Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hund bør jeg velge?


Kristiin

Recommended Posts

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Amen til Ida's innlegg. For mange unge jenter SKAL ha seg hund og alt for mange klarer å mase seg til hund hos foreldrene sine. Og det finnes alt for mange uvitende foreldre som ikke skjønner at det er en stoooor sjanse for at hunden blir deres ansvar om et, to, tre års tid når jenta blir noen år eldre og får flere interesser enn dyr og søte hunder. Vil foreldrene til denne jenta trene en spinnvill gjeterhund som trenger mye mosjon og trening livet ut når 14åringen blir 15-16-17 og bruker mer tid på gutter og venner enn hunden? Eller enda værre, kanskje mister interessen for hundetrening?

En annen ting er jo å i det hele tatt vurdere en så aktiv rase før man vet hva man vil bruke hunden til. Og om det er noe man vil bruke mange timer i uka på, i opptil 10+++ år? Det er LENGE! Man kjøper ikke border collie eller aussie for å ha den et år og gi den et minimum av mosjon og trening før interessen kanskje forsvinner og hunden går fra å bli trent og mosjonert akkurat nok til å få enda mindre. Det er slemt.

Og sånn for å ha sagt det, en border collie røyter IKKE lite :rolleyes2: Aussien er enda værre der - de røyter helt forferdelig flere ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke Border Collie eller Aussie er det rette valget for deg.

Jeg drømmer jo også om en slik hund i fremtiden, men akkurat nå hadde jeg rett og slett ikke klart det. "Just face it", sier jeg av og til til meg selv.. :rolleyes2:

Les deg fram på diverse sider på nettet. Snakk med foreldrene dine. Tenk lenge og grundig på hva det er du vil. Om du gir flere spesifikasjoner blir det sikkert lettere for sonenfolket å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått hørt at bc, er en hund som er glad i å jobbe, å lærer fort? ..

hvis du jobber mye med di bc som valp, vil du få en fantastisk hund. De lærer veldig fort og. Jdg lærte min bc sitt, gi labb å dekk på veldig få timer til sammen. Det andre gjekk og fort. Det kjekkeste min hund vet er å jobbe med sauer.

Så jeg er enig med påstandee dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hei

Her er det mange meninger og hvis hundene skal være sammen med hverandre så er det ikke dumt å kikke på retrieverene. Hvorfor jo fordi at dem er ikke har ikke det jaktinstinktet som setteren. Retrieverne skal stortsett jobbe etter at skuddet har falt. Dem lærer fort både unoter og noter. Du bør tenke grundig over hvor mye pels stel du vil drive på med. Noen liker ikke pelsstell og andre liker det veldig godt. Og hva har du tenkt å aktivisere hunden med. Husk den skal være ditt ansvar. Jeg har hatt to flatcouted retriever og to stående fuglehunder og retrieverene var ikke på langt nær så jakt gale som de stående fuglehundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to gode venninner som fikk hund da vi ennå gikk på barneskolen, og ingen hund har hatt bedre eller mer trofaste og pliktoppfyllende eier! Er det vilje er det en vei. Disse to hadde begge flatcoated retriever, de er jo litt store, men forholdsvis stødige hunder som det er greit å jobbe med.

Hvis du absolutt har forelsket deg i BC...vel så får du begynne å lære rimelig raskt, snakke med MAAANGE oppdrettere, gå på kurs, og flere kurs, og flere kurs...Ingen ting er umulig, men det finnes større og mindre utfordringer og det er ikke alltid lurt å velge fra toppen av den bunken. Mange BC som ikke er så glad i vann da???

Jeg ville nok definitivt gått for en retriever. Men det er meg.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cocker spaniel høres fin ut til deg! Min var litt opptatt av fugler den første tiden, men om man bare overså det så sluttet han. Han kan ha litt jaktinnstinkt også, men det er ikke mye. Kaninen jeg hadde passet han på hele tiden. Han kan brukes til alt, og lærer fort. Det er en del pelsstell, og han røyter en del, men han er som poteten; kan brukes til alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar nok feil av negativ stemning og realisme. Det er et stort ansvar å ha hund. Valpeperioden kan være utfordrende, unghundperioden kan være utfordrende. Den voksne hunden kan være utfordrende. Det er kurs som skal gåes, treningsgrupper å delta i, samt mosjon hver eneste dag i mange, mange år. Det er vel bare fint å få et innblikk i hva som faktisk venter. Vi snakker ikke om å lufte pappas jakthund innimellom, men å få det fulle og hele ansvaret for en egen hund. Er det gjennomtenkt? Hvor skal den sove? Skal den ha tilgang på hele huset, eller risikerer den å ende som burhund. Hvor skal den være og hvem skal ta ansvar når det er leirskoler, venninneturer, sommerferier og etter hvert fester, hytteturer, guttebesøk etc? Hunden vil kanskje leve i tolv - femten år. Det er lurt at hele familien er med på rasevalg og hundehold. At man går på kurs sammen, slik at treningsmetoder samkjøres.

13 åringen her har også egen hund. Men nå når hun har brukket arm, er det jeg som lufter, går langturer, børster, etc. Uansett arm eller ikke, er det jeg som sørger for at det er mat i huset, fôrer, tar dyrlegebesøkene, har det overordnete økonomiske og praktiske ansvar. Nå er hundeholdet min store lidenskap, så det er bare en glede, men det er ikke slik i alle familier og da må man tenke seg nøye om.

Om 13-åringen din mistet intressen for hunden, betyr det jo ikke at jeg kommer til å miste intressen.

Familien min har hat både 2 og 3 hunder, men de siste åra, har det bare vært en.

Jeg har passet et stort antall hunder. alt fra tipetansk spaniel, til doberman og sjæfher.

Kaninen min, det er noe dager jeg overhode ikke har noe lyst til å gå ut og lufte den også, men jeg gjøre det.

Det du skriver kan virke ganske provoserende. Jeg tror foreldre vet hva de gjør når de ser ja til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 13-åringen din mistet intressen for hunden, betyr det jo ikke at jeg kommer til å miste intressen. Familien min har hat både 2 og 3 hunder, men de siste åra, har det bare vært en.

Jeg har passet et stort antall hunder. alt fra tipetansk spaniel, til doberman og sjæfher.

Kaninen min, det er noe dager jeg overhode ikke har noe lyst til å gå ut og lufte den også, men jeg gjøre det.

Det du skriver kan virke ganske provoserende. Jeg tror foreldre vet hva de gjør når de ser ja til det.

Nå skriver ikke Ida at hennes 13-åring har mistet interessen da. Hun skriver at jenta har brukket armen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie? Cavalier? Golden retriever? labrador? whippet? papillon?

Sheltie er jo bare herlige da, men litt i det meste laget med pels.

Cavalier er utrolige søte, naboen har 2 stk. abselutt noe å vurdere :(

Har ikke så lyst på retriver, synes de er litt i det største laget ..

Whippet, en fin rase! Vennina mi har en grayhond, den er jo nydelig da. Men hvordan er den i agility å hvordan liker den vann?

Papillon, det er en rase jeg ikke vet så mye om, men det ser jo super ut da :( Det er en rase og vurdere.

13 åringen her har også egen hund. Men nå når hun har brukket arm, er det jeg som lufter, går langturer, børster, etc. Uansett arm eller ikke, er det jeg som sørger for at det er mat i huset, fôrer, tar dyrlegebesøkene, har det overordnete økonomiske og praktiske ansvar. Nå er hundeholdet min store lidenskap, så det er bare en glede, men det er ikke slik i alle familier og da må man tenke seg nøye om.

ikke som jeg kjønte det.

Dobbelpost, mod Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrievere er for store men greyhound er passelig?

Sheltien har for mye pels men du vil ikke ha en hund som har lite pelsstell altså? Sheltien er det LITE pelsstell med, men en cavalier trenger å børstes flere ganger i uka med mindre man skal klippe den for når pelsen vokser ut og er i "utstillingskondisjon" så har de lange "fjoner" på beina og under hele kroppen som kvister og slikt fester seg i og lager floker.

Men cavalieren er jo en suuuuper hund å velge syns jeg da hvis man vil ha en hund som er litt som poteten - den kan brukes til alt. Men pelsstellet syns jeg ikke man skal undervurdere..

Sheltien er også veldig allsidig, og man finner også veldig vakre sheltietisper som ikke får så forferdelig mye pels. :( F.eks vet jeg om en flink oppdretter her oppe som jeg har møtt 3 hunder fra og alle de tispene har ikke hatt kjempe mye pels. De har faktisk vært så moderate i pelsveien at jeg gjerne kunne hatt dem selv :( Sheltien er jo dessuten en liten gjeterhund som har mange av en gjeterhunds egenskaper men som ikke er så utrolig krevende fordiom. De er lettlærte, lærer fort, elsker aktivitet og blir med på alt du vil ha dem med på! Men alikevel så KREVER de ikke å trene agility eller lydighet mange timer i uka for å være fornøyde :( Så der har du også et trygt valg tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrievere er for store men greyhound er passelig?

Sheltien har for mye pels men du vil ikke ha en hund som har lite pelsstell altså? Sheltien er det LITE pelsstell med, men en cavalier trenger å børstes flere ganger i uka med mindre man skal klippe den for når pelsen vokser ut og er i "utstillingskondisjon" så har de lange "fjoner" på beina og under hele kroppen som kvister og slikt fester seg i og lager floker.

Men cavalieren er jo en suuuuper hund å velge syns jeg da hvis man vil ha en hund som er litt som poteten - den kan brukes til alt. Men pelsstellet syns jeg ikke man skal undervurdere..

Sheltien er også veldig allsidig, og man finner også veldig vakre sheltietisper som ikke får så forferdelig mye pels. :( F.eks vet jeg om en flink oppdretter her oppe som jeg har møtt 3 hunder fra og alle de tispene har ikke hatt kjempe mye pels. De har faktisk vært så moderate i pelsveien at jeg gjerne kunne hatt dem selv :( Sheltien er jo dessuten en liten gjeterhund som har mange av en gjeterhunds egenskaper men som ikke er så utrolig krevende fordiom. De er lettlærte, lærer fort, elsker aktivitet og blir med på alt du vil ha dem med på! Men alikevel så KREVER de ikke å trene agility eller lydighet mange timer i uka for å være fornøyde ;) Så der har du også et trygt valg tror jeg...

Sa ikke noe om at greyhond var passerlig men de er fine :(

Synes sheltiene er veldig fine, men da jeg googlet sheltien kom dette bilde opp

http://www.gentlegiantsrescue.com/images/s...e%201%20800.jpg

Visste ikke at cavalieren hadde med seg så mye pels stell. Kunne godt tenkt meg en sheltie, men jeg er redd for å få en med sååå mye pels, men etter bilder, er de med ikke så mye pels veldig fine (ps: skal ha tipse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10,000 koster jo bare bikkja i seg selv, gjør den ikke?

Jeg har satt av 25.000 tusen til kjøp av labradoren min jeg, og dette samtidig som jeg tar lappen! Glad jeg har jobb og foreldre som er keen på å støtte :(

Men du, kristin, bør nok tenke godt over det. Også på hvor du skal gå på videregående skole, og hvilket universitet du skal studere ved. Når du flytter hjemmefra kan det fort bli vanskelig å finne hybel hvor hund tillates!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått hørt at bc, er en hund som er glad i å jobbe, å lærer fort? ..

Visst är det så. Men det gäller också min engelska setter. Jag upplever det inte så att en border collie lär sig snabbare än en setter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...