Jump to content
Hundesonen.no

Saks

Recommended Posts

Jeg vet ikke hva det heter så da spør jeg.. Hvor får man kjøpt sånne sakser som ikke klipper "rett" av men klipper sånn at det ikke ser så "klipt" ut?? Huff, det ble vanskelig å forklare.. Trenger det til pelsdotten som allerede har anlagt en dæsj pels på sin merkelige lille hale. Stumphaler (særlig de som ikke er helt korte) ser mye bedre ut når de ikke har en tynn "pels-stripe" på tippen syns jeg. Oppdretter sa jeg burde bruke en spesiell saks og ikke en vanlig saks..

Koster de mye forresten?

Jeg mener jeg har sett en type effileringssaks på en av hobbybutikkene i Bodø, tro om det var smykkestein det var på. Og en plass til jeg ikke kommer på i det hele tatt. Men se på dyrebutikken både i byen og på trekanten, jeg tror nok de har noen av de billigere saksene :wub:

Du kan også alliere deg med en frisør, hvis du kjenner noen? Når saksene er blitt for dårlige for dem så er de helt sikkert fortsatt finfine for deg :wub:

Jeg fikk saksene til en som akkurat er ferdig med læretiden, hun hatet de saksene iforhold til de hun bruker nå, og jeg syns de er drit gode, så da fikk jeg de ;)

vet de har et sett med en vanlig saks og en effileringssaks i SparKjøp katalogen til 40 kr også... Aner ikke kvalitet på disse da.

selv kjøpte jeg en på en dyrebutikk til 100 kr, men denne klipper ufattelig dårlig. Så jeg skal teste de fra SparKjøp. Men uansett så holder de nok til den vesle pelsklippingen på en aussie.

Jeg stusser på stumpen til Bridie, og ørene hennes med min saks. Og det funker jo, jeg bare må bruke litt tid :wub:

Jeg har en sånn rase hvor effileringssaks/tynnesaks er nødvendig. Man får de som enkle eller doble, dvs at er den enkel så har den tagger kun på ene "skjæret", mens er den dobbel er det tagger på begge. Lurt å vite hva du trenger før du kjøper. :wub: Jeg bruker kun enkel.

Da jeg fikk Tulla hadde jeg kjøpt inn en sånn saks, kjøpte den på dyrebutikk til en hundrelapp eller to, men så hadde moren min vært i Sverige og kjøpt med seg en derfra, så da byttet jeg inn den jeg hadde kjøpt. Ante jo ikke noe om kvalitet på noen av de, men jeg vet i alle fall såpass at den jeg endte opp med er sinnsykt dårlig! :rolleyes: Har jo hatt den i 2,5 år nå, men det siste året har den blitt dårligere; dvs at den har begynt å ruste. Den har heller aldri "tatt" skikkelig, og hårene henger seg fast i taggene, noe som gjør det vanskelig å klippe fordi man hele tiden må ta pause fra klippingen for å fjerne hår, og dermed mister man kanskje både grepet på hunden/pelsen og oversikten over hvor man var og hvor man har klippet.

Derfor er jeg også på utkikk etter en ny sånn saks, og i myyye bedre kvalitet denne gangen. Jeg ville aldri funnet på å kjøpe fra Sparkjøp eller noen andre "slike" steder, selv om man selvsagt kan være heldig. Jeg er ikke villig til å betale 800kr for en saks heller, for ofte bruker jeg den ikke. Tenker å kjøpe en til ca 400kr +/- Ellers har jeg hørt at noen (oppdrettere?) velger å kjøpe litt billigere sakser (som de til 300-500kr) og heller bytte den ut, i stedet for å investere i noen som koster grisemye. De dyreste kan nemlig slipes, noe som også vil si at de selvsagt blir sløve. Hvis det er noe man gidder/har mulighet til å gjøre/ikke er så dyrt, så er nok det lureste i lengden å kjøpe en skikkelig saks.. Men så var det dette med at alt er så dyrt, og så må man ha en avveining om hva man egentlig trenger, hvor ofte man bruker saksen, om man heller vil kjøpe noe billig til 200kr hvert år eller ikke, osv. Jeg vet ikke hva det koster å få sakser slipt eller om man kan gjøre det selv, så det skal jeg ikke uttale meg om. Poenget mitt er vel bare at det er endel ting å ta hensyn til når man skal kjøpe..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
    • Aha, takk for utfyllende svar! Kanskje jeg skal prøve ut dibaq da, gir diverse brusk som tygg så det burde gå fint. Eller prøve med farmina. Dyrere for, men man gir vel kanskje mindre mengder av det? Valpen her vokste enormt fort på vom, men vet jo ikke om det var pga. maten eller tilfeldig, valper vokser jo fort. Var såpass at hundeluftere i nabolaget kommenterte på veksten 😅
    • Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
  • Nylig opprettede emner

• Create New...