Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen spørsmål om aussien!


Zoey

Recommended Posts

Jeg funderer på noen ting med assuien, noen av de er sikkert ganske teite, men men..

Er det noen som har haler, og andre som ikke har haler? Er det skille i rasen på noe måte (feks bruks/utstilling?)

Hvorfor er det sånn at noen har masse lang pels, og andre har litt kortere tettere pels? Eller ser det bare sånn ut på bilde?

Hvordan er de egentlig? Er det mye sammeligning med Border collie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan svare deg ang halen iallefall... de blir født med alle mulige lengder. Og både kort og lang er like vanlig i hvilkesomhelst linjer. Uavhengig av utstilling/bruks osv.

Ang pels så er nok dette forskjellig på tisper/hanner, linjer osv. Og når bilder er tatt osv.

Ang å sammenligne med BC, så er MIN oppfatning av BC'n er mer seriøs enn en Aussie. BC'n jobber for å jobbe, mens aussien spør deg hvorfor den skal jobbe, og da bør du ha en god grunn på lager. Det er iallefall slik jeg har opplevd forskjellen. Men har du en god grunn til aussien (på noen kan denne gode grunnen være en bit med tørrfor, på andre en biff, eller på den tredje en skikkelig drakamp), så jobber den som f*** og gir ikke opp.

Ellers er nok forskjellene mange og flere, men dette er de JEG har tenkt over iallefall :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg funderer på noen ting med assuien, noen av de er sikkert ganske teite, men men..

Er det noen som har haler, og andre som ikke har haler? Er det skille i rasen på noe måte (feks bruks/utstilling?)

Hvorfor er det sånn at noen har masse lang pels, og andre har litt kortere tettere pels? Eller ser det bare sånn ut på bilde?

Hvordan er de egentlig? Er det mye sammeligning med Border collie?

Aussien kan bli født med hale i alle slags halelengder. Alt fra ingen hale, stump hale, litt lengre stumphale (som min har), halv hale, nesten hel hale og hel hale. Og såklart massevis av variasjoner innen centimeter :hmm: Halene har ingenting å gjøre med bruks/utstillingslinjer, halene blir slik hvis en en hund med stump pares med en hund med lang hale. Da har man ingen garantier for hvilke halelengder man får, og alle valpene kan ha forskjellig lengde på halen til og med. I kullet som min kommer fra var det noen lange haler, noen halve, noen 1/2 stumper og en helt kort stump-hale. Fascinerende!

Ausser fra utstillingslinjer har ofte mer pels enn aussier fra brukslinjer fordi pels er ettertraktet i ringen på utstilling. Der er en kraftig hund med tett pels ettertraktet mens de smalere, smidigere og mindre bepelsede hundene får mindre fine kritikker. Og da avler jo såklart de oppdretterne som vil ha fine utstillingsresultater på hundene sine på hunder med mye pels... Og valpene derifra får mye pels. Men det er dærmed ikke sagt at hunder fra "brukslinjer" ikke kan ha mye pels. For det kan de!

Jeg har ikke så mye erfaring med border collie men min erfaring er at aussien har flere egne meninger enn BC'n, de er litt striere å ha med å gjøre på en måte. De har en annen innstilling til livet enn BC'n virker til å ha.. På en rar måte. Aussien virker litt mer useriøs enn en border collie. Noen skrev en gang at aussien lever for å ha det moro mens en border collie lever for å jobbe..

Altså, en aussie SKAL jo få jobbe men de ser på alt som moro. Lite er JOBB, ting er mest moro. Og de gjør ingenting gratis.. Ikke det at border collier gjør det, men aussien er kanskje litt mer kravstor sånn sett? Vet ikke. Selv valgte jeg Aussie og ikke BC som jeg kunne hatt sjangsen til å gjort flere ganger fordi jeg liker utstrålingen og "innstillingen" som aussien har bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussier får haler i alle lengder, det kommer an på genene.

Det er og det samme med pelsen.

Det med border collie og aussie erat en bc gjør det du vil og komanderer uansett, om den har lyst eller ikke. Mans en aussie jobber når den vil, og hvis det virker interresant og kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skrev jeg om aussien en gang:

En aussie er en hund du enten blir veldig glad i eller får sammenbrudd av. Det kan også hende begge deler skjer. En aussie er sjarmerende som få, men også en smart hund og energisk hund. Den kan gjete sau til frokost, speede rundt på agilitybanen til lunsj, rundere til middag og danse freestyle til kvelds -hele uka. Som mellommåltid kan den helt fint ligge i sofaen og se på tv sammen med deg og deler gjerne pledd og potetgull.

Den kommer i mange fargevarianter og er litt for en hver smak, du kan også velge om du vil den skal ha lang hale eller helt kort hale. Alt kler den smukke.

Aussien gjeter storfè fordi den har lyst og kan gjøre det hele livet sitt. Den kan rundere i dagevis for en ostebit og gå kilomterspor for å finne sin elskede bamse. Ber du den om å løpe ut 50 m, så spør den hvorfor og om det lønner seg for den. Gjør det det løper den gjerne 500 m.

Den kan også være med deg på bytur og vandre vakkert i bånd, cafè eller skogstur kan være like kjært. Regn med at det meste skjer i et tempo som er alt for høyt for deg og at den virker å være tankeleser og mist tenker dobbelt så fort som deg. Ha planen klar og vit hva du vil når du skal ut og leke med din aussie. Ja, for trening og lek er det samme for aussien. Har du en ball, en godbit eller ei fille får du den med på det meste. Regn med at den finner på mye på egen hånd. Sitte pent kan godt bety sitte bamse eller begge deler, og ligg kan fort se ut som armhevinger mellom sitt og ligg - ja, og gjerne en snurr på kjøpet. Innkalling får gjerne også sin egen vri hvor du brukes som støtdemper.

Aussien hilser vakkert, høyt oppe i ansiktshøyde, også på 2 meter høye menn. Å sprette meterhøyt i værs og stupe ned fra bratte klipper er aussien sin hobby.

Ute på tur med familien trenger du ikke være redd for å miste de andre ute av syne, aussien holder orden på dere og passer på at dere er pent samlet, om ikke patruljerer den mellom dere og sjekker at alle har det fint på sine plasser. Regn med å måtte dele multebærbøtta og de beste blåbærtuene med den. Om dere møter på fremmede kan du være trygg på at du blir passet på og den fremmede får gjerne beskjed i god tid om å holde seg unna. Det samme gjelder for huset, bilen og plenen. Aussien har en godt utviklet sans for hva som er ditt og andres og hva og hvem som hører til familien. Noen mennesker elskes til døde av aussien, andre kan få et høflig snus.

Aussien vet hva den vil og har et tilstedeværende og skøyeraktige blikk. Vil dere det samme er du garantert at den gladelig ofrer hele seg for deg og gjør det du ber den om. Alt i livet sees positivt på, selv om noe også kan være skummelt. Det meste er imidlertid en lek for aussien og den kan synes det er helt naturlig å spasere på kjøkkenbordet eller ligge i vinduskarmen. De fleste synes imidlertid det er best å ligge i armkroken i sofaen eller dele dyne med deg i senga, der kan den drømme om den stae oksen, lange dager i skogen eller fartsfylt lek på agilitybanen -sammen med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med border collie og aussie erat en bc gjør det du vil og komanderer uansett, om den har lyst eller ikke. Mans en aussie jobber når den vil, og hvis det virker interresant og kjekt.

Må bare si at en aussie trenger jobb og er ikke en bc light.. det er ikke alle som vil ha en understimulert aussie i hus;) Aussie er skikkelig allroundere og kan brukes til veldig mye. Min blir trent i agility, lydighet, spor, rundering og triks. Han trekker meg eller pulken på lange vinterturer og bærer gladlig kløven på barmarksturer. Han vakter huset/eiendommen/bilen godt, og det passer meg ypperlig!

Hvis en sammenligner med andre raser, som feks rhodesian ridgeback eller husky, så er de mere "what's in it for me?" hunder. Aussien er ikke nær de på noen måter, aussien er mye mer lik bc der, men som Anniken skrev:

Border collie ser på all trening og lek som jobb, mens aussien ser på all trening og jobb som lek :wub:

Mottoet til min hund er garantert "det blir ikke mer morro enn man gjør det selv", og det er virkelig på godt og vondt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke My får meg til å gi henne godbiter eller leke med henne når vi er nedfor huset så henger hun seg fast i buksa mine.. Hvis jeg løfter henne unna trærne til naboene (som hun spiser på) blir hun sinna og forteller meg hva hun syns om saken etterpå! Men hun er heldigvis ikke langsint :) *ler* Så jeg tror jeg kan støtte opp de fleste utsagnene her allerede jeg.. Man får ikke mer morro enn man gjør det til selv!

My er dessuten halvt mulvarp og en av favoritthobbyene til muldvarpen My er å stupe inn i snøskavler med hodet først og dukke opp litt lengre bort med en "skavel" på hodet :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...