Jump to content
Hundesonen.no

tips til hjernebry og innendørs aktiviteter.

MarieR

Recommended Posts

Ask har lett for å kjede seg, spesielt om han har fått litt lite fysisk mosjon om dagen. Enkelte dager må han bare nøye seg med lufteturer og da blir det lett kjedelig til han. Derfor lurer jeg på om noen har tips til hva jeg kan lage, gjøre eller kjøpe slik at han kan aktivisere seg selv litt de dagene det blir lite mosjon og annen trening. Jeg pleier å legge ut godbitsøk på rommet, eller legge mat og godbiter i en flaske, men bortsett fra det har jeg ikke andre hjernebry-oppgaver til han. Vanligvis får han jo både turer og forskjellig trening om dagene, men som sagt, enkelte dager blir det lite av både tur og trening. Det virker ikke som han har noe i mot slike kjedelige dager, men jeg ser at han kjeder seg, og det liker jeg ikke :)

Hva gjør dere på slike dager? Hvilke leker og aktiviteter osv har dere for at hunden skal få litt hjernebry? :)

Du kan f.eks lære han å rydde? At han putter tingene sine i en kasse som du har. Jeg gjorde det med Mike og han ble veldig god og sliten i hodet av dette. Noe rot ble det da han ikke skjønte at det var bare han sine ting som skulle i kassa, artig å se han iherdig prøve å stappe en stor sofapute i kassa si :rolleyes:

Du kan putte noen godbiter i et håndkle og lage en knute på det.

Putte en godbit under en liten bolle, og han må velte bollen for å få den ut, ganske enkel øvelse, men de må tenke litt første gangen.

Gjemme leken hans inne og han må finne den.

Lære inn "sirkus kunstner" som f.eks rull rundt, snurre rundt.. etc.. Kan egentlig advare litt mot rull rundt ikke er så gunstig i alle settinger. Hver gang jeg ba Mike om å legge seg (dekk) så rullet han rundt, dette gjorde han også når vi gikk opp til bronsjemerket. Noe flaut..

Ellers så er det vel bare fantasien som setter grenser for innedørs aktiviteter.. Håper dette var litt til hjelp.

Når jeg skal aktivisere hunden min gjør jeg det via leker eller ting i felleskap med meg. Har leke som avgir lyd,klemme på den så lyden kommer også kaster jeg den bortover gulvet i et annet rom så voffsen skal hente den og ta den med tilbake. Det synes hun er ganske gøy,slik kan henne holde på 10-15 ganger før henne blir lei. Du kan f.eks hakke masse pølsebiter eller om du har go`biter. Få hunden til å få øyekontakt med deg. Hver gang den ser i øynene dine så kan du ploffe go`biten ut fra din munn ned til hunden din som belønning. Tenke leker blir hunder som regel ganske sliten av.

Gjenne ting medtoden ser jeg også at du nevnte her at du gjør,den metoden er fin for da får hunden brukt sansene sine.

Jeg pleier å gi Ike litt godbitsøk innendørs jeg. Først får jeg han til å sitte og bli(på et sted hvor han ikke kan se hvor jeg gjemmer godisen selvfølgelig), også gjemmer jeg de rundt om i hele stua. Oppå stolkanter, plantepottekanter, oppi ei sko,under bordet,under sofaputer osv. Så sier jeg "søk" og lar han holde på til alt er borte:)

Jeg pleier å gi Ike litt godbitsøk innendørs jeg. Først får jeg han til å sitte og bli(på et sted hvor han ikke kan se hvor jeg gjemmer godisen selvfølgelig), også gjemmer jeg de rundt om i hele stua. Oppå stolkanter, plantepottekanter, oppi ei sko,under bordet,under sofaputer osv. Så sier jeg "søk" og lar han holde på til alt er borte:)

Det gjør jeg også! :D

Så leker vi gjemsel. Hun elsker å finne oss :no: Samma med å ha godbiter inni ting, gjemme leker, lære inn triks osv.

Vi kan gjøre forskjellige ting:

- stappe en kong med godbiter som Arn må jobbe for å få ut, samt at vi gjerne gjemmer den slik at han må lete etter den først

- får ham til å bære forskjellige ting mellom oss (f.eks hente et blad hos far på kontoret og gi til meg i stua)

- lære ham ulike triks

- gi ham et bein

Jeg gjemmer lekene hans på litt vanskelige plasser. Han er en hund som aldri gir seg før han har funnet alle lekene, så selv om han har funnet de jeg har gjemt tror han gjerne at jeg har gjemt flere så han kan lete intenst i eviheter :no:

Ellers så har vi en del godbitsøk inne i huset.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Det har gått seg til, heldigvis! Valpen er endelig fortrolig med barnet mitt sine bevegelser, og barnet respekterer valpen og dens grenser og plass. Jeg så mørkt på det i starten, men endelig er de gode venner med samme energinivå 😂
    • Hei  min hund er 3 år. I vår fanilie er det meg, som er mammaen til hunden og to barn. Ei på 14 og en på 18. Jeg har veldig respekt i forhold til hund og små barn. Vår hund forstår ikke konseptet med barn og jeg ønsker tips til hvordan man kan lære hunden ro når det er barn i nærheten.  I dag blir hun vil, bjeffer og når noen løfter opp barnet blir hun sjalu.. enn så lenge ikke i form av aggresivitet, men i form av bjeffing og ønske om å bort å leke, snuse og er veldig voldsom.  Det er vanskelig å øve når det gjelder barn, men tar i mot alle tips jeg kan få.    
    • Kloklipp ok igjen. Å lide for skjønnheten er ikke hans greie, men Vom er han villig til å lide for. Vi har hatt kjempefremgang på både kloklipp, dusjing og pelsstell. Å få børste, rake, dusje og klippe med maskin, med begge hender og godisen på hylla, kjempefremgang! Når det kommer til stress på treningssenteret er vi langt fra mål, som er en rolig og stille og perfectly well behaved gentleman Edeward, men det er fremgang, både i kurssetting og innom butikken.  Når det kommer til å gå pent i bånd uten bestikkelser hadde vi MASSIV fremgang, før vi plutselig hadde en hævletes setback i dag.  Han gjorde riktignok bare ett eneste bysk etter syklist, av sikkert mer enn 30 forbipasserende jevnt og trutt, så den delen er nesten i mål. Han var SÅ behersket og fin på alle de andre syklistene som passerte.  MEN, han insisterer på å konsekvent gå med hele skulderen foran beinet mitt når han ikke forventer å få betalt. Det er ufattelig irriterende. Luksusproblem, kanskje? Instruktør mener han skal holde frembeina bak skotuppene mine, men å enforce det kravet er BARE stress, så vi har hatt en helt ****** tur i dag. Om jeg fjerner det kravet under casual walking, så har vi det helt fint. Usikker på den avgjørelsen. Det ER greit å ha ham langt nok bak til at han ser meg og følger meg i hva jeg gjør uten å måtte varsle ham først, dersom jeg vil stoppe eller svinge. Samtidig er det dumt å ha dårlig stemning mellom oss over en sånn bagatell.  Jeg oppfatter ham ikke som for selvstendig eller dominant, så jeg tror ikke det å bare la ham gå de 30 cm for langt frem er et lederskapsproblem. Han er bare misfornøyd med hvor treigt jeg går, og føler vel at det går fortere om han er et hode foran.  Å fjerne kravet er å fjerne en stressfaktor for oss begge. Får høre med privatinstruktøren vår hva hun mener før vi gir opp eller finner en annen tilnærming. Ellers var det en massiv skuff å komme til klubbens første utendørstrening i LP for året. Det var INGEN der da vi kom. To stk kom ca 45 min etter start, da vi gikk igjen. Oh well. Planen var å ha det litt dølt der, med døll mat og en døll leke lekt dølt med av en døll muttern, for å ikke få samme problem med forventningsstress som vi har på senteret. Full måloppnåelse på den. Ede forbinder ikke spaserturen dit med noe spennende nå, mer som 2x30 min med krangling om hvor han skal gå ifht meg -_- Vi prøver igjen på torsdag, uten kravet om å holde seg bak skotuppene mine i casual walk. Kanskje legge på mer andre øvelser underveis for å forbinde turen i seg selv mer med mestring.  Utgangsstilling uten godis i hånden? Jeg fikk en på turen i dag. Ikke verst. Den var en opptur  
    • Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...