Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpens første "faste" føde


Renate A

Recommended Posts

Leser i Belgerpias tråd at valpene hennes får RC puppy starter og RC valpe melk, men at noen også gir kjøttdeig, eggeplomme osv.

Jeg syntes Belgerpias måte høres veldig fornuftig ut, men hvorfor bruker man kjøttdeig osv?

Hva er egentlig vanelig å gi så små valper?

Har ikke erfaring med så små valper så hadde vært lærerikt å høre hva de forskjellige her inne praktiserer og hvorfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren min bruker Norwegian Polar på sine hunder, og dette gir hun valpene første gang de får fast føde. Hun blander det med vann slik at det blir litt suppeaktig.. :) Nammis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de fått kjøttdeig, fiskeboller osv. fra 3 uker og deretter blandet jeg gradvis inn oppbløtt fôr. Ingen spesiell grunn annet enn at det er det de fleste gjør (på min rase altså), de hadde helt sikkert greid seg utmerket uten også. Kan ihvertfall si at det ikke skortet på matlysten da de fikk kjøttdeig :) Fra 5-6 uker får de kun rent tørrfôr, og innimellom litt oppi om vi har noe rester e.l. som ikke er veldig krydret selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir også oppblødt tørrfôr til mine - og matlyst skorter det ikke på, akkurat.

Prøver med litt cultura eller kefir på av og til, men det hender at det er noen valper som virkelig ikke liker det - så da får de selvsagt slippe det - og de andre kan få det i en skål ved siden av.

Etterhvert som de vokser seg til så varierer jeg maten litt mere, slik at de skal bli vant til litt-av-hvert. DA kommer kjøttdeig, fisk, brødskiver og sånt inn i bildet for min del.

Alltid litt moro første gang de får noe som lukter "skikkelig" (f.eks. griseører/haler) - noen kaster seg rett over det og gnager som gale - andre rynker på nesen, får "gysninger" og vil ikke ha det ekle i nærheten av seg engang...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir også oppblødt tørrfôr til mine - og matlyst skorter det ikke på, akkurat.

Prøver med litt cultura eller kefir på av og til, men det hender at det er noen valper som virkelig ikke liker det - så da får de selvsagt slippe det - og de andre kan få det i en skål ved siden av.

Etterhvert som de vokser seg til så varierer jeg maten litt mere, slik at de skal bli vant til litt-av-hvert. DA kommer kjøttdeig, fisk, brødskiver og sånt inn i bildet for min del.

Alltid litt moro første gang de får noe som lukter "skikkelig" (f.eks. griseører/haler) - noen kaster seg rett over det og gnager som gale - andre rynker på nesen, får "gysninger" og vil ikke ha det ekle i nærheten av seg engang...

Susanne

Så gøy å lese hvor levende du skriver om valpene, spesiellt det siste avsnittet om griseører/haler.

Tror nok Chicka var en av de som hadde rygget unna griseørene, men halene er namis...rare dyrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler tørket geitmelk til valper.

Det første måltidet består hos oss av suppe laget med finmalt kjøtt og lunket geitmelk.

Så gir vi gradvis mer oppbløtet Labb for valper.

Melken får de til de er ca3 månder.

Bruker også la tispa få litt i tilleg til beinmel. Hun blir fort "tappet" for kalk av små grådige valper.

Nå er det snart bare 1måned igjenn til neste kull :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren til My forer de voksne hundene sine på kjøtt, men siden de fleste kullene hun får er ganske store og de fleste av valpene vil bli foret på tørrfor hos sine nye eiere så bruker hun oppbløtt tørrfor til valpene. :kiss:

My har allerede fått begynt "treningen" med å smake på mye forskjellig rart her hos oss nå. Hun spiser det aller, aller meste faktisk :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...