Gå til innhold
Hundesonen.no

eneste påmeldte!


Theresesia

Recommended Posts

Er hunden din valp? I så fall vil du jo med stor sannsynlighet bli Best i Rasen. Ulempen er jo at det er kjedelig å vinne som alene, hunden din får ikke trent på å løpe pent selv om andre også er i ringen, du treffer ikke andre folk som har samme rase og mister det sosiale...

Kanskje er det flere valpeshow/utstillinger samtidig, slik at de andre har dratt dit.

Kanskje er ikke dommeren kjent for å dømme rasen godt.

Kanskje har ikke rasen din lov til å være med på utstillingen, men så har påmeldingen din glippet gjennom (retriever har ikke tilgang til alle utstillinger).

Kanskje er utstillingen annonsert og markedsførst så dårlig at ingen andre fikk den med seg.

Hmm... Du sier klasse, mener du klasse eller rasen? Enkelte blander dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hunden din valp? I så fall vil du jo med stor sannsynlighet bli Best i Rasen. Ulempen er jo at det er kjedelig å vinne som alene, hunden din får ikke trent på å løpe pent selv om andre også er i ringen, du treffer ikke andre folk som har samme rase og mister det sosiale...

Kanskje er det flere valpeshow/utstillinger samtidig, slik at de andre har dratt dit.

Kanskje er ikke dommeren kjent for å dømme rasen godt.

Kanskje har ikke rasen din lov til å være med på utstillingen, men så har påmeldingen din glippet gjennom (retriever har ikke tilgang til alle utstillinger).

Kanskje er utstillingen annonsert og markedsførst så dårlig at ingen andre fikk den med seg.

Hmm... Du sier klasse, mener du klasse eller rasen? Enkelte blander dette.

begge deler. jeg blir jo alene i klassen naturlig nok. men det er ingen golden i andre klasser heller :hyper: eneste golden altså. jeg har snakket med de, og det har ikke skjedd noe feil. riktig at det skal være med golden på utstillingen. det er første utstilling for oss, og hunden min er 5 mnd. hun er etter premierte foreldre, er en vakker hund med mye vinkler.

vi har ikke trena så mye, så jeg får ikke til å stille henne opp så pent som jeg vil enda men vi bruker noen minutter hver dag. viktigste for meg er at hun har det gøy i ringen og ikke ser stusselig ut. det er tross alt valpeshow. men hun er en veldig myk type så hun kan fort bli litt motløs eller usikker. råd ang det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å informere: det er fire klasser i en rase når det er snakk om valpeshow. Tispe 4-6 mnd, tispe 6-9 mnd, hanhund 4-6 og 6-9 :hyper:

Edit: Skriver dette for jeg var litt usikker på hva du mente, og kanskje noen andre kan ha nytte av det :lol:

Ja jeg vet det, og når det er ingen andre av samme rase så blir det ingen andre i min klasse ei heller i de andre klassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen fordeler med å stille alene jeg.

Og det har jeg gjort med Gårdshunden i 2-3 ganger.

Hunden blir ikke bedere eksteriørt av å stille alene, og å få BIR valp når det bare er 1 valp er liksom en halv seier.

Jo flere jo bedre synes jeg, da er det virkelig gøy når det går bra.

Pussig om du har den eneste Golden på hele utstillinga.

Det er da en rimelig stor rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen fordeler med å stille alene jeg.

Og det har jeg gjort med Gårdshunden i 2-3 ganger.

Hunden blir ikke bedere eksteriørt av å stille alene, og å få BIR valp når det bare er 1 valp er liksom en halv seier.

Jo flere jo bedre synes jeg, da er det virkelig gøy når det går bra.

Pussig om du har den eneste Golden på hele utstillinga.

Det er da en rimelig stor rase...

Jeg vet! Derfor jeg tok kontakt med de og sjekka. jeg trodde jo det var noe feil. Pleier alltid å være masse, masse golden. men det kan jo være greit siden det er første utstilling eller? Jeg gidder jo ikke å trekke meg pga det :hyper: Vurderer å melde meg på Drammen også, regner med det blir flere der!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norma er eneste springervalp på valpeshow neste helg, og jeg er usikker på om jeg gidder å dra hele veien når vi ikke har konkurrenter. På den annen side så kan det jo bli moro å se hvordan det går med BIG/BIS. Selvfølgelig er det moro for meg å få BIR (aldri hatt noe i nærheten :)), men gleden blir ikke den samme når jeg vet hun vinner rasen sin uansett gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norma er eneste springervalp på valpeshow neste helg, og jeg er usikker på om jeg gidder å dra hele veien når vi ikke har konkurrenter. På den annen side så kan det jo bli moro å se hvordan det går med BIG/BIS. Selvfølgelig er det moro for meg å få BIR (aldri hatt noe i nærheten :icon_clapping:), men gleden blir ikke den samme når jeg vet hun vinner rasen sin uansett gitt.

Ok er det fordi det er valpeshow at man garantert får BIR når man er alene? For en venninne av meg har stilit sin hund 3 ganger alene, og har 1 gang fått blått og 2 ganger rødt. bare det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok er det fordi det er valpeshow at man garantert får BIR når man er alene? For en venninne av meg har stilit sin hund 3 ganger alene, og har 1 gang fått blått og 2 ganger rødt. bare det...
Valpen blir ikke automatisk tildelt BIR bare fordi den er alene i sin rase. Det blir jo gjort en kvalitetsbedømmelse av valpen, og dersom dommeren ikke finner valpen god nok for BIR, så blir den ikke det. Men får valpen en 1.KVAL (rød sløyfe) så er det jo litt rart om valpen ikke får BIR ettersom den da er god eksteriørmessig, og ikke har noen konkurrenter.. Så jeg vil tro at valper som er eneste i sin rase, og som får 1.KVAL, også får tildelt BIR.

Venninnen din stilte en voksen hund da, eller? For da er dommeren litt strengere, og jeg mener at hunden kan få 1.KVAL uten å få BIR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen blir ikke automatisk tildelt BIR bare fordi den er alene i sin rase. Det blir jo gjort en kvalitetsbedømmelse av valpen, og dersom dommeren ikke finner valpen god nok for BIR, så blir den ikke det. Men får valpen en 1.KVAL (rød sløyfe) så er det jo litt rart om valpen ikke får BIR ettersom den da er god eksteriørmessig, og ikke har noen konkurrenter.. Så jeg vil tro at valper som er eneste i sin rase, og som får 1.KVAL, også får tildelt BIR.

Venninnen din stilte en voksen hund da, eller? For da er dommeren litt strengere, og jeg mener at hunden kan få 1.KVAL uten å få BIR.

Ja, hun fikk kun dobbel rødt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun fikk kun dobbel rødt!

Stemmer det, for man må få CK for å kunne bli BIR :icon_clapping:

Valper blir ikke kvalitetsbedømt på samme måte, det er ikke like strengt. Og det skal ganske mye til for at en dommer ikke vil dele ut BIR'et til en valp (ekstremt raseutypisk eller ikke vil vise seg/la seg kjenne på f.eks.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok er det fordi det er valpeshow at man garantert får BIR når man er alene? For en venninne av meg har stilit sin hund 3 ganger alene, og har 1 gang fått blått og 2 ganger rødt. bare det...

Nei, den blir ikke automatisk BIR selv om den er alene. Dog har jeg inntrykket av at det skal være noe meget galt med hunden om den ikke blir BIR på valpeshow dersom den er den eneste som stiller :icon_clapping: Jeg har vært skriver i valperinger innimellom, og det er kun én valp jeg har vært borti som ikke ble BIR. Den oppførte seg MEGET dårlig, så dommeren sendte dem ut av ringen uten noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen blir ikke automatisk tildelt BIR bare fordi den er alene i sin rase. Det blir jo gjort en kvalitetsbedømmelse av valpen, og dersom dommeren ikke finner valpen god nok for BIR, så blir den ikke det. Men får valpen en 1.KVAL (rød sløyfe) så er det jo litt rart om valpen ikke får BIR ettersom den da er god eksteriørmessig, og ikke har noen konkurrenter.. Så jeg vil tro at valper som er eneste i sin rase, og som får 1.KVAL, også får tildelt BIR.

Venninnen din stilte en voksen hund da, eller? For da er dommeren litt strengere, og jeg mener at hunden kan få 1.KVAL uten å få BIR.

Det er IKKE kvalitetsbedømmelse av valper i norske utstillingsringer. Det er kun plassering, hvis det er flere.

Men eneste valp i sin rase MÅ ikke få BIR. Hvis den har feil som er så markerte og alvorlige at dommer ikke vil gi BIR, er det mulig, men det er sjelden det skjer. For eksempel ved alvorlige konstruksjonsfeil, feil som ikke vil rette seg (tegninger) - men hannvalper med en testikkel, bittfeil og slikt skal ikke automatisk holde BIR'et tilbake, fordi det kan være utviklingsting, og man gir valper slingringsmonn. Men i juniorklasse, da skal alt være på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den blir ikke automatisk BIR selv om den er alene. Dog har jeg inntrykket av at det skal være noe meget galt med hunden om den ikke blir BIR på valpeshow dersom den er den eneste som stiller :P Jeg har vært skriver i valperinger innimellom, og det er kun én valp jeg har vært borti som ikke ble BIR. Den oppførte seg MEGET dårlig, så dommeren sendte dem ut av ringen uten noe som helst.

Som regel skal det mye til ja, så lenge du ikke treffer på feil dommer...

Jeg stilte min 5 mnd gamle valp, han var midt under tannfelling, hadde en skjev tann. Og på grunn av den tannen så fikk vi KIP. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal, som over her, ikke tro man garantert får BIR om man er alene... OG det trenger ikke være kjempestore feil på hunden for å ikke få BIR`t..

Jeg var på en utstilling for et par år siden.. Det var et valpeshow oppi gokkmokk, og i mange raser var det bare 1 valp påmeldt... Dommer`n delte ut kanskje 20% BIR til valpene! Han mente at man ikke skulle tro man fikk BIR bare fordi man var alene, derfor valgte han kun ut et fåtall.. Dette måtte vi lære av mente han, for et BIR som var tatt når det bare var 1 påmeldt var ikke et ordentlig BIR.. *fnis* Vi lo mye av han dommer`n der asså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...