Gå til innhold
Hundesonen.no

Goldengelsksettrieveren Kevin (Golden retriever/Engelsk setter)


..Bjørnar..

Recommended Posts

Introduserer Kevin, en energisk Golden retriever/Engelsk setter blanding. Kevin fyller 2 år 27. mars og har vært hos meg og forloveden min siden slutten av november 2007. Han er omplassert fordi den forrige eieren måtte ta en jobb nr. 2 og ikke hadde tid til ham lenger. Kevin ser ikke ut som noen annen hund jeg tidligere har sett, men kan minne om en gylden Engelsk setter med Golden retriever-hode. Bildene taler vel i grunnen for seg selv. :P

post-3599-1205226428_thumb.jpg

Kevin er en hund etter snø og får rett og slett ikke nok av det. Han spinner rundt, svømmer i snøen og raser avgårde i en utrolig fart.

post-3599-1205226440_thumb.jpg

Blir nesten sliten bare av å se på all rasinga hans jeg! :P Begge disse bildene er fra hyttetur på Vaset.

post-3599-1205226462_thumb.jpg

En interesse nr. 2 er fjørfe. Her har han fått øye på en samling ender nede på elva. På dette tidspunktet er han i transe. 20 sekunder etter dette sto han ute i den iskalde elva og lurte på hvorfor jeg ikke kom etter.

post-3599-1205226475_thumb.jpg

Nye ender, nye muligheter. :P Det er jo en stor porsjon Engelsk setter i denne her, så instinktet er det jo lite å si på.

post-3599-1205226487_thumb.jpg

Og så er han en kosehund av dimensjoner. :P Han vil helst ha kos og klapp døgnet rundt og er en menneskekjær, snill og rolig hund. Han har fremdeles litt å gå på i forhold til å løpe langt avsted når han blir sluppet, men han (og kanskje mest jeg) er under opplæring.

Selv er jeg registert her for å finne likesinnede og for å kunne spørre om råd og veiledning, jeg er forholdsvis ny på alt med hund. Men kan nok si det nå at jeg ikke har hatt min siste! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjelpe meg for en fin hund!

Jeg liker utseende!

fine bilder også :):);)

Ja, han er flott syns jeg! :P Slank, elegant og sprek som bare det, når forloveden har ham i belte og elastisk bånd når vi er på skitur må jeg virkelig løpe etter for å holde følge. :)

Sikke en dejlig hund du har, han ser rigtigt godt ud, og velkommen herinde :P

Takk, moro å se at det er så mange engasjerte hundeeiere her inne! :P

Der var du ja (jeg som sendte deg pm om hundesonen) !

Så lekker han er! :P

Hei igjen ja! Nok en gang, takk for tipset. Har ikke sett noen andre Golden/ES blandinger, men tror bare det er en Kevin! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin! :) Ligner på en jaktgolden jo.

En jaktgolden sier du? Er ikke så bevandret blant rasene må jeg innrømme, sitter stadig og leser meg opp, men er mye igjen. Vet du om et sted jeg kan finne bilder av en slik på nett så jeg kan sammenlikne? :) Morsomt å se hvilke trekk han har fra ES og hvilke han har fra Golden.

Har forstått det slik at moren var Golden (ganske mørk) og faren ES. Prøver å forstå fargen på Kevin, han har litt mørkere ører enn resten av pelsen, er hvit fra brystet og under på magen hele veien, men helt gylden ellers. Hva av dette har han fått fra hvilken av foreldrene tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naw, så skjønn hund! :)

Ser at det er fuglehund i han ja :closedeyes:

Ja, definitivt fuglehund. :) Jeg ville i utgangspunktet ha golden, men så dukket denne krabaten opp og han trang et hjem straks. Veldig glad det blei sånn, og nå er jeg egentlig litt klar for setter nestegang. De er så utrolig elegante!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jaktgolden sier du? Er ikke så bevandret blant rasene må jeg innrømme, sitter stadig og leser meg opp, men er mye igjen. Vet du om et sted jeg kan finne bilder av en slik på nett så jeg kan sammenlikne? :) Morsomt å se hvilke trekk han har fra ES og hvilke han har fra Golden.

Har forstått det slik at moren var Golden (ganske mørk) og faren ES. Prøver å forstå fargen på Kevin, han har litt mørkere ører enn resten av pelsen, er hvit fra brystet og under på magen hele veien, men helt gylden ellers. Hva av dette har han fått fra hvilken av foreldrene tro?

På billederne, hvor du kan se ham fra siden, kan man tydeligt se at der er setter i ham, længden på pelsen ser ud til at være setter, men hans farve er definitvt golden.

Nej han ligner slet ikke en jagt golden, for hele hans krop er mere eller mindre setter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en vakker hund! :) Minna mye om en jaktgolden ja, helt fantastisk nydelig!

Det der med å blokke ut når ender er i nærheten er ett kjent fenomen for meg også som golden eier. Hun min er helt ekstrem etter ender, så det er nok ikke bare setteren i han som har jaktlyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jaktgolden sier du? Er ikke så bevandret blant rasene må jeg innrømme, sitter stadig og leser meg opp, men er mye igjen. Vet du om et sted jeg kan finne bilder av en slik på nett så jeg kan sammenlikne? :) Morsomt å se hvilke trekk han har fra ES og hvilke han har fra Golden.

Har forstått det slik at moren var Golden (ganske mørk) og faren ES. Prøver å forstå fargen på Kevin, han har litt mørkere ører enn resten av pelsen, er hvit fra brystet og under på magen hele veien, men helt gylden ellers. Hva av dette har han fått fra hvilken av foreldrene tro?

Dette er en jaktgolden. (lånt fra www.hundene.com) :)

http://i237.photobucket.com/albums/ff5/mar...n5/IMG_7650.jpg

http://i237.photobucket.com/albums/ff5/mar...n5/IMG_7031.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en vakker hund! :) Minna mye om en jaktgolden ja, helt fantastisk nydelig!

Det der med å blokke ut når ender er i nærheten er ett kjent fenomen for meg også som golden eier. Hun min er helt ekstrem etter ender, så det er nok ikke bare setteren i han som har jaktlyst.

Hurra! :P mulig vi har fått dobbel dose fjørfeglad bikkje i denne her da.. :)

Hvor er han ifra? Jeg hadde ei i klassen min som hadde samme blanding, på alder med din...Hunden het Kira.

Han er i utgangspunktet fra Grimstad-området om jeg har forstått ting rett. Har desverre ingen oversikt over noen andre fra kullet hans eller noe som helst, hadde jo vært litt stilig å se hvordan de er blit! ;)

Fargen kan jeg se for meg er fra golden, da min golden har helt like farger :P

Bilde av min golden

Nydeli var han, rett og slett slående vakker

Oi, det liknet noe veldig! :) Da tror jeg ikke det er mye farge i ham fra setteren altså? Var det jeg var litt spent på. Jeg har håpet jeg kunne finne igjen de fargene til seinere om jeg skulle hatt en retriever skjønner du, og nå ser jeg jo at det virkelig er håp! :P

Kommer imidlertid rett fra kurs nå, han er blitt så flink atte! :P Da er det ingen hindring at det regner i bøtter og spann, så lenge ting fungerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det liknet noe veldig! :) Da tror jeg ikke det er mye farge i ham fra setteren altså? Var det jeg var litt spent på. Jeg har håpet jeg kunne finne igjen de fargene til seinere om jeg skulle hatt en retriever skjønner du, og nå ser jeg jo at det virkelig er håp! :)

Var det som slo eg også egentli :) hvor lik han var Emma, spesielt på de to øverste bildene han løper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig dag i morgen. :) Kevin skal kastreres i morgen kl 16.00, en avgjørelse tatt i samråd med hundeinstruktør og tre uavhengige veterinærer. En rekke ting som gjør at valget blei som det blei til slutt, men alt i alt skal han jo uansett ikke avles på så det er jo ingen grunn til å deppe for den biten. Noen som har erfaring med kastrering av to år gamle hunder? Er det noen adferdsendring å merke? Hvordan blir de ellers? Blir de fortere mobbet? Kevin er jo selv en "mobber" per dags dato og har lett for å jokke på hanhunder, spesielt kastrerte. Om noen har slitt med at hunden stikker av og så kastrert den, merkes det noen forskjell der? Instruktøren mener at det er spesielt slik adferd vi kan håpe på at skal forsvinne. Veterinæren er bare veldig klar på at om hunden ikke skal avles på vil den ha betydelige medisinske fordeler med å kastreres (veit jaggu ikke hva de legger i "betydelige"?), som minsket sjans for kreft i prostata, null risiko for testikkelkreft osv.

Jeg håper bare ikke han skal bli helt anti-Kevin etterpå. Liker jo så mye med hunden min, det er så lite av det jeg vil at skal forsvinne! Skaper vel kanskje storm i ett vannglass når jeg sitter å uroer meg for alt dette.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han er gullklumpen til mor og far! :) Vi er satt litt på tanken om han er for tynn nå da. Kommer rett fra kurskveld nå (en av de bedre! :) ) og instruktøren mener han er for tynn av utseende. Noen tanker? Alle bildene er av helt fersk dato.

Han fikk forøvrig øyekontakt med en 11 mnd gammel han-Lapp på kurset i kveld. Dreiv innkalling og plutselig var det rett ut og rett i kamp. Da "angrer" jeg ikke like mye på at han skal kastreres i morgen lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :ahappy:

Nå ligger han rett ut og slapper av etter kastreringen i går stakkar. Seansen gikk som følger:

16:00: Kevin veies inn og gis en sprøyte med et middel for å få sove. Stakkars hunden gikk rundt og snuste og plutselig begynte han å vakle før han sovnet, halvstående.

16:10: Operasjonen begynner og vi som eiere blir sendt på dør (forståelig nok). Kevin blir lagt i narkose, først via intravenøs narkose og så på gass. Det blir gjort ett snitt mellom pung og penis og testiklene blir klemt ut. Kevin blir sydd sammen igjen og lagt til restitusjon. Inngrepet tok raske 12-15 minutter fra snitt til sting.

16:45: Vi får lov til å møte guttebass igjen der han ligger med tunga ut av munnviken (den dro han forøvrig ikke inn før nærmere 17:30). Kevin våkner litt til liv i det vi åpner døra og han samler nok krefter til å komme bort og legge hodet i fanget mitt før han sovner igjen.

17:15: Kevin våkner igjen i det vi kjører inn i gården hjemme, men må bæres inn i stua hvor han sovner nok en gang.

I dag er han i farta igjen og er en fornøyd hund på alle måter. Er veldig glad for at alt gikk så bra. Jeg forlot dobbeltsenga i natt til fordel for ett slitent liggeunderlag på kontoret (vil ikke ha hunden på soverommet) og har liggi der med han i natt, og han har liggi parkert i armkroken og sovet godt hele natta. Han har ikke helt vendt seg til "lampeskjermen" enda og stopper brått opp rundt alle hjørnene han pleide å "sneie" rundt. :ahappy: Han er imidlertid fortsatt Kevin, noe jeg er svært glad for. 10 dager med skjerm og tabletter nå, så tas stingene igjen. Så er det på igjen med mer trening og masse moro! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...