Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hund bør jeg velge?


Kristiin

Recommended Posts

Hei :rolleyes2:

Tror jeg skal få en hund (ganske sikkert). Men jeg er usikker på hvilken rase jeg bør velge .. Pappa har en ES fra før som han jakter med. Men jeg liker ikke noe særlig å prøve å jobbe med han, fordi han har sånn utrolig fugleinstingt!

Størrelsen på hunden er uvesentlig.

Om pelsen er lag eller kort spiller heler ingen rolle.

Er åpen for alle raser.

Hunden bør være glad i å leke. (også sammen med andre hunder)

Ha et venlig lynn til både andre hunder, og mennesker.

Være glad i å bade (ganske viktig!) å like snø.

Ikke noe pinglete hunde. Glad i å gå på tur!

Like å jobbe. Lyst til å prøve agility. Kanskje lydighet og utstiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar
Tror du bør snevre inn litt.

Hvor mye pelsstell synes du er greit?

Hvor mye tid har du daglig til hunden?

Hva med vaktinstinkt?

Gjeterinstinkt?

Hvis du tenker agility bør du kanskje styre unna de store rasene?

pelsen er ikke relevant. Men skal ikke være naken hund.

Tenkt litt på bc, og aussie ..

har sett litt på schnauzer også, de virker veldig fine"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador!

Hvor mye tid har du tenk til å bruke på aktivisering av hunden da? Skal du ha BC må du ha mye erfaring og det nytter ikke med en rusletur liksom..

Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod-buhund-jenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passet en bc i sommer, og den likte jeg veldig godt. Den var vedig leken, elsket og leke i vannet. Stakk aldri av.

en VIKTIG ting er at hunden er lydig :console: Kankje kan kryppe opp i armkroren din om kvelden ? :rolleyes2:

Hvor lydig hunden blir, er jo opp til deg. Uansett rase har du en stor jobb foran deg. De aller fleste hunder liker en kosestund i armkroken etter en aktiv og meningsfyllt dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke kjøpt lydige hunder. Så om den hunden du passet i sommer var lydig ligger det gjerne en god del arbeid bak det. Alle hunder og raser har ett eller annet som må jobbet litt ekstra med, eller som kan komme til å skape problemer i et hundehold.

Om du tenker på BC er det en rase som krever enormt mye. Mental og fysisk trening er en ting, men den krever også veldig mye av eiern for å bli en bra hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pelsen er ikke relevant. Men skal ikke være naken hund.

Tenkt litt på bc, og aussie ..

har sett litt på schnauzer også, de virker veldig fine"

Det er nok litt relevant likevel. Noen raser krever ikke noe pelsstell i det hele tatt. Min rase, dvergschnauzeren krever noen timer pr mnd med børsting, raking av ull (ukentlig) og napping (månedlig eller hvert halvår ca). Igjen andre raser kan kreve en time i uka. Det er derfor greit at du finner ut hvor mye tid du synes er greit å bruke på det.

Jeg tror ikke schnauzerrasene er det du ser etter. Jeg har f eks tilgodeå møte en schnauzer som liker å bade. Ellers er det ganske store forskjeller på de forskjellige rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått hørt at bc, er en hund som er glad i å jobbe, å lærer fort? ..

Det går ikke an å si det så enkelt som det, i grunn. Men for å si det slik: Ja, de fleste er glad i å jobbe, også på de dagene hvor du ligger med influensa eller du har venner som vil ta deg med på noe, eller når du flytter ut men ikke har mulighet til å ta med hunden og dine foreldre må ta vare på den uten at de har interesse for å jobbe med hunden. Og ja, de fleste har anlegg for å lære fort om man jobber med dem på riktig måte, men da lærer de uvaner like fort som de lærer triks og tusenkunster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått hørt at bc, er en hund som er glad i å jobbe, å lærer fort? ..

Ja, det stemmer, men det er ikke bare bare å trene en BC. Vet ikke hvor mye du vet eller kan om hund og hundetrening, men BC krever hvertfall en del lærdom fra eier om begge deler for å bli en bra hund. Den lærer fort, på både godt og vondt, for den lærer feil like fort som alt annet...Man må være kjappere, eller minst like kjapp som BC`en i tankegangen, og det skal litt til. Det samme gjelder vel Ausien. Disse rasene er ikke for førstegangs hundeeiere hvertfall, selv om det ser ut til at du har hund nå også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vokst opp med alle slags hunder rundt meg, og jeg kan ikke tenke meg hvordan det er å ikke ha en hund rundt seg. Men en ting er sikkert. Vis jeg kjøper/får en hun, nå imens jeg bor hjemme, kommer den ganske sikkert til å bli med meg. Eller bo til foreldrene mine til jeg har muligheten til å ta den. Har samt en kanin som jeg må ta var på. Men kunne tenkt meg en litt mindre hund enn labradoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vokst opp med alle slags hunder rundt meg, og jeg kan ikke tenke meg hvordan det er å ikke ha en hund rundt seg. Men en ting er sikkert. Vis jeg kjøper/får en hun, nå imens jeg bor hjemme, kommer den ganske sikkert til å bli med meg. Eller bo til foreldrene mine til jeg har muligheten til å ta den. Har samt en kanin som jeg må ta var på. Men kunne tenkt meg en litt mindre hund enn labradoren.

Da må du jo nesten ta avgjørelsen i samråd med dine foreldre. Om du synes pelsstell er irrelevant er det ikke sikkert de synes det f eks. Om du synes det er ok med en hund som må ha minst to timer trening og aktivisering hver dag, så er det ikke sikkert de synes det er ok heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har foreldrene litt med deg når du skal få hund er det ikke noe problem. Men verre er det når du har helt aleneansvar. Jeg har alt ansvaret for Frøken, men hvis jeg ikke har muligheten til å ta henne med på tur (syk osv) kan pappa ta henne. Men det er bare jeg som trener henne (pappa får ikke lov til å trene henne :rolleyes2:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er så negativ stemning her jeg. er det ikke fint at jenta får seg hund da?

foreldrene er nok klar over hva de lar henne gjøre og de veit jo at jenta blir boende hjemme lenge enda.

hun ønsker bare noen tips om rase...

det som slo meg var kanskje en golden retriver?

er vell ikke så mye jaktinstinkt gjenn i dem heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har foreldrene litt med deg når du skal få hund er det ikke noe problem. Men verre er det når du har helt aleneansvar. Jeg har alt ansvaret for Frøken, men hvis jeg ikke har muligheten til å ta henne med på tur (syk osv) kan pappa ta henne. Men det er bare jeg som trener henne (pappa får ikke lov til å trene henne :console:)

Jeg får jo hodevansvaret for hunden, men vis jeg abselutt ikke kan ta den med meg, passer jo foreldrene mine den :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er så negativ stemning her jeg. er det ikke fint at jenta får seg hund da?

foreldrene er nok klar over hva de lar henne gjøre og de veit jo at jenta blir boende hjemme lenge enda.

hun ønsker bare noen tips om rase...

det som slo meg var kanskje en golden retriver?

er vell ikke så mye jaktinstinkt gjenn i dem heller?

Du tar nok feil av negativ stemning og realisme. Det er et stort ansvar å ha hund. Valpeperioden kan være utfordrende, unghundperioden kan være utfordrende. Den voksne hunden kan være utfordrende. Det er kurs som skal gåes, treningsgrupper å delta i, samt mosjon hver eneste dag i mange, mange år. Det er vel bare fint å få et innblikk i hva som faktisk venter. Vi snakker ikke om å lufte pappas jakthund innimellom, men å få det fulle og hele ansvaret for en egen hund. Er det gjennomtenkt? Hvor skal den sove? Skal den ha tilgang på hele huset, eller risikerer den å ende som burhund. Hvor skal den være og hvem skal ta ansvar når det er leirskoler, venninneturer, sommerferier og etter hvert fester, hytteturer, guttebesøk etc? Hunden vil kanskje leve i tolv - femten år. Det er lurt at hele familien er med på rasevalg og hundehold. At man går på kurs sammen, slik at treningsmetoder samkjøres.

13 åringen her har også egen hund. Men nå når hun har brukket arm, er det jeg som lufter, går langturer, børster, etc. Uansett arm eller ikke, er det jeg som sørger for at det er mat i huset, fôrer, tar dyrlegebesøkene, har det overordnete økonomiske og praktiske ansvar. Nå er hundeholdet min store lidenskap, så det er bare en glede, men det er ikke slik i alle familier og da må man tenke seg nøye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...