Gå til innhold
Hundesonen.no

Siameser og Bengal


Decarabia

Recommended Posts

Jeg har drevet noen år med hund og kommer ikke til å gi meg med det første, men har lyst til å utvide horisonten. Jeg har hatt vanlige huskatter før som begge døde av nyresvikt i fjor.

Jeg har sett litt på rasekatter og favorittene er Bengal og Siameser. Men hallo jeg vet jo alt for lite om dem. Jeg er intressert i å ha en katt som jeg gjerne vil bruke på utstilling og avl. Selvfølgelig ikke for å tjene noe på det, men hobbybasis og fordi jeg savner det å ha katt som jakter den lille dusken jeg drar over gulvet eller det å se en katt smyge seg frem for å ta et bytte.

Mine huskatter var vant med å være ute og gikk ut og inn slik som de selv ville. I det nye huset kunne vi avstenge slik at kattene kunne komme vekk fra hundene om de ville være i fred. Det var kun en grind som de lett kunne komme over. Dessuten var mine katter utrolig flinke til å fange hva det skulle være og det stod ikke i veien for at de tok med byttet inn, levende eller dødt. Kan jo tro jeg skreik godt når ene katten drar med seg en levende mus inn, hoppe opp i sofaen hvor jeg lå å leste til eksamen og slapp denne mus på meg. Etter å ha blitt ferdig med å skrike var det å hente et glas, fange musa og få den ut.

Så jeg har noen spørsmål om Bengal og Siameser.

1. Er disse typiske innekatter eller setter de også pris på å komme seg litt ut å lee på seg, jakte eller leke?

2. Hvordan er deres gemytt? Er de "ville" av seg eller vil de gjerne ligge i fanget å sove?

3. Hvordan er de å ha sammen med hunder? Våre hunder er kattevante og gikk gjerne til kattene for å få seg en skikkelig kattevask.

4. Hvordan er de å ha sammen med andre raser? Altså vil det bli komplikasjoner om man har både Bengal og Siameser?

5. Hvor mye aktivsering trenger de? Altså lek og sånne ting.

6. Hvordan er disse kattene generelt å ha i hus?

7. Noe mer dere kan si om disse kattene?

Jeg vil gjerne ha katter som kan leve sammen med meg. Jeg vil ikke ha katter som jeg må stenge i et rom alene pga diverse. Så man kan vel si at jeg vil ha huskatt, men som er renraset:P Men kattene må til en viss grad kunne gå sammen med mine hunder.

Og aller helt ikke anbefal meg oppdrettere;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt noen av rasene, men har kjent noen, og snakket med folk som kjenner dem bedre enn meg, og mitt inntrykk er som følger:

1. Er disse typiske innekatter eller setter de også pris på å komme seg litt ut å lee på seg, jakte eller leke?

Begge er aktive raser, som nok vil sette pris på å slippe ut. Jeg tror dog en del oppdrettere ikke er så glade i selge katter til hjem som lar de gå løse ute.

2. Hvordan er deres gemytt? Er de "ville" av seg eller vil de gjerne ligge i fanget å sove?

De er temmelig aktive, etter det jeg har forstått.

3. Hvordan er de å ha sammen med hunder? Våre hunder er kattevante og gikk gjerne til kattene for å få seg en skikkelig kattevask.

Blir de vent til hunder, går de sikkert fint overens med dem. Sikkert bare fint å ha andre firbente kompiser for slike aktive katter.

4. Hvordan er de å ha sammen med andre raser? Altså vil det bli komplikasjoner om man har både Bengal og Siameser?

Vil jeg vel tvile på, men har hørt at noen bengaler kan være litt sjefete med andre katter. Sikkert individuelt, men.

5. Hvor mye aktivsering trenger de? Altså lek og sånne ting.

Begge rasene er vel blant de som krever mest i så måte, spesielt om de skal være innekatter.

6. Hvordan er disse kattene generelt å ha i hus?

7. Noe mer dere kan si om disse kattene?

Det som har gjort at jeg har slått fra meg både bengal og siameser er at jeg har hørt en del historier om at de kan være fæle til å markere inne. Siameseren er ellers en innsmigrende og morsom katt, men ganske klengete og vokal - og bengalen skal kunne ha ganske kraftig røst den også.

Hvis du vil ha en "rasehuskatt" kan du jo kanskje sjekke ut européen også? Veldig få av dem i Norge, men en del i Sverige: http://www.europeringen.se/

Synes spesielt de bruntabby européene kan være et fantastisk vakkert alternativ til bengalen, f.eks. denne:

http://www.hafvetsqvarn.com/kull1_unge1e.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Hehe, det var da to veldig ulike katteraser du hadde valgt ut:)

Nå er ikke jeg ekspert inne de to rasene du er på utkikk etter, men jeg kjenner noen oppdrettere av disse rasene og litt vet jeg.

1. Ingen av de to rasene er typiske utekatter, og ingen av de oppdretterene jeg kjenner selger som utekatter. Vist du har tenkt å bruke de i avl så er det hvertfall ikke lurt å la de få ute alene. Det mest ideelle er å ha de med ut i sele eller lage kattegård.

Nå vil jo en Bengal med alvs- og utstillingskvalitet koste over 10000 kroner.

2. Bengalen er jo engentlig bare halvt bengal, og villere av seg en Siameser. Bengalen er veldig aktiv, men kan også være kjælen når den vil det.

Siameser er jo kjent for sin personlighet, dette er mye katt for pengene om jeg kan si det sånn. Du kjøper deg ikke siameser vist du ikke kan gi den 100 % oppmerksomhet og kjærlighet. Da vil den fort bli ulykkelig. Siameseren befinner seg hele tiden nær sin eier, og er avhengig av å være elsket av sin eier.

Ingen av disse rasene er egentlig egnet til å være alenekatt, men det finnes selvfølgelig individer som egner seg best som alenekatt.

3. Som alle slags katter så kan også disse to rasene tilvennes hund. Det er ikke noe problem:)

4. Dette tror jeg heller ikke er noe problem.

5. Er de innekatter så trenger de mye aktivitet. Og jeg anbefaler å ha klore- og klatrestativ i huset. Dette er også veldig viktig om du skal drive avl, da dette vil lære kattungene fra begynnelsen av å bruke klatre- klorestativ og ikke sofaen for å kvesse klørne.

En alenekatt som ikke får utløp for all sin energi, kan fort begynne å rasere huset. Har du to katter så vil de få utløp av energi med hverandre gjennom lekeslossing. Jeg lover deg at huset vil bli mer harmonisk da:)

6 og 7 vet jeg veldig lite om. Men jeg kan gjøre det jeg ikke skulle gjøre å gi deg adressene til noen kjempesnille og flinke oppdrettere så kan du lese litt på sidene der og evt sende de en mail å spørre:)

Denne damen har holdt på med bengal i mange år. Hun vet virkelig hva hun gjør; http://kimburu.net/indexNO.htm

Og to gode venner av meg som driver med Siameser og Oriental ; http://www.siamese-orientals.com/

Mens du er inne på siamesere så ville jeg også gjøre obs på søskenrasene til denne katten. Orientaler og Balineser. Balineser er nesten den samme som siameser bare at den er langhåret. Orientaler er også det samme som siameser bare den ikke kommer i masket (altså blå øyne), den kommer i all slags andre farger med grønne øyne og er veldig nydelige. Orientaler er absolutt min favoritt av disse tre.

Her er noen bilder av Orientaler:

http://www.cfasouthern.org/wins/2005/2005%...owdown%20of.jpg

http://www.cfanorthwest.org/topcats/2006/p02.jpg

http://www.evaaase.com/FotosidenCats/utsti...bilder/dido.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Høres ut som om disse "bajasene" er midt i blinken for meg;) Jeg vil ha katt med humor og ene huskatten vår var en typisk snakkende katt med sans for humor. Den andre satt fast på oss og var rundt oss hele tiden:P Nå ble jeg bare mer nysgjerrig på disse kattene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

I midten av juli kommer vår føre Sia i hus:D Foreløpig veldig usikkert ang Bengalen. Jeg har snakket med flere oppdrettere om denne rasen og synes at Bengalen passer meg bare bedre og bedre. De er aktive og finner på masse rart. Har dalmatiner i hus så ja de kan til tider sammenlignes med en Bengal i lynne:P

Fikk avlivet en ting i hvertfall: Mange mener jo at Bengalen kan være litt agressiv av seg. Samtlige oppdrettere sa dette: Når en Bengal føler seg truet eller er redd på en eller annen måte så snakker de veldig høyt. i mange tilfeller så vil dette tas for å være agressiv.

Ellers er visst Bengalen en katt som elsker vann, de er aktive, de snakker mye, finner på masse rart og tar sine runddanser i huset.

Men som sagt sitter fortsatt å funderer litt om jeg skal vente eller om jeg skal ta en sjanse på denne rasen. Jeg er litt ubestemmelig sånn ja:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Sukk.. Jeg har lenge vært utrolig fascinert av Bengaleren, og det hadde vært herlig med en slik liten skapning her, men tror nok ikke det noen gang blir noen realitet med den lille flokken katte-hatende krapyler som allerede bor her :rolleyes:

Selv vokste jeg opp med en korat- og dette var også en meget vakker og sjarmerende rase! Noen som har linker til oppdretter av Korat`(Bare for å titte, altså <_< )

Decrabia: Har du fått deg Bengaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk.. Jeg har lenge vært utrolig fascinert av Bengaleren, og det hadde vært herlig med en slik liten skapning her, men tror nok ikke det noen gang blir noen realitet med den lille flokken katte-hatende krapyler som allerede bor her :rolleyes:

Selv vokste jeg opp med en korat- og dette var også en meget vakker og sjarmerende rase! Noen som har linker til oppdretter av Korat`(Bare for å titte, altså <_< )

Decrabia: Har du fått deg Bengaler?

http://www.koratringen.com/ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at en Bengal passer bedre inn i gjengen din enn en siameser/orientaler. De er noe sære(spesielle om du vil) mens Bengalen er litt modig.

Venninna mi har tre siamesere. Utrolig kuule katter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...