Gå til innhold
Hundesonen.no

Og det har skjedd igjen...


vipsen

Recommended Posts

Hørte det på radioen og holdt på å kjøre av veien. Jeg blir så eitrende forbanna! HVORFOR er det ikke mer oppsyn på sånt? Hvorfor kan det ikke være sånn at vetrinærer/mattilsynet what ever kan reise rundt og SJEKKE sånt med ujevne mellomrom?? Man kan jo åpenbart ikke stole på at folk passer på husdyrene sine *argh!!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt skjer ikke uten grunn. Dere tror vel ikke at bonden gidder å sitte å se på at dyrene dør for moro skyld?! Da hadde han ikke kjøpt kuer, men kaniner, sauer eller noe annet som er litt billigere å la dø for moro skyld...

Det er ingen som kjøper seg dyr til MANGE tusen kroner dyret og lar de dø i steden for å produsere noe. Da ville det dreid seg om pengetap på flere hundre tusen kroner... Dessuten blir de fleste bønder nettopp bonde fordi de vil spille på lag med dyra. Ihvertfall alle de titallsbøndene jeg kjenner er virkelig GLAD i dyra sine og vil at de skal ha det godt - akkurat som vi vil at hundene våre skal ha det godt. Ja, selvsagt er det også penger inne i bildet - de skal jo klare og leve av det. Nå er det slik at skal man levere dyr til slakt er det belønning for reine dyr - for møkkete dyr får man ikke betaling for i det hele tatt. Det samme gjelder melk i forhold til bakterier o.l.

Jeg er helt enig i at dette er fælt! Alle normale mennesker synes det er fælt når noen må lide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt påstått at det ikke finnes noen unnskylding for slike hendelser og en god grunn er vel også en unnskyldning?

Nei. Enkelte ting kan sikkert forklares, men aldri forsvares...

Jeg tviler sterkt på at disse dyrene døde i løpet av en natt liksom, så bonden har hatt nok av tid til å be om hjelp etc. Det FINNES rett og slett ingen unnskyldning for å la dyr lide slik. Hvis bønder er så glade i dyrene sine, så tror jeg de fleste er enige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Enkelte ting kan sikkert forklares, men aldri forsvares...

Jeg tviler sterkt på at disse dyrene døde i løpet av en natt liksom, så bonden har hatt nok av tid til å be om hjelp etc. Det FINNES rett og slett ingen unnskyldning for å la dyr lide slik. Hvis bønder er så glade i dyrene sine, så tror jeg de fleste er enige...

Nei. Det finnes ingen unskyldning for å la dyr lide. Men det finnes årsaker til at det går så galt som det gjør. Hvor er venner? Familie? Naboer? Bør det ikke ringe en bjelle hos disse også når noen blir så syke at de ikke orker å ta seg av dyrene sine? Er de medskyldige når de lar være å bry seg, eller er de uskyldige? For som du sier så skjer ikke dette over natta, og det er ganske lang tid for at andre skal klare å reagere også....

I flere tilfeller spør bonden om hjelp og faktisk, men det svikter totalt i så mange ledd at ting skjer... Det er en tragedie rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal fordele skyld, så tror jeg kanskje at hele "hjelpekorpset" rundt skal ha størsteparten av skylda - altså, mattilsynet (som har fått ansvaret for dyrevernsnemda, så vidt jeg husker) politi, lege, hele avløser-systemet osv. Det er ikke bare selve bonden som har svikta her, for alt vi veit så kan vedkommende være svært syk (og det vil jeg tro at h*n er) og ha bedt om hjelp flere ganger.

Man hører jo stadig om folk som leverer inn bekymringsmeldinger til Mattilsynet (selv om det ikke nødvendigvis er om bønder og deres produksjonsdyr), hvor det ikke blir gjort noe. De tusler innom en tur, ser at dyra har vann og mat den dagen og forsvinner igjen, også må man melde fra igjen om man vil ha oppfølging, liksom. Det ser ut til at vi i Norge venter på at det skal skje tragedier før det blir gjort noe - og da er det gjerne for seint. Så spørsmålet er vel heller mer hvorfor det ikke nytter å si fra, enn hvorfor det ikke har blitt sagt fra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp..nå var det vel det jeg skreiv i første innlegget også? At mattilsynet burde ta sjekkerunder?

Men fra å kunne forklare noe slikt til å faktisk unnskylde noe slikt er en rimelig lang vei å gå. Er ikke de fleste dyremishandlere psyke på en eller annen måte? Skal vi unnskylde de alle fordi noen rundt burde sagt i fra og fordi de tross alt ofte har personlige problemer? Jeg driter i hvor syk personen måtte være, klarte han ikke å ta vare på dyrene så er det faktisk ikke verre enn å slakte de om han ikke får hjelp. Jeg har faktisk veldig vanskelig for å tro at bonden har bedt om hjelp, da ville vel eieren av gården på noen måte blitt varslet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp..nå var det vel det jeg skreiv i første innlegget også? At mattilsynet burde ta sjekkerunder?

Men fra å kunne forklare noe slikt til å faktisk unnskylde noe slikt er en rimelig lang vei å gå. Er ikke de fleste dyremishandlere psyke på en eller annen måte? Skal vi unnskylde de alle fordi noen rundt burde sagt i fra og fordi de tross alt ofte har personlige problemer? Jeg driter i hvor syk personen måtte være, klarte han ikke å ta vare på dyrene så er det faktisk ikke verre enn å slakte de om han ikke får hjelp. Jeg har faktisk veldig vanskelig for å tro at bonden har bedt om hjelp, da ville vel eieren av gården på noen måte blitt varslet?

Vel, det er sjeldent helt den samme sykdommen som ligger bak å skyte på katter med luftgevær eller steine dyr, som det som ligger bak denne type tragedier. Denne bonden har neppe vært sadistisk psyk og gått inn for å mishandle dyrene sine, liksom - selv om utfallet er så tragisk at det nesten ikke finnes ord for det.

Hvorfor skulle eieren bli varslet om bonden har bedt om hjelp? Har du noen gang prøvd å anmelde en begynnende dyretragedie selv, siden du uttaler deg så skråsikkert? Jeg spør av nysgjerrighet, det ville ikke forundret meg veldig om det var like stor forskjell fra Mattilsyn til Mattilsyn slik det er med andre offentlige kontorer, liksom. Men jeg veit om tilfeller der folk rundt har sagt fra tidlig, hvor Mattilsynet har vært innom og sett, og vært "fornøyde" med det de fant til tross for at dyrene de så neppe kan ha hatt det bra, så jeg slår ikke fra meg tanken om at det kan faktisk ha vært gjort forsøk på å si fra helt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hva er det raseklubben i Finland gjør? Genetikknerden i meg har veldig lyst til å teste alt som kan testes, men avventer en stund, til jeg vet at andre helsetester er ok før eventuell avl. 
    • Dette blir et langt innlegg, men jeg vil gjerne fortelle om et problem vi hadde med hunden vår, og løsningen vi fant, i tilfelle det er nyttig for noen andre.  Hunden vår var ca 5-6 mnd da han begynte å få urolige perioder på ettermiddagen/kvelden. Han var urolig, intens og jaget halen/baken sin. Det var ikke mulig å distrahere han. Det varte kanskje 15-45 minutter hver gang, og skjedde nesten bare på kveldstid. Jeg søkte råd fra veterinær og hundeinstruktør, og prøvde "alt": mer aktivitet, mindre aktivitet, be han gå og legge seg osv. Ingenting hjalp. Ofte spiste han pels fra bakenden og halen sin, og vi fant pels i avføringen hans. Jeg vurderte muligheten for at det var analkjertlene som plaget han, men han hadde normale analkjertler på 6-månederskontroll, aket seg ikke og avføringen hans var stort sett normal. Derfor slo jeg det fra meg. Dette pågikk i noen måneder frem til vi dro til dyrlegen etter en periode med løs avføring og hun tømte kjerlene hans. De var fulle, men ikke betent, og lot seg enkelt tømme. Da vi kom hjem fra veterinæren var han utrolig intens i halejagingen sin. Enda mer intens enn vanlig, og dette var tidlig på dagen (vanligvis hadde han bare disse periodene på kvelden). Da skjønte jeg endelig at det var analkjertlene som var problemet. For en lettelse! Etter veterinærbesøket har vi brukt litt tid på å finne riktig fôr og kosttilskudd, og halejagingen og de urolige periodene er helt borte. Hunden vår får nå ca 50/50 råfor og kaldpresset tørrfor. Han får også litt "Proflax Bottoms Up" som tilskudd.  Det var fortvilende å se at hunden vår ikke hadde det bra, for det var tydelig at det var ubehagelig for han. Jeg følte virkelig at jeg googlet meg ihjel mens det sto på. Håper derfor denne posten kan være til hjelp for andre. Hvis du har opplevd det samme med din hund, er jeg veldig interessert i å høre deres erfaringer/løsninger 😊 Og som et tilleggsspørsmål: Er det noen av deres hunder som synes det er utrolig ubehagelig å få tømt ikke-betente analkjertler? Veterinæren tømte analkjertlene igjen på 1-årskontrollen. Da var de halvfulle og ikke bentente. Han oppfører seg fint ved tømming, men begynte å jage halen/baken sin etterpå. Veterinæren ble veldig overrasket over hvordan han oppførte seg og hvor intens han ble. Hun trodde kanskje at det kom av han at han synes det var ubehagelig å ha analkjertelvæske i pelsen/rundt anus, siden hun ikke fikk vasket han godt på veterinærkontoret. Jeg tror ikke det stemmer, da vi har ekperimentert med å vaske han mer/mindre rundt anus. Jeg tror det rett og slett kommer av ubehag, kanskje han rett og slett er litt sensitiv.   
    • Drar opp denne for å se om flere har erfaringer idag. Jeg synes genetikk er spennende. Brukte nesten laboklin på Limit når vi var i herning i fjor siden de hadde stand der, men ble litt uforutsette utgifter på den turen så tok meg ikke råd der og da.  Kunne tenkt meg å teste den genetiske variasjonen på dem, men kommer til å avvente svar fra NKK på forespørselen fra NCK. Tilfelle raseklubben får til noe ala det de gjør i Finland via er det embark tro. 🤔 Kunne også tenke meg å se merle lengden på Karma bare fordi jeg er nerd. 😂 I tillegg til de typiske collie greiene på begge som MDR1, CEA, PRA osv. Har jo en god anelse via opphav, men ja spennende og nerd. 😂 
    • God idé! Kanskje vi gjør det, så er vi plutselig startklare før vi vet ordet av det 😁 Etter tur på lørdag ble han plutselig halt, uten at han hylte av noe der og da. Jeg syns det kanskje er blitt litt bedre, så regner med det er en strekk eller noe som går over. 
    • Vi får valp i sommer av rasen Bichon Havanais, har erfaring med hund fra før, men da av annen rase. Vi har dog et barn på 2 år, som er forholdsvis vandt med hunder av alle størrelser men vi har ikke eid hund selv etter vi fikk barn. Hva er dine tips i forhold til overgangen? Vi har hilst på valpen og barnet vårt snakker mye om hunden, vil se bilder og videoer. H*n er generelt rolig av seg, og de vil jo naturligvis ikke oppholde seg alene sammen (uavhengig valp eller voksen). Men er jo bekymret for at valpen skal bli redd av eksempelvis lek/gråt o.l - ting som en egentlig ikke kan unngå med et lite barn. Samboer er ikke bekymret og mener det vil gå veldig fint, men hva er deres erfaring? Og hva er det vi bør være mest obs på for at begge to skal føle seg trygge? Tenker da spesielt på valpen og at han skal føle seg trygg rundt barnet. Kan legge til at valpen vokser opp med barnefamilie, hvor barna er mellom fem og ti år gamle. Så den er vandt til barn, så det er nok en fordel vil jeg tro
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...