Gå til innhold
Hundesonen.no

Hanhund kontra tispe


Basse

Hva slags kjønn har du på din(e) hund(er)?  

34 stemmer

  1. 1.

    • Hannhund og tispe
      4
    • Tispe
      19
    • Hanhund
      11


Recommended Posts

Jeg lurer på om dere kan skrive ned deres erfaringer/meninger om hvordan hannhunder er å ha i forhold til tisper og omvendt.

Så her er det bare og komme med deres egne erfaringer folkens!

Fordeler med tispe:

Ulemper med tispe:

Fordeler med hannhund:

Ulemper med hannhund:

Konklusjon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare mine meninger og erfaringer, trenger ikke å stemme altså :wink:

Fordeler med tispe: Man slipper en Halvgal hund i løpetiden, de er litt mykere(?) de på en måte maser seg til ting, mens hanner er mere frampå på en måte (dårlig til å forklare)

Fordeler med hannhund: Man slipper blødningen i løpetiden, de er større og kraftigere.

Konklusjon: Det kommer jo an på hva man vil ha selv da, og veldig forskjellig fra individ til individ og rase til rase. jeg valgte hannhund for jeg ville ha en ganske kraftigere hund, og større. og gidder ikke "blødetiden" selv om den er 2 ganger i året(?) det er for det meste hannhunder i nabolaget også gidder ikke halvgale hannhunder på plena 2 ganger i året liksom :) men blir nok tispe ved en senere anledning kanskje ja :lol:

ble litt mye dette :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at tisper er litt mer lettlærte enn hannhunder, pluss at de er mindre dominante og mer kosete (kan være at det ikke stemmer da)...

Ps! Jeg er blitt hundeekspert!!! 1000 innlegg :lol:

Ja har jeg og inntrykk av at tisper er mindre dominante og mer kosete. grattis :) når får man den 3 stjerna? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare mine meninger og erfaringer, trenger ikke å stemme altså :wink:

Fordeler med tispe: Man slipper en Halvgal hund i løpetiden, de er litt mykere(?) de på en måte maser seg til ting, mens hanner er mere frampå på en måte (dårlig til å forklare)

Fordeler med hannhund: Man slipper blødningen i løpetiden, de er større og kraftigere.

Konklusjon: Det kommer jo an på hva man vil ha selv da, og veldig forskjellig fra individ til individ og rase til rase. jeg valgte hannhund for jeg ville ha en ganske kraftigere hund, og større. og gidder ikke "blødetiden" selv om den er 2 ganger i året(?) det er for det meste hannhunder i nabolaget også gidder ikke halvgale hannhunder på plena 2 ganger i året liksom :) men blir nok tispe ved en senere anledning kanskje ja :lol:

ble litt mye dette :oops:

Det sies jo at han hundene har løpe tid HELE året de da.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispe har jeg fordi de er lettere å ha med å gjøre, iforhold til mange hannhunder. De har bare løpetid når de har løpetid og ikke ellers, slik som hannhunder.

Hannhunder blir urolige hvis det er løpske tisper i nærheten og maser og styrer (hele året). hannhunder kan også være dominant og bli aggresiv mot andre hannhunder. Og de tisser overalt! #-o Det gjør ikke tisper :lol: De kan være strie i de første periodene av livet, noe som fører til at mange ikke klarer dem og man ser ofte annonser: omplasserer hannhund rund 1,5 år.

Hannhunder er maskulinge og kraftigere i utseendet, noe mange liker, mens tisper er mer søte i utseendet :) Tisper kan være mer konsentrert i treningen, da hannhunder kan distraheres av lukter og andre hunder, siden de er konstant i "løpetid".

Det er lettere å starte med en tispe, hvis man ikke har erfaring med hund. Det er positivt og negativt med begge deler, men det kan være safes å satse på en tispe. Neste hund kunne jeg ha tenkt en hannhund som jeg ville ha kastrert. Så jeg kan slipper markering og at hunden blir mer stabil og ikke rebellsk og aggresiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordelene mine med hannhund:man slipper løpetid, halvaggresiv tispe og innbilt svangerskap

ulemper med hannhunder: de har løpetid hele året, ikke de at det plager meg. du har det samme gemyttet hele tiden, bortsjett fra de hannene som blir gale når det er løpetisper i nerheten.

fordeler med tispe: de skal visstnok være mykere i gemyttet(yeah..rigjt!!) det er seriøst den eneste fordeln jeg kan finne på tisper...

ulemper med tispe: som sagt, løpetid, inbilt svangerskap og fare for endring i gemyttet i de periodene.

på avstemningen tok jeg hannhund og tispe siden det snart kommer tispe i hus, ask skal få på kennel visst han blir skikkleli stesset av løpetidene til evita! det er bedre for dem begge, mener nå jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler med tispe: Når tispa ikke har løpetid kan du ha henne løs hele tiden, uten å være redd for å få uventede valper. Tispene skal visstnok være roligere og mer "føyelige" og bedre å trene, men akkurat den påstanden er Tinka et unntak fra.

Ulemper med tispe: Løpetid, men det er egentlig ikke så farlig.

Fordeler med hannhund: Du slipper løpetida.

Ulemper med hannhund: Har ofte litt mere hormoner enn de fleste tisper, og mange hannhunder har generelt noe i mot andre hannhunder.

Konklusjon: Du får finne det individet som passer for deg, ikke nødvendigvis se på kjønnene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler med tispe: De er roligere i forhold til en hanne, og skal ikke slåss bare fordi de møter samme kjønn.

Ulemper med tispe: De blør i løpetida...og under løpetida så er de vanskelig å trene...

Fordeler med hannhund: De er snille ovenfor mennesker=)

Ulemper med hannhund: de har på en måte løpetid hele året, du kan ende opp med en real slosskjempe...

Konklusjon: Tispe er best!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler med tispe: Liker det feminine kjønnspreget. Kan få valper. De har som regel litt lettere temperament.

Ulemper med tispe: Løpetid, røyter av i løpetida.

Fordeler med hannhund: Mer pels, som ikke røyter av under løpetid. Hvis du har en bra hanne kan du tjene penger på bedekking uten å ha valper selv.

Ulemper med hannhund: Markering, "løpetid" hele året.

Konklusjon: Kjønn har egentlig ikke så mye å si synes jeg. Min personlige smak foretrekker tispe, uten at det trenger å være noen spesielle grunner for det. Jeg vil gjerne ha mulighet til å få valper hvis hunden gjør det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler med tispe: Men slipper den helsikkens markeringen overalt,man slipper en sprengkåt hannhund løpende rundt som en gal i huset når nabotispen har løpetid. Man kan avle på tispen

Ulemper med tispe: Løpetid to ganger i året. Tisper er med "katteaktig" enn hanner.

Fordeler med hannhund: Slipper løpetid og hannhunder er mer lojal

Ulemper med hannhund: Slipper halvgal hund når tispen har løpetid og man slipper markering

Konklusjon: Tisper er flotte og hannhunder er herlige :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja her har vell jeg nokk erfaringer til å kunne svar som lenge har hatt både hannhund og tispe i hus samtidig 8) .

Fordeler med tispe: Roligere, holder seg i nærheten og stikker ikke av(med unntak av Småen da :? ). bedagelig å ha med å gjøre, gidder ikke å bølle med andre hunder(sånn er i hvertfall mine) VALPER I HUS :lol: .

Ulemper med tispe: Løpetid to ganger i året(og da kan de blø en del) og det trekker jo til seg de siklende beistene av noen hannhunder. kan bli litt sure på andre tisper(mine hunder er et unntak der altså) Røyter oftere en hannhunder :) .

Fordeler med hannhund: slipper løpetiden og da også hannhunder på vift i hagen. røyter mindre. mere pels enn tispene(i hvertfall mine raser)så de ser penere ut. har du begge deler i hus og tispen skal parres med enannen hannhund en den du hari hus så kan jeg garantere deg at du VET når tispen er klar, det er ikke til å ta feil av(noe tjuv parrin er til å unngå om en vet hva en ser etter).

Ulemper med hannhund: stresser når det er løpske tisper i hus. stikker lettere av om de får sjangsen. kan ha en tendens til å måtte "vise seg" for andre hannhunder.

Konklusjon: ja det har vell sine grunner til at jeg har begge deler i hus. egentlig så liker jeg hannhunder bedre for de har mere pels en tispene og er da penere å se på, men så er jo tispene mye lettere å ha med å gjøre da (sies det da). men jeg synes det er omtrent det samme (utenom den hannhunden vi har nå da for han vet jeg ikke hvor mye jeg kan stole på). det er vell egentlig en smaks sak hva folk liker best. for min del så kunne vi ha hatt huset fullt av hannhunder men da hadde vi jo ikke hatt valper i hus på samme måte som nå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler med tispe: ikke tispegal, og litt mer samlet.

Ulemper med tispe: løpetid, og litt særhet.

Fordeler med hannhund: ikke løpetid

Ulemper med hannhund: tispegal og kan ha mye mannlige hormoner.

Konklusjon: tispe her :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler med tispe: Lettere å få til, lettere å dressere.

Ulemper med tispe: Har lett for å pipe, gjerne krype litt bare for å slippe korreks...

Fordeler med hannhund: Stødig, god å jobbe med.

Ulemper med hannhund: Er borte vekk når tispen har løpetid!

Konklusjon: Tja, venter nå på tispe nr 2, men i mitt hjerte så har hannen en spesiell plass. Skal en gang ha en stor og flott hanne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler med tispe: Løpetid kun to ganger i året, ofte roligere og mindre territoriale.

Ulemper med tispe: Jeg synes ofte tisper er litt "sleipere", dessuten er jeg ikke særlig glad i litt eldre, sære tisper. Tispekamper er ofte værre enn hann hund kamper, de blir liksom ikke ferdig med det.

Fordeler med hannhund: Jeg synes de ofte er flottere, jeg føler jeg har bedre kontakt med de enn med tispene, de er mer "reale", veldig mange hannhunder brummer mer enn de biter (i forhold til tispe!), og ordner opp i rangen ganske kjapt. Synes ofte det er lettere å ha to hannhunder sammen enn to tisper.

Ulemper med hannhund: krever mye trening når det gjelder løpetisper og markering (for man MÅ ikke nødvendigvis ha en sinnsyk hannhund hver gang det er løpetid på gang), ofte utagerende mot andre hannhunder.

Konklusjon: tisper er herlige hunder, men jeg er veldig glad i hannhunder, og neste hund blir også en hann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...