Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det best å få valpen hentet eller tilkjørt?


Red Merle

Recommended Posts

Jeg skal kanskje få ny hund.

Men så er det litt problemer ang transport, det er mulig jeg skal hente den selv. Men oppdretteren har tilbydd seg å frakte valpen hit... Men da tenker jeg, at det er vel mer stress for valpen å bli forlatt, enn det er å bli "kidnappet" ?

Hva er best, å få den hentet, eller tilkjørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund sutret aldri. Vi hentet henne, bar henne ut i tøyburet i bila, kjørte hjem og hun lagde ikke en lyd. Hun kom hjem her, sutra fortsatt ikke, og sov hele første natta (og alle andre). Aldri merka noe til at hun syntes det var fælt å flytte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund sutret aldri. Vi hentet henne, bar henne ut i tøyburet i bila, kjørte hjem og hun lagde ikke en lyd. Hun kom hjem her, sutra fortsatt ikke, og sov hele første natta (og alle andre). Aldri merka noe til at hun syntes det var fælt å flytte :P

hadde akkuratt samme opplevelse med min, og vi flytet jo langt fra danmark(kanskje inegn betydnine:P) og han hadde det flott der hasn var før ¨å.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men jeg lurer på er det vanlig at valpene "suterer" når de bytter hjem?

Jeg ordla meg litt feil. Hunden "kan" sutre litt. Nemo sutret heller ikke, men noen "kan" jo bli litt urolige med en gang de kommer hjem. Jeg mente at det spiller nok ingen rolle om den blir forlatt eller kidnappet. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Man kjører å henter valpen!

Da har man enda tid til å ombestemme seg om man ikke liker det man blir møtt av.

1. Man får møte oppdretteren

- Se hvordan vedkommede bor

- Man får ett overblikk over hva valpene kommer fra, liker man ikke det man ser så bør man dra igjen

2. Man får møte oppdretterens andre hunder

- Er de sunne og friske

- Er de trivelige

- Er hundene reine og ser generelt velstelte ut

3. Man får møte moren til valpen

- Er hun hyggelig

- Er hun i god form

4. Man får møte kullsøsken

- Hvordan er din valp i forhold til resten

- Hvordan oppfører den seg rundt andre valper og andre hunder

Det finns sikkert 100 gode grunner til å reise til oppdretter for å hente valp, og så sant man har anledning så bør man selv reise å hente valpen.

Dersom oppdretter er motvillig til å la deg komme å hente og enten vil kjøre valpen til deg eller møte deg ett sted - så ville jeg bare sagt at det er uaktuelt å kjøpe hund. Da er det noe som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du var uheldig med forrige hunden.. STYR UNNA denne oppdretteren, det er mitt beste råd. Hvis du synes oppdretteren virker useriøs synes jeg du burde bruke litt tid på heller å finne en som virker seriøs og flink, med ordentlige hunder. Så slipper du sannsynligvis de samme problemene som useriøse oppdrett ofte fører med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaskan husky er den snakk om. Men vi har bestemt oss, vi skal ikke ha hund fra denne oppdretteren.

Virket som at h*n ville bli kvitt valpene så fort som mulig, fordi h*n skal på ferie i påsken. Og da er valpen 6 uker, og for ung til og reise fra mor og søsken. Så vi har takket nei, og er på jakt etter en annen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig ha dalmatiner ja, men det ble kluss med oppdretter og det ble ikke noe av.

Dette er en privat sak mellom meg og oppdretteren, så ønsker ikke å uttale meg om det.

Misty, ble avlivet den 14/02-2008.

Gunnen var hennes angst problemer, som utviklet seg aggressivt. Da hun nesten gikk i nakken på et barn, var det nok.

Dette orker jeg ikke å skrive mer om, sorgen er fremdeles for nær.

Så, nå er vi uten hund, men på jakt etter ny...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tydeligvis det samme. Men det beste er å hente selv.

Men jeg vet ikke om det blir denne valpen, da oppdretteren vikrer litt smålig usæriøs :S

veldig god grunn til å styre unna valpen! Om du føler allerede nå at oppdretter er useriøs så ikke ta valpen!

EDIT: ser dere styrte unna dette ja, bra :) Lykke til med valg av ny valp i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...