Gå til innhold
Hundesonen.no

Folkeskikken som flyr ut av vinduet


Poter

Recommended Posts

Vi pleier vel ikke å kommentere modereringer

Jeg syns det er fint at hundeeiere er flinke til å ta hensyn, jeg. Men det kan bli litt sånn at enkelte hiver seg over muligheten til å utøve litt makt og bare må slenge ut av seg kommentarer i hytt og gevær, uten tanke for om de ville snakket til andre fremmede mennesker på tilsvarende måte. Det blir jo det samme med disse flexibikkjene som av en eller annen grunn har dispensasjon til å snelle seg bort til alt og alle. Selv folk som ikke har hund eller noe forhold til firbeinte, pleier å forstå at hunder som sitter inntil eieren sin, godt utenfor veibanen, gjerne vil unngå kontakt med det som passerer. Hensynsfullhet bør da gå alle veier. Ellers blir det undertrykking og da vil det eksplodere før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd noe selv , tror jeg.. Men jeg VET at her i byen er det mye "hundehat" ute å går. Det blir litt hundefolk mot foreldre med allergi-barn eller de som tydelig har noe imot hunder. De har en nedlatende tone og kaller hunder for loppesirkus, og eierne for tullinger som er noe for seg selv. Dette er ting som har kommet frem via debatter i lokalaviser, nettet, og ellers av hva man har hørt. Man får litt blikk også. Noen ganger føler jeg meg iveien og at jeg må ta hensyn overalt. Altså det må man jo, men ikke at man måtte føle seg til bry når man går igjennom en gate med en hund ibånd fordi folk ikke liker hunder..

Men men, det kommer vel sikkert alltid til å bli sånn.

Dette gjør meg rett og slett trist når jeg opplever det. Er det dyrenes feil at barn er allergiske? Gir det foreldre rett til å oppføre seg som om alle hundeeiere er ansvars- og hensynsløse som ikke kvitter seg med dyrene sine fordi noen andres barn er allergiske? Jeg får lyst til å henge opp et skilt ved døren fra gangen vår jeg, hvor det står: Kjære gjest. Husk at dyrene bor her, det gjør ikke du. Hadde kanskje fått noen færre venner da men... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Vi pleier vel ikke å kommentere modereringer

Jeg spurte om en moderator kunne gjøre det... Og det er irriterende å prøve å lese når dere prøver å skrive i "usynlige" farger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at de aller fleste vi møter er veldig hyggelige, MEN, det er alltid unntak. Her om dagen(2. påskedag) var jeg på tur i skogen med dyret. Det var strålende sol og mange folk ute på tur, følgelig hadde jeg selvsagt dyret i bånd. I begynnelsen av turen går jeg noen meter inn på en sidevei, mens dyret gjør fra seg. Plutselig hører jeg en dame gaule "Nå får du se til å ha den h******* bikkjen i bånd. Det er ikke alle som er like glad i hunder!"

Jeg ble helt paff, og måtte virkelig se godt rundt meg for å se at det var meg hun snakket til. Jeg stod jo der med båndet i hånden og hunden i andre enden?! Damen var flere meter unna, og hunden kunne ikke på noe vis nå bort til henne. Hun synes tydeligvis at det var på sin plass med en liten advarsel... Nei, for et merkelig kvinnemenneske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at de aller fleste vi møter er veldig hyggelige, MEN, det er alltid unntak. Her om dagen(2. påskedag) var jeg på tur i skogen med dyret. Det var strålende sol og mange folk ute på tur, følgelig hadde jeg selvsagt dyret i bånd. I begynnelsen av turen går jeg noen meter inn på en sidevei, mens dyret gjør fra seg. Plutselig hører jeg en dame gaule "Nå får du se til å ha den h******* bikkjen i bånd. Det er ikke alle som er like glad i hunder!"

Jeg ble helt paff, og måtte virkelig se godt rundt meg for å se at det var meg hun snakket til. Jeg stod jo der med båndet i hånden og hunden i andre enden?! Damen var flere meter unna, og hunden kunne ikke på noe vis nå bort til henne. Hun synes tydeligvis at det var på sin plass med en liten advarsel... Nei, for et merkelig kvinnemenneske!

Jeg har vært heldig jeg,for jeg har ennå tilgode å møte ekle mennesker,men den dagen jeg møter en sånn en som her,ja da skal de jammen meg få høre det! makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte om en moderator kunne gjøre det... Og det er irriterende å prøve å lese når dere prøver å skrive i "usynlige" farger. :thumbsdown:

Ikke i tråden. Marker teksten du, så blir det så tydelig at. Da ser du at det slett ikke er noen som prøver å skrive usynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært heldig jeg,for jeg har ennå tilgode å møte ekle mennesker,men den dagen jeg møter en sånn en som her,ja da skal de jammen meg få høre det! makan!

Jeg tror jeg hadde brukt retten min som ung til å være en skikkelig bitch. :thumbsdown:

Sålenge vedkommende var ubehagelig mot oss, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri møtt sånne sure og gretne folk jeg.

Lar ikke bikkja hilse med mindre hundeeieren i den andre enden lar sin hund komme bort, dette fordi jeg vet at Snoopy er snill og grei, men at han trenger å bli mer sosialisert med andre hunder.

Lar ikke bikkja komme nær nok til å berøre folk, for han hopper på folk, så vi får han til å sitte. Småunger får bekjed at de ikke får hilse på av samme grunnen.

Jeg plokker opp bæsjen til bikkja og, samt at jeg passer meg ut av veien når det kommer folk og viser folkeskikk.

Her jeg bor er det mange hunder, og mange går forbi tunet jeg bor.

Møtte et par naboer en dag, og de telte hele 11 klatter med bæsj på en vei som var 100 m lang.

En dag tidligere da det var smeltet en del gikk vi der og det var utrolige mengder med avføring liggende langs den veien. Ville nesten ikke la bikkja gå der engang for det så ikke ut.

Jeg forstår hvorfor folk blir sure når det kommer hunder, for det er direkte motbydelig med hundebæsj over alt.

Noen pakker inn skiten i pose som de så pent lar liggende i veikanten da, men det gjør ikke saken mye bedre.

Naboene er frustrerte, og tar de noen på fersken så blir det kjeft å få.

(noen var så frekke å la bikkja bæsje på trappen til noen i tunet, grisete hundeeiere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skal man si til disse utrivelige menneskene? Er det noen vits å brøle tilbake eller er det det eneste språket de forstår? Har ikke lyst å senke meg til deres nivå heller...

Et kjølig, men rolig, svar tror jeg ofte er det beste.. Jeg gidder ikke senke meg til deres nivå, men jeg orker ikke å finne meg i alt mulig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer gjerne igjen om jeg får servert noe ufortjent.

Rett skal da søren meg være rett.

Folk som hisser seg bare de ser et menneske komme gående med en hund burde nesten bare holde seg inne. Hunder er like vanlige som barn, for å si det sånn. Man kan da ikke gå bort til en ung mor og skjelle henne ut fordi hun har barn? Barn kan da vokse opp til å bli noe ENDA værre enn en uoppdragen hund kan. Dersom man skulle forby noe som KAN være farlig, hadde man ikke kunne gått ut av dørene hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjølig, men rolig, svar tror jeg ofte er det beste.. Jeg gidder ikke senke meg til deres nivå, men jeg orker ikke å finne meg i alt mulig heller.

Enig. Jeg synes ikke det er noen vits å senke meg til deres nivå, da er jeg ikke noe bedre enn dem. Men jeg vil jo ikke la meg overhøvle av den grunn.

Folk som hisser seg bare de ser et menneske komme gående med en hund burde nesten bare holde seg inne. Hunder er like vanlige som barn, for å si det sånn. Man kan da ikke gå bort til en ung mor og skjelle henne ut fordi hun har barn? Barn kan da vokse opp til å bli noe ENDA værre enn en uoppdragen hund kan. Dersom man skulle forby noe som KAN være farlig, hadde man ikke kunne gått ut av dørene hjemme.

Hehe, du har et poeng der :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får heldigvis ikke sånne henvendelser, kanskje fordi jeg selv er gutt og valser rundt med en stor hund, for det er ikke første gang jeg hører om gamle menn som synes jenter har ingenting med hunder å gjøre og en hund skal selvfølgelig være jakthund. Jeg lar meg derimot irritere av hundeeiere som tror det er en selvfølge at hundene skal hilse, gjerne går bort uten å spørre på forhånd med hunden sin i stramt bånd, ikke vanskelig å se hvem som går tur med hvem. Det har blitt mindre av det i det siste, sikkert mye takket være at hunden min ikke er så liten lengre. Jeg sier at hunden min er sosial nok som han er og trenger ikke å hilse på og da får jeg gjerne det blikket; "for en særing".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg hatt tre overaskende positive opplevelser etterhverandre faktisk. Testet lysløypene ved jobben igjen for første gang siden skisesongen startet. Det var ræva skiføre og tross alt april så jeg tenkte at det ikke var så mange skiløpere der. De første vi møtte på var overaskende nok to ryttere. De kom like brått på oss som vi kom på dem og den ene hesten skvatt skikkelig til. Jeg ropte på Lok og han smatt inn på plass og la seg (aner meg at han skvatt fordi hesten skvatt, ellers pleier han ikke være sååå rask på labben liksom). Rytterene smilte og lo og rei videre imens jeg forbannet meg over at jeg selvfølgelig ikke hadde godbiter (typisk, når bikkjedyret oppfører seg over all forventning)

Så kom det plutselig en skiløper, en eldre skientusiast med full skiuniform. Jeg ba Loke "holde seg her" og fyren slo av en prat om det elendig føret (og irriterte seg over hestetråkk i løypa), men jeg trengte ikke kalle inn hunden for hans del, bare hyggelig med en så trivelig hund.

En stund etterpå møtte vi skiløper nummer to, jeg ba nok en gang Lok holde seg seg her (som betyr: ikke hilse, gå unna vei for folk og ikke gå mer enn ca 6m fra matmor), denne gangen sto Loke midt i løypa og glodde dumt før jeg rakk reagere, men jeg smilte mitt søteste smil og fikk smil, nikk og "flott hund" tilbake.

Vi hadde ingenting i løypa å gjøre skal jeg være ærlig, til tross for at det strengt tatt er sommertid etc, så jeg hadde vel regnet med et surt blikk i det minste med tanke på at løypa var full av store Lokespor. Men hyggelige menneskene innså vel kanskje at vinteren var på hell og var svært så overbærende.. Så hjalp det vel kanskje litt at jeg hadde kontroll på dyret også, selv om det strengt tatt overasket meg litt hvor god kontroll jeg hadde når hestene dukket opp :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...