Gå til innhold
Hundesonen.no

Negleklipp


Lollipopp

Recommended Posts

Mopsen min er en liten rakker på 4 mnd.

Han veier ikke så mye, og negelen slipes derfor netsen ingen ting.

Prøblemet er at det er nesten helt umulig å klippe neglne.

Først gang jeg var hos dyrlegen hadde han ikke tid til å hjelpe meg :S

Å jeg kan ikke drive å fly til dyrlegen hver uke heller for å få klippt neglene.

Har prøvd det metse..

Han våkner til å med når jeg klipper de mens han sover.

Det rare er at det ike virker som han får vondt heller..

Hjeeeelp! Jeg trenger råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får nok ikke vondt, han synes nok bare det er ubehagelig!

Det du kan gjøre er å begynne forsiktig å venne han til å bli tatt på labbene. Ta litt på labben - gi godbit og masse ros.

Når han takler at du tar på labbene, kan du rett og slett bare ta klotanga inntil kloa uten å klippe. Gi masse ros og godbiter da også:)

Så kan du forsiktig begynne å klippe en klo. Det kan være lurt å ha en medhjelper som holder han. Klipp kun en klo - ros masse og gi gode godbiter. Vent noen timer, så kan du ta en klo til. Etter hvert vil han skjønne at det ikke er farlig å klippe klørne, og du kan ta flere klør etter hverandre. Det lure er å gjøre kloklippen til noe positivt:)

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en mops du har ikke sant?

Legg den på rygg i fanget og klipp... Noen ting må man bare og kloklipp er en av de tingene.

Ja, men *kremt* han får ti rakketter i rompa å vrir seg å drar seg å hiver seg rundt.

Vi har til å med prøvd å være 3 styjkker(alle som han kjenner godt), men er virkelig like vanbskelig for det!

Til vanlig synes han ikke at det er noe ekkelt å bli tatt på neglene ;/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligg det en godbit rett foran henne når vi klipper negler og det går så bra, når vi har klipt ene poten får hun godbiten. HUn rører den ikke, men lukter og lukter og tar den når jeg sier værsegod. Ligger i ro da

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får nok ikke vondt, han synes nok bare det er ubehagelig!

Det du kan gjøre er å begynne forsiktig å venne han til å bli tatt på labbene. Ta litt på labben - gi godbit og masse ros.

Når han takler at du tar på labbene, kan du rett og slett bare ta klotanga inntil kloa uten å klippe. Gi masse ros og godbiter da også:)

Så kan du forsiktig begynne å klippe en klo. Det kan være lurt å ha en medhjelper som holder han. Klipp kun en klo - ros masse og gi gode godbiter. Vent noen timer, så kan du ta en klo til. Etter hvert vil han skjønne at det ikke er farlig å klippe klørne, og du kan ta flere klør etter hverandre. Det lure er å gjøre kloklippen til noe positivt:)

Lykke til!

Jeg stemmer for dette svaret! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ville jeg gjort:

Start med å vend hunden til å ligge i ro på ryggen på fanget ditt.. Ta den opp på fanget, om den prøver å vri seg løs holder du forsiktig fast, når den roer seg ned og blir slapp i kroppen sier du "fri" "ok" "flink" eller en eller annen kommando på at hunden får gå ned. I begynnelsen klarer den kanskje å ligge slik i 2-3 sek, men etterhvert klarer den å ligge der lengre. Husk å aldri kjeft under treningen, bare hold fast om den stritter i mot, og belønn med å si fri når den slapper av. Etterhvert øker du tiden den på ligge slappt på ryggen før du sier "fri. Målet er at hunden ikke skal syns det er ekkelt å ligge slik på ryggen, men kan ligge slik å bli kost på magen og strøket på, uten å gå før du sier fri (helst ikke ville gå i det hele tatt da :)).

Når hunden kan det, så intruduserer du klotangen mens hunden ligger på ryggen på fanget ditt.. La hunden snuse på klotangen, ta den borti poter, labber, snute, kropp, osv, og når den er komfortabel med at klotangen er i nærheten av den. Spreller hunden holder du den fast, og når den slapper av igjen sier du fri. Når hunden syns det er ok at klotangen er i nærheten av kroppen dens, kan du begynne å dunke klotangen forsiktig ani klørene dens. Husk å kun dunk i veldig korte perioder, kanskje 1-2 klør av gangen i starten, før du sier "fri". Om hunden førsøker å vri seg unna, holder du den, dunker igjen, og om den blir liggende, sier du "fri".

Når hunden kan det, så kan du etterhvert starte med å klippe EN klo. Det er VELDIG viktig at du ikke klipper for langt. Om hunden begynner å sprelle, holder du den fast, og sier "fri" når den blir rolig igjen. Etterhvert ligger hunden rolig når den ene kloen har blitt klippet, og da kan du si "fri" uten at den spreller.

Etterhvert kan du prøve å klippe to klør før du sier "fri", og så øke til tre, osv.

Denne metoden har i alle fall funket på flere Dvergpinschere som har HATET å få klørene sine klippet. Det er en tidkrevende metode, men når den først er lært er den helt super. Det er også veldig enkelt å klippe når hunden ligger i ro på fanget, og man slipper å risikere å klippe feil. Man slipper også styret med godbiter, og slipper å få en hund som nekter å klippe klør med mindre det er godbiter og to personer til stedet. At hunden vender seg til å ligge i ro på ryggen på fanget ditt er veldig greit ellers også, fin avslappingsøvelse, som når hunden er helt komfortabel med det kjappt blir til kosestund. Min elsker å ligge på fanget mitt på ryggen og kose :)

Min ligger på ryggen på fanget mitt når klørene klippes, mens jeg ser på tv ;) Veldig enkelt og greit, og går kjappt :P

Uansett hvilken metode du ønsker, lykke til :P Dette går nok bra uansett, hunden er 4 mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye klokt over her. Sånn som jeg leser deg er det ligge stille/bli holdt fast hunden ikke like, og ikke klippingen i seg selv. Da høres Helles metode fornuftig ut for meg.

En annen greie som jeg vil anbefale er å kjøre klipp hver dag i starten. Kanskje bare en klo, eller kanskje bare ligge rolig-trening, men MINST en gang hver dag. Og når du begynner å klippe, hvis du er det minste usikker på hvor mye som skal tas, ta ALTFOR lite! Da er du HELT trygg på at du ikke skader hunden eller gjør den redd, og hvis du er trygg merker den det (på samme måte som den føler det om du er det minste utrygg). Og hvis du fortsetter med litt hver dag, vil hunden ha vent seg fint til det omtrent når klørne har den lengden de skal. Etter det kan det være smart å ha en fast stelledag hvor du i hvertfall sjekker klør, og klipper når det trengs.

Det rare er at det ike virker som han får vondt heller..

Hjeeeelp! Jeg trenger råd!

Det er helt riktig, han får ikke mer vindt enn når du klipper neglene :) så, no stress.

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mopsen min er en liten rakker på 4 mnd.

Han veier ikke så mye, og negelen slipes derfor netsen ingen ting.

Prøblemet er at det er nesten helt umulig å klippe neglne.

Først gang jeg var hos dyrlegen hadde han ikke tid til å hjelpe meg :S

Å jeg kan ikke drive å fly til dyrlegen hver uke heller for å få klippt neglene.

Har prøvd det metse..

Han våkner til å med når jeg klipper de mens han sover.

Det rare er at det ike virker som han får vondt heller..

Hjeeeelp! Jeg trenger råd!

Min hund har vel egentlig vært grei med dette å klippe negler. Men han syns ikke det var så veldig kjekt de første gangene. Jeg klippet eks. 5 klør, så fikk han en godbit og så slapp jeg han litt løs rundt på gulvet (han satt på fanget) Så var det neste fot. Dette fungerte supert! :) Idag gjør det ingenting når jeg klipper neglene. Han kan stå på bord og jeg løfter opp poten og klipper, eller om han sitter på bord, fang det bryr han seg ikke om. Nå tror jeg at han nyter dette med kloklipping :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aron synes det er helt greit nå. I begynnelsen så nektet han å bli klippet, men han fant fort ut at å vri seg unna, hjalp ikke. Men han var virkelig umulig første gangen jeg klippet. Det som hjalp på han var at jeg var litt bestemt. Dvs at når han vridde seg unna bare holdt jeg han på fange. Ikke noe spesielt med koseprat, det fikk han etter han var ferdig. Nytter ikke å lokke den gutten med godbiter, det har ingen hensikt uansett. Eller så er det veldig lurt å ta 1-2 negl til dagen. Så hunden slipper å ta 5 stykk liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :)

Idag har jeg klart å klippe hele 2 negler. Da hadde vi brukt 30min å Bosse var så sliten etter "neglekampen" så han sov 1 time etterpå :D

Hadde det bare vært å ha han på fanget å holde han fast, så hadde jeg vært i hemmelen jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :D

Idag har jeg klart å klippe hele 2 negler. Da hadde vi brukt 30min å Bosse var så sliten etter "neglekampen" så han sov 1 time etterpå :)

Hadde det bare vært å ha han på fanget å holde han fast, så hadde jeg vært i hemmelen jeg!

Kjempe bra :) Stå på, ikke gi deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :D

Idag har jeg klart å klippe hele 2 negler. Da hadde vi brukt 30min å Bosse var så sliten etter "neglekampen" så han sov 1 time etterpå :)

Hadde det bare vært å ha han på fanget å holde han fast, så hadde jeg vært i hemmelen jeg!

det er fullt mulig å lære en mops (som ikke er store hunden :) ) å ligge på ro på ryggen, eller å sitte rolig på fanget. Er vanskelig å holde fast en liten hund, men det går :) Men du må nesten lære hunden å sitte/ligge i ro, FØR du introduserer den farlige klotangen. Viss ikke blir det litt vel mye på en gang.

Når du uansett har brukt 30 min på å klippe 2 klør, så syns jeg du bør vurdere metoden jeg skrev lengre oppe. Det vil garantert ta kortere tid enn det du gjør nå. Pluss du slipper kjempe deg gjennom kloklipp, risikere å klippe feil, og du slipperå få en stresset og utslitt hund :)

Uansett lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ligger helt rolig på fanget eller på ryggen ellers. også mens han ser klotanegn, problemene kommer med en gang jeg nermer meg klørne hans med den.

Men jeg skal prøve ditt forslag i morgen Helle :D

oki, men da har du jo et kjempe godt utgangspunkt da :)

Husk å ikke begynn å klipp for tidlig, bruk heller tid på å venne han til at kloen kommer borti klør, tær, føtter, mage, osv :)

Husk også å aldri gi deg når han stritter i mot, det beste er om du alltid klarer å avslutte med at han ligger i ro selv om du pirker borti tærene, og så sier fri, altså uten at du må holde han etter klotangen har vært borti :)

Når han klarer det helt fint, også selv om du dunker med litt styrke (altså, ikke hardere enn du kan dunke klotangen borti dine egne tegler uten av det gjør vondt), da kan du begynne å klippe. Gjerne forsett å dunk litt innimellom, og ta klotangen borti kroppen og klørene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

når jeg klipper klør til hunden min så er det over på rygg mellom beina mine på gulvet. Ikke så lett å leke kålmark da. Når hunden ligger san så er det kosestund med klapping på magen og sant det er også lett å fore på med godbit jeg tar på føttene og venter med klipping til hunden ligger helt avslappet. Dette har blitt en kosestund for oss. Ellers så er det mye bra som er skrevet over her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er en engel med klotangen. Min mors hund er det ett sant .... stakkar han blir helt panisk. Vi har prøvd det meste, godbiter, kos, timesvis på gulv med klotangen. Han har panikk. Stresser og peser. Han har hatt det slik helt fra valpestadiet og slo over i totalt kaos da han ble klippa i nerven. SÅ slik kan jeg forstå stakkaren (hadde hatt litt hetta jeg også ). I går når jeg var på besøk bestemte jeg at bikkja må enten bare klippes eller må han til vet og dopes ned. 3 voksne mennesker på den lille bikkja, helledussan var sikkert traumatisk nok det :) Fikk klippa ganske raskt, han hylte i hver gang jeg klippa ( han er redd for lyden tenker jeg). Enda jeg tok bare litt av tuppene (de er ganske lange altså) så klarte jeg å klippe han til blods to ganger. Nerven er ganske langt ute på kloen, jeg føler meg rett og slett elendig. Jeg var ikke popis den første tiden etter klippen (er tilgitt nå da). Sitter igjen med at dette var brutalt jeg. Ett sant .......... (og enda er disse klørne lange)

Edit: hmm jeg er vist ikke helt tilgitt, "joa du har godbit, men du er ikke til å stole på"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er vanskelig å holde fast, så ville jeg prøvd andre metoder. For hver gang han klarer å vri seg unna fanget ditt lærer han bare at det funker å sprelle! Her er vi to stykker når vi skal klippe. Den ene sitter og gir ut små godbiter hele tiden mens han sitter stille og lar meg klippe. Med en gang han blir vanskelig slutter godbitene å komme. Etter noen ganger med denne metoden skjønte han veldig fort at han måtte sitte stille og slutte å trekke til seg labben for å få godbiter :) Også fokuserer han mer på samboeren min med godbitene enn meg med neglsaksen. Husk at øvelse gjør mester- for dere begge! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe herk med hunder som ikke liker å få klippet klørne.

Min hund veier bortimot 40 kg, og er litt tyngre å hanskes med når han slår seg vrang :S

Men det å rose for hver klo eller for hver labb man får gjort, er ikke så dumt :) Men om hunden din er som min, lar han seg neppe bestikke med godbiter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er vanskelig å holde fast, så ville jeg prøvd andre metoder. For hver gang han klarer å vri seg unna fanget ditt lærer han bare at det funker å sprelle! Her er vi to stykker når vi skal klippe. Den ene sitter og gir ut små godbiter hele tiden mens han sitter stille og lar meg klippe. Med en gang han blir vanskelig slutter godbitene å komme. Etter noen ganger med denne metoden skjønte han veldig fort at han måtte sitte stille og slutte å trekke til seg labben for å få godbiter :) Også fokuserer han mer på samboeren min med godbitene enn meg med neglsaksen. Husk at øvelse gjør mester- for dere begge! :)

derfor man aldri slipper hunden når den spreller, eller begynner på klippingen før hunden takler at klosaksen kommer borti neglene.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...