Gå til innhold
Hundesonen.no

Dine beste råd!


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg ønsker å høre om dine beste råd om følgende :

- Hvordan få en valp til å være selvstendig, og ikke bli for avhening av sin eier(e)?

- Hvordan få en valp til å takle å være alene hjemme?

- Hvordan få en valp til å ikke bli usikker på mennesker (uansett størrelse)?

- Hvordan få en valp til å tåle det meste av mat (ikke være så sensitiv, hvis det er mulig da)?

- Hvordan lære en valp best mulig å gå greit å bånd?

- Hvordan få en valp til å ha et godt hundespråk med andre hunder?

Dette er alle punkter jeg selv er litt opptatt av når det kommer til evnt ny valp. Det er fordi min hund nå ikke er perfekt på disse puktene, og jeg gjerne vil prøve å gjøre noe med dette fra valpestadiet på ny valp. Jeg er fullt klar over at mye kan være personlighet/raseegenskaper, men det er jo greit å ha et utgangspunkt i treningen.

Så kom med deres beste tips på disse tingene! :hund_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å høre om dine beste råd om følgende :

- Hvordan få en valp til å være selvstendig, og ikke bli for avhening av sin eier(e)?

- Hvordan få en valp til å takle å være alene hjemme?

- Hvordan få en valp til å ikke bli usikker på mennesker (uansett størrelse)?

- Hvordan få en valp til å tåle det meste av mat (ikke være så sensitiv, hvis det er mulig da)?

- Hvordan lære en valp best mulig å gå greit å bånd?

- Hvordan få en valp til å ha et godt hundespråk med andre hunder?

Dette er alle punkter jeg selv er litt opptatt av når det kommer til evnt ny valp. Det er fordi min hund nå ikke er perfekt på disse puktene, og jeg gjerne vil prøve å gjøre noe med dette fra valpestadiet på ny valp. Jeg er fullt klar over at mye kan være personlighet/raseegenskaper, men det er jo greit å ha et utgangspunkt i treningen.

Så kom med deres beste tips på disse tingene! :hund_01:

1. La valpen dilte den første tiden, det er helt naturlig for en valp å ville holde følge med flokken og vite hvor den er. Men etterhvert burde det også bli naturlig for en valp at når den blir værende en liten stund alene så vet den at den ikke er forlatt og at den kan slappe av til flokken kommer hjem igjen. Da tror jeg det kan være lurt å begynne å stenge dører etter seg (å la valpen bli igjen på andre siden) mens man selv oppfører seg HELT normalt. Alt som skjer er det mest naturlige i verden og det skal valpen også skjønne etterhvert. Man kan også bruke kompostgrinder og stenge av rom rundt omkring hvis man har lite dører å lukke igjen. Alt som gir distanse for en liten stund er trening for valpen for å takle verden uten at den ser oss i øyenkroken. Jeg tror også det kan være en fordel å arrangere flere små "valpepass" hvor man leverer valpen hos andre mennesker man stoler på. Jeg ser for meg at det kan gjøre en valp litt mindre avhengig av èn person hvis man er få i flokken.

2. Dette er jeg ingen ekspert på og derfor vil jeg ikke legge så mye ut om det om du skjønner. Emma kan bare være alene i et par timer, mer enn det har vi iikke kommet oss til. Det tok utrolig lang tid og jeg syns enda ikke at hun er rolig NOK.. Jeg vil jo helst at hun skal ligge og snorke hele tiden og ikke tenke på at jeg er borte.. Men hun ligger bare og venter og venter og venter.

3. La den møte alle hyggelige folk man finner i alle slags størrelser! :frantics: La de fore valpen med godbiter og la dem leke behersket med valpen mens du følger med.

4. Gi valpen mye forskjellig fra begynnelsen av. Ikke store mengder såklart, og kutt bitene i så små biter du klarer! Bitene trenger ikke være større enn så små at valpen akkurat kjenner at den får noe i munnen. Jeg har gitt Emma alt mulig fra hun var pitteliten valp og jeg kan telle på hånden alle gangene hun har vært dårlig i magen!

5. Stopp hver gang båndet strammes. Prøv dette i 1-2-3 uker og ser du ikke bedring så skift taktikk til å snu hver gang båndet strammes. Funker det bra vil du nok antagelig kunne begynne å stoppe istedenfor å snu etter kort tid. Jeg gjorde dette med Emma, og hun kan enda dra i båndet, men det er nok fordi jeg blir slapp av og til og glemmer å stoppe når hun drar.. Hun er jo så lita og hvis jeg går og prater med noen på siden av meg kan det ta litt tid før jeg merker at hun drar :icon_clapping: Nå i det siste har vi begynt å øve på å gå pent når hun ser andre hunder og det går bedre og bedre det også! Jeg tror faktisk Emma vil kunne passere en hund i kort bånd hvis bare jeg er konsekvent videre utover. :banana:

6. Med Emma var det ikke så planlagt, men alikevel har hun blitt en veldig trygg hund. Jeg lot Emma hilse på hunder vi møtte på tur så lenge jeg syntes de virket greie og hadde en god magefølelse og så lenge eieren mente hunden deres ville være grei. De aller fleste gangene har det gått bra, og de få gangene det ikke har gått like bra, så har det ikke blitt noe ille heller! Hunder er hunder, og jeg tror ikke det er meningen at alle hunder skal like hverandre og gå helt overens.. Men en liten valp skal såklart beskyttes for kjipe erfaringer med andre hunder for alt det er verdt. Emma fikk heldigvis ingen kjempe fæle erfaringer før hun var passert 9mnd og da var hun blitt så å si voksen i hodet sitt. Jeg tror det er derfor hun er såppass trygg på andre større hunder selv om hun har blitt løpt ned noen ganger. De gangene det har skjedd var hun mentalt klar for noe slikt, og avreagerte veldig raskt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvordan få en valp til å være selvstendig, og ikke bli for avhening av sin eier(e)?

Ta med valpen ut i skogen og la den utforske på egenhånd, uten å støtte opp hele tiden om ting som kanskje er litt skummelt (en stubbe, o.l.). Hos oss har det fungert bra å ha en nøkkelsetning som blir sagt når hun skal være alene hjemme, da kan hun roe seg med at hun SKAL være alene, og hun trenger heller ikke sprette opp bare jeg ser på utgangsdøra, for hun vet jeg ikke går uten å si den. Generelt sett la valpen oppleve at du er der som en støtte, men ikke trøst og ikke løs ting for den. Ellers tror jeg selvstendighet ligger mye i gener og arv jeg, alle mine hunder har iallefall vært i overkant selvstendige:p

- Hvordan få en valp til å takle å være alene hjemme?

Gå kjempesakte frem i begynnelsen, og aldri plutselig la valpen være alene i ni timer hvis den er vant med tjue minutter. La det være en selvfølge at du går ut alene etter posten, med søpla, så valpen lærer at selv om du går kommer du fort tilbake.

- Hvordan få en valp til å ikke bli usikker på mennesker (uansett størrelse)?

Masse sosialisering med mennesker uansett størrelse!

- Hvordan få en valp til å tåle det meste av mat (ikke være så sensitiv, hvis det er mulig da)?

Dette tror jeg vel ligger mye i genene også, men å introdosere forskjellig typer mat fra den er liten og samtidig la den gå på et godt basisfòr kan vel ikke være helt galt.

- Hvordan lære en valp best mulig å gå greit å bånd?

Aldri la den trekke. Hvis du har en valp som trekker, bruk alltid sele når du vet du kanskje ikke gidder å stoppe annenhver meter, eller belønne at den går fint. Å gå pent i bånd ved venstre side og se fremover, altså ikke lineføring, er og en relativt enkel øvelse å lære inn, som er kjekk å ha i byer og sånt. Hos oss heter den "marsj".

- Hvordan få en valp til å ha et godt hundespråk med andre hunder?

Mye sosialisering med trygge, godt voksne hunder som har godt språk, og lek med andre valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt aller viktigste råd til alle nye valpe-eiere er å begynne på valpekurs så tidlig som mulig,

det er ikke det at det er svaret på alle problemer her i verden, men man kommer langt med noen kurs sammen med andre valper og deres eiere, samt en god instruktør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvordan få en valp til å være selvstendig, og ikke bli for avhening av sin eier(e)?

Det vil ikke jeg, så jeg lærer heller hunden å være avhengig av meg.. :rolleyes: Det eneste jeg fokuserer på ang selvstendighet, er at jeg vil helst at hunden skal tørre å gå frem til skumle ting på egen hånd. Hvis valpen syns noe er skummelt, lar jeg den få tid, og så støtter jeg den når den har overkommet "skrekken".

- Hvordan få en valp til å takle å være alene hjemme?

Trene gradvis fra dag 1. Den får ikke bli med meg på do. Jeg lukker dører når jeg skal på et annet rom. Den får ikke bli med å hente posten eller gå ut med søpla. Etterhvert så begynner jeg den "virkelige" alenetreningen, og tar dette utrolig gradvis.

- Hvordan få en valp til å ikke bli usikker på mennesker (uansett størrelse)?

Lar den få møte og hilse og få mest mulig positive erfaringer med alle typer mennesker. Og forsøker så godt det lar seg gjøre å ikke la den bli skremt. Man må evt instruere folk hvis man ikke vet hvordan de vil reagere. Møtte fx på en eldre dame som kom trampende mot Tulla da hun var valp, fordi "dette var måten hunder snakket sammen på", og hun så ikke at hun skremte vettet av henne.. Hvis det ikke går an å snakke sånne folk til fornuft, går jeg.

- Hvordan få en valp til å tåle det meste av mat (ikke være så sensitiv, hvis det er mulig da)?

Lar valpen få sleike middagstallerkner. Lar den få middagsrester og forskjellige godbiter og fôr.

- Hvordan lære en valp best mulig å gå greit å bånd?

Jeg skiller mellom trening og ikke trening. Når vi trener på å gå pent, så bruker jeg halsbånd, og da stopper jeg hver gang valpen drar. Sånt tar til tider utrolig lang tid og jeg er lat og vet jeg ikke gidder å gå sånn i fjorten mnd. :rolleyes: Derfor bruker jeg sele når jeg ikke gidder å trene. Selv har jeg erfaring med at hunder ofte kan gå penere i sele enn halsbånd, så da får man litt gratis-trening på kjøpet. Jeg stopper så å si aldri hvis hunden drar i selen, da skal det være ekstremt, og kaotisk. I sele kan hunden få dra, men det må være mer kontrollert. Siden valper helst ikke skal dra så mye, så syns jeg det er fint å bruke sele, pga de erfaringene jeg har med at valpen ofte går penere med den på (dette har noe å gjøre med at det er mer behagelig å gå med sele enn halsbånd, noe som også er en grunn til at jeg bruker brede og myke halsbånd). Flexiline blir flittig brukt sammen med sele, for å minimere draingen, og maksimere "vimsing" og snusing, for det er jo ofte det en valp vil? I tillegg til å løpe litt frem og tilbake, noe som også er ok med flexi. Jeg ser an hvor jeg går når jeg bruker det, selvsagt.

- Hvordan få en valp til å ha et godt hundespråk med andre hunder?

Stødige, trygge hunder som "læremestre" i språk. Helst ingen negative opplevelser (som i uforskyldt banking) jo yngre valpen er. Få, men nære "venner"/omgangskrets, som har et sånt språk jeg vil at min hund skal få. Etterhvert får den møte litt flere, gjerne de som ikke er helt 100% perfekte, men som likevel er snille. Ellers prøver jeg å la valpen leke mye med andre valper på samme alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...