Gå til innhold
Hundesonen.no

Gode bøker om brukssport


Bonitapia

Recommended Posts

Er det noen som kan anbefale bøker som det er kjekt å lese i?

Alt er i grunn av interesse. Så anbefalinger tas takknemlig i mot.

Har notert meg to bøker jeg skal ha meg; "jobb med gjeterhunden" og "nesearbeid for hund, fra godbitsøk til sporsøk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Järverud har skrevet en bok som heter "din hund søker". der er det mye bra tips om å legge opp treningen fornuftig.. Riktignok ikke i klikker-ånd men i god brukshundånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Spårhundsboken av Staffan Nordin leste jeg en gang i tiden og syntes den var ganske hjelpsom. Järverud sine bøker er jo også ok, selv om jeg ikke er enig i innlæringsmetodene.

Har du lest din hund søker? Siden innlæringsprinsippene er vel slik som 99% av alle som trener bruks har lagt opp til, så kan det vel ikke være så ille.. Jeg er enig at i "din hund" og "din hund fortsetter" så er det en del metodevalg ift apportering som jeg har betenkligheter med. Men at det er så himla mange måter å jobbe med søk på er jeg ikke overbevist om når det kommer til grunnprinsipper. Emm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips ang bøker.

Har dere flere tips til bøker som bør være i ei bokhylle? Evt gode artikler på internett?

Har bøkene "din hund" og "din hund fortsetter", og skal lese dem mer nøye når eksamensperioden endelig er over.

Vi bruker ikke klikker trening i og med at jenta mi er ikke er så begeistret for klikkelyden. Så er fint å kunne lese om innøving uten at det er satt fokus på klikking.

Jeg søker stadig rundt etter bøker som det kan være aktuelt å lese. Men er jo en fordel å få tips fra noen som har drevet en del med brukssporten og har selv funnet bøker som gir noe igjen når man leser dem. Spesielt når jeg er så grønn som jeg er på brukssporten, og alt jeg kommer av er interessant. Det er så mye å sette seg inn i. En helt ny verden :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Spärhunden og Sökshunden av Inki Sjösten syns jeg er ok bøker. Om du ikke har holdt på så mye før så er dem lett leste og forståelige. Og om du har holdt på så er det fine oppsumeringer og litt "aha, det hadde jeg glemt" når du står fast på problemløsning.

Generellt så har jeg hatt litt sansen for Inki Sjösten og Roland Sjösten sine bøker om bruks. Men dem sier ikke alt og det er, som alltid, ting jeg ikke er enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest din hund søker? Siden innlæringsprinsippene er vel slik som 99% av alle som trener bruks har lagt opp til, så kan det vel ikke være så ille.. Jeg er enig at i "din hund" og "din hund fortsetter" så er det en del metodevalg ift apportering som jeg har betenkligheter med. Men at det er så himla mange måter å jobbe med søk på er jeg ikke overbevist om når det kommer til grunnprinsipper. Emm.

Nei, har ikke lest dem.

Når det gjelder andre bøker som bør være i et hundehjem synes jeg blant annet disse er bra og verdt å ha:

- De dempende signaler med Turid Rugaas

- Kulturkollisjonen av Jean Donaldson

- Kontaktkontraktet av Eva Bodfält

- ei førstehjelpsbok

- Lyckas på tävling av Niina Svartberg (er spesielt bra for de konkurransemenneskene som trenger å roe seg ned før konkurranser)

- Lydighetstrening i teori og praksis av Morten Egtvedt og Cecilie Køste (du kan fint klikkertrene uten å bruke selve klikkerboksen)

- Ikke skyt hunden av Karen Pryor

- Dominans og lederskap. Fakta eller overtro? Av Barry Eaton

Og du, lykke til med brukstreningen :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips.

Skal bli gøy å begynne å trene bruks med jenta mi. Vi må nok vente utålmodig til i slutten av mai før vi kan begynne å lese om hvordan man lærer inn ulike øvelser. Men jeg får kjøpe inn bøkene slik at jeg har dem.

Og det kommer helt sikkert dusinvis av spørsmål etterhvert som jeg leser. Og når vi skal begynne å få det til i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempegøy å trene bruks :icon_redface: Veldig bra du har lyst å trene det! Dere får nok mange bra stunder i skogen. I Trondheim er det jo godt av skog å ta av, så det blir nok bra :happy: Har du tenkt å delta på noen kurs? Både Nidaros og Canis har jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig lyst å være med på kurs. Har vel fått med meg at Nidaros har kurs, men Canis visste jeg ikke om. Skal se litt på det. Tiden fremover blir veldig travel med eksamenslesing og med 7 eksamener i løpet av mai så vil det bli begrenset tid til kurs. Og 1 juni drar vi til sommerjobben og blir der frem til slutten av juli. Og etter det veit jeg ikke hvor vi blir i landet. Men når jeg veit det så skal jeg oppsøke nærmeste klubb for kurs osv.

Kommer til å bruke mye av fritiden min i sommer til å lese om bruks, og prøve å lære inn spor. Forhåpentligvis får jeg noen lure tips og hjelp av dem jeg skal jobbe for i sommer. Så dette kommer til å bli ganske så gøy. Og det er mye skog å bryne seg på dit jeg skal.

Trur at Nidaros har brukstreninger på søndager, og har vurdert å dratt for å se på. Og kanskje være med på treninger. Uansett så lærer man mye bare ved å se på, og ikke minst høre på folk som har drevet på med bruks ei god stund.

Med henne jeg har no er det kun for aktivisering, og for at jeg skal bli kjent med hvordan ting skal gjøres. I og med at vi ikke kan starte på konkurranser siden jeg ikke har papirer på henne jeg har nå. Men jeg har tanker om å skaffe meg en border collie til, og den har jeg planer om å konkurrere med.

Jenta mi er kjempeflink til å søke opp godbiter som jeg kaster ut til henne. I høyt gras, snø osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...