Gå til innhold
Hundesonen.no

Gordon setter hann.

Kristiin

Recommended Posts

Skrevet

Hei ;)

Naboen min er på leting etter en gordon setter hann, tispa hennes får løper tid nå snart.

Hun har vært på leting en stund, men ikke funnet noe.

Hunden er en renraset GS tispe, hun har vært på uts 1 gang tror jeg, ikke hatt kull før, er 6år gammel.

Noen som har noen tips om hvor hun kan finne*/lette etter hannhund? Eller kanskje noen som har en ;)?

Skrevet

Hannhund listen deres?

hannhundliste

Men hvor intr alle disse som er godkjent er i å parre med en ikke godkjent( eller var hun det?) tispe har jeg ikke peiling på. Vet ikke helt åssen det er i GS miljøet med slikt.

" Avlskriterier gjeldende både for tisper og hanner

Jaktprøve: 1UK eller 1AK

Utstilling: 1 UK eller. 2 AK

Hunden må være HD fri og ha en veterinærattest som bekrefter at den ikke lider

av kloløsning eller tyroxinmangel.

Hunder med mer enn 30% HD på sine avkom tas ut av listen"

Skrevet

Referer til det jeg skrev over, som ikke kom med på forste forsøk. :rolleyes:

EDIT; fordi om hun ikke er godkjent for tispelisten kan hun jo i utgangspunktet ha kull, men det ville da såklart ikke stå på valpelisten til GS klubben (Antar praksis er lik i de fleste klubber på det området?).

Skrevet
Referer til det jeg skrev over, som ikke kom med på forste forsøk. :rolleyes:

EDIT; fordi om hun ikke er godkjent for tispelisten kan hun jo i utgangspunktet ha kull, men det ville da såklart ikke stå på valpelisten til GS klubben (Antar praksis er lik i de fleste klubber på det området?).

ja, vet.

Kan jo henne hun tar jaktprøven i sensommer eller nesteår, men ikke nå.

Naboen min er ganske bestemt, hun er fast bestemt på å ha kull nå!;)

Tispa får løpertid om kanskje ikke lenger en enn ukes tid? Så hun må begynne å finne hannhund nå..

Skrevet

I tillegg er det vel litt risikabelt å parre en 6 år gammel tispe som ikke har hatt kull før...?

Skrevet
I tillegg er det vel litt risikabelt å parre en 6 år gammel tispe som ikke har hatt kull før...?

Tenkte jeg også på.. Er ikke seks år litt gammelt til førstegangsfødende? Tror det er en regel på dette hos NKK, hvis det kan være av interesse da... (Er det fem år som er max alder for første gang?)

Skrevet

Tispa bør være max 5 år gammel ved første kull.

Når hun i tillegg ikke er godkjent bør hun ikke avles på.

Det finnes overhode ikke 1 godt argument for å bruke en GS som ikke oppfyller kravene, da rasen allerede er "ødelagt" pga slik avl.

Så mitt råd er at han ikke avler på henne pga alder ( og så klart at hun ikke oppfyller kravene, men det blåser han i virker det som ). Men det med alder er viktig.

Skrevet
Tispa bør være max 5 år gammel ved første kull.

Når hun i tillegg ikke er godkjent bør hun ikke avles på.

Det finnes overhode ikke 1 godt argument for å bruke en GS som ikke oppfyller kravene, da rasen allerede er "ødelagt" pga slik avl.

Så mitt råd er at han ikke avler på henne pga alder ( og så klart at hun ikke oppfyller kravene, men det blåser han i virker det som ). Men det med alder er viktig.

Freia ble 6, i februar.

Men hun er jo en godkjent gs ..

Men hun har løpertid nå, så de har ikke tid til og ta en jaktprøve. Men Freia jaktes med ja :)

Hun (eireren) visste ikke at du måtte ha jaktprøve, før nå for en liten stund siden. Så vis hun skal ha valper, må hun vente til neste løper tid, (og da er er hun jo eldre også) så de har tid til å ta jaktprøven? :)

Skrevet

Godkjent GS? Hva legger du i det?

At en hund er renraset og registrert i NKK er ingen godkjenning annet enn at det sikrer valpene stamtavle om far er det samme..

Men for å være helt ærlig synes jeg dette virker særdeles lite gjennomtenkt av eier. Er dette første kullet eier noen gang har hatt på en hund?

Skrevet
Tror det er en regel på dette hos NKK, hvis det kan være av interesse da... (Er det fem år som er max alder for første gang?)

Selv om NKK har disse reglene så tror jeg ikke akkurat registrering av valpene blir noe problem. Dessverre så virker det som at NKK ikke tar sine egne regler så høytidlig som de burde.

De har også en regle om sier at ei tispe skal ha max 5 kull, vel jeg har funnet flere som har 6 og 7 kull registert på dogweb.

Når det er sagt så er jeg veldig enig at ei tispe på 6 år skal ha første kull bør være i meget god form og en meget god grunn.. Men selv om den ikke har noen jakt premieringer og vise til, så kan det jo hende at den er en super jakt hund for det vel?

Er ikke sagt at den mest premierte er den som får de beste valpene. Tispen min som har aldri gjort det noe særlig på utstilling, (kun 1pr.) men hun har fått frem noen supre valper som har vunnet en del. bla BIS på spesial

Skrevet

Be kjerringa ta en prat med avlsrådet til raseklubben, så er jeg nesten helt sikker på at de ikke anbefaler å ha kull på den tispa i og med at ho er såpass gammel og lite meritter å vise til.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da ville jeg jo ha byttet madrass, men kanskje ventet til du har fått litt mer kontroll på problemet. Det er veldig mange ting som spiller inn her. Aktivitetsnivå og hverdagslydighet generelt, får hundene det de trenger av aktivisering og trening, har de grunnleggende hverdagslydighet inne, osv.  Når de har lært seg at det hjelper å begynne å bjeffe midt på natten er det nok en større jobb å snu det, men ikke umulig. En mulig måte å trene de til å sove et annet sted er å legge en madrass i nærheten der og sove i samme rommet, men adskilt med grinder. Det forutsetter først at de er trygge og slapper av i sengene sine i utgangspunktet. Dette krever masse trening av hundene både sammen og hver for seg. Det er vanskelig å gi veldig spesifikk hjelp uten å ha sett hundene. Det kan være du har nytte av å få hjelp av en hundetrener/adferdskonsulent for å legge en plan. Hvis du ikke vet om noen du kjenner og stoler på kan du lete her: https://atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund
    • Det er ikke kun dynene som lukter men også hele madrassen stinker.
    • Har sett alle de episodene til Maren i mange år. De går opp av sengene sine mens jeg sover og står utenfor rommet å bjeffer høyt. Helt til jeg lukker opp siden jeg ikke får sove.
    • Det første og viktigste er å ta valpen ofte nok ut, så det ikke er behov for å å gjøre fra seg inne. Også om natta. Jeg ville sendt dynene til rens for å få de rengjort skikkelig. Er hundene vante til å sove på soverommet? Isåfall må dere lære dem å slappe av og sove et annet sted. Her er det mye inspirasjon å hente fra Maren og Bølle til Bestevenn. Gi de faste liggeplasser i stua eller annet rom og lær de å ligge der og slappe av. Det kan hjelpe med å bruke kompostgrinder eller barnegrinder til å begynne med, for å begrense dem litt, og evt. i soveromsdøren.
    • Etter jeg fikk valpen som har tissa flere ganger i senga og på dynene så begynte de andre to også å gjøre det samme. Vi har sprayet på Urin Off og andre spray noe som ikke har funka. Vi har også gjort sånn at hundene ikke kommer inn på soverommet vårt men da står de utenfor å bjeffer sammenhengende i flere timer og det går ikke siden de ikke kan vekke nabolaget her. Nå stinker det tiss og bæsj i hele senga og på dynene og de fortsetter å markere. Må vi kjøpe en ny seng og nye dyner og alt? Men bjeffinga slutter de ikke med når de vet at vi er inne på soverommet. Har dere noen tips? Vi er helt desperate her.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...