Gå til innhold
Hundesonen.no

tips til hjernebry og innendørs aktiviteter.


MarieR

Recommended Posts

Ask har lett for å kjede seg, spesielt om han har fått litt lite fysisk mosjon om dagen. Enkelte dager må han bare nøye seg med lufteturer og da blir det lett kjedelig til han. Derfor lurer jeg på om noen har tips til hva jeg kan lage, gjøre eller kjøpe slik at han kan aktivisere seg selv litt de dagene det blir lite mosjon og annen trening. Jeg pleier å legge ut godbitsøk på rommet, eller legge mat og godbiter i en flaske, men bortsett fra det har jeg ikke andre hjernebry-oppgaver til han. Vanligvis får han jo både turer og forskjellig trening om dagene, men som sagt, enkelte dager blir det lite av både tur og trening. Det virker ikke som han har noe i mot slike kjedelige dager, men jeg ser at han kjeder seg, og det liker jeg ikke :)

Hva gjør dere på slike dager? Hvilke leker og aktiviteter osv har dere for at hunden skal få litt hjernebry? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f.eks lære han å rydde? At han putter tingene sine i en kasse som du har. Jeg gjorde det med Mike og han ble veldig god og sliten i hodet av dette. Noe rot ble det da han ikke skjønte at det var bare han sine ting som skulle i kassa, artig å se han iherdig prøve å stappe en stor sofapute i kassa si :rolleyes:

Du kan putte noen godbiter i et håndkle og lage en knute på det.

Putte en godbit under en liten bolle, og han må velte bollen for å få den ut, ganske enkel øvelse, men de må tenke litt første gangen.

Gjemme leken hans inne og han må finne den.

Lære inn "sirkus kunstner" som f.eks rull rundt, snurre rundt.. etc.. Kan egentlig advare litt mot rull rundt ikke er så gunstig i alle settinger. Hver gang jeg ba Mike om å legge seg (dekk) så rullet han rundt, dette gjorde han også når vi gikk opp til bronsjemerket. Noe flaut..

Ellers så er det vel bare fantasien som setter grenser for innedørs aktiviteter.. Håper dette var litt til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal aktivisere hunden min gjør jeg det via leker eller ting i felleskap med meg. Har leke som avgir lyd,klemme på den så lyden kommer også kaster jeg den bortover gulvet i et annet rom så voffsen skal hente den og ta den med tilbake. Det synes hun er ganske gøy,slik kan henne holde på 10-15 ganger før henne blir lei. Du kan f.eks hakke masse pølsebiter eller om du har go`biter. Få hunden til å få øyekontakt med deg. Hver gang den ser i øynene dine så kan du ploffe go`biten ut fra din munn ned til hunden din som belønning. Tenke leker blir hunder som regel ganske sliten av.

Gjenne ting medtoden ser jeg også at du nevnte her at du gjør,den metoden er fin for da får hunden brukt sansene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å gi Ike litt godbitsøk innendørs jeg. Først får jeg han til å sitte og bli(på et sted hvor han ikke kan se hvor jeg gjemmer godisen selvfølgelig), også gjemmer jeg de rundt om i hele stua. Oppå stolkanter, plantepottekanter, oppi ei sko,under bordet,under sofaputer osv. Så sier jeg "søk" og lar han holde på til alt er borte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å gi Ike litt godbitsøk innendørs jeg. Først får jeg han til å sitte og bli(på et sted hvor han ikke kan se hvor jeg gjemmer godisen selvfølgelig), også gjemmer jeg de rundt om i hele stua. Oppå stolkanter, plantepottekanter, oppi ei sko,under bordet,under sofaputer osv. Så sier jeg "søk" og lar han holde på til alt er borte:)

Det gjør jeg også! :D

Så leker vi gjemsel. Hun elsker å finne oss :no: Samma med å ha godbiter inni ting, gjemme leker, lære inn triks osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan gjøre forskjellige ting:

- stappe en kong med godbiter som Arn må jobbe for å få ut, samt at vi gjerne gjemmer den slik at han må lete etter den først

- får ham til å bære forskjellige ting mellom oss (f.eks hente et blad hos far på kontoret og gi til meg i stua)

- lære ham ulike triks

- gi ham et bein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjemmer lekene hans på litt vanskelige plasser. Han er en hund som aldri gir seg før han har funnet alle lekene, så selv om han har funnet de jeg har gjemt tror han gjerne at jeg har gjemt flere så han kan lete intenst i eviheter :no:

Ellers så har vi en del godbitsøk inne i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...