Gå til innhold
Hundesonen.no

Forkortelser

LeneG

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har ikke peiling på utstillinger eller konkuranser.

Synes alikevel det er morsomt å følge med på hvilke plasseringer andre fra sonen

har fått på div. arrangement.

Jeg aner bare ikke hva Bir, Bik eller nuch osv. betyr.

Kunne noen laget en liste med forkortelser? :P

Er kanskje flere en meg som vil vite det også.

Ellers kan jeg google altså. Hadde bare vært lettvint om det var her inne.

Skrevet

Skal prøve...

BIG er Best i Gruppe.

BIR er Best i Rase.

BIM er Best i Motsatt kjønn.

BIS er Best in Show.

CK er Certifikat kvalitet

HP er Hederspris.

NUCH er Norsk Utstillings Champion.

KIB betyr Kan ikke Bedømmes.

Kva BIK er veit eg ikkje...

Skrevet
Skal prøve...

BIG er Best i Gruppe.

BIR er Best i Rase.

BIM er Best i Motsatt kjønn.

BIS er Best in Show.

CK er Certifikat kvalitet

HP er Hederspris.

NUCH er Norsk Utstillings Champion.

KIB betyr Kan ikke Bedømmes.

Kva BIK er veit eg ikkje...

Legger til litt til..

BTK = Beste tispeklasse

BHK = Beste hannhundklasse

Skrevet

JK = Juniorklasse

JKK = Junior Konkurranseklasse (Alle som har fått første premie konkurrer om å vinne klassen)

Samme med Unghund

UK

UKK

Åpen klasse

AK

AKK

Bruksklasse

BK

BKK

Championklasse

CHK

CHKK

Veteran

VTK

VTKK

EKS;

1JK, 2JKK, CK, 3BTK

Da har hunden fått 1pr i juniorklasse (1JK), blitt nr 2 i juniorklassen (2JKK), fått CK, og blitt 3 beste tispe (3BTK)

Skrevet
JK = Juniorklasse

JKK = Junior Konkurranseklasse (Alle som har fått første premie konkurrer om å vinne klassen)

Samme med Unghund

UK

UKK

Åpen klasse

AK

AKK

Bruksklasse

BK

BKK

Championklasse

CHK

CHKK

Veteran

VTK

VTKK

EKS;

1JK, 2JKK, CK, 3BTK

Da har hunden fått 1pr i juniorklasse (1JK), blitt nr 2 i juniorklassen (2JKK), fått CK, og blitt 3 beste tispe (3BTK)

Tror kanskje du skal skrive litt forklaringer på dei forskjellige plasseringene du har ramset opp her. (sliter sjøl med å forstå alt, og eg har holdt på med utstilling ei stund...) :)

Skrevet
Tror kanskje du skal skrive litt forklaringer på dei forskjellige plasseringene du har ramset opp her. (sliter sjøl med å forstå alt, og eg har holdt på med utstilling ei stund...) :)

hehe, tenkte dere så at UK, UKK var det samme som JK og JKK som står forklart, bare at det er Unghund istedet for junior :)

Men ok :)

JK = Juniorklasse

UK = Unghundklasse

UKK = Unghund konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1UK) konkurrerer om å vinne klassen)

AK= Åpen klassen

AKK = Åpen klasse konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1AK) konkurrerer om å vinne åpen klasse)

BK = Brukshund klasse

BKK = Brukhund konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1BK) konkurrerer om å vinne brukshund klassen)

CHK = Championklasse

CHKK = Champion konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1 CHK) konkurrerer om å vinne championklassen)

VTK = Veteranklasse

VTKK = Veteran konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1 VTK) konkurrerer om å vinne veteranklassen)

Bedre? :)

Skrevet

JK = Juniorklasse

UK = Unghundklasse

UKK = Unghund konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1UK) konkurrerer om å vinne klassen)

AK= Åpen klassen

AKK = Åpen klasse konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1AK) konkurrerer om å vinne åpen klasse)

BK = Brukshund klasse

BKK = Brukhund konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1BK) konkurrerer om å vinne brukshund klassen)

CHK = Championklasse

CHKK = Champion konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1 CHK) konkurrerer om å vinne championklassen)

VTK = Veteranklasse

VTKK = Veteran konkurranseklasse (alle som har fått første premie (1 VTK) konkurrerer om å vinne veteranklassen)

BTK = Beste tispeklasse

BHK = Beste hannhundklasse

HP = hederspremie

CK = championkvalitet

CERT = certifikat: tildeles den hunden som dommeren mener at er den beste championkandidaten i hvert kjønn.

CACIB = Uttdeles til hunder som tilfredsstiller krav til å bli Internasjonal utstillings champion (Intuch)

KIP = Kan ikke premieres

Best in Show (BIS) - hunden som vinner "alt" på en utstilling (over alle de andre deltagende rasene)

Best i Gruppen (BIG)

Best i rasen (BIR)

Best i Motsatt kjønn (BIM)

Best i rasen - veteran (BIR veteran)

Reserve CACIB

Championat (CH)

Int Nord UCH = Internasjonal og nordisk utstillingschampion

Int N S UCH = Internasjonal norsk, svensk utstillingschampion

Int N UCH = Internasjonal norsk utstillingschampion

Nord UCH = Nordisk utstillingschampion

S UCH = Svensk utstillingschampion

FIN UCH = Finsk utstillingschampion

DK UCH = Dansk champion

GB UCH = Great Britain champion

GB SH CH = Great Britain show champion

N JCH = Norsk jaktchampion

N S JCH = Norsk, svensk jaktchampion

S JCH = Svensk jaktchampion

N VCH = Norsk viltsporchampion

N LCH = Norsk lydighetschampion

N ACH = Norsk agilitychampion

Der er en lengre liste (samlet litt)... korrigerte noe.. Correct med if I'm wrong.. Men f.eks. så er CK "championkvalitet", ikke "certkvalitet"?

Skrevet
CERT = certifikat: tildeles den hunden som dommeren mener at er den beste championkandidaten i hvert kjønn.

CACIB = Uttdeles til hunder som tilfredsstiller krav til å bli Internasjonal utstillings champion (Intuch)

Cert deles ut til beste hund som ikke er champion fra før.

Cacib deles ut til hunder som dommeren mener er god nok til championkvalitet i rasens hjemland.

Skrevet
CK = championkvalitet

Correct med if I'm wrong.. Men f.eks. så er CK "championkvalitet", ikke "certkvalitet"?

Nei du tar nok feil der, det betyr Certifikatkvalitet, ikkje championkvalitet.

Sitter og leser i katalog med oversikt, og der står det. Sløyfen som tildeles er forresten rosa.

Skrevet

Disse har jeg aldri hørt om.. De av min rase som er UK-importer og champions der har tittelen GB CH, hverken mer eller mindre.

Skrevet

Disse har jeg aldri hørt om.. De av min rase som er UK-importer og champions der har tittelen GB CH, hverken mer eller mindre.

Det er fullt mulig... Jeg hentet det fra enn nettside.. Så det kan godt hende det er feil.

Skrevet

ww - world winner

jww - junior world winner

trur jeg? :rolleyes2:

EDIT: slike titler følges alltid av et årstall feks ww-06, på samme måte som nors vinner, nordisk vinner osv.

Guest Dratini
Skrevet

Klippet fra denne nkk-linken:

Vi vil med dette minne om regelen for utdeling av certifikat. Den beste hunden som IKKE er norsk champion skal (redigert av Dratini: KAN)tildeles certifikatet i BHK/BTK (unntak for raser hvor certifikatet deles ut i BKK), uansett hvilken klasse hunden har vært påmeldt i. Dette medfører at utenlandske championer kan melde på og delta i championklasse og også konkurrere om certifikatet. Ringsekretærer må derfor spesifikt spørre eiere av utenlandske hunder om hunden er NORSK utstillingschampion før tildelingen.

Ellers så står det endel forkortelser her på nkk's side

Her er sammendraget:

Utstillingstitler (benevelse+årstall):

NORDV (Nordisk Vinner)

NV (Norsk Vinner)

SV (Svensk Vinner)

FINV (Finsk Vinner)

KBHV (Københavnvinner)

VV (Verdensvinner)

EUV (FCI Europavinner, ikke tysk Europavinner)

BDSG (Tysk Bundessieger)

AUBDSG (Østerriksk Bundessieger)

AMSW (Winner Amsterdam)

BW (Belgisk Vinner)

ESTV (Estisk Vinner)

LATV (Latvisk Vinner)

LITV (Litauisk Vinner)

BALTV (Baltisk Vinner)

Unghundtitler(benevelse+årstall):

NORDJV (Nordisk Juniorvinner)

JVV (Junior Verdensvinner)

EUJV ( Europavinner Junior)

Jakt- og brukshundtitler

(se denne linken for forklaring, pdf-dokument)

Begynnerprøve = B

Begynnerprøve = AB

Begynnerprøve = ABC

Spor- og Lydighetsprøve 1= SL 1

Spor- og Lydighetsprøve 2= SL 2

Spor- og Lydighetsprøve 3= SL 3

(se denne linken for forklaring, pdf-dokument)

IPO 1

IPO 2

IPO 3

SchH 1

SchH 2

SchH 3

Sporhundprøve= FH1

Sporhundprøve= FH2

Utholdenhetsprøve= AD

Ferdselsprøve= BH

Skrevet

Jeg satt og leste litt på de danske utstillingsreglene siden jeg skal til Danmark i sommer. Der fant jeg noe jeg stussa over:

Dansk Utstillingschampionat: DKCH(U)

Dansk Eksteriørchampionat: DKCH.

Hva er forskjellen på dette?

Skrevet
Klippet fra denne nkk-linken:

Vi vil med dette minne om regelen for utdeling av certifikat. Den beste hunden som IKKE er norsk champion skal (redigert av Dratini: KAN)tildeles certifikatet i BHK/BTK (unntak for raser hvor certifikatet deles ut i BKK), uansett hvilken klasse hunden har vært påmeldt i. Dette medfører at utenlandske championer kan melde på og delta i championklasse og også konkurrere om certifikatet. Ringsekretærer må derfor spesifikt spørre eiere av utenlandske hunder om hunden er NORSK utstillingschampion før tildelingen.

Dratini: NKK har kommet med påminnelsen fordi cert SKAL tildeles beste hund i BHK/BTK som ikke er norsk champion (se unntak). Det er ikke noe "kan"....

Skrevet
Jeg satt og leste litt på de danske utstillingsreglene siden jeg skal til Danmark i sommer. Der fant jeg noe jeg stussa over:

Dansk Utstillingschampionat: DKCH(U)

Dansk Eksteriørchampionat: DKCH.

Hva er forskjellen på dette?

er usikker den DKCH er utstillingschampion som har tilstrekkelig premiering i bruks men DKCH(U) er de som har fått certet men ikke er tilstrekkelig premiert i bruks=)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...