Gå til innhold
Hundesonen.no

Ringtrening i Trondheim

Symra&Pippin

Recommended Posts

Skrevet

Ja, det blir hyggelig :) hvor lenge bruker de å holde på? Lurte på om jeg skulle ta med begge to og trene litt lydighet med Freya etterpå - men kan jo ta det neste gang isteden...

Skrevet
Ja, det blir hyggelig :) hvor lenge bruker de å holde på? Lurte på om jeg skulle ta med begge to og trene litt lydighet med Freya etterpå - men kan jo ta det neste gang isteden...

18:30 til 20:00 (eller var det 20:30?). Det bruker å være en pause med kaffe og kjeks rundt 19:30. Jeg har brukt å gå hjem da, da var det liksom nok for Symra mens hun var liten. Nå klarer hun nok å holde på til slutten.

Skrevet

Heisann. Hvilken statoil trener dere på? Hadde vært gøy å sett hvordan ringtrening er. Ehh... forresten, tar dere med ferskiser på treningene? Har aldri vært borti ringtrening før. Uansett kommer jeg uten hund den første gangen slik at jeg kan fokusere helt og holdent om hva som blir gjort. Håper jeg har mulighet til å være med.

Skrevet
Heisann. Hvilken statoil trener dere på? Hadde vært gøy å sett hvordan ringtrening er. Ehh... forresten, tar dere med ferskiser på treningene? Har aldri vært borti ringtrening før. Uansett kommer jeg uten hund den første gangen slik at jeg kan fokusere helt og holdent om hva som blir gjort. Håper jeg har mulighet til å være med.

Det er forskningssenteret til Statoil på Rotvoll, "Statoilbygget". Ferskinger er velkomne! :thumbsdown: Medlemmer i terrierklubben betaler 30,- og ikkemedlemmer 40,- pr trening. Det er for å kunne lønne instruktørene litt.

Link til Trønderterrieren her.

Skrevet

Ok. Da skal jeg prøve å komme meg dit på onsdagen får å se på hva dette er. Det blir spennende. Men lar hunden være hjemme denne onsdagen, og får heller ta henne med neste gang. Hun er midt i en antibiotikakur pga hudbetennelse, og jeg har ikke lyst å stresse henne opp. Pluss at jeg har ikke erfaring i hvordan ringtrening utføres.

Guest Christine
Skrevet

Noe som både jeg og Vegas trenger, men det krasjer med one tree hill ;)

Guest Christine
Skrevet
;) Krisee!

:P

Ja, halloen liksom! Det er sesongstart på onsdag! ;)

men okei, vi trenger jo treninga, og jeg kan jo bare dra litt før. Jeg tror kanskje jeg kommer ;)

Skrevet

jeg har ett "grønt" spørsmål men hva går denne ringtreninga ut på?

Jeg og Bajas vil lære....*logre

det er kanskje trening for å gå i ringen på utstilling?

Iså fall er vi litt ute på jordet.... *rødme*

Skrevet

Vi springer i ring mens instruktøren står i midten og roper instrukser av typen "opp med hodet på hunden", "rett opp ryggen folkens", "hold avstand til hunden foran". Så får en og en hund/handler springe fram og tilbake foran instruktøren, gjerne i trekant også. Han holder på med en hund til det ser sånn noenlunde bra ut. Etterpå stilles hunden foran instruktøren og man får hjelp til å gjøre det riktig. Så blir hunden håndtert av instruktøren, han ser på tennene etc. Små hunder står på et bord. Så får vi gjerne beskjed om hva vi kan øve på til neste gang. Det kan bli litt venting, men jeg synes jeg lærer mye av å se på de andre og høre hva instruktøren sier til dem også. Hele greia gjentas vanligvis etter pausen, men instruktøren kan også fokusere på noe spesielt som vi øver på. Dessuten er det fin sosialisering å bare være sammen mange hunder og mennesker.

Skrevet
Vi springer i ring mens instruktøren står i midten og roper instrukser av typen "opp med hodet på hunden", "rett opp ryggen folkens", "hold avstand til hunden foran". Så får en og en hund/handler springe fram og tilbake foran instruktøren, gjerne i trekant også. Han holder på med en hund til det ser sånn noenlunde bra ut. Etterpå stilles hunden foran instruktøren og man får hjelp til å gjøre det riktig. Så blir hunden håndtert av instruktøren, han ser på tennene etc. Små hunder står på et bord. Så får vi gjerne beskjed om hva vi kan øve på til neste gang. Det kan bli litt venting, men jeg synes jeg lærer mye av å se på de andre og høre hva instruktøren sier til dem også. Hele greia gjentas vanligvis etter pausen, men instruktøren kan også fokusere på noe spesielt som vi øver på. Dessuten er det fin sosialisering å bare være sammen mange hunder og mennesker.

Tror dere det er lov for meg med valp å bli med på slikt?

Har jo blandingshund jeg da men ønsker å få en mest mulig trygg og glad hund.

Ønsker en hund som kan være med på ALT.

Skrevet
Du kan jo møte opp å være med på den sosiale delen, kanskje ikke så viktig for en blandings å terpe på utstillingsteknikk? ;)

He he...han kan jo lære seg å føre seg pent?

Vise tenner å bli tatt på av fremmede er jo fint å lære seg?

Å springe i sirkel ved foten er jo også en prestasjon i seg selv med andre hunder rundt seg...

Det var jo masse å lære jo...

morsomt ja

Skrevet
Jeg tror kanskje dette er ment som et tilbud til de som skal stille ut hundene, men du kan jo spørre :P

Forstår det ;)

Blitt bra med kaos om alle skulle komme for å sosialisere valpene sine...*ler*

Skrevet

Javisst, det er jo ingen plikt fra gang til gang. Man gjør jo stort sett det samme hver gang for å trene, trene, trene. Var forresten veldig mye folk der sist. Spurte, men det var visst ikke normalt at det var så mange der. Var nemlig fryktelig mange fra myndeklubben der nå sist.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...