Gå til innhold
Hundesonen.no

Enda en Tromsøværing

Hundepsyk

Recommended Posts

Hei!

Om meg:

Bor og studerer (samt oppvokst) i Tromsø. Ønsker meg hund, men leier leilighet og får ikke ha husdyr her. Det kan se ut til at jeg/vi (jeg har en som bor her med meg :P ) flytter enten til sommeren (kryss fingre!) eller til neste sommer. Da blir det stort hus som vi må dele med svigerfar en liten stund (det er ikke så ille som det høres ut som), men når han flytter ut blir det hund :P

Jeg har alltid vært allergisk mot katter, og for å slippe dyremas fortalte liksågodt mine foreldre meg at jeg er allergisk mot alle pelsdyr. Det har jeg trodd i alle år (er 24 vintre nå), men etter en kjapp blodprøve hos fastlegen (vi lette etter mugg/sopp-allergi) viste det seg at jeg bare har høyt IGE-nivå på katter og hester. Kanin og hund har jeg lavt IGE-nivå på! (dere kan tro jeg hadde en heftig telefonsamtale med mamma etter at jeg fikk resultatene fra blodprøven!)

Såh, titter på allergivennlige raser. Jeg har lest mye om allergi og tør påstå at jeg kan mye om min egen allergi. Er fullt klar over at den kan utvikle seg og bli verre, men jeg gir meg ikke før jeg har prøvd alt :P

Så var det rase da, uff. VANSKELIG! Vi var på hundeutstilling i oktober for å se på aktuelle raser, men alt ble bare verre! Jeg vil ha alle sammen, sambo vil ha Grand Danois :P Han vet vi ikke kan ha det, så han er mer eller mindre likegyldig til hva det blir.

Selv blant de allergivennlige rasene har jeg problem med å velge. Har enda en stund å tenke på, men jeg har allerede filosofert meg fram til følgende:

- Jeg/vi skal ikke ha en liten hvit hund. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg liker ikke helt hvite hunder (kanskje fordi jeg inbiller meg at "skitten" vises mye bedre på en hvit hund etter en tur ute :rolleyes: ) Hvis det skulle vise seg at jeg bare kan ha Bichon Frisé så må jeg vurdere hele hundeholdet, kjenner jeg. (ikke noe galt i rasen, den er bare ikke for meg)

- Jeg/vi er førstegangs hundeeiere og skal prøve å finne en "stabil"/rolig hund.

- JEG ønsker meg en Chinese Crested, men der satte sambo foten ned. Powder puff er greit, men nakne hunder er han ikke begeistret for :rolleyes: Jeg tar gjerne en powderpuff, men jeg må teste allergien min først og jeg tviler på at det er så mange av dem her i Tromsø <_<

- Storpuddel er greit, sort eller sølv. Jeg kan enkelt finne ut om jeg tåler den, kjenner flere som har storpuddel.

- Jeg har en forkjærlighet for ISWT, men tror kanskje at Terrier-rasene kommer som hund nr. 2 :P Hører mange sier at terriere er ikke lurt til førstegangseiere. Ikke vet jeg...

- Stor eller liten hund betyr ikke så mye, men jeg har bittelitt mer lyst på en medium/stor hund enn en liten en :P

Det blir enda en stund til, så jeg leser bøker og surfer på nett imens :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej hej og velkommen hertil :P

Håber at du kommer til at trives her på sonen.

Du kan lægge portugisisk vandhund til din liste over allergi venlige hunde, som du skal have læst om :P

Jah, glemte å nevne den, har sett på portis også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om ei som er allergisk mot hunder men som ikke reagerer på Yorkshire Terrier. Hvis du blir "skremt" av frisyren deres (laaang pels) så må jeg forte meg å fortelle at de kan klippes også! Men skal man stille ut en york skal den ha langt "hår" :)

Yorken er en modig, tøff liten hund og jeg kunne faktisk tenkt meg en sånn selv en gang! Min eldste hund er halvt yorkshire terrier og hun er det beste som har hent meg. :)

Velkommen til forumet forresten! :) Bodøværing jeg.. Eller, egentlig lofotværing da, men man bor i Bodø. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Tromsøværing!

Men ja, jeg kan love deg det er lite å finne i Tromsø av raser, hovedsaklig har vi vel schæfer, tibetansk spaniel og en HAUG med gordon settere. Finnes også noen få oppdrettere av Labrador Retriever, Carin Terrier og Dalmatiner. Tro meg jeg har leita godt og lenge etter noe bra. (men så har jeg flyskrekk så ... det ble litt komplisert :) )

Velkommen! Kanskje vi studerer noe likt fra høsten av? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Heihei og velkommen! Håper du vil trives her og hiver deg med i diskusjoner med liv og lyst :)

Og når det gjelder leiligheter i Tromsø hvor det ikke er lov med hund er det en kjent sak ja <_< . Hadde det ikke vært for at jeg ikke kan ha hund her har jeg drømmeleiligheta...

Edit: det finnes mange diskusjoner her med spørsmål om allergivennelige raser, så det kan hende du bli litt klokere med et lite søk i åpent forum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om ei som er allergisk mot hunder men som ikke reagerer på Yorkshire Terrier. Hvis du blir \"skremt\" av frisyren deres (laaang pels) så må jeg forte meg å fortelle at de kan klippes også! Men skal man stille ut en york skal den ha langt \"hår\"

Yorken er en modig, tøff liten hund og jeg kunne faktisk tenkt meg en sånn selv en gang! Min eldste hund er halvt yorkshire terrier og hun er det beste som har hent meg.

Velkommen til forumet forresten! Bodøværing jeg.. Eller, egentlig lofotværing da, men man bor i Bodø.

Ja, vet det er mange som har skikkelig rare allergier som ikke reagerer på bare en bestemt hunderase. Jeg har en tremenning som bare kan ha Shih-Tzu :)

Siden vi er av samme slekt håper jeg ikke jeg er i samme båt, Shih-Tzu er ikke noe for meg, tror jeg :)

Yorkshire terrier er søte da. Så lenge den klarer å være med på fjellturer så er jeg egentlig fornøyd.

Hurra! Tromsøværing!

Men ja, jeg kan love deg det er lite å finne i Tromsø av raser, hovedsaklig har vi vel schæfer, tibetansk spaniel og en HAUG med gordon settere. Finnes også noen få oppdrettere av Labrador Retriever, Carin Terrier og Dalmatiner. Tro meg jeg har leita godt og lenge etter noe bra. (men så har jeg flyskrekk så ... det ble litt komplisert :) )

Velkommen! Kanskje vi studerer noe likt fra høsten av?

Ja, hva er det med Gordon settere egentlig? De er overalt! Ellers ser jeg mye blandinger og tibber.

Tja, hva skal du studere da? Jeg er i ferd med å gjøre meg ferdig med BA i psykologi (og takk for det). Kjempeinteressant fag, men instituttet suuuuger! De har mista masse professorer til andre universiteter (det er gubbevelde sørpå og mange pensjonerer seg samtidig, så de beste professorene her nord søker seg sørover :) ). Tror de er ca. 13 stk igjen på UiT nå, og de skal være 25 eller fler :)

Tragisk, men de har faktisk ikke søkere til de ledige stillingene i Tromsø, hva er galt med å bo her? Syns det er fin by jeg :D

Heihei og velkommen! Håper du vil trives her og hiver deg med i diskusjoner med liv og lyst :P

Og når det gjelder leiligheter i Tromsø hvor det ikke er lov med hund er det en kjent sak ja <_< . Hadde det ikke vært for at jeg ikke kan ha hund her har jeg drømmeleiligheta...

Edit: det finnes mange diskusjoner her med spørsmål om allergivennelige raser, så det kan hende du bli litt klokere med et lite søk i åpent forum...

Ja, på hver eneste leilighet (i det private markedet) som annonseres står det \"Ikke røyk/dyr\". Alle er vanskelig :P

Gleder meg til å overta hus, da er det ingen som kan stoppe meg fra å ha hund:)

Jeg tror jeg kan de allergivennlige rasene på rams! Har lest om og nettsurfet om hundehold siden 2006, skjønner du ;)

Ønsker meg en rase som kan være med på fjellet, det er egentlig mitt eneste krav. Nei, jeg har et krav til, den må ikke være redd i båt. Vi båter en del;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Opprett ny...