Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang

lise og bajas

Recommended Posts

Og poenget med å gå med hunden løs om den allikevel skal gå fot er? ;)

Å gå kommandert fot er det kanskje ikke så mye poeng i med mindre man faktisk trener og vil lære hunden å gå med forstyrrelser. Min derimot går rett ved siden av meg, men stopper og snuser nå og da før hun kommer til meg og tusler rundt beina mine igjen. Hvorfor jeg ikke har henne i bånd? For at hun skal få gå - snuse - gå som hun vil uten at jeg må stoppe/dra henne med videre for hver gang hun har funnet en ekstra interessant tisseflekk, og dessuten syns jeg det er langt mer komfortabelt å gå med båndet over skuldra enn festet på hunden, hvor båndet kommer mellom beina hennes, og vips så skal hun på den andre siden, og så skal jeg både svare på en melding og gi godbit og bære bæsjepose osv. Jada, det er kun for min egen skyld at jeg har henne løs, men jeg ser liksom ikke helt problemet når hun rusler i nærheten av meg, når jeg har kontroll, når jeg kaller henne inn når vi møter folk og når hun ikke skremmer vilt (som det forøvrig ikke er noe av der vi går) mer enn det jeg gjør rett og slett ved å gå på gangstien... Så hvorfor ikke, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 102
  • Created
  • Siste svar

jeg må si at jeg ikke bryr meg så mye om båndtvangen. nå bor vi uttpå landet og har en hel skog for oss selv. vilt er det her, og vi har møtt på både elg, rådyr, hare og div fugler. men mine hunder kunne ikke brydd seg mindre om dem.

og når man ser på hvordan raser jeg har så skjønner man det ;)

man skal såklart ta hensyn, men det som fungerer for mine hunder fugerer ikke alltid for andres hunder.

jeg kunne aldri gått med mine i bånd hele tiden, jeg liker å se hvor gøy de har det når de løper løs i skogen. og de holder seg i nærheten av meg(max 20 m borte) så da er det samme om jeg har langline eller ei, når innkallinga funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H.vor mange politi hunder trenes løse i skogen ? Det er vel ikke flere politi hunder i hele landet enn hva det er i en middels norsk hundeklubb.

Politiet får også trene utrykkning med blålys, og t.o.m bryte fatsgrensa lovlig. Verden er ikke rettferdig ;)

Og bare til opplysning så er det faktisk de fleste tjenestehundene som har lov å være løse under organisert trening, men det gir ikke meg de samme rettighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 19 år med hunder som ikke kunne gå løs, har vi endelig 2 som kan det.

Og det gir dem så mye i form av mosjon og stimuli, at det fortsetter jeg med året rundt.

For hunden å få bevege seg fritt er sunt både psykisk og fysisk.

Men som jeg har skrevet før, på egnet område, feks i fjæra her hvor det ikke hekker fugel og det heller ikke ferdes andre folk enn 2 andre familier som er ute i samme ærend.

Så kommer turer i bånd, trening og mye utegang i hagen i tillegg.

Jeg er ikke snauere enn at jeg innimellom til og med kjører litt for fort..

Kan ikke si at det tar fra meg nattesøvnen noen av delene jeg.

Forresten.

Hva skal vi som bor på steder der det ikke finnes friområder gjøre?

Fly til Oslo hver helg?

Eller holde hundene i bånd 24/7?

Jeg velger nok desverre å til en viss grad heller å gi blaffen i båndtvangen...

Å gå kommandert fot er det kanskje ikke så mye poeng i med mindre man faktisk trener og vil lære hunden å gå med forstyrrelser. Min derimot går rett ved siden av meg, men stopper og snuser nå og da før hun kommer til meg og tusler rundt beina mine igjen. Hvorfor jeg ikke har henne i bånd? For at hun skal få gå - snuse - gå som hun vil uten at jeg må stoppe/dra henne med videre for hver gang hun har funnet en ekstra interessant tisseflekk, og dessuten syns jeg det er langt mer komfortabelt å gå med båndet over skuldra enn festet på hunden, hvor båndet kommer mellom beina hennes, og vips så skal hun på den andre siden, og så skal jeg både svare på en melding og gi godbit og bære bæsjepose osv. Jada, det er kun for min egen skyld at jeg har henne løs, men jeg ser liksom ikke helt problemet når hun rusler i nærheten av meg, når jeg har kontroll, når jeg kaller henne inn når vi møter folk og når hun ikke skremmer vilt (som det forøvrig ikke er noe av der vi går) mer enn det jeg gjør rett og slett ved å gå på gangstien... Så hvorfor ikke, liksom?

HERLIG med fornuftige folk ;) Kunne ikke vært mer enig :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HERLIG med fornuftige folk ;) Kunne ikke vært mer enig :closedeyes:

Tja... Utifra de tidligere innleggene dine, høres det ut som om vi har hundene våre løse på ganske forskjellige måter, og at hundene oppfører seg forskjellig når de først går løs:

Så her kommer vi ikke til å følge loven, voffsen får ikke ut alt engergien sin ved å gå i bånd på tur ;)

Jeg synes vertfall ikke noe om at hunder skal gå i bånd under hele båndtvangsper., de kan umulig få utløpt noe særlig med engergi.

Jeg har han alltid i bånd i byen for hans egen sikkerhet. Hvis han plutselig blir skremt og løper ut på en traffikert veg. Etter min mening får ikke hunden utløpt noe energi i byen uansett, derfor har jeg like gjerne båndet på.

Ingen problem å få aktivisert han på andre måten enn å løpe løs, men det er det kjekkeste han gjør så jeg kunne aldri tatt fra han den gleden. hehe

Skulle gjerne brukt langline, men min hund merke fint forskjell på langline og løs. Han løper ikke på samme måte om han går med langline, så den dropper jeg ;)

Hunden min løper faktisk ikke når hun er løs, og hun får faktisk mye mer energiutslipp når hun går i bånd fordi jeg da gjerne har en tendens til å gå fortere (når hun er løs går vi gjerne bare og lunter avgårde begge to). Hun går ikke lenger enn ca fem meter fra meg når vi går alene på tur (alt er annerledes når vi går sammen med andre hunder, hun bryr seg ikke om vilt eller mennesker da heller, men beveger seg lenger unna). Jeg syns det høres litt merkelig ut at hunden din oppfører seg omtrent som min når du mener at den får så mye mer utløp for energi når den går løs i forhold til når den går i bånd. Nå mener jeg ikke å legge ord i munnen din, men når du sier deg enig i det jeg skrev om at jeg kobler av båndet bare for å gjøre det lettere for meg selv og at hunden min bare tusler ved beina mine uansett, så begynner jeg å stusse fordi du tidligere har - flere ganger - skrevet at du ikke har hunden din i bånd fordi han da ikke får like bra utløp for energi som når han går løs. Det tolker jeg dithen at hunden din faktisk løper rundt omkring på og av stien du går på - og selv om han ikke er interessert i vilt kan han fort komme til å skremme noen som du ellers ikke ville ha skremt.

En annen ting er forresten det at jeg er utrolig forsiktig med å ha Tinka løs i skogen på sommeren. Hun går stort sett løs på gangveier, store oversiktlige områder (gressplener, fotballbaner, skolegårder) og i fjæra (og nei, ikke i områder hvor fugler hekker). Og hunden min går forresten løs i byen her og der hvis vi først er der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Utifra de tidligere innleggene dine, høres det ut som om vi har hundene våre løse på ganske forskjellige måter, og at hundene oppfører seg forskjellig når de først går løs:

Hunden min løper faktisk ikke når hun er løs, og hun får faktisk mye mer energiutslipp når hun går i bånd fordi jeg da gjerne har en tendens til å gå fortere (når hun er løs går vi gjerne bare og lunter avgårde begge to). Hun går ikke lenger enn ca fem meter fra meg når vi går alene på tur (alt er annerledes når vi går sammen med andre hunder, hun bryr seg ikke om vilt eller mennesker da heller, men beveger seg lenger unna). Jeg syns det høres litt merkelig ut at hunden din oppfører seg omtrent som min når du mener at den får så mye mer utløp for energi når den går løs i forhold til når den går i bånd. Nå mener jeg ikke å legge ord i munnen din, men når du sier deg enig i det jeg skrev om at jeg kobler av båndet bare for å gjøre det lettere for meg selv og at hunden min bare tusler ved beina mine uansett, så begynner jeg å stusse fordi du tidligere har - flere ganger - skrevet at du ikke har hunden din i bånd fordi han da ikke får like bra utløp for energi som når han går løs. Det tolker jeg dithen at hunden din faktisk løper rundt omkring på og av stien du går på - og selv om han ikke er interessert i vilt kan han fort komme til å skremme noen som du ellers ikke ville ha skremt.

En annen ting er forresten det at jeg er utrolig forsiktig med å ha Tinka løs i skogen på sommeren. Hun går stort sett løs på gangveier, store oversiktlige områder (gressplener, fotballbaner, skolegårder) og i fjæra (og nei, ikke i områder hvor fugler hekker). Og hunden min går forresten løs i byen her og der hvis vi først er der nede.

Felles: Begge bryter loven ved og ha hundene løse. Aron går gjerne bak meg, forran meg eller ved siden av meg, men når han går han i bånd får han ikke snuse, "løpe" fritt, som han vill, men er alltid ved siden av meg og løper rundt meg. og han blir ikke sliten på samme måte som han gjør når han går i bånd. Tolk det som du vil.

Men tror uansett du bør nok lese om igjen. "herlig med fornuftige folk" Ponget mitt er at hunder som er under kontoll fint kan få den friheten å være løse. Spekuler og kveruler som du vil. Enige blir vi aldri uansett ;)

Har jeg noen gang nevnt at vi har hundene løse på samme måte? Ikke som jeg kan se. Det er det vel ingen som har heller ;) Dessuten har vi heelt forskjellige hunder, så det ville aldri vært mulig. Mulig jeg missa spørsmålet ditt, men det får bare være.

Folk bryter lover på forskjellige måter, og dette er den eneste loven jeg bryter (tror jeg :P ). Når vi flytter til Stavanger kommer jeg nok til å være mer forsiktig, merker at folkene der er mye mer gretne/irriterte på hundefolk der enn i Sauda ;)

Tror folk har fått med seg mitt poeng, så tror ikke jeg skal skrive mer her, da blir det bare masse OT :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det båndtvang hele året, og da blir selv påstanden om vern av småviltbebiser tynn (selv om jeg er enig i den) og i tillegg er det inger friområder å slippe hundene på.. Det å holde en hund i bånd til enhver tid ute, og aldri la den få lov å løpe løs å strekke på bena det er på katen til hundemisshandling mener jeg! Og jeg synes heller ikke å løpe ved siden av en sykkel kan sammelnlgnes med å løpe løs!

Men nå har jeg også en rase som trenger å få strekke litt på bena da.. De som har vært rundt en mynde som ikke får løpe skjønner hva jeg snakker om.. (omtrent som en dame med kronisk pms ;) )

Så ergo:jeg er en lovbryter (og jeg har til og med søkt politihøygskolen; huttemegtuuu!!);)

Jeg kommer til å fortsett å ha hunden min løs til den dagen hun ikke lenger er på jorda sammen med meg!

PS: Med å løpe løs så mener jeg altså ikke å fly villmann i skogen 4 km unna eier! Med løs mener jeg at hunden er løs å snuser, løper og herjer fritt i nærheten av eier, og med kontroll i form av innkalling om noe skulle skjedd!

Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som stikker av bør ikke slippes fritt (uten inngjerding) pga av hundens sikkerhet mener jeg!

Og bare for å gjør det hele komplett så kjører jeg også for fort, drikker meg full, og synes alltid min, og mitt er best ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H.vor mange politi hunder trenes løse i skogen ? Det er vel ikke flere politi hunder i hele landet enn hva det er i en middels norsk hundeklubb.

Politiet får også trene utrykkning med blålys, og t.o.m bryte fatsgrensa lovlig. Verden er ikke rettferdig :)

Og bare til opplysning så er det faktisk de fleste tjenestehundene som har lov å være løse under organisert trening, men det gir ikke meg de samme rettighetene.

Det jeg mente var at de skremmer dyrene minst like mye som min evt kunne ha gjort, for jeg har dem rett uttafor døra av og til. Så da er vel båndtvangen nyttesløs, når de skremmer de små dyra likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en BC -svært førerorientert- med masse jaktinnstinkt. Hun kan ikke slippes der det er mulighet for å møte vilt, MEN hun går endel løs i båndtvangperioden allikevel. Jeg har "mine" områder hvor jeg vet at viltet ikke farter, og der får hun gå løs. Hun mistrives forferdelig om hun må gå i bånd hele tiden, dessverre, så jeg finner hvert år nye steder hun i det minste kan få rase fra seg. Fotballbaner og beiter med gjerde (uten dyr- hehe) er mye brukt. Det ER utrolig leit at folk som ikke har peiling- eller ikke bryr seg- slipper hundene hvor som helst, og jeg blir knallprovosert av folk som går i skog og mark hvor det ER mye dyr og lar hundene bare løpe. Men det går faktisk ann å bruke skjønn også.. Det ER ikke vilt over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig er det, men samtidig er det en ypperlig mulighet for oss eiere og sysselsette hunden vår på andre måter enn å la den fare løs.

Jeg benytter anledningen til å gå mye spor, trene mye lydighet, jogge og sykle med hunden. I skogen så gjør vi forskjellige ting, balanserer på "trestubber" går sikksakk mellom trær, noe klønete med bånd, men funker..

Er jo så mye å gjøre selv om vi ikke kan ha hunden løs. Vi må bare bruke hodet litt og finne andre muligheter..

Og jeg benytter evt et friområde så han får "rast" av seg litt innimellom..

Båndtvangen er ikke så ille, ikke noe å klage over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en BC -svært førerorientert- med masse jaktinnstinkt. Hun kan ikke slippes der det er mulighet for å møte vilt, MEN hun går endel løs i båndtvangperioden allikevel. Jeg har "mine" områder hvor jeg vet at viltet ikke farter, og der får hun gå løs. Hun mistrives forferdelig om hun må gå i bånd hele tiden, dessverre, så jeg finner hvert år nye steder hun i det minste kan få rase fra seg. Fotballbaner og beiter med gjerde (uten dyr- hehe) er mye brukt. Det ER utrolig leit at folk som ikke har peiling- eller ikke bryr seg- slipper hundene hvor som helst, og jeg blir knallprovosert av folk som går i skog og mark hvor det ER mye dyr og lar hundene bare løpe. Men det går faktisk ann å bruke skjønn også.. Det ER ikke vilt over alt.

Enig med deg, det er faktisk ikke vilt overalt. Jeg kjenner skogen jeg går i, har aldri sett et levende pattedyr der. (Uten om andre hunder). Går bare der jeg er kjent. Gidder ikke gå rundt i skogen under båndtvangen og "lete" etter vilt!

Møtte en dame med en løs hund på Østensjø vannet i går. Kompisen min og jeg sa til hun med forsiktig stemme at det var båndtvang her. Vi ville skåne henne for en bot på 6.000 kr. Hun var overlykkelig for at vi sa i fra. Østensjøvannet er et verneområde for mange sjelde fuglearter som folk har nevnt før her. hun unnskyldte seg med at det var første gang hun gikk der med hund, da hunden var lånt av en nabo. En labrador retriver. Sier ikke mer...

Jeg er en lovbryter... Jeg innrømmer det. Men jeg ser hvor lykkelig hunden min er når hun får løpe fritt der hun kjenner stiene. Jeg kunne selvfølgelig tatt på på langline, men hun får ikke samme friheten, som mange andre har nevnt her inne.

Jeg stoler på hunden min. Selv om man aldri skal stole 100% på en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryter loven på egnede områder..dvs på jordene her, på stranden "vår" (der finnes det faktisk ikke vilt, ikke hekkes det der heller) og på inngjerdene nedlagte sandtak. Det kunne muligens vært vilt på sandtakene, men da de benyttes som motorcross baner hele sommeren så tviler jeg faktisk...

Ellers er jeg svært nøye med å holde bikkjedyret i bånd der jeg vet det kan være villt fram til sånn ca slutten av august.. Da blir jeg mer slepphendt fordi jeg vet han ikke jager noe særlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryter loven på egnede områder..dvs på jordene her, på stranden "vår" (der finnes det faktisk ikke vilt, ikke hekkes det der heller) og på inngjerdene nedlagte sandtak. Det kunne muligens vært vilt på sandtakene, men da de benyttes som motorcross baner hele sommeren så tviler jeg faktisk...

Ellers er jeg svært nøye med å holde bikkjedyret i bånd der jeg vet det kan være villt fram til sånn ca slutten av august.. Da blir jeg mer slepphendt fordi jeg vet han ikke jager noe særlig..

Enig, det er ca sånn vi gjør det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kommet hjem etter tur med hunden min i parken. Hendelser med hund burde jo ikke komme som en overraskelse, men i dag ble jeg jammen det. Først møter jeg en mann ved dammen, der hekker gakkgakken, han har dachsen sin i bånd og han ser på polarhunden sin som løper løs og jager gakkgakken. Jeg spør høflig om han vet det er båndtvang fra 1.april (det kan jo hende noen har bommet på datoen) og at den for fuglene og dyra. Jada mannen viste det han... fiiiiiiiiiiint :icon_redface:

Neste var atter en eldre herre med dachs i bånd, og to pointere løpenes rundt i buskasset. Nå gidder jeg ikke å spørre for det blir litt dumt. Han har jo en i bånd og det er den minste som kan gjøre minst skade. Mens far ser på, med lille dachs i bånd, legger bikkja på svøm etter gakkgakken som skvattrer og flakser.

Så da lurer jeg litt på logikken bak det å ha den lille i bånd og jakt og polarhund løs. Anyone?

Jeg er så vist ingen engel og prektig hundeeier, men passer da på at bikkja ikke gjør skade som disse tre hundene gjorde, på under 5 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh? Var det ikke 15 april?? :icon_redface:

Edit: nei, 1 april... da har frk Hansen brutt båndtvangen sist i dag og det midt i skogen :) Til mitt forsvar er det så mye snø her enda at jeg tipper dyrene ikke har fått med seg at det er vår *kremt* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kommet hjem etter tur med hunden min i parken. Hendelser med hund burde jo ikke komme som en overraskelse, men i dag ble jeg jammen det. Først møter jeg en mann ved dammen, der hekker gakkgakken, han har dachsen sin i bånd og han ser på polarhunden sin som løper løs og jager gakkgakken. Jeg spør høflig om han vet det er båndtvang fra 1.april (det kan jo hende noen har bommet på datoen) og at den for fuglene og dyra. Jada mannen viste det han... fiiiiiiiiiiint :icon_redface:

Neste var atter en eldre herre med dachs i bånd, og to pointere løpenes rundt i buskasset. Nå gidder jeg ikke å spørre for det blir litt dumt. Han har jo en i bånd og det er den minste som kan gjøre minst skade. Mens far ser på, med lille dachs i bånd, legger bikkja på svøm etter gakkgakken som skvattrer og flakser.

Så da lurer jeg litt på logikken bak det å ha den lille i bånd og jakt og polarhund løs. Anyone?

Jeg er så vist ingen engel og prektig hundeeier, men passer da på at bikkja ikke gjør skade som disse tre hundene gjorde, på under 5 min.

Eh? Var det ikke 15 april?? ;)

Edit: nei, 1 april... da har frk Hansen brutt båndtvangen sist i dag og det midt i skogen :) Til mitt forsvar er det så mye snø her enda at jeg tipper dyrene ikke har fått med seg at det er vår *kremt* :)

Båndtvang eller ikke båndtvang. Man lar vel ikke hundene sine løpe rundt og være idioter for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvang eller ikke båndtvang. Man lar vel ikke hundene sine løpe rundt og være idioter for det.

Vel, bikkja mi løper alltid rundt og er idiot når han er løs han.. flakser det en fugl opp forann han så setter han etter. Han jager ikke langt, men de skvetter unna. Skal han være i bånd året rundt han da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, bikkja mi løper alltid rundt og er idiot når han er løs han.. flakser det en fugl opp forann han så setter han etter. Han jager ikke langt, men de skvetter unna. Skal han være i bånd året rundt han da?

Hehe.. nei. Ikke det jeg mente.

Du står vel ikke å ser på at han plager endene i parken f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør jeg ikke..men fort gjort at de får gjort litt ugang allikevel liksom :icon_redface:

Det er en ting at bikkjene våre skremmer opp vilt og vi stopper dem. Men å stå å se på eller gi blanke i at bikkja jager er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke alltid er flink til å ha hunden(e) i bånd i båndtvangsperioden, men jeg ser alltid an hvor det er "trygt" å slippe dem. Orry har LITE jaktinnstinkt, men jeg vet han kan finne på å følge etter fugler på bakken. Derfor slipper jeg ikke han der jeg vet det er fugler med nyklekkede egg osv. Norma er foreløpig såpass ung at jeg ikke vet hvordan hun reagerer, men dersom hun viser interesse for fugl eller annet vilt kommer jeg til å søke til steder hvor hun kan løpe løs uten å true dyrelivet.

Jeg kommer aldri til å holde mine hunder i bånd hele båndtvangstiden, men jeg er NØYE på hvor de får løpe fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine løper løse hele året, de. Ikke i bystrøk, parker, eller områder hvor jeg vet der ferdes vilt.Heller ikke i beiteområder. Nå er ikke mine vofser de mest jaktete, de holder seg i nærheten av meg. I ett av skogsområdene vi frekventerer, går der en del sau om sommeren, og her har jeg selvsagt hundene i bånd Tidlig sist høst traff jeg på en løs setter der , den løp som en gal rundt i området. Eieren sto ute på et jorde og studerte himmmelen, og jeg spurte om han var klar over sauene. Joda, det var han, men han hadde råd til å erstatte en sau eller to!

Jeg spurte om han hadde råd til å erstatte bikkja. Det var bare å kjøpe seg en ny, var svaret.

Sånne som han, gjør at jeg ikke har dårlig samvittighet for å la hundene gå løse i "ufarlige" områder-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine løper løse hele året, de. Ikke i bystrøk, parker, eller områder hvor jeg vet der ferdes vilt.Heller ikke i beiteområder.

Ok... Hva ble det igjen da? Altså hvor slipper du dem da?

Altså, jeg er som sagt en lovbryter selv, men kommer ikke med masse tåplige unnskyldninger for at jeg er det, eller kommer med teite formuleringer. Jeg har han løs og holder øye med han! Ja jeg vet jeg fint kan hoppe over denne tråden, men gjør det ikke, og jeg blir helt satt ut av folks mer eller mindre dårlige unnskyldninger. Ikke hekkende fugl i den fjæra, ei heller på "deres" strand, mine jager ikke, osv osv osv. Kan dere ikke bare si at dere ikke gidder å være lovlydige? Det finnes ikke en eneste god unnskyldning i verden for å bryte den loven, men mange gjør det, noen har kontroll på dyret og andre har det ikke. Så får en bare håpe at man er den først nevnte.

Min unnskyldning? Har ikke! Kanskje jeg skal kjøpe flexiline :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...