Gå til innhold
Hundesonen.no

Rødt utslett på magen

Recommended Posts

Skrevet

Ca. en uke etter forbytte begynte jeg å legge merke til små rosa prikker på magen til My. Jeg tenkte som så at enten var det en reaksjon på fotbyttet eller så er det pga at hun er så naken på magen og løper rundt i snøen flere ganger om dagen. Men nå har det blitt rødere, tørrere og "flassete" der og valpen klør mer rett og slett. Jeg får jo litt sånn allergi-noia så jeg må høre her hva folk tror?

Skal jeg kaste sekken med royal canin når den er opbrukt (er ikke så mye igjen) og finne et nytt valpefor?

Robur er vel ikke å få kjøpt i Norge vel? (svensk hundemat, bra sådan.)

Skrevet
Ca. en uke etter forbytte begynte jeg å legge merke til små rosa prikker på magen til My. Jeg tenkte som så at enten var det en reaksjon på fotbyttet eller så er det pga at hun er så naken på magen og løper rundt i snøen flere ganger om dagen. Men nå har det blitt rødere, tørrere og "flassete" der og valpen klør mer rett og slett. Jeg får jo litt sånn allergi-noia så jeg må høre her hva folk tror?

Jeg tror ikke du skal legge så mye i dette enda for å være helt ærlig. Bacon hadde noe som dyrlegen kalte valpekviser på magen da hun var liten larve. Det gikk over, og jeg tror ikke det er helt uvanlig?

Det er mye som skjer i en liten valpekropp. De vokser og vokser og vokser, det er ikke rart om immunforsvaret kan være bittelitt skrantent innimellom. Uten at det betyr langvarige helseplager av den grunn. Tror det kan være greit å ha is i magen av og til og ikke hoppe til de verste konklusjoner sånn med en gang. Allergi pleier å dukke opp litt senere har jeg inntrykk av.

Når jeg har hatt valp har ofte hønemorsymptomene vært de verste. :)

Hun er jo ikke gamle tøtta, så jeg ville gitt det en uke eller no. Er det ikke bedre så kan du ta en telefon til vetten. Blir det mye verre, så venter du selvsagt ikke så lenge.

Skal jeg kaste sekken med royal canin når den er opbrukt

Du pleier å ta vare på tomme sekker med bikkjemat? :)

Du kan jo prøve et nytt for om du ønsker. Det gjør jo ingen skade.

Skrevet

Chessea hadde også slike kviser, og det kan ikke ha hatt noe med foret å gjøre.. (brukte RC). Det går hun fortsatt på, men "kvisene" er borte. De ble borte da hun ble litt eldre.

Skrevet

Valpeprikker pga at hun går i snøen med bar mage? Hvordan hadde DIN mage sett ut om du hadde dradd den langs snøen i flere uker, for så å inn i kokvarmt hus i forhold til ute? :frantics: Ikke få allergi-noia i alle fall! :thumbsdown:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• De springende og cokerne jeg har vært borti har samtlige vært veldig god med nesen. Litt for opptatt av å bruke nesen til og med, til frustrasjon for eiere som vil drive med lp. Men hvorfor ikke bare bruke en av de dere har? De burde jo duge i massevis? Viss ikke så har man jo alltids working utgaven av både cocker og springer som ett alternativ.  
    • Nei. 😆 jeg takler ikke hund som lukter "parfyme" fra sjampo etter vask. Sykt kvalm å "feil"/kunstig lukt.
    • En selskapshund, "fuglehund" og en vokterhund.. 3 veldig forskjellige hunder i både størrelse,  type og bruksområde.  Hva lurer du på mer spesifikt? Det er ganske omfattende å skulle beskrive 3 hele hunderaser på generelt grunnlag.
    • Jeg tenker nok at dette handler mer om hvordan du samhandler med hunden enn om.at du er hovedmennesket.  Du synes synd på hunden og vier sikkert mer oppmerksomhet til disse uønskede dillene og når det hjelper å mase så maser man mer.  Sørg for at hunden får det den trenger, helst før den maser selv. Når man vet at hundens behov er dekket så kan man helt fint ignorere eller bare be den kutte ut å gå å legge seg.  På siden av det hele, hvorfor er du alene ansvarlig for at alle de andre i huset ikke skal forstyrres av denne hunden? Er den bare din? Og hvorfor ikke bare legge den på stua eller så skjermet som det går an å få det fra soverom?    Kommer du hjem fra jobb å ingen har vært på skikkelig tur med han så er det antagelig greit å bare gå ut først som sist, det har iallefall jeg alltid gjort. Gå en passelig tur, deretter inn å slappe av med god samvittighet. Å få de andre til å hjelpe til mer er nok en positiv ting for deg og skulle bare mangle, men det alene vil ikke nødvendigvis fikse masingen,  det handler nok mer om deg.
    • Jeg er ute etter en hund som skal brukes til soppsøk, evt. blodspor.    Men hvilken hund skal man velge? Jeg har vurdert både springer og cocker spaniel, men syns kanskje at det er mange «pyntehunder» og ikke så mange med fokus på nesa. Ikke at det er noe galt i det altså! Man har selvfølgelig ulik bruk for hunden sin🙌  Jeg vurderer derfor andre hunderaser men vil gjerne høre andres erfaringer/ meninger om både spaniel og andre hunderaser.  Selv driver jeg med jakt, og har en Vorsteh og en tysk Jaktterrier. Jeg har erfaring med nosework, blodspor og litt ettersøk. Begge hundene mine krever mye aktivisering og stimuli. Derfor er jeg ikke redd for en hund som krever mye. Gjerne mellomstor eller liten i størrelsen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...