Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan hunden få kraftben?


imsdal

Recommended Posts

De skal ikke ha bærebein nei, fordi de visstnok kan splintre om hunden tygger "feil" på dem. Hvertfall det jeg har hørt av dem som kan det :) Men det kommer kanskje litt an på hvordan hunden din tygger på sånne ting også?

Har også lurt på dette med kraftbein, så det var bra noen spurte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får det ofte, og jeg har aldri merket noen problemer med det i alle fall. Men mine spiser jo ikke opp selve benet, da - gnager bare ut all margen inni og "strimlene" på utsiden.

Når (hvis) de greier å "knekke" selve beinet tar jeg det vekk.

Fungerer også utmerket å koke de minste av dem (hvis man kjøper en pakke med noen som er for små å gi til hundene) og så helle dette "suppevannet" over fôret deres på kvelden... Snadder!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal ikke ha bærebein nei, fordi de visstnok kan splintre om hunden tygger "feil" på dem. Hvertfall det jeg har hørt av dem som kan det :) Men det kommer kanskje litt an på hvordan hunden din tygger på sånne ting også?

Har også lurt på dette med kraftbein, så det var bra noen spurte!

Er det varmebehandlede bein, eller også rå bein? Og hvem har uttalt det? (Veterinærer?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se er det nesten umulig å splintre slike ben.. Som Susanne sier, så spiser Chessea også bare kjøttet på utsiden og inni beina. Selve knokkelen synes hun i grunnen at er ganske uinteressant.

Forøvrig merket jeg at hun likte de ferske mye bedre enn de frosne. :) Kresne jenta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh ja - mine synes også ferske (tinede) er bedre enn frosne - men da er det jo bare snakk om minutter før alt det gode er borte på dem, og de ligger der som hvite kjedelige greier over hele huset...

Jeg sjekker alltid frysedisken når jeg er på litt større forretninger, og finner stadig vekk pakker med 3-4-5 slike for et par/tre tiere - billig godis for hundene!

Dog har de fått dette såpass ofte i det siste, at den ene av mine faktisk nektet å ta imot det i går, da.. Veldig kresne hunden!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det varmebehandlede bein, eller også rå bein? Og hvem har uttalt det? (Veterinærer?)

Nei, rå bein. Uttalt av menneske som forer rått med stort sett det meste som går an, i de former som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det varmebehandlede bein, eller også rå bein? Og hvem har uttalt det? (Veterinærer?)

Jeg ville ikke gitt vektbærende rå bein. De er vanvittig harde, og er vanskelige å fordøye. Å gnage på er fint, men å la de ete selve beinet ville jeg ikke ha gjort. Hverken varmebehandlet eller rått.

Så vidt jeg kan se er det nesten umulig å splintre slike ben..

Nope. Jeg har bulldog. Enten knasker han det i biter (jepp, det gjelder også for margbein), eller han svelger de hele. Min forrige bulldog svelgte et margbein xxl engang, uten problem. Etter det har de fått en sjanse til å bare gnage, ellers får de ikke slike bein.

Som Susanne sier, så spiser Chessea også bare kjøttet på utsiden og inni beina.

Som Mari sier, jeg har bulldog. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Jeg har bulldog. Enten knasker han det i biter (jepp, det gjelder også for margbein), eller han svelger de hele. Min forrige bulldog svelgte et margbein xxl engang, uten problem. Etter det har de fått en sjanse til å bare gnage, ellers får de ikke slike bein.

Ikkesant :ahappy: Totalt ukjent problemstilling for mitt vedkommende. Frøkna her eier jo ikke kjevemuskler eller rovdyrtendenser sammenliknet med en bulldog :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er kopiert fra en Am.Bulldog side (tydeligvis mye fornuftige mennesker som har denslags hund?)

Hele teksten ligger her: http://amerikanskbulldog.no/artikler.php?id=667&art=0, og går generelt på råforing.

"Bein

Porøst bein er mye bedre enn harde bein. Med harde bein menes hule rørknokler, og vektbærende bein. Veldig tette bein kan skade hundens tenner, mens porøse bein tygges i stykker. Hos store dyr bør lår og leggbein unngås mens lår, kne og ankel-knokler er svært bra. Se an din hund, og hvor godt den tygger beina.

Porøst bein inneholder mye kalsium, mye fett, noe protein og ganske mye aske (aske er et begrep som brukes om den delen av beinet som er ufordøyelig. Begrepet kommer fra hva som er igjen når man brenner substanser ved høy temperatur). Pga. av fettinnholdet i bein bør det ikke gi i store mengder til overvektige hunder. Margen i beina er noe av det mest næringsrike som finnes."

Min lille bc mix på snart 5 måneder knasker og gnager på siden av bein men klarer ikke å knekke/mose dem. Mulig det kommer, men jeg prøver å unngå å gi disse rørknoklene.

DESSUTEN:

i min fabelaktige MENY-butikk har jeg vært i kjøtt disken og spurt om de kunne legge av beinavskjær /kjøttskintrer og evnt. sener som skal hives... nå legger de poser på ca 1 kg på frys for meg, jeg henter en i uken sånn ca, og det koster meg, ikke kr. 39 som for kraftbein, men kr.19 :) og kommer jeg på lørdag, så får jeg det ferskt :) Meny ruler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...