Jump to content
Hundesonen.no

Eagermind Saeta Blanditia "Silma"

Caroline

Recommended Posts

Posted

De som er spesielt interesserte kan jo følge Silmas oppvekst med sine kullsøsken fra første stund HER.

Silma ble altså valpen jeg beholdt fra mitt andre og Saetas første kull. Hun blir utrolig spennende å følge framover. Min mamma er medeier på henne, men hun skal bo hos meg en stund så vi får ringtrent og stilt litt på valpeshow, så får vi se etterhvert. Mamma har også Silmas mormor boende hos seg.

Et par bilder er vel på sin plass, jeg lover at det blir mange fler etterhvert :)

2008-03-18178copy2.jpg

2008-03-18173copy2.jpg

Oppdatering 17.07.2008

Silma er nå 6,5 mnd.

Da hun var 3 mnd. gammel skjedde det som ikke skulle skje - hundene lekte litt for heftig, hun falt forkjært og brakk øvre del av bakbeinet på venstre side. Det endte med operasjon og mye tvangsro, ikke hverken lett eller moro med en aktiv sheltievalp. 4 uker etter ble heldigvis bruddet konstatert grodd, men vi har fortsatt å ta ting svært rolig, og det ser ut til at dette ikke har påvirket henne på noen måte. Heldigvis! Dog har all trening blitt utsatt, og jeg har ikke kommet så langt med henne som jeg hadde håpet. Hun vil få med seg to valpeshow til før hun skal være et halvt år hos sin medeier, så jeg håper de får gått et kurs eller to der. Ihvertfall skal hun få være med på utallige skiturer og forhåpentligvis både få litt muskler og mer pels. HD-røntges skal hun også på nyåret, og det er selvsagt veldig spennende.. Ny oppdatering kommer etterhvert ;)

• Replies 92
  • Created
  • Last Reply
Posted

Sagt før, men må jo sies igjen; hun er nydelig, og var min favoritt fra begynnelsen av :P

Posted

Ja, hun var min favoritt fra før hun var tørr. Rart hvordan man bare får en følelse.. Jeg var hele tiden åpen for å endre meg, men når alle mine oppdretterkolleger var enige i at hun var best var jeg ikke vanskelig å overbevise :D

Tusen takk for kommentarer :)

Edit: Ang.det sorte i ansiktet vil det forsvinne med tiden. Hun vil kun ha igjen en sort "hette" som de aller fleste soble har. Skyggede soble har ofte "briller" og litt ekstra sot i ansiktet som valper.

Posted

vet vel at det der er nydelig jente...

jeg og sa det til Carro...

etter de første bioldene kom :)

Jeg og fikk sånn følelse på han jeg har her hjemme nå at HAN er det noe ved.. og joggi blei det ikke han også, selvom jeg i en periode var veeldig usikker...

• 1 month later...
Posted

Litt bildeoppdatering

3 mnd. gammel

2008-03-30167copy2.jpg

2008-03-30168copy.jpg

3,5 mnd.

2008-04-21002copy.jpg

2008-04-21007copy.jpg

2008-04-21017copy.jpg

2008-04-21018copy.jpg

Snart 4 mnd.

2008-04-29007copy.jpg

2008-04-29009copy.jpg

2008-04-29010copy.jpg

2008-04-29026copy.jpg

2008-04-29033copy.jpg

2008-04-29034copy.jpg

2008-04-29039copy.jpg

Ikke så mye mørkt igjen i ansiktet nå :wub:

Hun er en ganske harmonisk bygget valp, alderen tatt i betraktning. Bra vinklet bak, OK foran (kunne hatt lenger overarm og litt sterkere mellomhender, men det siste kan jo rette seg litt da). God nakke, vel ansatt og lang hale. Hodet trenger selvsagt mye tid, men jeg liker uttrykket. Litt samme snuteparti/underkjeve som sin mor (kunne vært bedre), men hun har bedre ører, mykere uttrykk og søtere helhet. Synes jeg da :( Høyde på straks 4 mnd. er 30 cm., helt perfekt. Forventer henne å bli ca. 36 cm. som voksen. Hun veier ca. 4,5 kg. antar jeg, og ender nok på 7-7,5 com voksen. Spennende er det ihvertfall :D

Posted

Jøsses som tiden flyr, synes nettopp valpene var knøttiser jeg...

Søt liten dame det der :wub:

• 4 weeks later...
Posted
Vakker! Når blir første valpeshow? Nes?

Takk :D Første valpeshow - på spesialen til helga! Brumunddal :D Hun er ikke påmeldt Nes, Brumunddal blir den første og siste på lenge, litt spesiell grunn, kan sende deg en PM :P Orker ikke skrive det her enda.

Oh, hun er PEN altså! :P Så fin farge hun har fått!

Takk :P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Hvis han spiser og drikker som normalt og alt ellers er normalt ville jeg sett det an en dag til, og så evt. tatt en telefon til dyrlegen i morra hvis det ikke endrer seg. Kanskje det bare er for kaldt? Det kan også være urinveisinfeksjon. Men generelt hvis du er usikker på helsespørsmål så er det ofte bedre å ta en telefon til dyrlegen heller enn å spørre på et forum.
    • Hei, første gang inne på hundeforum men trenger virkelig råd. Jeg har nylig fått en tibetansk spaniel valp på 9 mnd. han har vært så frisk og rask, spiser og drikker masse, har både bæsje og tissa og leker som bare det helt siden vi fikk han. Men onsdag morgen så tissa han ikke… nå har det gått et døgn og han har enda ikke tissa😰 hva kan være galt?? 
    • Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...