Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodutredelse


Marthe

Recommended Posts

Extra var å lekte masse i dag, og etter en stund så haltet hun, men sprang videre. Etter vi kom inn, og hun gikk slappe av litt så begynte innsiden av låret og hovne skikkelig opp. Det er nom væske til å fylle begge hendene mine. I tillegg så er hun lilla på store deler av hevelsen. Hun har tydelig store smerter.

Selvfølgelig er veterinær kontaktet (dvs. tre forskjellige), og ingen mente at de kunne gjøre noe i dag, men gjerne operere i morgen om det var noe gale.

Jeg har kjølt det ned i ca 2 timer og i tillegg har hun fått en prednisolon tablett.

Hun har et lite sår på innsiden av låret som det nå begynner å komme blod ut av. Hunden er helt "normal", men trøtt. Temperaturen hennes ligger på 39 grader C.

Er det noe mer jeg kan gjøre? Og hva bør jeg ikke gjøre?

Alle erfaringer tas i mot med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva du skal gjøre jeg, men om hevelsen sitter på låret, og ikke i muskel eller ledd, så ville jeg vel bare sett det an til i morgen, og kanskje vurdert å punktere byllen med væske? Eller har jeg misforstått helt hva slags skade hun har? Så lenge det bare kommer litt blod, så er det vel heller ingen stor krise i kveld, men hva for slags farge er det på det som kommer ut? Og konsistens? Er det bare blod, eller er det væske med blod i, liksom? Jeg veit ikke helt om det hjelper å kjøle ned, og prednisolon hjelper vel bare mot betennelse? Hun har feber da, så jeg ville kanskje vært litt forsiktig med kortison nå, så sant ikke veterinæren har sagt du skal gi det?

Men hold henne i ro i natt, og se det an til i morra.. Og ring veterinær igjen om det ikke er noe bedre (det regner jeg med at du gjør, men jeg nevner det allikevel :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva du skal gjøre jeg, men om hevelsen sitter på låret, og ikke i muskel eller ledd, så ville jeg vel bare sett det an til i morgen, og kanskje vurdert å punktere byllen med væske? Eller har jeg misforstått helt hva slags skade hun har? Så lenge det bare kommer litt blod, så er det vel heller ingen stor krise i kveld, men hva for slags farge er det på det som kommer ut? Og konsistens? Er det bare blod, eller er det væske med blod i, liksom? Jeg veit ikke helt om det hjelper å kjøle ned, og prednisolon hjelper vel bare mot betennelse? Hun har feber da, så jeg ville kanskje vært litt forsiktig med kortison nå, så sant ikke veterinæren har sagt du skal gi det?

Men hold henne i ro i natt, og se det an til i morra.. Og ring veterinær igjen om det ikke er noe bedre (det regner jeg med at du gjør, men jeg nevner det allikevel :) )

Takk for gode råd :)

Skaden er på hele innsiden av låret. Det kjennes ut som at vesken er rett på innsiden av huden. Det kom en dråpe med blod når hun skulle reise seg opp for å gå på do. Den dråpen var veldig mørke rød, så jeg vil tro at det er kun blod.

Når jeg snakket med den ene veterinæren så sa hun at det var bra at jeg ga henne prednisolon.

Jeg har antibiotika liggende, muligens det er bedre å begynne på i morgen? Selvfølgelig skal jeg snakke med veterinær, men føler akkurat nå at de ikke hadde så mye å hjelpe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke godt ut samme hva det er..

Håper du har små hender..

Lurer på om hun har stukket seg jeg, er såret dypt?

Hevelsen har gått litt ned, men det var nok 1/2 liter inni der...

Såret er nesten bare som et kloremerke. Så det er ikke dypt i det hele tatt. Men der såret er, så er det en litt hardere klump med væske virker det som...

Jeg tenkte på hoggorm, men det er jo alt for tidelig tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Huggorm er det nok for tidlig for (heldigvis). Det er for kaldt til at de klarer å bevege seg noe serlig. Derdor de ligger og soler seg på vårparten. For å få opp kroppstemperaturen så de kan bevege seg rundt.

Edit: ved hyggormbitt vil du oftes se to små hull etter tennene heller enn et kloremrket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huggorm er det nok for tidlig for (heldigvis). Det er for kaldt til at de klarer å bevege seg noe serlig. Derdor de ligger og soler seg på vårparten. For å få opp kroppstemperaturen så de kan bevege seg rundt.

Edit: ved hyggormbitt vil du oftes se to små hull etter tennene heller enn et kloremrket.

Vi hadde en hund inne på klinikken som hadde blitt bitt av huggorm i november (har hørt om flere tilfeller fra andre klinikker som har fått inn hunder med huggormbitt i vinter også), nå som det er så mildt ute så skal man aldri undervurdere huggormen :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huggorm er det nok for tidlig for (heldigvis). Det er for kaldt til at de klarer å bevege seg noe serlig. Derdor de ligger og soler seg på vårparten. For å få opp kroppstemperaturen så de kan bevege seg rundt.

Edit: ved hyggormbitt vil du oftes se to små hull etter tennene heller enn et kloremrket.

Kanksje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ja, tydeligvis er det en mulighet. Er det en som har missforstått årstida kan det jo sikkert være flere :happy: . Jeg bor vel litt for langt nord til å ha noe i nærheten av vårfølelse og hoggormfrykt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Extra er mye bedre i dag :P Mye av blodet er vekke, i tillegg har det fordelt seg til ned i leggen. Så nå er mye av lilla/blå fargen gått vekk, heldigvis!

Nå skal hun kun ha litt trening denne uken, men holdes mest mulig i ro. Slik at det ikke sprekker opp igjen :P

Tusen takk for hjelpen alle sammen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...