Gå til innhold
Hundesonen.no

For dyrt med renraset hund..


Car00line

Recommended Posts

Jeg har letet lenge etter en passende hunderase. Så fant jeg den jeg tror er den rette for meg, finsk lapphund.

Jeg fikk klarsignal, og er sotten opp på noen oppdrettere.

Igår kveld fikk jeg vite at de syns 10 000 var for dyrt for en hund. (og det var grensa da vi begynte å lete) Tilfelle ting ikke går så bra som jeg tror det vil, så vil de ha en billig hund... Altså antageligvis en blandingshund.

Jeg trenger gode argumenter for å kjøpe en renraset hund!

Hadde jeg hatt pengene selv så skulle jeg kjøpt den, men jeg har ikke så mye, for jeg fikk vite vi skulle dele 50/50..

Blir helt frustrert <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får enten vente med å kjøpe hund til du har mer penger, eller du kan ta inn en omplasseringshund. De koster de og, men billigere enn rasehund (selv om omplasseringshunder kan være renraset de og), og så får du hjelpe et individ som trenger det.

Spørs hva du skal bruke hunden til da.

Utstilling er jo helt utelukket om du får tak i en blandingshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, planen er å prøve meg på utstilling.

Men er det ikke bedre å få en rase, der du kan lese om dem, og vet ca. hva du går til.

Å få en blanding føler jeg er så usikkert.

Jeg får vel bare vente og spare..for jeg føler det er den som passer for meg.

Men er det ingen gode argumenter for å få en renraset hund og at jeg føler sterkest for en slik.

Jeg har lest mye om dem, hørt fra folk som har + oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdretter vurderer om gemyttet på tispa hun vil ha kull på er godt nok og det samme med hanneren (iallefall de seriøse gjør det). Du kan være heldig med en blandingshund, men du kan også veldig uheldig.

Dersom 10k blir for dyrt bør dere nesten vurdere å ikke skaffe hund. Innkjøpssummen er nesten ingenting i forhold til hvor mye penger man bruker på fôr, kurs, veterinær og hundeutstyr over de neste forhåpentligvis 15 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke penger til å kjøpe hunden, bør man vente med å anskaffe seg det.

Det er min mening ihvertfall.

Enig med deg. I tillegg koster det faktisk å ha hunden, det er jo ikke sånn at utgiftene stopper så snart valpeprisen er betalt. Har man ikke råd til veterinær, utstyr osv bør man jo ihvertfall ikke kjøpe hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør etter GODE argumenter...!

Jeg har råd til å ha hund, for jeg tjener godt med penger.

Jeg har bare ikke 10 000 NÅ, fordi jeg og familien min var enig med 50/50...

Jeg er fult klar over alt med det å ha en hund.

Så viss du/dere ikke kan hjelpe meg så ikke svar.

(Hvorfor er alle så negative? jeg sier bare jeg ikke har 10 000 i cash nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syntes du bare skal spare.

det gjorde jeg og.

og vet utgifter kan man altids få hjelp med i starten. :rolleyes:

er ikke alle folk som har 10tusen i sparekassa til rette tidspongt. <_<

lykke til=)=) gleder meg og se hunden du får da(når den tid kommer) :)

Og jeg Tror hun vet nokk til og skaffe seg en hund.. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør etter GODE argumenter...!

Jeg har råd til å ha hund, for jeg tjener godt med penger.

Jeg har bare ikke 10 000 NÅ, fordi jeg og familien min var enig med 50/50...

Jeg er fult klar over alt med det å ha en hund.

Så viss du/dere ikke kan hjelpe meg så ikke svar.

(Hvorfor er alle så negative? jeg sier bare jeg ikke har 10 000 i cash nå)

Hva med å spørre oppdretter om det er mulig å få kjøpe valp på avbetaling, evt være fôrvert for en hund ?

Jeg skjønner godt problemet med å cashe ut 10 000 raske sånn på en gang, jeg - man kan da ha penger til "drift" av hund selv om man ikke ønsker å cashe ut så mange grunker på en gang... det kan jo være at man ønsker å ha en liten pengebeholdning på "lager" sånn i tilfelle uventede ting dukker opp også ? Sant ? Jeg har alltid en liten beholdning som er litt sånn "i krise"-penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å spørre oppdretter om det er mulig å få kjøpe valp på avbetaling, evt være fôrvert for en hund ?

Jeg skjønner godt problemet med å cashe ut 10 000 raske sånn på en gang, jeg - man kan da ha penger til "drift" av hund selv om man ikke ønsker å cashe ut så mange grunker på en gang... det kan jo være at man ønsker å ha en liten pengebeholdning på "lager" sånn i tilfelle uventede ting dukker opp også ? Sant ? Jeg har alltid en liten beholdning som er litt sånn "i krise"-penger...

Okei =)

Ja, endelig noen som skjønner! :hmm:

Jeg er enig. Men jeg kan jo spørre om å ha den på avbetaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du 20 000 til veterinærutgifter hvis valpen spiser en strømpe?

Signerer denne!

Men hvis kjøpsprisen er et problem for de andre, sjekk forvertsavtaler, eller omplassering av renrasede valper? Det er noen av de også, som går for lavere pris, bare 4-5 mnd gamle. Hvis det er aktuelt, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du 20 000 til veterinærutgifter hvis valpen spiser en strømpe?

:hmm: hmm hørt om forsikring ?

Hva med å høre med oppdretter om å få valp på for, eventuelt halvfor hvor du betaler halvpris og oppdretter får et kull(hvis det er tispe da). Det går jo også an å spørre om å få delt opp beløpet noen ganger, noe går jo med på det også. Eller om de har en voksen som trenger et nytt hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hmm: hmm hørt om forsikring ?

Jepp. Har heldigvis ikke fått bruk for den selv enda, men du kan jo søke litt på Mari og Töddels historie her på forumet. Og forsåvidt Moshi og Bacon, de tidligere hundene til Mari. Har inntrykk av at de eneste som får mat der i huset for tida er de firbente. Tror ikke det finnes noen forsikring som dekker alt, annet enn egen beholdning med NOK cash...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syntes du bare skal spare.

det gjorde jeg og.

og vet utgifter kan man altids få hjelp med i starten. :rolleyes:

er ikke alle folk som har 10tusen i sparekassa til rette tidspongt. <_<

lykke til=)=) gleder meg og se hunden du får da(når den tid kommer) :hmm:

Og jeg Tror hun vet nokk til og skaffe seg en hund.. :)

Ja, jeg skal spørre om å få jobbe ekstra neste mnd :P Og spør om de kan være med på å betale litt, vertfall.

Håper på litt støtte fra dem :)

Takk for det! :P Gleder meg jeg og!^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Har heldigvis ikke fått bruk for den selv enda, men du kan jo søke litt på Mari og Töddels historie her på forumet. Og forsåvidt Moshi og Bacon, de tidligere hundene til Mari. Har inntrykk av at de eneste som får mat der i huset for tida er de firbente. Tror ikke det finnes noen forsikring som dekker alt, annet enn egen beholdning med NOK cash...

I løpet av 4 egne hunder de siste 17 år, så har jeg én gang fått bruk for forsikringen jeg har hatt på hundene (heldigvis), men noen er selvsagt mer uheldig enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør etter GODE argumenter...!

Jeg har råd til å ha hund, for jeg tjener godt med penger.

Jeg har bare ikke 10 000 NÅ, fordi jeg og familien min var enig med 50/50...

Jeg er fult klar over alt med det å ha en hund.

Så viss du/dere ikke kan hjelpe meg så ikke svar.

(Hvorfor er alle så negative? jeg sier bare jeg ikke har 10 000 i cash nå)

Hva med å låne de pengene av foreldrene dine? Og betale tilbake litt vær måned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde spare opp litt "back up penger" uansett.. Plutselig kommer det utgifter du ikke hadde regnet med..

Jeg måtte bla opp 25.000,- pga en kasterering som gikk galt, og først 3 måneder etter, så fikk jeg tilbake 15.000 og alt det kostet for rehabilitering i ettertid fikk jeg ikke dekket.. Forsikringen tar ikke alt, og man har egenandeler og får ikke igjen hele beløpet du la ut uansett. Selv om forsikringen dekker mye, så må du likevel ha penger å legge ut...

På 2 år har hunden min kostet meg 93.000 i bare veterinær avgifter. 37.000 har jeg fått igjen på forsikringen.. Er greit å ha litt penger i bakhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...