeg enten har gifta meg eller fått barn med samboeren i løpet av det siste året, så de har likna meg i skatteklasse 1 <_< Det er jo feil, så blir det ikke så ille allikevel :blink: Men ganske irriterende at de gjør sånne ting. Akkurat som de tenker: Vi prøver oss så kanskje vi får inn noen ekstra skattekroner.

Håper at det ikke er noen soniser som jobber i skatteetaten - ikke meningen å tråkke noen på tærna

*Er så glad så jeg måtte bare si det*

Men så lenge du ikke er gift og ikke har barn så skal du vel være i skatteklasse 1?

Skrevet
Men så lenge du ikke er gift og ikke har barn så skal du vel være i skatteklasse 1?

Det er riktig, men jeg har en sønn som jeg er eneforsørger for og som ikke er sønn til min samboer. Da er man i skatteklasse 2.

Det snedige er at det er noen år til min sønn blir 18, også flytter de meg over i skatteklasse 1 sånn uten videre :blink:

Skrevet
Det er riktig, men jeg har en sønn som jeg er eneforsørger for og som ikke er sønn til min samboer. Da er man i skatteklasse 2.

Det snedige er at det er noen år til min sønn blir 18, også flytter de meg over i skatteklasse 1 sånn uten videre :blink:

Ahaaa, men da forstår jeg :lol:

Min mamma kan skrive under på at hennes utlegg med meg sluttet ikke selv om jeg ble 18 år :rolleyes:

Skrevet

785,- kr i baksmell, men det er virkelig som å få igjen...

Hadde ventet ca 4000,- i baksmell, men jeg har tydeligvis ikke helt forståelsen av det der... selv om jeg jobber som regnskapsfører... :blink:

Guest Gråtass
Skrevet

HAHAHAHA!!!! Jeg har fått smell på 8800kr, helt til jeg begynte å skrive selvangivelsen og fradragene strømmet på (dvs salg av fast eiendom med tap...) så nå får jeg igjen 28 000 kr i stedet. HURRA!!!!!!!! Jeg er en happy-camper *danse seiersdansen over ikke fullt så urettferdig verden lenger* :blink:

Skrevet
:lol: Får 10000 igjen + reise fradraget så er jeg nesten oppe i 17000,-

Deilig ettersom jeg fikk en ordentlig baksmell i fjor.. Syns jeg fortjente det. Men alle pengene forsvinner vel like fort som dem kommer til sevice å bil mm (ting jeg ikke har råd til nå)

HAHAHAHA!! Jeg har fått smell på 8800kr, helt til jeg begynte å skrive selvangivelsen og fradragene strømmet på (dvs salg av fast eiendom med tap...) så nå får jeg igjen 28 000 kr i stedet. HURRA!!!! Jeg er en happy-camper *danse seiersdansen over ikke fullt så urettferdig verden lenger* :angry:

Men hvordan kan dere se at fradragene tilsier at det snur seg til den potten? Ehr, .. omformulere: hvordan vet dere, når dere tilføyer fradrag som folkene har glemt at dere vil få så mye tilbake???

Det snedige er at det er noen år til min sønn blir 18, også flytter de meg over i skatteklasse 1 sånn uten videre :P

Hm, men er det ikke av betydning at du har samboer? Altså dermed over i skatteklasse en siden man deler på utgifter?

Skrevet

Jeg trodde jeg fikk en dundrende baksmell, men jaggu ble det motsatt. Foreløpig 4000, men da er ikke reise inkludert ennå.

Ikke noe stort beløp, men bedre enn baksmell :angry:

Guest Gråtass
Skrevet
Men hvordan kan dere se at fradragene tilsier at det snur seg til den potten? Ehr, .. omformulere: hvordan vet dere, når dere tilføyer fradrag som folkene har glemt at dere vil få så mye tilbake???

Fordi jeg leverer selvangivelsen gjennom altinn og der er det en fancy knapp på menyen som sier beregn skatt eller noe lignende og da får du en sum, så ser du på papir selvangivelsen hvor mye du har betalt inn i skatt og differansen der er enten til din gode fordel eller litt kjipere..

15 000 til meeeg :angry:

Har litt reise også så får vi se - noen som har litt peiling på det forresten?

Ja hva vil du vite? Evt send meg en PM om det er privat.

Skrevet
Hm, men er det ikke av betydning at du har samboer? Altså dermed over i skatteklasse en siden man deler på utgifter?

I praksis så blir det jo slik hvis man tenker boutgifter o.l., men nå er jeg (etter eget valg) ganske bestemt på at utgifter som vedrører min sønn, går av min konto og ikke av felles konto. Min samboer har jo ingen forsørgerplikt overfor mitt barn.

Det man derimot mister er dobbel barnetrygd og eventuelle andre stønader hvis man har det - og det syns jeg er helt riktig. Slike stønader er jo til for å hjelpe den som er enslig og det er men jo ikke når man er samboer.

Skrevet

Fikk 6000 igjen :angry: Det er sikert ikke så mye for dere "voksne", men for en lusen 18åring som meg er det masse penger :P

Skrevet

Jeg begynner å ane at operasjon selvangivelse kommer til å bli et himla styr i år pga. arv. *sukk* Satser på at tante holder tunga rett i munnen og fikser og forklarer.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...