Gå til innhold
Hundesonen.no

Valentinesday

Wanderlust

Recommended Posts

Til torsdag er det valentinesday, og skal folket her noe da, eller ser dere på dette som en vanlig dag?

Jeg er litt med på at dagen er en ekstra dag for butikker til å tjene litt ekstra, men vil likevel finne på noe. Så hva er dere som vil "feire" dagen sine planer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er første Valentine's på syv år jeg er singel, så i år blåser jeg litt i hele dagen. I utgangspunktet synes jeg det er en teit, kommersiell greie, men det var jo alltid hyggelig å få blomster og gjøre noe litt ekstra allikevel. For meg har det alltid vært viktigere at det ligger omtanke bak enn at det er så fantastisk storslått med roser og konfekt og greier, og det mener jeg fremdeles. I år er det fortsatt bittelitt usikkert hva det blir til, men for meg - i hvertfall nå i år - så er det en helt vanlig dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten frøken i hus som er veldig opptatt av dette (kan det være pga all reklamen som florerer tro?). Det jeg har tenkt ut er at jeg benytter meg av dagen slik at det hele blir ansett som en mulighet for å fortelle de nære og kjære at en er glad i dem og setter pris på at de er til. Strengt tatt er jo dette noe en skal gjøre hver eneste dag- men det strekker ikke alltid timene til. Og selve konseptet Valentine er jo ikke bare rettet mot kjærestepar da folkens :)

Så her blir det laget kort til mormor, farmor osv osv osv... bare for å gi dem en liten oppmerksomhet. Slik sett vil jo ikke butikkene tjene noe på oss heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romantisk som jeg er, håper jeg jo på litt romantisk kliss den dagen, men etter noen år med kjæresten, har jeg gitt opp. han er ikke noe romatisk selv.. :);) Så dagen går nok som normalt.

Kan ikke jenter gjøre noe romantisk ut av den dagen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er prøvd, med gave, blomster, kort og middag. Men når det aldri blir noe tilbake, mister man litt gnisten til å stå på. Særlig når han ikke skjønner vitsen. :)

MEN: jeg kan jo alltid kjøpe fiiine roser til meg selv da! ;) :angel:

Har akkurat det samme problemet! Bra jeg ikke er alene. I fjor ble det katastrofe da jeg hadde disket opp med middag, hjertemuffins, gave og greier, og samboeren min bare hadde glemt dagen (enda så mye jeg hintet!). Så i år skal jeg bare senke forventningene og heller bli positivt overrasket :rolleyes: Men skal uansett benytte dagen til å fortelle nære og kjære at jeg er eksepsjonelt glad i de ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Er det ikke litt ille at man må ha en spesiell DAG for å kunne være romantisk ? Hvorfor ikke være det litt oftere liksom ? Helt uten at det er noen spesielt ?

Eller som i gubben min sitt tilfelle: MÅ det være romantisk??? Etter snart ti år har jeg fått blomster to ganger, en gang fordi jeg hadde hatt bursdag (som ble glemt som vanlig) og en gang fordi han hadde vært teit..

Men fjellstøvler, praktiske klær og utstyr det trenger man ingen unnskyldning for å få.. pussig det der altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fått noe denne dagen jeg..men så jeg heller aldri gitt noen noe heller :ahappy:

Hadde jo vært litt morsomt med en "hemmlis" som sendte noe, men jeg hadde bare blitt gretten om jeg ikke fant ut hvem det var ganske fort. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fjellstøvler, praktiske klær og utstyr det trenger man ingen unnskyldning for å få.. pussig det der altså.

Hehehehheeh.....

Hadde jo vært litt morsomt med en "hemmlis" som sendte noe, men jeg hadde bare blitt gretten om jeg ikke fant ut hvem det var ganske fort. :rolleyes:

Svein Tooooooore ! Nå har du sjansen... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt ille at man må ha en spesiell DAG for å kunne være romantisk ? Hvorfor ikke være det litt oftere liksom ? Helt uten at det er noen spesielt ?

Litt samme som med morsdag og farsdag i grunn. Rart med bare en dag man skal sette pris på foreldre, når man kan/bør gjøre det hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 5 år siden hadde vi vært sammen i 4 mnd, og da ble det feiret. I år blir det vel spike og jeg på en fin tur i skogen etter x antall timer i stallen, mens samboeren er på seminar. Pleier bare leie en film og kose oss med god middag vi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år er det fortsatt bittelitt usikkert hva det blir til, men for meg - i hvertfall nå i år - så er det en helt vanlig dag.

*boikotter*

Det var usikkert hva jeg skulle, nå er det blitt klart at jeg kommer til å joine Marianne i boikotten <_< Akkurat nå kan samtlige mannfolk dra et visst sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av helt naturlige grunner, blir Valentinesday skikkelig, skrekkelig og ordentlig boikottet i år.. Forhåpentligvis til neste år og.. Og året etter der..

Men jeg har forsåvidt alltid syns det har vært tull, at man skal være romantiske en dag i året - selv den gangen av&på-saken var ordentlig på og faktisk sendte både blomster og kort og var passe romantisk (jeg må innrømme at jeg ikke sliter veldig med sånt selv *flir*). Man trenger ikke å sende kort eller kjøpe gaver for å vise noen at man bryr seg om dem.. Og hva betyr egentlig kort og gaver en dag i året, mot kanskje ingenting (annet enn til bursdag og jul) resten av året? Ikke en dritt, nei.. Så valentinesday kommer nok ikke til å bli feiret her ever, så sant jeg ikke blir suppe-forelska i en eller annen hyggelig fyr som er søt og oppmerksom hele resten av året også.. (og det kommer jo ikke til å skje, for jeg faller ikke for sånne gutter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var usikkert hva jeg skulle, nå er det blitt klart at jeg kommer til å joine Marianne i boikotten <_< Akkurat nå kan samtlige mannfolk dra et visst sted.

Kanskje vi skulle ha vår egen lille mannfolk-er-teite-så-derfor-feirer-vi-den-dagen-som-vi-vil-feiring? hehe

Drikke oss fulle og spise masse snop og is og sjokkis og pottis og og og.... Og neida, det kan vi jo ikke for du spiser jo ikke sånt, og drikker gjør du heller ikke.... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi skulle ha vår egen lille mannfolk-er-teite-så-derfor-feirer-vi-den-dagen-som-vi-vil-feiring? hehe

Drikke oss fulle og spise masse snop og is og sjokkis og pottis og og og.... Og neida, det kan vi jo ikke for du spiser jo ikke sånt, og drikker gjør du heller ikke.... :ahappy:

Ja! Det gjør vi! Og så setter vi inn den selektive hukommelsen så jeg glemmer dietten en dag :blink: It is a special occasion :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Det gjør vi! Og så setter vi inn den selektive hukommelsen så jeg glemmer dietten en dag :blink: It is a special occasion :rolleyes:

Ja faktisk for atte det er det *flirer* Og man må unne seg sånt innimellom på sånne dager......*mumler noe om at det fortsatt er håp for deg osv...... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja faktisk for atte det er det *flirer* Og man må unne seg sånt innimellom på sånne dager......*mumler noe om at det fortsatt er håp for deg osv...... :blink:

Unne seg ting må man når mannfolk er teite (edit: og det er de jo ganske ofte). Dessuten kom jeg og 2ne frem til at siden onsdag er lillelørdag, så er torsdag lillesøndag, og på søndager har man lov til å spise det man vil :ahappy:

*mumle noe om at hvorvidt det er håp for meg eller ikke antageligvis er veldig avhengig av hva som skjer i kveld* :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...