Jump to content
Hundesonen.no

Hund nr 2?

ingervildesaua

Recommended Posts

Hei, jeg har en papillon gutt på 1 år som elsker å være ilag med andre hunder. Jeg vurderer en hund til, jeg har lyst å bruke hunden til mest agility, litt utstilling for show og litt ruks og litt lydighet. Hunden bør helst ikke være på str. under en border collie. Den bør være sterk i kroppen, eks til kløv og trekk. Den bør tåle lange turer i fjellet, og ikke være korthåret pga min mor sin allergi mot korthårede. Vet ikke helt når jeg vil ha den, men vedig lyst på! :hmm: Men jeg vil se litt og lese om de forskjellige raser.

Blir glad for alle tips om raser :P

Glømte å si at hunden bør være rolig inne og heller mer aktiv ute. Liker hunder som kan slappe av og er rolige med folk og andre hunder :P

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Nina*

Fordi den skulle være større?

Kjør på med en Labrador da! Høyt energinivå, rolige inne, 56–61 cm, fås i forskjellige farger. Men der kom jeg på at den ikke kunne være korthåret, that sucks. Golden kanskje? :hmm:

Fordi den skulle være større?

Kjør på med en Labrador da! Høyt energinivå, rolige inne, 56–61 cm, fås i forskjellige farger. Men der kom jeg på at den ikke kunne være korthåret, that sucks. Golden kanskje? :P

Såfall ville jeg valgt golden fra "jaktlinjer" siden trådstarter har tenkt å bruke den til forskjellige hundesporter :P Familien hennes har hatt bc'er i flere år også, så den rasen skal hun ikke ha har hun sagt :hmm:

Mitt tips: Om du planlegger stor hund sammen med din lille hund, vent til den minste hunden er 2-3år og helt utvokst i sinnet så du er sikker på at den blir en best mulig oppdrager for valpen. Her måtte jeg jobbe HARDT med vokting fra den første hunden mot valpen og først nå har jeg det sånn passe under kontroll. Nå må jeg derimot styre VALPEN mye, for hun vet jo ikke hvor lite den eldste hunden tåler og at det ikke passer seg å bite henne i halen. :hmm: Og jeg lover deg det har skapt mye bekymringer og dårlig samvittighet... Av og til finner jeg meg selv i å lure på om jeg er slem mot den eldste hunden siden jeg kjøpte meg en stor, aktiv gjeterhund og tok med hjem istedenfor en chihuahua liksom.. Men man kan ikke kjøpe hund til hunden sin, så da advarer jeg iallefall:

ikke fort deg! Det haster ikke! Og det er faktisk utrolig slitsomt fysisk og psykisk å måtte passe på en valp på 4kg og en voksen hund på 3,5kg døgnet rundt for å støtte opp den eldste hunden hvis ikke valpen hører på henne når hun sier ifra om at hun vil ha slutt på noe. Det lover jeg deg..

Ovenstående billede viser tre hvalpe fra samme kuld, som alle er født med den længde hale der vises på billedet (kupering af hale er jo som bekendt forbudt).

Den korthalede fænotype skuldes en mutationen i et overordentlig vigtigt gen beliggende i T locus. Genet kaldes deraf for T gen eller Brachyury (T står for tail - hale). T genets genprodukt, T protein, er ansvarlig for aktivering af de gener, som i fostertilstanden er med til at danne hvalpens muskler, knogler, brusk, nerver og blodkar i bagkroppen. Den allel som giver ophav til den normale udvikling, betegnes som vildtype allelen +. Den muterede allel opstår som en deletion (tab af) hele den kodende del af T genet og betegnes som T. Da den kodende del mangler, vil denne allel altså ikke være i stand til, at danne noget genprodukt.

For at hvalpen kan gennemgå en normal udvikling af bagkroppens strukturer, behøver den dobbelt dosis af T proteinet; den skal altså med andre ord være homozygot for vildtype allel (++). Embryoer der er heterozygote for denne mutation (T+), er kun i stand til at danne halvdelen af det nødvendige T protein. De kan derfor ikke fuldføre udviklingen af det yderste af deres bagkrop (halen) og fødes deraf med stumphale.

Her kan du lese nøyaktig hvordan det foregår :hmm:

Og hvorfor det ikke regnes som en defekt? Vet ikke.. Kanskje det har noe med at aussien er en arbeidshund og halen egentlig skulle være kort pga en eller annen grunn. Uansett er jeg glad for at halene ikke skal bedømmes noe særlig for det er da ikke store delen av en hund :P

Hvorfor må den være større...? Noen spesiell grunn?

Fordi jeg vil ha en stor hund denne gangen :hmm: Har en papillon og siden BC ene er litt små i str. iallfall noen, så har jeg litt lyst på større. :P

Mitt tips: Om du planlegger stor hund sammen med din lille hund, vent til den minste hunden er 2-3år og helt utvokst i sinnet så du er sikker på at den blir en best mulig oppdrager for valpen. Her måtte jeg jobbe HARDT med vokting fra den første hunden mot valpen og først nå har jeg det sånn passe under kontroll. Nå må jeg derimot styre VALPEN mye, for hun vet jo ikke hvor lite den eldste hunden tåler og at det ikke passer seg å bite henne i halen. :P Og jeg lover deg det har skapt mye bekymringer og dårlig samvittighet... Av og til finner jeg meg selv i å lure på om jeg er slem mot den eldste hunden siden jeg kjøpte meg en stor, aktiv gjeterhund og tok med hjem istedenfor en chihuahua liksom.. Men man kan ikke kjøpe hund til hunden sin, så da advarer jeg iallefall:

ikke fort deg! Det haster ikke! Og det er faktisk utrolig slitsomt fysisk og psykisk å måtte passe på en valp på 4kg og en voksen hund på 3,5kg døgnet rundt for å støtte opp den eldste hunden hvis ikke valpen hører på henne når hun sier ifra om at hun vil ha slutt på noe. Det lover jeg deg..

Men hunden min er kjempe grei med andre hunder, og har fungert supert! Veninna mi passe han en uke sammen med sin BC og fungerte helt fint! :P

Nå skal jeg være litt "festbrems" her i denne tråden,

men hvis du allerede etter kun 1 år etter at du fikk Papillon ønsker deg større hund, var vel kanskje ikke rasevalget du gjorde når du fikk Papillion den beste ?

Eller har du gått litt lei den du har allerede ?

Syns man skaffer seg hund nr 2 ganske så kjapt etter at valpetiden er over, ligger det noe i det ?

Du skriver at hunden vil bli mest brukt til agility, litt utstilling for show og litt bruks og litt lydighet. Hvorfor ikke bruke den du allerede har ?

Nei, det stemmer ikke i det hele tatt! Jeg angrer ikke et sekund på mitt valg, men jeg har lyst på en kamerat til min hund siden han elsker å være ilag med andre hunder :hmm: Vi har hatt hunder hele livet mitt, og to-tre ganger har vi hatt to hunder på likt som har gått kjempe flott! Hundene har selskap i hverandre og koser seg kjempe masse. Grunnen til at jeg vil ha en større hund er at min hund liker heller de litt større hunder, istedefor de små. Han slapper mer av med dem, og han er sammen med en BC veldig ofte og liker det kjempe godt! :P

Men hunden min er kjempe grei med andre hunder, og har fungert supert! Veninna mi passe han en uke sammen med sin BC og fungerte helt fint! :hmm:

Det er min også, men jeg lover deg at det er noe HELT annet når det kommer en valp inn i huset. Min hund har aldri visst aggresivitet mot hunder, men det gjorde hun altså mot en valp som knappe var 2mnd gammel. Og jeg skal love deg det krever sin mann å ha en hund som man plutselig ikke stoler helt på men som man også synes synd i.

Min hund har lekt med hunder på størrelse med en irsk ulvehund nesten og hun har lekt med leonbergervalper.. Hun har alltid funnet en måte å leke med hunder på selv om det er mye størrelsesforskjell. Men det er rett og slett et helt annet scenario med ny valp i familien...

Da syns jeg du skal heller finne noen hundevenner/lekekamerater til hunden din enn å gå til skrittet å skaffe deg hund til, for de grunnene du ramset opp her er ikke gode argumentasjoner for å kjøpe en hund til. ( syns jeg da...)

Det er min også, men jeg lover deg at det er noe HELT annet når det kommer en valp inn i huset. Min hund har aldri visst aggresivitet mot hunder, men det gjorde hun altså mot en valp som knappe var 2mnd gammel. Og jeg skal love deg det krever sin mann å ha en hund som man plutselig ikke stoler helt på men som man også synes synd i.

Min hund har lekt med hunder på størrelse med en irsk ulvehund nesten og hun har lekt med leonbergervalper.. Hun har alltid funnet en måte å leke med hunder på selv om det er mye størrelsesforskjell. Men det er rett og slett et helt annet scenario med ny valp i familien...

Ja, det skjønner jeg :hmm: Hvordan er de ilag nå da?

Du har en hund på ETT år... Hvorfor ikke benytte deg av mulighetene du har med den hunden?

Dersom du er redd for at hunden din får for lite selskap er det vel bare å treffe andre hunder jevnlig?

Nå går de greit overens :hmm: Eldstehunden oppsøker til og med valpen selv men hun tolererer enda null fysisk lek fra valpen. Da korrigerer hun med lyd, flekking av tenner og det som må til for å få monstervalpen vekk :P

Jeg visste det kom til å bli tungt å ha to hunder men jeg visste ikke at det kom til å bli så tungt psykisk.

Valper har ingen snøring om hvor store/små de er.. De er vant til at alle hunder er snille, og de er vant til å leke og få ha valpelisens der de kommer fra. Noen små hunder er utrolige og trenger ikke noe hjelp for å lære å takle å bo med en stor valp, men jeg tror de fleste vil bli satt på prøve hvis de gjør som jeg har gjort. Og prøvelse, det er det virkelig..! Jeg elsker jo Emma over alt i verden selv om jeg valgte å få en til hund, og det gjør vondt å se henne så "sjalu" som hun er innimellom.

Nå går de greit overens :hmm: Eldstehunden oppsøker til og med valpen selv men hun tolererer enda null fysisk lek fra valpen. Da korrigerer hun med lyd, flekking av tenner og det som må til for å få monstervalpen vekk :P

Jeg visste det kom til å bli tungt å ha to hunder men jeg visste ikke at det kom til å bli så tungt psykisk.

Valper har ingen snøring om hvor store/små de er.. De er vant til at alle hunder er snille, og de er vant til å leke og få ha valpelisens der de kommer fra. Noen små hunder er utrolige og trenger ikke noe hjelp for å lære å takle å bo med en stor valp, men jeg tror de fleste vil bli satt på prøve hvis de gjør som jeg har gjort. Og prøvelse, det er det virkelig..! Jeg elsker jo Emma over alt i verden selv om jeg valgte å få en til hund, og det gjør vondt å se henne så "sjalu" som hun er innimellom.

Dette blir kanskje OT, men jeg er enig med deg. Det er absolutt ikke alltid rosenrødt å få valp inn i huset når man har en hund fra før. Norma har nå vært her i snart 5 måneder, og fremdeles synes Orry hun er en dust store deler av tiden. Han tillater mer og mer fra dag til dag, men jeg vet at han ikke egentlig liker å ha henne her. De leker av og til, hun får ligge inntil han av og til, men han har ingen glede av å ha henne her. Han er en utrolig snill hund, det verste han har gjort er å murre, men likevel vet jeg at han hadde hatt det MINST like godt som "enebarn".

Inger Vilde har lyst på en hund til.

Det høres nesten ut som om det er dere andres avgjørelse om hun skal få det eller ikke.

Vel har dere erfaring i å ha to hunder og det er fint å få høre bakdelene ved det men jeg synes dere

er litt vel belærende.

Det er tross alt hennes avgjørelse. Synes dere burde ha respekt for det.

Syns ikke jeg gjør annet enn å påpeke at hunden hennes er veldig ung (som min) og at unge hunder ikke er verdens beste hunder å ha sammen med en valp. Og det er absolutt ikke "rosenrødt" å få valp, man får liksom med masse jobb og bekymring på kjøpet.

Syns ikke jeg gjør annet enn å påpeke at hunden hennes er veldig ung (som min) og at unge hunder ikke er verdens beste hunder å ha sammen med en valp. Og det er absolutt ikke "rosenrødt" å få valp, man får liksom med masse jobb og bekymring på kjøpet.

Forstår det Anniken. Det var vel helst Anette og Jane som ymtet frempå at hun burde la være å kjøpe hund.

Greit nok det men spørsmålet var jo rasen da. Ikke hvorvidt hun skulle ha en til eller ikke.

Edit: Men regner med at dere med to hunder her har ett tonn av informasjon som kan brukes når hun får en hund til i hus da :hmm:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Hadde en utrivelig opplevelse i går. Vi fikk hjemmelekser fra forrige privattime, der målet generelt er godt samspill og lydighet uten godbiter fremme, og vi fikk en spesifikk øvelse å fokusere på: hverdagslig lineføring, uten lokking og luring og bestikkelser. Ede skal ganske enkelt bare holde seg i posisjon fordi han aksepterer mitt lederskap, ikke fordi jeg bestikker ham med godis. Jeg har vært litt sløv og reluctant med de leksene, fordi det blir så dårlig stemning. Ede går skyhøyt i stress når jeg er bestemt og stiller krav. Det er ikke bare testing av lederskap og maktkamp, han blir redd. Som om han får angstanfall og hans verden raser sammen av at hans autonomitet trues. Jeg forstår ham. Samtidig er vi nødt til å få på plass lydighet uten godbiter tilgjengelig. Han MÅ noen ganger bare høre etter, med en eneste gang. Derfor må han ALLTID høre etter med en eneste gang, for han evner ikke skille en alvorlig situasjon fra en øvelse. Han er såpass kunnskapsløs om den naturvitenskapelige verden at han prøver hilse fysisk på mennesker inni forbipasserende biler. Fysikk forstår han seg ikke på. ..så instruktøren har rett og min indre pølsetante har feil. En kan ikke bare dille og dalle og shape og lokke og bestikke absolutt ALT med en så stor hund. Noen ganger må en stille KRAV til hunden som hunden må følge opp uten å stille spørsmål.  Lineføring er mange ganger en sånn situasjon, hvor en må kunne KREVE av hunden at den gjør nøyaktig som den får beskjed om.  ..men jeg er for soft til å være streng nok. Ble instruert til å bruke kroppen som blokkering. Rolig, behersket, men dominant, blokkere og presse ham til å rygge bakover om han passerer skotuppene mine, selvstendig fremoversøkende. Jeg vil gjerne ha resultatet. En hund jeg slipper å hele tiden fokusere på i bekymring for at han kan bryte posisjonen når vi manøvrerer på steder det skjer mye.  ..men metoden er ikke my cup of tea med akkurat denne hunden. Har forsøkt lure meg til å bruke shaping for å oppnå det samme, og det går stadig fremover. Ede kan gå et godt stykke uten noe i hånden, med kontakt, uten utbetalinger nå, men vi er langt fra i mål.  For å få fortgang har jeg blandet litt. Litt mindre godis, aldri i hånden, og høyere krav for å få opp fra lomma, samtidig som jeg har satt grenser ved metoden fra instruktør. Stresser han seg opp og ikke adlyder, men fortsetter bryte fremover, så "legger jeg ham i bakken" (høres så ille ut - det er bare en dekk ved litt press i halsbåndet, ikke så mye at han stritter i mot, bare en veiledning) og så må han ligge til han har stresset ned før vi fortsetter. Dette gikk SÅ fint 4/5 av turen i går. Han har forstått at jeg vil han skal holde hodet ved låret mitt, og han var såååå flink gutt til bare sporadiske godiser. Jeg var SÅ fornøyd med fremgangen. Så gikk vi tom for godis. Ede gikk umiddelbart opp i stress. Vi nærmet oss hjemme. Der er det mer godis.   Han.. Han våknet og må tisse. Kommer tilbake for å fullføre når det behager Herren.  ... Altså, det luktet tomt fra lommene og vi var nær hjemme igjen. Edeward identifies as a labrador når det kommer til mat. Han selger sjelen sin for en tørrforkule. Grønnsaker, blåbær, spaghetti, absolutt alt som ikke smaker direkte vondt er nom nom. Han til og med ser ut som The Cookie Monster.  JEG har kommunisert de spillereglene han nå forholder seg til som om de er naturlover. Vårt forhold er transaksjonelt. Jeg ber ham om noe og han gjør det mot betaling i godis. Det er sånn livet er.  Tomt for godis i lommene er en krisesituasjon, det er en force majeure, og det eneste som betyr noe da er å komme seg fortest mulig til nærmeste godis depot. Ede trodde vi hadde en felles forståelse av det der, men dumme, DUMME muttern sakket farten da han som ansvarsbevisst lagkamerat satte den opp for å hjelpe oss ut av knipa. Hun sakket farten og så forvandlet hun seg til et monster av en syk tyrann som holdt ham igjen og blokkerte og presset ham bakover og "la ham i bakken" og stilte seg til å pause på stedet hvil midt på veien uten mål og mening, med tomme lommer, bare et minutt fra matlageret. Ede gikk i harnisk. Han ble RASENDE. Noen øyeblikk der var jeg sikker på han ville BITE BRUTALT. Det der var på liv og død for ham. Han var så sint. Jeg var forberedt på en virkelig stygg slosskamp mellom oss to. Emergency situation modus kicked in og jeg holdt meg heldigvis iskald og rolig og var sta og bestemt i møte med en så rasende hund som jeg aldri har sett i levende live før. Han ville heldigvis bare gi uttrykk for hva han synes om å fjase bort tid på å ikke haste hurtigst mulig til matfatet og lot seg legge i bakken igjen, tydelig opprørt, tydelig skuffet, tydelig sjokkert over det elendige lederskapet til det dumme nautet som ikke forsto alvoret i situasjonen, men han tok det. Han aksepterte lederskapet og la seg ned. Ingen bitt. Vi kom oss hjem. Vel innenfor døren gjorde han alt han kunne for å beklage utbruddet sitt og skape god stemning igjen. Hoppet og jukket (jeg har avledet valpejukking uten å være sur og streng, så han tror nå tydeligvis det er en hyggelig gest) og var tydelig lei seg for episoden og ville forsikre seg om at relasjonen mellom oss to var fin igjen. ..for å få åpnet matskapet.  Det er ikke bare bare.  Den matmotivasjonen hans er en medalje med en bakside. Gull verdt, men det kjemiske symbolet for gull er også Au.  ... Prøver på en litt kortere lineføringstur i kveld, uten å tømme lommene. Viktig at det lukter innhold fra dem, tydeligvis.   
    • Uten å ha fått svar på spørsmålene fra Simira, som er høyst relevante, så lurer jeg på om hun kanskje synes det er kjedelig å bare gå? Hva slags aktiv rase er det? Vorsteher og border collie har svært ulike interesser og behov. Om det er vorsteher type aktiv rase har jeg ingen tips, men om det er den andre typen, så synes jeg selv det KAN hjelpe å gi hunden oppgaver mens vi går, som øvelser fra ulike former for (kreativ) lydighet.  Tilskudd av magnesium og omega 3 fettsyrer, samt større mengder fullspektret lys inn i øynene hjelper også mot stress på mer generelt grunnlag. Merker godt forskjell på valpen min, som sank veldig i stress kort tid etter påbegynt lysterapi og mer tid utendørs sammen med disse tilskuddene. Så økte han veldig i stress igjen da jeg begynte sløve og glemme gi ham omega 3 og magnesium. Da mener jeg ikke stressnivå døgnet gjennom, men peaks når han blir stresset. Tilskuddene tar brodden av det. ..på min. 
    • Det høres ut som du har et godt grunnlag, men det er vanskelig å si uten å se hunden. Noen typer, raser og individer er også bare lettgiret. Alder er også relevant. Hvor gammel er hunden? Er hun fulgt opp hos veterinær, og er frisk? Alle signalene på stress kan også være signaler på smerte og ubehag. Og så er spørsmålet hvordan hun får løpt fra seg og hodearbeid. Kanskje hodearbeidet er for mye, for vanskelig, eller for lite? Løper hun i hundegård, løpetur med deg? Hvordan ser dagsrutinen deres ut?
    • Jeg lurer på om det er noen her inne som har tips å gi til å roe ned en veldig giret og stresset hund på tur. Hunden min er en veldig aktiv rase, så vi lar henne alltid få løpt fra seg og brukt hodet litt før vi går tur. Likevel har jeg lagt merke til flere tegn på stress; hun rister seg og piper MYE, gjesper, kaver frem og tilbake, drar mye i båndet og biter i båndet når vi stopper. Jeg ønsker så gjerne å lære henne å gå fint i bånd og få bedre kontakt med henne, men det er utfordrende når hun er så stresset. Så langt har jeg prøvd å ta pauser i løpet av turen, gjøre godbit-søk og belønne henne hver gang hun tar kontakt, men det skjer sjeldent. Har noen av dere erfaring med dette, eller tips som kan hjelpe? Jeg setter stor pris på alle innspill! Takk på forhånd!
    • Hei, altså dette er egentlig ikke noe problem bare et visst familiemedlem holder ham inne om morgenen. Ellers har han program han, masse trim - får han mer så hadde han kunnet risikere belastningsskader så jeg har kuttet litt ned på det, bilturer, lek osv, her er det full rulle nesten til leggetid og utenom en tid på dagen jeg ofte trener. Han har luke og kan gå ut i hundegården som han vil når døra ut er låst (han åpner dører selv), men det er mest for å ligge der og glane eller tisse. Om han ikke har 50-100 meter å løpe på så er det nesten ingen vits med gjerde for den typen hund, en hundegård er bare en startgrop for ham. Men på det nye stedet vi flytter vil han få det sånn, med 1.5 meter høyt gjerde. Og det har vi bestemt uavhengig av dere akuratt pga denne uvanen hans med å stikke av (flytte skulle vi uansett). Før har det gått hunder fritt her i alle år, de har åpnet dørne på huset selv og gått inn og ut som de ville, og det har aldri vært noe problem, men nå har det blitt det.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...