Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweiler bet tre barn


imsdal

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Jeg begynner å tro at det bør innføres obligatorisk IQ-test av folk som skal kjøpe rottweiler og en del andre raser med jaktlyst........

Enkelte folk er faktisk så blåst at de burde vært sperret inne for sin egen sikkerhets skyld.

Lurer på hvordan tullingen kom på ideen å slippe rottisen løs jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi ender opp med at rottweileren blir forbudt i norge.

stakkars barn...tenk deg å ha en 40-50 kg rottweiler hengende i armen eller i foten?

de havnet tydeligvis på sykehuset også.

eier og hund bør finnes. eieren bøtlegges kraftig og hunden avlives. min mening hvertfall.

det er greit nok med iq test men jeg tror det trengs en EQ test (test av sosial intligens)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, måtte de klatre opp i et tre for å få seg unna? Hva dreiv eieren med?

Begynner å bli stygt redd for at rottweileren forbys snart jeg også.. I mitt lille hodet er det store gode koseklumper (de jeg har møtt har alle vært fryktelig hyggelige) men for mange slike episoder er ikke bra for en rase :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig mulig!! Idiot! Sperres inne både for egen og andres sikkerhet! Kunne sikker ha sagt både det ene og det andre, men kjenner jeg er bare sint. Og ja, nå kommer vel den rasen til å bli forbudt og jeg misunner ikke de som har rottis i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de rottisene jeg har møtt er litt forskjellig...de fleste er trygge gode sofagriser som er rolige og helt skjønne. men har også med mine egne øyne sett en diger rottis komme flygende GJENNOM en bilrute for å komme etter eieren sin...han var ikke helt god...men det har jo ikke med rasen å gjøre da...men de er så store og kraftige at de gjør så stor skade om det skjer noe. huff...trist historie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gosj

nok en grunn til at det skulle vært sertifikat på å eie hund...

Ja nå blir det nok ikke lenge før rottissen også blir forbudt ja...

pga at NOEN idioter IKKe klarer å ha styring på bikkja si..

synd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "beste" med denne artikkelen var da den lå på forsiden til nrk.no. Der hadde de bilde en av "kamphund" i et kennel-bur som omtrent skummet rundt munnen og overskriften var "Angrep barn i akebakken". Rottisen var IKKE avbildet...Helt utrolig at jourmalister og desken må ty til slike billige virkemidler. Som om ikke det var alvorlig nok at en hund hadde jaget disse ungene. Men de hadde vel ingen bilder at rottisen som var farlig nok...

Når det gjelder det som skjedde så *vet* jeg at whippeten min ville gjort det samme. Men den er heldigvis ikke like "fryktinngytende" som en rottis, så det spørs om konsekvensene hadde vært de samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpias forslag kan dessverre late til å ha noe for seg... Når tre barn først blir bitt, et etter et, for deretter å rekke å klatre opp i et tre - og eier fremdeles ikke har fått hanket inn hunden før den rekker å få glefset en gang til, da kan det ikke være mye som foregår i toppen på den tobeinte, for å si det sånn.

Godt barna ikke ble mer skadd, og at de hadde vett til å klatre opp så hunden ikke fikk like lett tilgang til dem. Kanskje var det "bare" lek som gikk amok, men da hadde iallfall jeg vært livredd for hva som kunne skjedd - hvis hundens jaktlyst først er trigget. Denne eieren later jo ikke til å være i stand til å ha en slik hund med slik jaktlyst, og hva skjer da?

Det gir etter min mening et VELDIG dårlig inntrykk av hundeeieres ansvarsfølelse og forhold til hva som faktisk skjer, når det som hisser opp enkelte folk mest, er "det slemme bildet som media tegner". Hvis noen er så dumme at de tror det er en spesifikk svertekampanje mot rottweilere, som gjør at man plukker frem de verste bildene og omtaler sakene ved hjelp av dem, mens man ikke skriver om alle golden retrieverne som hittil i vinter har skambitt femti barn (ironiadvarsel), så kan nevnte iq-test muligens hjelpe dem også til et trygt rasevalg (tøyhund fra Ikea).

Når en hund herjer på barns lekeplass på denne måten, og klarer å bite etter tre av tre mulige, så er det alle foreldres skrekkscenario - inklusive journalister som også rekker et familieliv når de ikke er opptatt med å drive hetskampanjer overfor snille, men misforståtte hunder. Da legger de neppe fingrene i mellom i bildevalg, selv om rasekunnskap neppe er særlig påtrengende. Det er samme mekanisme som gjør at det gjerne er yngre, pene damer og menn som blir brukt for å illustrere familievold.

Det man kanskje burde bekymret seg MER om som hundeeier, er hvordan dette i det hele tatt kan skje - sånn at det BLIR omtalt.

Forøvrig: Hvis whippetene er blitt så dårlige nå at eierne tror de faktisk vil løpe på og angripe barn, så må det ha gått kraftig nedover fra dengangen vi var unger og hadde naboens whippeter som lekekamerater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig: Hvis whippetene er blitt så dårlige nå at eierne tror de faktisk vil løpe på og angripe barn, så må det ha gått kraftig nedover fra dengangen vi var unger og hadde naboens whippeter som lekekamerater.

..uhm...kan se at den sammenligningen var en smule u-nyansert :blink: , men poenget mitt var at whippeten min ville gladelig løpt etter, men ikke for å angripe! Han gjør det hele tiden med ungene i familien når de aker og leker, men de vet jo at det er lek. Det hadde nødvendigvis ikke andre barn skjønt. Når det er sagt så kan stor skade skje selv om det bare er en liten whippet. Høy fart og lek kan bli en ubehagelig kombinasjon uansett rase.

Lek eller alvor er vanskelig å skille mellom for barn når de får ukjente hunder etter seg. Derfor ville jeg aldri sluppet ham, eller noen andre hunder, løs der hvor barn leker. Det burde være ganske innlysende for alle hundeeiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å løpe etter for å "være med", og på det å løpe etter for å gjete eller for å stoppe - og ta tak... for å si det sånn. Ene (gjeter)hunden her ble helt vill når jeg husket! Men fra å "ta av" og til å ta tak og bite... lang, lang vei.

Vi hadde hunder av ymse raser som lekekamerater, og har da akt og hatt det festlig i voksne dager også og alt har vært bare lek og moro. Men siden dette første var i "gamle dager", så antar jeg at det hadde vært en slags "forhåndssiling"... at man visste hvordan hundene oppførte seg...

Den gangen da gjengen dro på hyttetur og skulle ake i slalåmbakken og noen slapp løs sin ikke helt patente hund, så ble det punkteringer på et par av akerne, for å si det sånn (full eier, dumme akere, altså oss). Samme sjarmør såkalt "kløp" også figuranter - til blods da - når den trente rundering (hvilket den ikke gjorde omtrent en gang). Men eier hadde da normalt vett til ikke å slippe den etterhvert, fordi det ikke var kontroll og fordi hunden kokte over hver gang på en usunn måte og tok til tennene som punkteringsverktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at artikkelen hadde hatt samme nyhetsverdi hadde den kun inneholdt bilder som var relevant for saken -bildet av en vill og frådende kamphund kunne de i mine øyne spart seg for. Det er ikke snakk om at media tegner "slemme bilder", det er rett og slett snakk om å presentere de faktiske forhold. Hadde jeg hatt den rasen som var brukt som illustrasjon så ville det irritert meg. For de som er for raseforbud så er jo dette en glimerende artikkel.

En svertekampanje mot rottiser er det nok ikke, men at saken spiller på "farlige" og forbudte raser er det vel ingen tvil om. Hvordan det kan skje er vel heller ikke så vanskelig å forestille seg. Uansvarlige hundeeiere slipper hunden løs på feil plass uten å ha kontroll på den. Det skjer hver eneste dag...

Hadde det vært mine unger som ble angrepet så hadde bikkja blitt skutt på stedet hadde jeg fått bestemme. Jeg er ingen stor fan av hverken schäfere, rottiser og andre "farlige" raser, men jeg velger da likevel å sette min skepsis til side og se på de enkelte sakene for det de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt en rase som dette, så hadde jeg ikke sittet og irritert meg over et bilde gitt... jeg hadde muligens tatt med hagla ut og skutt en god del eiere som lar slikt skje, hvis jeg hadde hatt den rasen som var "skyld", eller priset meg lykkelig dersom det ikke var min rase som hadde gjort det rent faktisk - selv om det ble brukt et bilde av den....

Dessuten så rettet NRK.no det raskt, så nå ligger det bilde av en rottweiler ute - i tilfelle noen var i tvil om rasens utseende nå, etter alle avisoppslagene fra England den siste måneden.

Jaja, vi er vel egentlig enige. Mer interessant, særlig for en våken og kritisk tabloidjournalist, ville det vel vært på et annet forum der flertallet later til å "forsvare" hunden gjennom å unnskylde den - det lover lite godt for folks kritiske sans i hverdagen sammen med hunden sin, kan man jo frykte. Der tror man også at "VG" bare overdriver og er slem, uansett hvor mye det står at det er en melding fra et troverdig nyhetsbyrå som siterer en navngitt polititalsmann.

Det er også en slags klokkertro på at alle hunder skal bli riktig snille bare de blir "sosialisert" nok, uten å ta høyde for dårlig avl og dårlig mentalitet solgt til første og beste som ringer etter en annonse på finn.no - noe som kan gi stygge utslag på hunder med en viss bakgrunn (altså avlet for ikke å vike i usikre situasjoner) som havner i mer eller mindre velmenende, men ukyndige hender. Comit er jo inne på noe i en annen tråd om omtrent samme emnet her. Samtidig så tror jeg heller ikke at "alle hunder" kan bli sånn - nettopp fordi god avl på hunder med solide nerver og en balansert mentalitet muligens har noe for seg...

PS. Noen med "gode rottweilere" burde prøve å komme på banen i samarbeid med Norsk Kennel Klub, den rasen tåler ikke så mye mer nå. For det som den nye hundeloven dessverre gjorde mulig, er at nye raseforbud kan bestemmes innad i Justisdepartementet - uten så mye som en offentlig diskusjon eller stortingsbehandling av lovforslag. Og i det departementet viste det seg iallfall i 2004 å jobbe svært så lettpåvirkelige folk.... dessverre for oss alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror uansett at de aller fleste litt oppegående hundeiere med raser som har jaktlyst hadde vært betenkte før de slapp hunden løs i en akebakke. Jeg ville nok ikke sluppet Loke, selv om jeg tviler på at han hadde gjort noe særlig (han viser ingen intresse for å jage syklister, joggere, skiløpere etc) om det var fremmede som akte. Gamletispen min ble fryktelig ivrig når det var jeg og min søster som akte, men bortsett fra en episode hvor hun fikk et solid tak i det lange flagrende skjerfet til søsteren min så var det lite "skummel" opppførsel å oppdrive. Det var løping og bjeffing.. Noe som kan oppleves som skremmende nok for små barn, ergo har jeg ikke hunder løse der barn aker.

Det jeg bare ikke kommer over er at barna måtte redde seg selv fra situasjonen. Jeg prøver å se for meg hva eieren gjorde, men jeg klarer bare ikke se for meg annet enn at h*n må ha stått og kikket dumt. Du må da klare å hanke inn bikkja før den får bitt tre barn, uansett hvor dårlig kontroll du har i utgansgpunktet!? Idiot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir fryktelig provosert over hvor tjukke i huet enkelte folk tydeligvis er... Dette er nok enda et langt skritt på veien mot rottweilerforbud, noe som er fryktelig trist for en i utgangspunktet flott rase. Lenge leve idiotien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det hundeeiers skyld og ikke rasen.. Det er utrolig at noen kan være så dum at de slipper hunden løs der barn aker. Uansett hvor god kontroll jeg føler at jeg har på tispen min slipper jeg henne ALDRI løs der barn leker.. og ikke der barn aker! Vi gikk forbi et sted der barn aker nå på lørdag..

Man burde kreve sertifikat for å ha hund, spør du meg.. Håper virkelig ikke dette ender med forbud, for de aller fleste rottiser er utrolig flotte familiehunder... Det er dessverre noen som har havnet i feil hender :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og tenker med gru på hva som kunne skjedd hvis det ikke hadde vært noe tre der.

Heldigvis er det ett fåtall av slike hendelser i forhold til hvor mange hunder som finnes.

Alikevel er det en hendelse for mye...

Burde ikke skjedd...

Har hatt hunden min løs ved akebakken selv jeg, men da var jeg TILSTEDE og klar til action.

Fulgte nøye med hvordan hunden reagerte.

Nå har jo jeg verdens sløveste hund ( elsker henne fordet :blink:).

Hun bare stod midt i bakken og gadd ikke flytte seg når unga kjørte på henne :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...