Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr 2?


ingervildesaua

Recommended Posts

Hei, jeg har en papillon gutt på 1 år som elsker å være ilag med andre hunder. Jeg vurderer en hund til, jeg har lyst å bruke hunden til mest agility, litt utstilling for show og litt ruks og litt lydighet. Hunden bør helst ikke være på str. under en border collie. Den bør være sterk i kroppen, eks til kløv og trekk. Den bør tåle lange turer i fjellet, og ikke være korthåret pga min mor sin allergi mot korthårede. Vet ikke helt når jeg vil ha den, men vedig lyst på! :hmm: Men jeg vil se litt og lese om de forskjellige raser.

Blir glad for alle tips om raser :P

Glømte å si at hunden bør være rolig inne og heller mer aktiv ute. Liker hunder som kan slappe av og er rolige med folk og andre hunder :P

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den skulle være større?

Kjør på med en Labrador da! Høyt energinivå, rolige inne, 56–61 cm, fås i forskjellige farger. Men der kom jeg på at den ikke kunne være korthåret, that sucks. Golden kanskje? :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den skulle være større?

Kjør på med en Labrador da! Høyt energinivå, rolige inne, 56–61 cm, fås i forskjellige farger. Men der kom jeg på at den ikke kunne være korthåret, that sucks. Golden kanskje? :P

Såfall ville jeg valgt golden fra "jaktlinjer" siden trådstarter har tenkt å bruke den til forskjellige hundesporter :P Familien hennes har hatt bc'er i flere år også, så den rasen skal hun ikke ha har hun sagt :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips: Om du planlegger stor hund sammen med din lille hund, vent til den minste hunden er 2-3år og helt utvokst i sinnet så du er sikker på at den blir en best mulig oppdrager for valpen. Her måtte jeg jobbe HARDT med vokting fra den første hunden mot valpen og først nå har jeg det sånn passe under kontroll. Nå må jeg derimot styre VALPEN mye, for hun vet jo ikke hvor lite den eldste hunden tåler og at det ikke passer seg å bite henne i halen. :hmm: Og jeg lover deg det har skapt mye bekymringer og dårlig samvittighet... Av og til finner jeg meg selv i å lure på om jeg er slem mot den eldste hunden siden jeg kjøpte meg en stor, aktiv gjeterhund og tok med hjem istedenfor en chihuahua liksom.. Men man kan ikke kjøpe hund til hunden sin, så da advarer jeg iallefall:

ikke fort deg! Det haster ikke! Og det er faktisk utrolig slitsomt fysisk og psykisk å måtte passe på en valp på 4kg og en voksen hund på 3,5kg døgnet rundt for å støtte opp den eldste hunden hvis ikke valpen hører på henne når hun sier ifra om at hun vil ha slutt på noe. Det lover jeg deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovenstående billede viser tre hvalpe fra samme kuld, som alle er født med den længde hale der vises på billedet (kupering af hale er jo som bekendt forbudt).

Den korthalede fænotype skuldes en mutationen i et overordentlig vigtigt gen beliggende i T locus. Genet kaldes deraf for T gen eller Brachyury (T står for tail - hale). T genets genprodukt, T protein, er ansvarlig for aktivering af de gener, som i fostertilstanden er med til at danne hvalpens muskler, knogler, brusk, nerver og blodkar i bagkroppen. Den allel som giver ophav til den normale udvikling, betegnes som vildtype allelen +. Den muterede allel opstår som en deletion (tab af) hele den kodende del af T genet og betegnes som T. Da den kodende del mangler, vil denne allel altså ikke være i stand til, at danne noget genprodukt.

For at hvalpen kan gennemgå en normal udvikling af bagkroppens strukturer, behøver den dobbelt dosis af T proteinet; den skal altså med andre ord være homozygot for vildtype allel (++). Embryoer der er heterozygote for denne mutation (T+), er kun i stand til at danne halvdelen af det nødvendige T protein. De kan derfor ikke fuldføre udviklingen af det yderste af deres bagkrop (halen) og fødes deraf med stumphale.

Her kan du lese nøyaktig hvordan det foregår :hmm:

Og hvorfor det ikke regnes som en defekt? Vet ikke.. Kanskje det har noe med at aussien er en arbeidshund og halen egentlig skulle være kort pga en eller annen grunn. Uansett er jeg glad for at halene ikke skal bedømmes noe særlig for det er da ikke store delen av en hund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må den være større...? Noen spesiell grunn?

Fordi jeg vil ha en stor hund denne gangen :hmm: Har en papillon og siden BC ene er litt små i str. iallfall noen, så har jeg litt lyst på større. :P

Mitt tips: Om du planlegger stor hund sammen med din lille hund, vent til den minste hunden er 2-3år og helt utvokst i sinnet så du er sikker på at den blir en best mulig oppdrager for valpen. Her måtte jeg jobbe HARDT med vokting fra den første hunden mot valpen og først nå har jeg det sånn passe under kontroll. Nå må jeg derimot styre VALPEN mye, for hun vet jo ikke hvor lite den eldste hunden tåler og at det ikke passer seg å bite henne i halen. :P Og jeg lover deg det har skapt mye bekymringer og dårlig samvittighet... Av og til finner jeg meg selv i å lure på om jeg er slem mot den eldste hunden siden jeg kjøpte meg en stor, aktiv gjeterhund og tok med hjem istedenfor en chihuahua liksom.. Men man kan ikke kjøpe hund til hunden sin, så da advarer jeg iallefall:

ikke fort deg! Det haster ikke! Og det er faktisk utrolig slitsomt fysisk og psykisk å måtte passe på en valp på 4kg og en voksen hund på 3,5kg døgnet rundt for å støtte opp den eldste hunden hvis ikke valpen hører på henne når hun sier ifra om at hun vil ha slutt på noe. Det lover jeg deg..

Men hunden min er kjempe grei med andre hunder, og har fungert supert! Veninna mi passe han en uke sammen med sin BC og fungerte helt fint! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være litt "festbrems" her i denne tråden,

men hvis du allerede etter kun 1 år etter at du fikk Papillon ønsker deg større hund, var vel kanskje ikke rasevalget du gjorde når du fikk Papillion den beste ?

Eller har du gått litt lei den du har allerede ?

Syns man skaffer seg hund nr 2 ganske så kjapt etter at valpetiden er over, ligger det noe i det ?

Du skriver at hunden vil bli mest brukt til agility, litt utstilling for show og litt bruks og litt lydighet. Hvorfor ikke bruke den du allerede har ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det stemmer ikke i det hele tatt! Jeg angrer ikke et sekund på mitt valg, men jeg har lyst på en kamerat til min hund siden han elsker å være ilag med andre hunder :hmm: Vi har hatt hunder hele livet mitt, og to-tre ganger har vi hatt to hunder på likt som har gått kjempe flott! Hundene har selskap i hverandre og koser seg kjempe masse. Grunnen til at jeg vil ha en større hund er at min hund liker heller de litt større hunder, istedefor de små. Han slapper mer av med dem, og han er sammen med en BC veldig ofte og liker det kjempe godt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hunden min er kjempe grei med andre hunder, og har fungert supert! Veninna mi passe han en uke sammen med sin BC og fungerte helt fint! :hmm:

Det er min også, men jeg lover deg at det er noe HELT annet når det kommer en valp inn i huset. Min hund har aldri visst aggresivitet mot hunder, men det gjorde hun altså mot en valp som knappe var 2mnd gammel. Og jeg skal love deg det krever sin mann å ha en hund som man plutselig ikke stoler helt på men som man også synes synd i.

Min hund har lekt med hunder på størrelse med en irsk ulvehund nesten og hun har lekt med leonbergervalper.. Hun har alltid funnet en måte å leke med hunder på selv om det er mye størrelsesforskjell. Men det er rett og slett et helt annet scenario med ny valp i familien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da syns jeg du skal heller finne noen hundevenner/lekekamerater til hunden din enn å gå til skrittet å skaffe deg hund til, for de grunnene du ramset opp her er ikke gode argumentasjoner for å kjøpe en hund til. ( syns jeg da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er min også, men jeg lover deg at det er noe HELT annet når det kommer en valp inn i huset. Min hund har aldri visst aggresivitet mot hunder, men det gjorde hun altså mot en valp som knappe var 2mnd gammel. Og jeg skal love deg det krever sin mann å ha en hund som man plutselig ikke stoler helt på men som man også synes synd i.

Min hund har lekt med hunder på størrelse med en irsk ulvehund nesten og hun har lekt med leonbergervalper.. Hun har alltid funnet en måte å leke med hunder på selv om det er mye størrelsesforskjell. Men det er rett og slett et helt annet scenario med ny valp i familien...

Ja, det skjønner jeg :hmm: Hvordan er de ilag nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en hund på ETT år... Hvorfor ikke benytte deg av mulighetene du har med den hunden?

Dersom du er redd for at hunden din får for lite selskap er det vel bare å treffe andre hunder jevnlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går de greit overens :hmm: Eldstehunden oppsøker til og med valpen selv men hun tolererer enda null fysisk lek fra valpen. Da korrigerer hun med lyd, flekking av tenner og det som må til for å få monstervalpen vekk :P

Jeg visste det kom til å bli tungt å ha to hunder men jeg visste ikke at det kom til å bli så tungt psykisk.

Valper har ingen snøring om hvor store/små de er.. De er vant til at alle hunder er snille, og de er vant til å leke og få ha valpelisens der de kommer fra. Noen små hunder er utrolige og trenger ikke noe hjelp for å lære å takle å bo med en stor valp, men jeg tror de fleste vil bli satt på prøve hvis de gjør som jeg har gjort. Og prøvelse, det er det virkelig..! Jeg elsker jo Emma over alt i verden selv om jeg valgte å få en til hund, og det gjør vondt å se henne så "sjalu" som hun er innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går de greit overens :hmm: Eldstehunden oppsøker til og med valpen selv men hun tolererer enda null fysisk lek fra valpen. Da korrigerer hun med lyd, flekking av tenner og det som må til for å få monstervalpen vekk :P

Jeg visste det kom til å bli tungt å ha to hunder men jeg visste ikke at det kom til å bli så tungt psykisk.

Valper har ingen snøring om hvor store/små de er.. De er vant til at alle hunder er snille, og de er vant til å leke og få ha valpelisens der de kommer fra. Noen små hunder er utrolige og trenger ikke noe hjelp for å lære å takle å bo med en stor valp, men jeg tror de fleste vil bli satt på prøve hvis de gjør som jeg har gjort. Og prøvelse, det er det virkelig..! Jeg elsker jo Emma over alt i verden selv om jeg valgte å få en til hund, og det gjør vondt å se henne så "sjalu" som hun er innimellom.

Dette blir kanskje OT, men jeg er enig med deg. Det er absolutt ikke alltid rosenrødt å få valp inn i huset når man har en hund fra før. Norma har nå vært her i snart 5 måneder, og fremdeles synes Orry hun er en dust store deler av tiden. Han tillater mer og mer fra dag til dag, men jeg vet at han ikke egentlig liker å ha henne her. De leker av og til, hun får ligge inntil han av og til, men han har ingen glede av å ha henne her. Han er en utrolig snill hund, det verste han har gjort er å murre, men likevel vet jeg at han hadde hatt det MINST like godt som "enebarn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger Vilde har lyst på en hund til.

Det høres nesten ut som om det er dere andres avgjørelse om hun skal få det eller ikke.

Vel har dere erfaring i å ha to hunder og det er fint å få høre bakdelene ved det men jeg synes dere

er litt vel belærende.

Det er tross alt hennes avgjørelse. Synes dere burde ha respekt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke jeg gjør annet enn å påpeke at hunden hennes er veldig ung (som min) og at unge hunder ikke er verdens beste hunder å ha sammen med en valp. Og det er absolutt ikke "rosenrødt" å få valp, man får liksom med masse jobb og bekymring på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke jeg gjør annet enn å påpeke at hunden hennes er veldig ung (som min) og at unge hunder ikke er verdens beste hunder å ha sammen med en valp. Og det er absolutt ikke "rosenrødt" å få valp, man får liksom med masse jobb og bekymring på kjøpet.

Forstår det Anniken. Det var vel helst Anette og Jane som ymtet frempå at hun burde la være å kjøpe hund.

Greit nok det men spørsmålet var jo rasen da. Ikke hvorvidt hun skulle ha en til eller ikke.

Edit: Men regner med at dere med to hunder her har ett tonn av informasjon som kan brukes når hun får en hund til i hus da :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...