Gå til innhold
Hundesonen.no

Kommer til å bli "hundesamler"


Gjest

Recommended Posts

Mens jeg venter på min første hund, og prøver å fore behovet mitt for canine-affection ved å surfe på nett, har jeg oppdaget at jeg faller for flere og flere raser. Jeg har alltid tenkt med meg selv "ja, når jeg blir gammal og grå skal jeg skaffe meg en (rase x)". Men nå blir det bare flere og flere!

Jeg er litt over middels glad i å gå i fjellet, har maur i meg når jeg sitter hjemme foran tv'n - og elsker bål under nordlyset. Derfor er følgende raser på lista for kjøp når studiene er i boks og en fleksibel jobb er ervervet:

Siberian Husky

Langhåret Schæfer

Kaukasisk Ovtcharka

Whippet

Og en Norsk Lundehund som kan være igjen på ...gården jeg tydeligvis har lagt opp til :ahappy:

Akk så mange fine raser det er der ute... Border Collier er jo også en liten favoritt, så mye liv, men litt for liten størrelse. Flere som finner seg selv i å planlegge framtida? Blir en variert flokk hvis det blir noe ut av planene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

hehe, kjenne godt til problemet :lol:

Jeg skal selvfølgelig ha:

2 sheltier

Collie®

shæfer

flat coated retriever.

riesenschnauzer!

I tilegg til 4 katter (hellig birma og omplasseringskatter fra DB)

Kaninoppdrett

2 Hester

Rotter

Griser (har ikke bestemt meg for om jeg vil ha hengebuk/kanadisk minigris eller norsk landsvin, hehe)

Lam

Kommer verken til å ha tid eller plass til meg selv...eller råd!

:)

Dette er selvfølgelig ikke spesielt realistisk, så mange dyr (samtidig), mann, 3 barn og jobb som veterinær :ahappy: Haha, dream on :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mange raser på ønskelista jeg. Sikkert mange raser jeg kunne drømt om, men bare noen få jeg ville hatt.

Når jeg har en kjempegodt betalt jobb, småbruk og Caravelle :lol: skal jeg ha:

- 2 Berger des Pyrenees a face rase

- 1 Labrador Retriever

- 1 Australian Cattledog

4 hunder hørtes utrolig mye ut. Jeg har liksom 3 som et absolutt maksimum jeg. Kanskje jeg skal ha noen høner og en ku også.

Elsker å drømme slik :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skal ha alle nuffer som skal omplasseres, minst 5 stk, skal aldri kjøre på tur, må i så fall kjøre opp til buss.

Kan til nød ta en collie, berner, leonberger og alle andre hunder som er til omplassering!

Skal jo selvsagt ha ett småbruk med 30 mål inngjerdet og eget hus til dem, også skal alle være inne hos meg og alle skal ha trening, Hmmmmmmmmmmmmmm trenger vel en mann også da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal aldri ha mer enn to hunder. Så lenge jeg er ung :ahappy: og sprek skal jeg ha bearded collie, den neste blir brun eller blå. Når jeg blir gammel og skral (men fortsatt istand til turgåing) skal jeg ha en søt og grei liten hund uten krevende pels. Dvergpincher eller Manchesterterrier tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger hele tiden jeg :lol:

hund nr 2: groenendael

nr 3: en til papillon

nr 4: saluki

nr 5: collie

Kommer aldri til å ha mer en 2 hunder samtidlig troor jeg. Så den planlagte salukien er sikkert ikke i "boks" før jeg er gammel og sitter i rullestol :ahappy: DA er det flott med saluki liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok i 2 hunde, og man må tænke på at man skal have plads og tid nok hvis man skal have flere, drømmen er jo at vi kan få anskaffet os et små bruk, med økologisk sau og storfe, hvor vi kan have vores 2 hunde evt. en tredje, som nok ikke bliver realitet, og et stort indhegnet område eller have til hundene.

Jeg er på nr 2 og 3 hund nu, hund nr 4 bliver en irsk ulvehund og nr 5 er ikke helt sikkert endnu, men endnu en stor hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer aldri til å ha mer en 2 hunder samtidlig troor jeg. Så den planlagte salukien er sikkert ikke i "boks" før jeg er gammel og sitter i rullestol :lol: DA er det flott med saluki liksom :)

Mange som ikke tror det, men en saluki kan faktisk trekke.

Tenk deg, en lekker saluki som drar rullestolen dit den (for du tror vel ikke bestemmelsen er din?) ønsker :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. jeg tror kanskje ikke jeg blir hundesamler.

Dyresamler derimot :ahappy:

Bor på en perfekt plass og har egentlig mulighet for mange dyr.

Desverre strekker ikke helsen til akkurat nå men hvis det skulle bedre seg ville jeg hatt:

1 eller 2 hunder. Border Collie, Dansksvensk gårdshund eller kanskje en stor hund til.

En ting jeg har veldig lyst på er ei geit. En som stanger alle i rompa ..fniis!

Høner og kaniner.

Katter kommer jeg alltid til å ha flere av uansett tror jeg. Har 4 nå.

Har veldig lyst på hest men det må bli hvis noen av barna skulle blitt så

interessert at jeg hadde fått litt hjelp.

Uansett så har jeg heldigvis en mann med brems :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Oisann der var en katt gitt"

Jammen tenk på alle de flotte naturopplevelsene man kan få da. Bli "trukket" dit man egentlig ikke hadde tenkt seg.

Oppleve bushen feks..

En ting jeg har veldig lyst på er ei geit. En som stanger alle i rompa ..fniis!

En geit er en perfekt leke-kompis til en saluki. Min gutt hadde "time of his life" da han fikk løpe med naboens geitebukk. At jeg ikke fikk filmet dem da, det var et syn :ahappy: Så morro de hadde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off så mange raser jeg kunne tenkt meg=)

Er på hund nr. 1 og 2 nå. Skal ikke ha flere før jeg har flyttet til Australia:P

Er ganske sikker på at det blir phalene igjen engan, maken til smarte og nette bikkjer;)

Så skal jeg ha Border Collie. Kunne tenke meg å ta imot en fra et rescue shelter, siden det ofte er high energy dogs og passer utmerket til canine frisbee;)

Så sikkler jeg også litt på golden fra jaktlinjer og Blue Heeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks, her planlegges det ikke, men hundene strømmer på likevel. :ahappy: Har aldri hatt særlig god erfaring med to hunder på èn gang før, så jeg hadde en haug med bange anelser og gru dette halve året vi ventet på antistoffene fra Kreta. Med denne prinsessa med noe spesielle behov i huset fra før, så jeg for meg en noe slitsom tilværelse. Noe særlig planlegging gjorde jeg ikke, for det var ikke stort annet å gjøre enn å vente å se. Så ble jo alt bare fryd og gammen. Kjeder hun seg litt nå, så inviterer hun bruttern til lek istedenfor meg og det passer meg utmerket å slippe brytekamp og sokkekamp på stuegulvet.

Grekern er slett ikke valgt utfra våre interesser, men hoppet jo rett i fanget på oss da vi kom fra stranda med våte hånklær rundt livet og saltvann i håret og hodet fullt av sol og sommer og slett ikke morgenturer, vaksiner, hund i senga, lange turer til byen, for man tar ikke bikkja med seg på bussen på Kreta, men alt ble snudd på hodet og hurra for det!

Fibi kom omtrent på samme måte, men ble levert tilbake til oppdretter på en utstilling vi var på og jeg visste der og da at hun var min og det ble hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som ikke tror det, men en saluki kan faktisk trekke.

Tenk deg, en lekker saluki som drar rullestolen dit den (for du tror vel ikke bestemmelsen er din?) ønsker :lol:

"Oisann der var en katt gitt"

Jammen tenk på alle de flotte naturopplevelsene man kan få da. Bli "trukket" dit man egentlig ikke hadde tenkt seg.

Oppleve bushen feks..

:ahappy:

*Må kjøpe seg terreng-stol slik at min kommende saluki kan trekke meg rundt i bushen dagen lang :) *

edit: må også ha meg supersikker sele i stolen om jeg ramler ut av i fart. Og hvis jeg skulle vert så uhelig å ramle ut av stolen må jeg også skaffe meg en skikkelig beskyttelse-drakt! *Ser for seg hvordan situasjonen ville blitt se'ende ut tilslutt :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En geit er en perfekt leke-kompis til en saluki. Min gutt hadde "time of his life" da han fikk løpe med naboens geitebukk. At jeg ikke fikk filmet dem da, det var et syn :lol: Så morro de hadde det.

Da må jeg skaffe meg en Saluki og da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi... Godt å høre at det er flere enn meg som driver å dagdrømmer sånn :ahappy:

Kunne ikke tenke meg en hel haug med hunder samtidig, men har jo vært innom endel forskjellige raser da...

Hvis tispe: pyrre igjen

terv

aussie

jaktlab

Hvis hann: sheltie

bc

Hvis ehh? dobbis

briard

(ikke reelt, men de er jo bare såååå vakre *sukk...)

Hvis jeg flytter til et sted med masse snø.... sieberian husky :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg skaffe meg en Saluki og da :lol:

Da bør vel jeg skaffe meg en geit da? :ahappy:

Slik at vi kan starte saluki/geite oppdrett sammen. "Blandings valpgeit selges, far er saluki og mor er geit" :closedeyes:

Noe sier meg at jeg må legge meg :)

Edit:

Ellers så går jeg jo å drømmer om BC, Aussie og golden fra jaktlinjer. Men det er nok heller tvilsomt. Man skal jo ha tid til alle disse hundene også ;)

Så skulle jeg såå gjerne hatt whippet & en doberman da. Flotteste hundene noen sinne :( Synn jeg ikke tåler korthårs-hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. Samme "Rasesymtomet" gjelder for meg..

List mi ser omtrent sånn ut:

Gråschæfer

Boxer

Storpuddel

Ett par whipper til...(må jo ha, bare MÅÅÅ ha) :ahappy:

Doberman

Amstaff (Når de blir lovlige igjen, Jepp, NÅR og ikke HVIS:) )

BC

Aussie

Tja.. litt av ei liste.. hehe.. Jammen godt jeg er ung å har mange år å "samle" på :lol:

Jeg ser på Tre hunder som max, med mindre jeg ender opp på gård sånn at de har mulighet til å være mye ute og leke;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg sitter og venter på min Dansk svensk gårdshund som jeg henter på freda´n, har jeg funnet ut hva neste rase blir.

Jeg har et høyt ønske om en Australian Sheperd, og dette er ikke til å komme unna med.

Jeg ville egentli hatt det som hund nummer to, men har ikke tid til en så aktiv hund akk for øyeblikket.

ellers så kunne jeg tenkt meg en liten søt basenji som maskot .. :rolleyes: *drømmedrømmedrømme*

men hund nummer 3, vil UANSETT hva, bli en Aussie! :lol:

Og en whipped kanskje ?

Mamma pleier alltid å si til meg at jeg kommer til å ende opp uten mann, med masse hunder langt ute i ingenmannsland.

Synd for henne at jeg feeler( er redd ) da :ahappy::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeraser er de pyreneiske gjeterhundene! og kooiker (miniFaceRase) !

Raser som fasinerer meg og som jeg ville hatt i tilfeller hvor livssituasjonen endret seg og jeg ikke kunne hatt noen av de over... (Tror nok jeg kunne dekke de fleste tenkelige endringer) alfabetisk ordnet! og ikke prioritert rekkefølge:

alaskan malamute

aussie

basenji

belger (terv eller gronnis)

langsnutet boxer

border collie

chinese crested

dvergpinscher

fransk bulldog

grosser münsterländer

norsk elghund

portugisisk vannhund

saluki

schäfer av brukslinjer

høyreist, slank toller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger alrede "overlappingshund" jeg. Når Troya blir eldre, så vil jeg skaffe meg rasehund. Jeg vil helst ikke ha valp, men en unghund jeg kan jobbe med. Nå blir jo Troya 5 år i slutten av mai, så det blir jo en stund til jeg skaffer meg en hund til.

Det er litt enten eller med meg. På den ene siden, så ønsker jeg meg en hund jeg kan drive med spor, vannapport (les; andejakt e.l.) og lydighet på høyt nivå. På den andre siden, så ønsker jeg meg en hund som trenger mest fysisk trening og som gidder minimalt med lydighet. Men sistnevnte kommer kanskje til å bli litt for kjedelig for meg i lengden...

Så her er rasene jeg har sett mest på til nå:

-Hovawart

-Storpuddel

-Cane Corso

-Bullmastiff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må dele mine drømmer i to, og grunnen til det er så enkel som at jeg i realiteten har litt allergi. I den ene drømmen utvikler ikke allergien seg og jeg kan ha den rasen jeg drømmer om. I så tilfelle ville jeg nok helt sikkert ringt DB tvert og funnet en hund gjennom dem (jeg er litt sånn "må redde de hundene som ikke har det bra fra før av!", men det blir vanskelig når man er allergisk :ahappy: ).

Kikker jo på raser og i min "ingen allergi"-drøm har jeg (i tilfeldig rekkefølge):

Corgi

Afghansk mynde

Irish glen of Imaal Terrier

Grand Danois (mest for sambo)

Chihuahua

Pekingeser

Fransk bulldog

(denne listen var opprinnelig lengre, men jeg barberte den litt så dere ikke skal tro jeg er gal :) )

I min "back to reality"-drøm har jeg:

Chinese crested (puff og naken. Det må bli puff først fordi sambo er skeptisk til nakenhunder :rolleyes: )

Irish softcoated Wheaten Terrier

Kerry Blue Terrier

Portugisisk Vannhund

Jeg gir egentlig f... i hvilken rase vi ender opp med, jeg kan tilpasse meg hundens behov, men jeg må ha hund når vi får oss eget sted å bo :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en stor dagdrømmer :rolleyes:

Så jeg ønsker meg en stor gård, som er inngjerdet så hundene kan gå løse.

Er mange raser som jeg ønsker meg, men føler at en hund holder når jeg har Mike da han krever ganske mye. Men drømmen er å ha 2 hunder. Hadde endt opp med enten;

Dvergpuddel

Whippet

Cocker spaniel

Clumber spaniel

Springer spaniel

Labrador

Boxer

Cane Corso

Ridgeback

BC

Staffordshire bullterrier

Leonberger

GD

Tja.. Det var vel de hundene som står på ønskelista mi :closedeyes:

Edit: Måtte legge til Basenjien (hvordan kunne jeg glemme den da???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt sær og kravstor på raser, men disse hadde jeg kunne seriøst kunne vurdert:

Collie langhår - skal ha! Er i realiteten bare Collie og Sheltie for meg.

Kunne også vurdert å ha disse i tillegg til pelsdotter:

Finsk lapphund

Golden

Kooiker

Pomeranian

Og kanskje disse om jeg skulle samle:

BC

Toller

Aussie

Papillon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...