Gå til innhold
Hundesonen.no

Enda en Tromsøværing


Hundepsyk

Recommended Posts

Hei!

Om meg:

Bor og studerer (samt oppvokst) i Tromsø. Ønsker meg hund, men leier leilighet og får ikke ha husdyr her. Det kan se ut til at jeg/vi (jeg har en som bor her med meg :P ) flytter enten til sommeren (kryss fingre!) eller til neste sommer. Da blir det stort hus som vi må dele med svigerfar en liten stund (det er ikke så ille som det høres ut som), men når han flytter ut blir det hund :P

Jeg har alltid vært allergisk mot katter, og for å slippe dyremas fortalte liksågodt mine foreldre meg at jeg er allergisk mot alle pelsdyr. Det har jeg trodd i alle år (er 24 vintre nå), men etter en kjapp blodprøve hos fastlegen (vi lette etter mugg/sopp-allergi) viste det seg at jeg bare har høyt IGE-nivå på katter og hester. Kanin og hund har jeg lavt IGE-nivå på! (dere kan tro jeg hadde en heftig telefonsamtale med mamma etter at jeg fikk resultatene fra blodprøven!)

Såh, titter på allergivennlige raser. Jeg har lest mye om allergi og tør påstå at jeg kan mye om min egen allergi. Er fullt klar over at den kan utvikle seg og bli verre, men jeg gir meg ikke før jeg har prøvd alt :P

Så var det rase da, uff. VANSKELIG! Vi var på hundeutstilling i oktober for å se på aktuelle raser, men alt ble bare verre! Jeg vil ha alle sammen, sambo vil ha Grand Danois :P Han vet vi ikke kan ha det, så han er mer eller mindre likegyldig til hva det blir.

Selv blant de allergivennlige rasene har jeg problem med å velge. Har enda en stund å tenke på, men jeg har allerede filosofert meg fram til følgende:

- Jeg/vi skal ikke ha en liten hvit hund. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg liker ikke helt hvite hunder (kanskje fordi jeg inbiller meg at "skitten" vises mye bedre på en hvit hund etter en tur ute :rolleyes: ) Hvis det skulle vise seg at jeg bare kan ha Bichon Frisé så må jeg vurdere hele hundeholdet, kjenner jeg. (ikke noe galt i rasen, den er bare ikke for meg)

- Jeg/vi er førstegangs hundeeiere og skal prøve å finne en "stabil"/rolig hund.

- JEG ønsker meg en Chinese Crested, men der satte sambo foten ned. Powder puff er greit, men nakne hunder er han ikke begeistret for :rolleyes: Jeg tar gjerne en powderpuff, men jeg må teste allergien min først og jeg tviler på at det er så mange av dem her i Tromsø <_<

- Storpuddel er greit, sort eller sølv. Jeg kan enkelt finne ut om jeg tåler den, kjenner flere som har storpuddel.

- Jeg har en forkjærlighet for ISWT, men tror kanskje at Terrier-rasene kommer som hund nr. 2 :P Hører mange sier at terriere er ikke lurt til førstegangseiere. Ikke vet jeg...

- Stor eller liten hund betyr ikke så mye, men jeg har bittelitt mer lyst på en medium/stor hund enn en liten en :P

Det blir enda en stund til, så jeg leser bøker og surfer på nett imens :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej hej og velkommen hertil :P

Håber at du kommer til at trives her på sonen.

Du kan lægge portugisisk vandhund til din liste over allergi venlige hunde, som du skal have læst om :P

Jah, glemte å nevne den, har sett på portis også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om ei som er allergisk mot hunder men som ikke reagerer på Yorkshire Terrier. Hvis du blir "skremt" av frisyren deres (laaang pels) så må jeg forte meg å fortelle at de kan klippes også! Men skal man stille ut en york skal den ha langt "hår" :)

Yorken er en modig, tøff liten hund og jeg kunne faktisk tenkt meg en sånn selv en gang! Min eldste hund er halvt yorkshire terrier og hun er det beste som har hent meg. :)

Velkommen til forumet forresten! :) Bodøværing jeg.. Eller, egentlig lofotværing da, men man bor i Bodø. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Tromsøværing!

Men ja, jeg kan love deg det er lite å finne i Tromsø av raser, hovedsaklig har vi vel schæfer, tibetansk spaniel og en HAUG med gordon settere. Finnes også noen få oppdrettere av Labrador Retriever, Carin Terrier og Dalmatiner. Tro meg jeg har leita godt og lenge etter noe bra. (men så har jeg flyskrekk så ... det ble litt komplisert :) )

Velkommen! Kanskje vi studerer noe likt fra høsten av? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Heihei og velkommen! Håper du vil trives her og hiver deg med i diskusjoner med liv og lyst :)

Og når det gjelder leiligheter i Tromsø hvor det ikke er lov med hund er det en kjent sak ja <_< . Hadde det ikke vært for at jeg ikke kan ha hund her har jeg drømmeleiligheta...

Edit: det finnes mange diskusjoner her med spørsmål om allergivennelige raser, så det kan hende du bli litt klokere med et lite søk i åpent forum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om ei som er allergisk mot hunder men som ikke reagerer på Yorkshire Terrier. Hvis du blir \"skremt\" av frisyren deres (laaang pels) så må jeg forte meg å fortelle at de kan klippes også! Men skal man stille ut en york skal den ha langt \"hår\"

Yorken er en modig, tøff liten hund og jeg kunne faktisk tenkt meg en sånn selv en gang! Min eldste hund er halvt yorkshire terrier og hun er det beste som har hent meg.

Velkommen til forumet forresten! Bodøværing jeg.. Eller, egentlig lofotværing da, men man bor i Bodø.

Ja, vet det er mange som har skikkelig rare allergier som ikke reagerer på bare en bestemt hunderase. Jeg har en tremenning som bare kan ha Shih-Tzu :)

Siden vi er av samme slekt håper jeg ikke jeg er i samme båt, Shih-Tzu er ikke noe for meg, tror jeg :)

Yorkshire terrier er søte da. Så lenge den klarer å være med på fjellturer så er jeg egentlig fornøyd.

Hurra! Tromsøværing!

Men ja, jeg kan love deg det er lite å finne i Tromsø av raser, hovedsaklig har vi vel schæfer, tibetansk spaniel og en HAUG med gordon settere. Finnes også noen få oppdrettere av Labrador Retriever, Carin Terrier og Dalmatiner. Tro meg jeg har leita godt og lenge etter noe bra. (men så har jeg flyskrekk så ... det ble litt komplisert :) )

Velkommen! Kanskje vi studerer noe likt fra høsten av?

Ja, hva er det med Gordon settere egentlig? De er overalt! Ellers ser jeg mye blandinger og tibber.

Tja, hva skal du studere da? Jeg er i ferd med å gjøre meg ferdig med BA i psykologi (og takk for det). Kjempeinteressant fag, men instituttet suuuuger! De har mista masse professorer til andre universiteter (det er gubbevelde sørpå og mange pensjonerer seg samtidig, så de beste professorene her nord søker seg sørover :) ). Tror de er ca. 13 stk igjen på UiT nå, og de skal være 25 eller fler :)

Tragisk, men de har faktisk ikke søkere til de ledige stillingene i Tromsø, hva er galt med å bo her? Syns det er fin by jeg :D

Heihei og velkommen! Håper du vil trives her og hiver deg med i diskusjoner med liv og lyst :P

Og når det gjelder leiligheter i Tromsø hvor det ikke er lov med hund er det en kjent sak ja <_< . Hadde det ikke vært for at jeg ikke kan ha hund her har jeg drømmeleiligheta...

Edit: det finnes mange diskusjoner her med spørsmål om allergivennelige raser, så det kan hende du bli litt klokere med et lite søk i åpent forum...

Ja, på hver eneste leilighet (i det private markedet) som annonseres står det \"Ikke røyk/dyr\". Alle er vanskelig :P

Gleder meg til å overta hus, da er det ingen som kan stoppe meg fra å ha hund:)

Jeg tror jeg kan de allergivennlige rasene på rams! Har lest om og nettsurfet om hundehold siden 2006, skjønner du ;)

Ønsker meg en rase som kan være med på fjellet, det er egentlig mitt eneste krav. Nei, jeg har et krav til, den må ikke være redd i båt. Vi båter en del;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...