Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang


lise og bajas

Recommended Posts

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar
Ikke ofte det springer politi ute i skogen da...

Nei, det er det nok ikke! Men derimot små dyreunger som blir født framover våren. Det er jo bl.annet på grunn av dem at det er båndtvang på denne tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og skulle man bli tatt av oppsynet eller evt politi (hvilket vel er rimelig utenkelig - de har vel viktigere ting å bedrive sin tid med enn å sjekke om hundeeiere holder sin hund i bånd), er det bare å legge seg på rygg og logre vilt - og innrømme sin brøde. Det er iallefall ikke noe poeng i å protestere :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få en kraftig bot.

Fant dette HER

"Straff

Hundeeiere som overtrer båndtvangsbestemmelsene kan straffes med bøter og fengsel inntil 1 måneder, jfr. hundeloven § 28 . Offentlig påtale skjer bare når det finnes påkrevd av allmenne hensyn. Dette innebærer at det er politiet/ påtalemyndigheten som avgjør om det skal reises straffesak mot hundeeieren."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg det nå koster 5000,- hvis du blir tatt med løs hund. Nede ved Østensjøvannet hekker diverse gakker av mer og mindre skjeldne typer. Her patruljeres det også innimellom og øvrigheta er ikke nådig. På og innenfor gangveien som går rundt vannet er det båndtvang hele året. Vi går alltid med hunden i bånd der nede, men møter rett som det er løse hunder. I hekketiden sier jeg i fra at det er dyrt å ha hunden løs der, resten av året er det ikke mitt problem om folk er tette i nøtta.

Vi har vært i skauen i dag med tre bikkjer i hver sin langline. Det gikk så fint så. Kan ikke si at vi holdt i lina hele tiden, men den var i tråkke - nærhet sånn nesten hele tiden. Vi trenger nok en liten tilvenning. Manglet forresten èn line og dyrebutikken på Manglerud var utsolgt. Kjøpte femten meter line og en carabinkrok på Jernia og lagde en selv. Det kostet meg kroner 169,-. Såvidt jeg husker var det billigere å kjøpe ferdig langline. Merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som ikke bryr meg om denne regelen. Bikkja mi må få springe fra seg -samme hvilken årstid det er.

Men han er ikke løs midt i byen da :icon_confused:

Ja, det var lurt, sikkert mye vilt i byen så best å overholde båndtvangen der... :P

Det er der det ikke ferdes folk og fe.

Hvor finner man steder hvor det ikke ferdes folk eller fe?

Eller vilt som jo er de båndtvangen er for..

*ønske seg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år som alle tidligere år blir jeg trist av å lese om hundeeiere som har så forbanna lite empati for annet dyreliv...

Støtt og stadig hører man om de som er pliktoppfyllende å flinke der det ferdes FOLK, men gir F i skogen der ikke folk kan se de... BÅNDTVANGEN ER FOR Å VERNE VILTET, IKKE FOLK OG ANDRE HUNDER!

Jeg skal ikke påstå at jeg følger båndtvangen 100% selv, men der sjansen for å støte på vilt er til stede gjør jeg det. Særlig nå på forsommeren synes jeg det er uhyre viktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år som alle tidligere år blir jeg trist av å lese om hundeeiere som har så forbanna lite empati for annet dyreliv...

Støtt og stadig hører man om de som er pliktoppfyllende å flinke der det ferdes FOLK, men gir F i skogen der ikke folk kan se de... BÅNDTVANGEN ER FOR Å VERNE VILTET, IKKE FOLK OG ANDRE HUNDER!

TAKK :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke hundeeiere flest har noe mindre empati med ville dyr enn bilistene som kjører i normal fart i elgtett strøk, veiplanleggere som legger veier midt i trekkene, orienteringsløpere som bedriver hobbyen sin, og - ikke minst - jegerne som skyter de samme dyrene som det er så viktig å verne tidligere på året.

Jeg tror på en måte at alt det maset om "de stakkars dyrene" gjør at folk kanskje blir litt VERRE - den evige "stakkars stakkars stakkars", samtidig som man vet årsaken til at jegerne vil ha dem "i fred" og pleie frem nye generasjoner. For folk ser at hundene ikke har det så bra når de ikke får løpe fritt, og da blir det til at man slipper når ingen ser det - er min påstand.

Båndtvangsbruddoppslagene er omtrent som hundebittoppslagene - det er de ytterst få tilfellene det går galt, at man hører om det, og så gjøres det til "typisk".

For hvorfor er det ikke like "katastrofetilstander" i nabolandet Sverige, med flere hunder enn her, sikkert også like mye vilt og kanskje tettere på, hvor det ikke er samme kjat, mas og drittslenging om de hensynsløse hundeeierne? Venner i Sverige rister på hodet over hvordan dette hausses opp her. For det kan da ikke være sånn at folk bruker hodet mer når de oppfordres på mer intelligent vis om å vise hensyn, uten "tante sofier" og jegere som pleier sin egeninteresse?

Derfor var det utrolig positivt at Oslo kommune - etter hundreogørti runder med fordømming av "onde hundeeiere som slipper hundene sine" - faktisk gjorde noe konkret, og lagde disse frisonene. Det var sånn omtrent endel tiår forsinket, men nå er de her - og da gjør det livet greiere for de "stakkars hundene".

Niks, mine hunder har det ikke ålreit når de taues rundt i bånd - så de slippes. Siden jeg ikke vil ha økt jaktlyst på dem, gjennom suksess med å få løpt eter, så trener jeg mye - og vurderer ting hele tiden. Siden eldstemann har innkalling selv om rådyrene spretter rundt ørene på ham, så får han gå mye løs - når ingen ser det. Jepp. Den andre er ikke like patent enda, så det blir nok mange turer i frisonene.

Og er det ikke pussig at det iblant er eierne med "de verste jagerne" - fuglehundene - som kan ANTAS å ha en viss jaktinteresse og forståelse for viltpleie og viltbestand, som gir mest blanke mange steder?

Og hvem er det man SER bryter denne båndtvangen i marka, for å snakke om det området som jeg kjenner, og hvem er det som ser dem? Antagelig folk som ferdes i bynære skogsområder - der det er tjukt av folk i helgene, og der dyrene antagelig har trukket vekk fra likevel når yngletiden nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...