Gå til innhold
Hundesonen.no

Töddel, tau og tarm


Mari

Recommended Posts

Kan noen fortelle Töddel at det er dyrt å bli syk på helligdag?? :P

Pokker så mye penger den bikkja har kosta meg ass...

Uansett. Denna lille luringen har liggi og marinert i magan til Töddel i snart tre måneder, og vi har ikke sett snurten av den siden da. Tja, helt til i dag da. Da gjorde den sin store comeback, slik mange falne stjerner har gjort før den.

Selve ballen var vel på størrelse med knyttneven min, så hvordan han fikk den ned skjønner jeg ikke. Ei heller hvordan han klarte det på max 30 sekund. I tlllegg hadde den klart å utkveile seg til å bli over en meter lang. En jævel av en leike for å si det sånn.

2355906392_8740e36096_o.jpg

Ja, så fikk han i seg denne ballen da. For tre måneder siden. Veterinær ble ringt, og enkle tiltak ble satt igang. Men ingenting skjedde, og da går man jo utifra at det har gått seg til. Magesyre er finfint, og alle hjerter gledet seg.

Men i går var det noe sinnsykt til spying, i noen enorme mengder, og med en forfryktelig lukt. Han virka litt pjusk, og når Töddel er pjusk får han en bekymret mamma. Alt han drakk eller spiste kom rett opp igjen, han brakk seg ikke engang til slutt. Det bare veltet ut av ham. Insert tårer og tenners gnissel.

Så vi tro til veterinæren i går kveld og tok røntgen. De sa selvsagt ingenting sikkert, men "muligens var det noe". Så vetten ga ham kontrastvæske for å se om det hjalp. De sa selvsagt fortsatt ingenting, men "muligens var det noe". Så vi fikk beskjed om å komme i dag og ta nye bilder, da hadde forhåpentligvis kontrastvæska satt seg i det som evt er der.

Klokka ett var vi på plass.

Røntgenbilder var tvetydige fortsatt, selv om vi knipset og knipset og knipset. "Muligens var det noe". (dere ser mønsteret?)

Til slutt var det ingenting å gjøre enn å åpne han.

Og lille snille veterinæren lot meg være assistent. Jeg er jo nerd, og jeg liker å ha kontroll over det som skjer med bikkjene. Pluss at han fikk hjelp. Vinn vinn for begge parter. Så her er bildehistorien for de som vil se.

Linkene er fra under operasjonen, så om du er sart kan du hoppe over de bildene ved å ikke klikke på de. :blink: (Bildene er tatt med mobilkamera, så kvaliteten er ikke SLR)

Spurven min det. :P

2355068985_20f0a8307f_o.jpg

Han holder imaget, selv med masse dop innabords.

2355905312_74cba9b7d1_o.jpg

Everything on display. Hehe, bildet ser jo helt sjukt ut. :P

http://farm3.static.flickr.com/2148/235506...8d7f1f74b_o.jpg

Sånn ser milten til en hund ut :blink:

http://farm3.static.flickr.com/2101/235590...136461758_o.jpg

Sånn ser blindtarmen til en hund ut. ;)

http://farm3.static.flickr.com/2055/235590...9b85280a3_o.jpg

Ikke bare hadde han leke i magesekken, han hadde også i tarmene. Det gjorde at det ble litt mer komplisert. (Man heter jo ikke Töddel for ingenting!)

Her er tettpakket og steinhard tynntarm som måtte åpnes og tømmes for tau.

http://farm3.static.flickr.com/2043/235590...1452849e8_o.jpg

Så var det magesekken. Der var det mye! Det ses jo ganske godt på det bildet Han hadde ikke fått mat siden fredag, så det var bare tau inni der.

http://farm3.static.flickr.com/2259/235507...f89f6d900_o.jpg

Magesekk med tittehull

http://farm4.static.flickr.com/3156/235590...b83ef03a0_o.jpg

Tau på vei ut av tittehull

http://farm4.static.flickr.com/3144/235507...a23c64116_o.jpg

Kveilet sammen tauknuteball med foten min som størrelsesreferanse

2355071177_acd4c13d24_o.jpg

Ser jo mønsteret såvidt der inne

2355070121_2da8284a22_o.jpg

Utkveilet, og måler vel ca 1,5 meter

2355072587_1926b0ce75_o.jpg

Da er alt pakket på plass igjen, og det er på tide å begynne å sy. Det rare er at man syr inn all den lufta som befinner seg der inne. Den bare forsvinner den, selv om den ikke er inni et organ eller noe. Kroppen er kul og fikser ting.

http://farm4.static.flickr.com/3007/235507...378a13af1_o.jpg

Bukhinne og slikt no.

http://farm3.static.flickr.com/2036/235590...ec345dedd_o.jpg

Innerste hudlaget.

http://farm4.static.flickr.com/3259/235507...654ff0b74_o.jpg

Så sydde vi igjen det ytterste hudlaget, og fiks ferdig!

http://farm3.static.flickr.com/2285/235507...8055689de_o.jpg

Veterinæren sa han burde vært mye sykere sånn i forhold til hvordan ståa var der inne, noe som er litt skremmende. Det er vanskelig å passe på når de ikke viser hvor alvorlig det er! Vi diskuterte nemlig lenge om vi skulle vente til tirsdag slik at det ble litt billigere, og siden hunden var såpass klinisk frisk. Det var bra vi ikke gjorde det, da hadde vi garantert måttet fjerne en del av tarmen i tillegg.

Etter å ha våkna, sjangla, tissa og blitt fraktet hjem har vi nå en minst like pjusk Töddel.

Stakkar lille misfornøyde beibi

2355906334_354a6489fa_o.jpg

Pakke inn og holde varmen

2355072757_87bc1d0d53_o.jpg

Så moralen er (bulldog)folkens. Pass på hundene deres når de har leiker. (Ikke engang gå fra dem i 30 sek for å gå stue - soverom - stue :rolleyes: ) Ikke gi dem leker som er små nok til å svelges, og husk at små bulldoghalser tydeligvis kan strekke seg til det dobbelte av det det ser ut til. De er med andre ord som en kjip fødekanal.

Ikke stol på at de sier ifra når de har vondt. Og når det virker som de har bittelitt vondt, kan det bety at en hund av annen rase hadde hylt og pissa på seg, så det kan være lurt å ta det på alvor.

Bulldogger blir alltid syke på helligdager, så følg godt med i forkant.

Heter man Mari skjer det meste med hundene, og heter man Töddel så får man oppleve i overkant mye.

Töddel hilser til alle og sier au.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

daaaakars da! God bedring!

Og så supert med en slik bildeserie, virkelig interessant å se på :blink: men synes du er tøff jeg, skulle selv likt å være med på slikt, men ikke på min egen hund, da hadde jeg vel fått hetta :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

*fnise* utrolig hvor uheldig en Töddel kan være da. *skrive ned at det navnet skal ikke brukes*

Men det er jo typisk at slikt hender på sånne fine røde dager!

Håper alt blir bra med ham nå, alle leker som er mindre enn en fotball borte og godbiter er i "sutte på" str som det ikke gjør noe om han svelger hel :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Humre* Fornøyelig lesing og interessante bilder..

3 måneder er da jaggu lenge også det da! Bra det ordnet seg, selv om det måtte skje på en "rød" dag. God bedring til Töddel, og din sparekonto..*S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med helligdager og enkelte hunder? Min forrige svarting var aldri hos vet på en helt vanlig dag han. Påsken for 5 år siden presterte han å tulle med nyrene sine <_< Det ble en dyr påske det!

Dakar fine Tõddel blir sikkert fort frisk og rask igjen..Han ser ut som en pjusk unge der han sitter faktisk *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg veit jeg burde starte med å uttrykke medfølelse for lommeboka di, så bikkja liksom - men jeg er egentlig mer fasinert av hvor bra mobilkamera du har jeg *ler*....

Stakkars Töddelen, stakkars lommeboka di.......... men du, man burde helt av seg selv forstå at sånne flattrynebikkjer med stor munn har plass til store ting neddi seg...... - det forstod jeg helt av meg selv jeg når jeg så sparegristrynet på rottisen, umiddelbart var alt annet enn gigakonger og fotballer utelukka som leketøy - det kunne jo ramle neddi der....... *fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til stakkars, glupske Töddel :blink:

Nå har jeg spist frokost mens jeg har kikka på bildene fra operasjonen.¨ ;)

Det er ganske fantastisk at leger klarer å legge på plass alle de indre organene, slik at de forsetter å fungere sånn som de skal..

Det kunne ikke ha vært særlig mye hjelp å få fra deg da, Mari...som knipsa så mange bilder.. :blink:

Angående hellidag og merkostnader. Hvis man har forsikring, så betaler man vel ikke mer enn egenandelen, uansett om regninga blir på kr. 1000.- eller 10 000,-..?

Da sammenligner jeg med den forsikringa jeg sjøl har...der jeg betaler en egenandel på 10 %...minimum kr. 1000,- pr. skade.

Hvis operasjonen kom seg på 15 000,-.. så hadde jeg betalt "bare" kr 1500,-..

Pass godt på gutten din, og sørg for at han ikke kommer til og får klønt på såret så stinga spretter opp igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig kjempe gøy å se bildene! *Renate helt i ekstase her* :blink::blink:

Jeg også ;) Du vet du er anatomi-nerd når... *flirer*

Håper det går bra med lille skjønneste pjusk, herregud å søt han er på de bildene da han sitter i sofaen med pledd rundt seg :P God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående hellidag og merkostnader. Hvis man har forsikring, så betaler man vel ikke mer enn egenandelen, uansett om regninga blir på kr. 1000.- eller 10 000,-..?

Da sammenligner jeg med den forsikringa jeg sjøl har...der jeg betaler en egenandel på 10 %...minimum kr. 1000,- pr. skade.

Hvis operasjonen kom seg på 15 000,-.. så hadde jeg betalt "bare" kr 1500,-..

Det avhenger helt av hvilken forsikring man har, og om veterinæren har avtale om direkteoppgjør med selskapet.

God bedring til Töddelfnutten her og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milde Moses! Skal man først lage drama, så kan man liksågodt lage MYE drama på det MINST hendige tidspunktet. Enter Töddel, dramaets mester.

Forslag: alle framtidige leker bør være organiske - les: fordøyelige... Ikke kast ball til ham, kast et eple. Ikke gi ham gummihøne, gi heller en frossen kylling. Og kasteball-med-tau kan erstattes av en frossen kotelett festet i et "tau" bestående av en sene eller en tarm (type pølsetarm). Jeg ser ikke noe annet råd hvis Fnutten skal beholde liv og helse, og du skal beholde pengeboka...

Hils "God bedring!" til Dramakongen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit jeg burde starte med å uttrykke medfølelse for lommeboka di, så bikkja liksom - men jeg er egentlig mer fasinert av hvor bra mobilkamera du har jeg *ler*....

Ja, det er ikke halville i det hele tatt. Blitzen er rumpe da... Men det ble to fluer i et smekk da jeg ville ha kompaktkamera og telefon.

Stakkars Töddelen, stakkars lommeboka di.......... men du, man burde helt av seg selv forstå at sånne flattrynebikkjer med stor munn har plass til store ting neddi seg...... - det forstod jeg helt av meg selv jeg når jeg så sparegristrynet på rottisen, umiddelbart var alt annet enn gigakonger og fotballer utelukka som leketøy - det kunne jo ramle neddi der....... *fnis*

Hehe! Ja, det var det da. Men jeg føler jeg må forklare litt her, sånn at jeg ikke virker like naiv som du framstiller meg (selv om det selvsagt ikke er langt unna).

Han fikk den ikke til å gnage på serru! Men vi hadde vært ute på tur, også snubla vi over noen som lekte med ball. Og da går Mister Intensio helt bananas, appelsinas og ananas på en gang. Fram med draleka for å få ham fordi. (jepp, muligens forsterker det, men jeg hakke no valg) Det er litt upraktisk å bære rundt ting som ikke får plass i fødekanalen av et svelg, så store lommer har jeg rett og slett ikke. Så fikk han bære den hjem da, stolt som en hane. Utafor døra mi stod ei venninne som skulle låne en dings, så hun ble med inn. Jeg gikk inn på soverommet for å hente dings, og da jeg kom tilbake noen sekund etterpå var tauleke borte. Gulp sa Töddel. Doh! sa Mari.

Men jeg putter det på "bæsj skjer"-lista, og håper at vi alle har en slik. ;)

Det er ganske fantastisk at leger klarer å legge på plass alle de indre organene, slik at de forsetter å fungere sånn som de skal..

De legger dem ikke på plass engang. Dritfascinerende. De bare stapper inn uten å ta hensyn til noe, og syr igjen. Kroppen er kul!

Det kunne ikke ha vært særlig mye hjelp å få fra deg da, Mari...som knipsa så mange bilder.. :blink:

Joda, jeg fikk da til litt innimellom. Og det var så moro! :blink:

Angående hellidag og merkostnader. Hvis man har forsikring, så betaler man vel ikke mer enn egenandelen, uansett om regninga blir på kr. 1000.- eller 10 000,-..?

Jeg har forsikring. Men han har tidligere hatt en skade som har kostet ca 22.000. Dessuten dekker ikke forsikringen min alt det denne operasjonen kostet. Og en ulykke kommer selvsagt ikke alene... For i forrige uke som strømregningen som er på ca 5 lapper, og i går (selvsagt!) stopper pokker meg bilen også! :P

Milde Moses! Skal man først lage drama, så kan man liksågodt lage MYE drama på det MINST hendige tidspunktet. Enter Töddel, dramaets mester.

Forslag: alle framtidige leker bør være organiske - les: fordøyelige... Ikke kast ball til ham, kast et eple. Ikke gi ham gummihøne, gi heller en frossen kylling. Og kasteball-med-tau kan erstattes av en frossen kotelett festet i et "tau" bestående av en sene eller en tarm (type pølsetarm). Jeg ser ikke noe annet råd hvis Fnutten skal beholde liv og helse, og du skal beholde pengeboka...

Hils "God bedring!" til Dramakongen!

:P Fornøyelig, og aldeles ikke usannsynlig! Dramakongen liker deg godt allerede, han er jo beviselig en sulten kar.

Takk for alle snille ønskninger folkens! Dere er søte og snille hele hurven. :P

Men én god ting har iallefall kommet ut av dette dyre styret. Töddel har lært seg å plystre. (Innimellom det som faktisk er snufsing da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for den bildeserien. Veldig interesant og lærerikt :happy:

Hunden min gikk igjennom samme operasjonen for to mnd. siden (uten at de fant noe der inne utenom veldig betent og blødende mage og tarm da).

Jeg var da ganske så snurt fordi mannen min fikk være med å assistere og jeg måtte sitte på venterommet. (Det hadde kanskje noe med at jeg etter 2 våken netter med syk hund var ganske så hvit i trynet allerede :blink: )

Men etter å ha sett de bildene og mannen min har bekreftet at sånn var det, er jeg egentlig ganske glad for at jeg satt på venterommet :blink:

Dette var det værste jeg fikk se av det, heldigvis.

100_1691.jpg

Men god bedring til Tøddel da, håper han kommer seg fort og uten komplikasjoner :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...