Gå til innhold
Hundesonen.no

Så farlig er hunden din!


LeneG

Recommended Posts

Vel, da skulle jeg hatt en skikkelig "dreper" av ei bikkje da :brr: Schæfer, dobbermann og golden retriver i èn og samme hund. Dette må da gå galt? :P Huff! At noen tror fullt og helt på slike ting. Når skal folk innse at de fleste angrep skjer pga uerfarne eiere eller ukyndige eiere som ikke vet å håndtere slike hunder, og ta de forhåndsreglene alle hundeeiere må ta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes slike lister er ganske teite. Det er ikke alle folk som anmelder hvert eneste hundebitt heller.. Min erfaring er at små "gneldrebikkjer" glefser mest.

Dessuten så gjør ikke en liten "gneldrebikkje" så stor skade.

Jeg og bror min passa en dobermann da vi var mindre. Den hunden var fillen en av de greieste hundene jeg noen gang har møtt! Rart vi ikke ble bitt? Dobermanner har et ufortjent rykte. Det samme gjelder sikkert schâfere også.

Og hva slags folk er det som eier slike type hunder? Jo, nemlig narkomane (og normale folk også da)... Narkomane velger ikke akkuratt små nusselige puddler heller.

En hund blir hva man gjør den til... I mine øyne selvfølgelig. Finnest untak sikkert.

EDIT:

Rart at collie står på lista og ikke border collien :rolleyes: Hihi.. Border collie er bedre enn den vellkjente familiehunden :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal folk innse at de fleste angrep skjer pga uerfarne eiere eller ukyndige eiere som ikke vet å håndtere slike hunder, og ta de forhåndsreglene alle hundeeiere må ta...

... og da må jeg bare replisere: når skal folk forstå at det faktisk ER forskjell på raser ? Se bare på alle barn som er drept av rottweilere det siste året ? Det er neppe en tilfeldighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Got to love the media :rolleyes:

Listen over hvor tilbøyelige hunderasene er til å angripe barn. Risikoen for å blit bitt av en dobermann er for eksempel fem ganger høyere en å bli bitt av en labrador.

- å trekke en slik konklusjon har de iallefall ikke belegg for utifra det de viser!

Det eneste man kan si er at det er rapportert fler hundebitt av x- rase enn av y-rase.

Hundrevis av faktorer som ikke er tatt med, og dermed får media sin elskede forenklede enkeltårsak-sammenheng slutninger.

Ergo mor lille er en sten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele rapporten kan lastes ned her :

http://pediatrics.aappublications.org/cgi/reprint/117/3/e374

Dette er en grundig og vitenskapelig undersøkelse og bør tas på alvor selv om hundeholdet i Sveits sikkert ikke er identisk med det norske. At en norsk journalist oversetter dårlig og tabloidiserer innholdet gjør ikke innholdet mindre interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at collie står på lista og ikke border collien :rolleyes: Hihi.. Border collie er bedre enn den vellkjente familiehunden :brr:

Nåvel, det kan du takke dårlig oversetter for. Han har glatt oversett det faktum at det vi kaller collie i norge er langhåret collie, altså Rough collie på engelsk. Collie på engelsk er mer en samlebetegnelse for BC, collie (kort og langåra) og mixer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele rapporten kan lastes ned her :

http://pediatrics.aappublications.org/cgi/reprint/117/3/e374

Dette er en grundig og vitenskapelig undersøkelse og bør tas på alvor selv om hundeholdet i Sveits sikkert ikke er identisk med det norske. At en norsk journalist oversetter dårlig og tabloidiserer innholdet gjør ikke innholdet mindre interessant.

Trengte visst ikke å lese hele rapporten. Puh!

Konklusjonen stod der så pent i starten:

"CONCLUSIONS. Dog bites in children are frequent and influenced by the breed-related behaviour of dogs, dog owners, children, and parents. Therefore, prevention strategies should focus on public education and training of dogs and their owners. Children who are younger than 10 years represent the high-risk group for dog attacks."

Den er jo grei. Enig der!

Noe helt annet enn å påstå at hunderase=sjanse for bitt. Det er en faktor blant mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhu! Belgere er ikke på lista! Jeg har en helt ufarlig hunderase, tryggere enn Lassie faktisk!

Da kan du trygt sette hunden sammen med en gjeng 6-åringer som skal bruke hunden som hest! :wub:

... og da må jeg bare replisere: når skal folk forstå at det faktisk ER forskjell på raser ? Se bare på alle barn som er drept av rottweilere det siste året ? Det er neppe en tilfeldighet...

Jeg er helt enig i påstanden. Fikk det kanskje ikke godt nok fram. Enkelte hunderaser er avlet fram som "skarpe" hunder. Disse krever mye mer enn hunderaser som er avlet kun for kosens skyld. Det er det jeg mener med at folk må forstå at det er forskjell på raser.

Hundeeiere må se på hvilke egenskaper hunderasen har, hvor stor erfaring med hund en har fra før, hvor mye tid en har til trening +++ Og dette gjelder i stor grad de som velger en blandingshund! Folk blir tutet ørene fulle av at blandingshunder stort sett er bedre enn rasehunder. BULLSHIT! Man får ikke en toypuddels egenskaper dersom man blander bullmastiff og dalmatiner, for å dra det litt ut...

For å få en trygg og god familiehund, så må en vite hva som kreves. I enkelte tilfeller så går ting galt uansett. Og desverre finnes det enkelte raser som er blitt avlet fram over en lav sko, og dette kan gi avvik i rasens opprinnelige genetikk og psyke.

Jeg var selv ung og dum og skaffer meg en BC. Denne hadde jeg ingen kunnskap om på forhånd. Jeg fikk heldigvis omplassert den til noen med kunnskap og erfaring med rasen. Og ja, jeg har virkelig lært av denne feilen.

*Dobbelpost. Bruk redigeringsfunksjonen. Mod. Raksha*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er gammel - og har vært diskutert før, selv om jeg ikke finner det igjen. Husker det var snakk om at den gjenspeilte de hunderasene som var vanlige i det området, og at Sveits kan ha en litt annen rasesammensetning der. Husker også at det var snakk om ikke så veldig store tall - 341 barn som ble bitt. Så holdt man opplysningene om det opp mot raseregistre, som også omfattet blandingshunder visstnok. Det kan også være greit å huske at endel bruksraser blir holdt ofte som "sportshunder" nedover på kontinentet, kanskje et litt annet hundehold enn det vi har. Samtidig kan "selskapshunder" med dårlig - svakt og usikkert - gemytt kanskje være like farlige som en stabil og nervesterk brukshund, det kommer helt an på.

I konklusjonen står det: "Dog bites in children are frequent and influenced by the breed-related behavior of dogs, dog owners, children, and parents".

Altså "breed-related behavior" sier jo ganske mye om at rase HAR betydning, når risikoen for å bli angrepet av en schäfer eller dobermann er fem ganger høyere enn av en labrador. Ja, da må man utdanne hundeeierne til å skjønne hva de har mellom hendene, at alle hunder ikke automatisk blir snille bare man tror på det selv, samt at foreldre og barn lærer å forholde seg til hunder.

Men konsekvensen av at barnet herjer med familielabradoren er likevel ikke så potensielt alvorlig, ikke sant. Forøvrig blir disse barna bitt av hunder som de kjenner eller som hører til familien; 82 prosent. Iallfall i DENNE undersøkelsen!

Dette er kortversjonen:

METHODS. In our retrospective survey, the medical charts of all children who were younger than 17 years and sought medical attention after a dog bite between 1994 and 2003 were reviewed. To obtain the total number of each dog breed in the

administrative district, we analyzed 5873 files from the community dog registers.

For establishment of a risk index, the representation of a dog breed among the total canine population was divided by the frequency of dog bites from this breed.

RESULTS.A total of 341 children (mean age: 5.9 years) were identified. The annual incidence of dog bites was 0.5 per 1000 children between 0 and 16 years of age. Incidence was highest in 1-year-old patients and decreased with increasing age.

The relative risk for a dog attack by a German shepherd or a Doberman was 5 times higher than that of a Labrador/retriever or cross-breed. The vast majority (82%) of the dogs were familiar to the children. Most (322; 94%) of the children had injuries to 1 body region; in the remaining 19 (6%) children, up to 3 body regions were injured. Of 357 injuries, the face, head, and neck region was the leading site affected (50%). Inpatient treatment was required in 93 (27%) patients.

CONCLUSIONS. Dog bites in children are frequent and influenced by the breed-related behavior of dogs, dog owners, children, and parents. Therefore, prevention strategies should focus on public education and training of dogs and their owners.

Ingen kan jo være uenig i at jo mer foreldre lærer barna sine om hvordan de bør omgås dyr, jo bedre? For meg inkluderer det å stoppe barna fra å løpe etter ender i parken og sparke etter dem og jage dem (vært på et par turer i store parken i påsken, og sett slike små sjarmører i fleng), til nyttige saker som Hunden Blå. Men det handler også om at folk kjenner sin egen hunderase, og hva som kan forventes og hva som bør forebygges, trenes på etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan jo være uenig i at jo mer foreldre lærer barna sine om hvordan de bør omgås dyr, jo bedre? For meg inkluderer det å stoppe barna fra å løpe etter ender i parken og sparke etter dem og jage dem (vært på et par turer i store parken i påsken, og sett slike små sjarmører i fleng), til nyttige saker som Hunden Blå. Men det handler også om at folk kjenner sin egen hunderase, og hva som kan forventes og hva som bør forebygges, trenes på etc.

Bra sagt, Akela!

Jeg lurer på om disse eierne med hunder som angriper, og i værste fall dreper/skamferer et barn, er førstegangs hundeeiere? Og om hunden har fått den treningen og oppdragelsen med faste, klare grenser som den behøver?

Igjen, se til Spania. Der må man blant annet ha plettfri vandel for å eie "farlige" raser. Noe for Norge? Travel to Spain

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen begynner jo å bli litt gammel da. Men for all del, det er jo noe der man bør ta til etterretning. Likevel blir det litt useriøst for min del når journalister ikke kan stave en del av rasenavnene riktig, og skape misforståelse ved å beskrive for eksempel terrier som en enkelt rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror også mange hundebitt som har blitt rappotert skyldes av ufattelige dumme folk, eller dyreeiere som bare skal, skal bare stappe tryne sitt inn i buret til hunden å si god natt der den ligger så søtt! får med meg noen sånne igjennom jobben i løpet av året.. *tenker* for meg selv at hvor dum går det i grunn ann å bli!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- å trekke en slik konklusjon har de iallefall ikke belegg for utifra det de viser!

Det eneste man kan si er at det er rapportert fler hundebitt av x- rase enn av y-rase.

"Risikonivået er beregnet ved å dividere andelen hunder av en rase med hvor ofte hunder av samme rase har bitt barn alvorlig.". Dette høres for meg ut som slik man får risikoen for å bli bitt av ett individ.

Du har selvsagt helt rett i at mange faktorer ikke er tatt med og selv om det sammen med det relativt lave antallet bitt gir litt høy feilmargin så er det ingenting direkte galt i konklusjonen. Listen viser det Aftenposten skriver.

Statistikk tar sjelden/aldri med alle faktorer og Aftenposten skriver da ikke at alle Labradorer i alle situasjoner er en tryggere hund enn hvilken som helst Doberman. Folk her på sonen må slutte å hoppe rett i skyttergrava hver gang det er ett medieoppslag om "hund" og "bitt". Alt leses jo som fanden leser bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
    • Blir valpene registrert i NKK? Jeg trodde at valper fra slike avlsprosjekter (som NKK også er med på) ble registrert I så fall kan man vel få titler på hundene?   
    • Som neste hund vurderer jeg veldig en blandingshund fra cavalierprosjektet (cavalier + cocker mest sannsynlig), men ettersom det er en blanding vil den vel aldri kunne ta noen slags titler? Å jobbe mot ekstra bokstaver på stamtavle er litt av moroa for meg med å ha hund, men alle championat o.l. krever vel utstillingsresultater?
    • Takk for svar😊 Tar imot alle råd og tips.  Vi fikk valpen da han var 11 uker gammel, så den var rundt 13 uker da vi forsøkte valpegrinda. Hva gjør dere andre når man skal starte alenetrening? Tenker at å ha tilgang til hele huset vi være et for stort område for valpen?
    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...