Jump to content
Hundesonen.no

Blodutredelse

Marthe

Recommended Posts

Extra var å lekte masse i dag, og etter en stund så haltet hun, men sprang videre. Etter vi kom inn, og hun gikk slappe av litt så begynte innsiden av låret og hovne skikkelig opp. Det er nom væske til å fylle begge hendene mine. I tillegg så er hun lilla på store deler av hevelsen. Hun har tydelig store smerter.

Selvfølgelig er veterinær kontaktet (dvs. tre forskjellige), og ingen mente at de kunne gjøre noe i dag, men gjerne operere i morgen om det var noe gale.

Jeg har kjølt det ned i ca 2 timer og i tillegg har hun fått en prednisolon tablett.

Hun har et lite sår på innsiden av låret som det nå begynner å komme blod ut av. Hunden er helt "normal", men trøtt. Temperaturen hennes ligger på 39 grader C.

Er det noe mer jeg kan gjøre? Og hva bør jeg ikke gjøre?

Alle erfaringer tas i mot med stor takk :)

Jeg vet ikke helt hva du skal gjøre jeg, men om hevelsen sitter på låret, og ikke i muskel eller ledd, så ville jeg vel bare sett det an til i morgen, og kanskje vurdert å punktere byllen med væske? Eller har jeg misforstått helt hva slags skade hun har? Så lenge det bare kommer litt blod, så er det vel heller ingen stor krise i kveld, men hva for slags farge er det på det som kommer ut? Og konsistens? Er det bare blod, eller er det væske med blod i, liksom? Jeg veit ikke helt om det hjelper å kjøle ned, og prednisolon hjelper vel bare mot betennelse? Hun har feber da, så jeg ville kanskje vært litt forsiktig med kortison nå, så sant ikke veterinæren har sagt du skal gi det?

Men hold henne i ro i natt, og se det an til i morra.. Og ring veterinær igjen om det ikke er noe bedre (det regner jeg med at du gjør, men jeg nevner det allikevel :) )

Jeg vet ikke helt hva du skal gjøre jeg, men om hevelsen sitter på låret, og ikke i muskel eller ledd, så ville jeg vel bare sett det an til i morgen, og kanskje vurdert å punktere byllen med væske? Eller har jeg misforstått helt hva slags skade hun har? Så lenge det bare kommer litt blod, så er det vel heller ingen stor krise i kveld, men hva for slags farge er det på det som kommer ut? Og konsistens? Er det bare blod, eller er det væske med blod i, liksom? Jeg veit ikke helt om det hjelper å kjøle ned, og prednisolon hjelper vel bare mot betennelse? Hun har feber da, så jeg ville kanskje vært litt forsiktig med kortison nå, så sant ikke veterinæren har sagt du skal gi det?

Men hold henne i ro i natt, og se det an til i morra.. Og ring veterinær igjen om det ikke er noe bedre (det regner jeg med at du gjør, men jeg nevner det allikevel :) )

Takk for gode råd :)

Skaden er på hele innsiden av låret. Det kjennes ut som at vesken er rett på innsiden av huden. Det kom en dråpe med blod når hun skulle reise seg opp for å gå på do. Den dråpen var veldig mørke rød, så jeg vil tro at det er kun blod.

Når jeg snakket med den ene veterinæren så sa hun at det var bra at jeg ga henne prednisolon.

Jeg har antibiotika liggende, muligens det er bedre å begynne på i morgen? Selvfølgelig skal jeg snakke med veterinær, men føler akkurat nå at de ikke hadde så mye å hjelpe med.

Høres ikke godt ut samme hva det er..

Håper du har små hender..

Lurer på om hun har stukket seg jeg, er såret dypt?

Hevelsen har gått litt ned, men det var nok 1/2 liter inni der...

Såret er nesten bare som et kloremerke. Så det er ikke dypt i det hele tatt. Men der såret er, så er det en litt hardere klump med væske virker det som...

Jeg tenkte på hoggorm, men det er jo alt for tidelig tror jeg :)

Guest Snusmumrikk

Huggorm er det nok for tidlig for (heldigvis). Det er for kaldt til at de klarer å bevege seg noe serlig. Derdor de ligger og soler seg på vårparten. For å få opp kroppstemperaturen så de kan bevege seg rundt.

Edit: ved hyggormbitt vil du oftes se to små hull etter tennene heller enn et kloremrket.

Huggorm er det nok for tidlig for (heldigvis). Det er for kaldt til at de klarer å bevege seg noe serlig. Derdor de ligger og soler seg på vårparten. For å få opp kroppstemperaturen så de kan bevege seg rundt.

Edit: ved hyggormbitt vil du oftes se to små hull etter tennene heller enn et kloremrket.

Vi hadde en hund inne på klinikken som hadde blitt bitt av huggorm i november (har hørt om flere tilfeller fra andre klinikker som har fått inn hunder med huggormbitt i vinter også), nå som det er så mildt ute så skal man aldri undervurdere huggormen :icon_clapping:

Kanksje?

Guest Snusmumrikk

Ja, tydeligvis er det en mulighet. Er det en som har missforstått årstida kan det jo sikkert være flere :happy: . Jeg bor vel litt for langt nord til å ha noe i nærheten av vårfølelse og hoggormfrykt enda.

Extra er mye bedre i dag :P Mye av blodet er vekke, i tillegg har det fordelt seg til ned i leggen. Så nå er mye av lilla/blå fargen gått vekk, heldigvis!

Nå skal hun kun ha litt trening denne uken, men holdes mest mulig i ro. Slik at det ikke sprekker opp igjen :P

Tusen takk for hjelpen alle sammen :P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...