Gå til innhold
Hundesonen.no

Og det har skjedd igjen...


vipsen

Recommended Posts

Hørte det på radioen og holdt på å kjøre av veien. Jeg blir så eitrende forbanna! HVORFOR er det ikke mer oppsyn på sånt? Hvorfor kan det ikke være sånn at vetrinærer/mattilsynet what ever kan reise rundt og SJEKKE sånt med ujevne mellomrom?? Man kan jo åpenbart ikke stole på at folk passer på husdyrene sine *argh!!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt skjer ikke uten grunn. Dere tror vel ikke at bonden gidder å sitte å se på at dyrene dør for moro skyld?! Da hadde han ikke kjøpt kuer, men kaniner, sauer eller noe annet som er litt billigere å la dø for moro skyld...

Det er ingen som kjøper seg dyr til MANGE tusen kroner dyret og lar de dø i steden for å produsere noe. Da ville det dreid seg om pengetap på flere hundre tusen kroner... Dessuten blir de fleste bønder nettopp bonde fordi de vil spille på lag med dyra. Ihvertfall alle de titallsbøndene jeg kjenner er virkelig GLAD i dyra sine og vil at de skal ha det godt - akkurat som vi vil at hundene våre skal ha det godt. Ja, selvsagt er det også penger inne i bildet - de skal jo klare og leve av det. Nå er det slik at skal man levere dyr til slakt er det belønning for reine dyr - for møkkete dyr får man ikke betaling for i det hele tatt. Det samme gjelder melk i forhold til bakterier o.l.

Jeg er helt enig i at dette er fælt! Alle normale mennesker synes det er fælt når noen må lide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt påstått at det ikke finnes noen unnskylding for slike hendelser og en god grunn er vel også en unnskyldning?

Nei. Enkelte ting kan sikkert forklares, men aldri forsvares...

Jeg tviler sterkt på at disse dyrene døde i løpet av en natt liksom, så bonden har hatt nok av tid til å be om hjelp etc. Det FINNES rett og slett ingen unnskyldning for å la dyr lide slik. Hvis bønder er så glade i dyrene sine, så tror jeg de fleste er enige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Enkelte ting kan sikkert forklares, men aldri forsvares...

Jeg tviler sterkt på at disse dyrene døde i løpet av en natt liksom, så bonden har hatt nok av tid til å be om hjelp etc. Det FINNES rett og slett ingen unnskyldning for å la dyr lide slik. Hvis bønder er så glade i dyrene sine, så tror jeg de fleste er enige...

Nei. Det finnes ingen unskyldning for å la dyr lide. Men det finnes årsaker til at det går så galt som det gjør. Hvor er venner? Familie? Naboer? Bør det ikke ringe en bjelle hos disse også når noen blir så syke at de ikke orker å ta seg av dyrene sine? Er de medskyldige når de lar være å bry seg, eller er de uskyldige? For som du sier så skjer ikke dette over natta, og det er ganske lang tid for at andre skal klare å reagere også....

I flere tilfeller spør bonden om hjelp og faktisk, men det svikter totalt i så mange ledd at ting skjer... Det er en tragedie rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal fordele skyld, så tror jeg kanskje at hele "hjelpekorpset" rundt skal ha størsteparten av skylda - altså, mattilsynet (som har fått ansvaret for dyrevernsnemda, så vidt jeg husker) politi, lege, hele avløser-systemet osv. Det er ikke bare selve bonden som har svikta her, for alt vi veit så kan vedkommende være svært syk (og det vil jeg tro at h*n er) og ha bedt om hjelp flere ganger.

Man hører jo stadig om folk som leverer inn bekymringsmeldinger til Mattilsynet (selv om det ikke nødvendigvis er om bønder og deres produksjonsdyr), hvor det ikke blir gjort noe. De tusler innom en tur, ser at dyra har vann og mat den dagen og forsvinner igjen, også må man melde fra igjen om man vil ha oppfølging, liksom. Det ser ut til at vi i Norge venter på at det skal skje tragedier før det blir gjort noe - og da er det gjerne for seint. Så spørsmålet er vel heller mer hvorfor det ikke nytter å si fra, enn hvorfor det ikke har blitt sagt fra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp..nå var det vel det jeg skreiv i første innlegget også? At mattilsynet burde ta sjekkerunder?

Men fra å kunne forklare noe slikt til å faktisk unnskylde noe slikt er en rimelig lang vei å gå. Er ikke de fleste dyremishandlere psyke på en eller annen måte? Skal vi unnskylde de alle fordi noen rundt burde sagt i fra og fordi de tross alt ofte har personlige problemer? Jeg driter i hvor syk personen måtte være, klarte han ikke å ta vare på dyrene så er det faktisk ikke verre enn å slakte de om han ikke får hjelp. Jeg har faktisk veldig vanskelig for å tro at bonden har bedt om hjelp, da ville vel eieren av gården på noen måte blitt varslet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp..nå var det vel det jeg skreiv i første innlegget også? At mattilsynet burde ta sjekkerunder?

Men fra å kunne forklare noe slikt til å faktisk unnskylde noe slikt er en rimelig lang vei å gå. Er ikke de fleste dyremishandlere psyke på en eller annen måte? Skal vi unnskylde de alle fordi noen rundt burde sagt i fra og fordi de tross alt ofte har personlige problemer? Jeg driter i hvor syk personen måtte være, klarte han ikke å ta vare på dyrene så er det faktisk ikke verre enn å slakte de om han ikke får hjelp. Jeg har faktisk veldig vanskelig for å tro at bonden har bedt om hjelp, da ville vel eieren av gården på noen måte blitt varslet?

Vel, det er sjeldent helt den samme sykdommen som ligger bak å skyte på katter med luftgevær eller steine dyr, som det som ligger bak denne type tragedier. Denne bonden har neppe vært sadistisk psyk og gått inn for å mishandle dyrene sine, liksom - selv om utfallet er så tragisk at det nesten ikke finnes ord for det.

Hvorfor skulle eieren bli varslet om bonden har bedt om hjelp? Har du noen gang prøvd å anmelde en begynnende dyretragedie selv, siden du uttaler deg så skråsikkert? Jeg spør av nysgjerrighet, det ville ikke forundret meg veldig om det var like stor forskjell fra Mattilsyn til Mattilsyn slik det er med andre offentlige kontorer, liksom. Men jeg veit om tilfeller der folk rundt har sagt fra tidlig, hvor Mattilsynet har vært innom og sett, og vært "fornøyde" med det de fant til tross for at dyrene de så neppe kan ha hatt det bra, så jeg slår ikke fra meg tanken om at det kan faktisk ha vært gjort forsøk på å si fra helt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...