Gå til innhold
Hundesonen.no

Victoria fra SOS Hundehjelpen.


Iago

Recommended Posts

Jeg så på SOS Hundehjelpen idag og jeg synes det gikk kjempe bra med den redde agressive chiauaen (skrives det sånn?). Den ble så trygg og rolig :ahappy: Måtte bare skryte litt av henne. Er det noen andre som synes hun er flink eller kanskje noen syns hun har rare trenings metoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke akkurat ekstremt imponert over henne. Kastrering er alltid svaret, enten hunden drar i båndet, stjeler mat, rir på tisper eller bjeffer på ringeklokka (min er kastrert og gjør alle disse tingene forresten).

Jeg så ikke programmet i dag og kan derfor ikke uttale meg om det, men det kan godt hende at det var bra.

Og det skrives chihuahua :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes vel til å begynne med hun var vel ivrig med kastreringa, men har da sett noen programmer der det ikke har vært nevnt. Det er jo heller ikke det eneste tiltaket hun setter inn, og metodene hun ellers bruker virker både fornuftige, dyrevennlige og virkningsfulle - jeg synes dama er ganske flink og sympatisk, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psjt, hun er da ikke så kastreringsfiksert. Så vidt jeg har sett har hun bare anbefalt det på hunder som jukker mye etc. Synes hun er flink jeg. Liker ikke alt hun gjør da, f.eks da hun satte grime på en hund som dro uten å jobbe med det.

Ja, det var vel med boxeren som dro i at de satt på grime. Synes jeg ikke noe om akkurat.

Ble litt sjokkert over folkene som hadde skaffet seg boxer og gikk tur 3 DAGER I UKEN(!).

Når jeg hadde boxer gikk jeg tur 3 ganger om dagen.. Snakk om naive mennesker, ikke rart hunden var stresset... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var vel med boxeren som dro i at de satt på grime. Synes jeg ikke noe om akkurat.

Ble litt sjokkert over folkene som hadde skaffet seg boxer og gikk tur 3 DAGER I UKEN(!).

Når jeg hadde boxer gikk jeg tur 3 ganger om dagen.. Snakk om naive mennesker, ikke rart hunden var stresset... <_<

Bare 3 dager i uken :ahappy: Syns jeg var fryktelig lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare 3 dager i uken :ahappy: Syns jeg var fryktelig lite!

Ja, og resten tiden var den bare i bakgården. Damen klarte heller ikkje å holde den igjen i båndet på tur fordi den dro. Eg hadde sele på boxeren, og da klarte lille meg på 1.59 og 50 kg å holde igjen dyret på 45 kg, selv om han sto i båndet når han så andre hannhunder, og det med en hånd til og med, med handlepose i andre hånden.. :) Og den hunden e muskuløs.

Så den grimen e bare crap, eneste damen hadde trengt på dyret er en vanlig sele. Om hun da ikkje er usedvanlig pinglete i armene. Eg er sterk, men ikkje så sterk heller :)

Er isåfall ingen måte å lære hunden og gå pent på at hodet dens blir dratt bakover når den drar. De selene som strammer under forbena er også noe dritt. Hadde en slik før, dyret brydde seg ikkje og fikk gnagsår av den. Best å bare rett å slett trene på at den skal gå pent, trene mye, i sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje greit å huske at de har en litt annen kastreringspolitikk i England - hvor programmene spilles inn - enn vi har i Norge. Da er det ikke så unaturlig at hun anbefaler kastrering over en lav sko (som de forøvrig gjør i Norge og, noen av disse "hundetrenerene", det kommer bare ikke på tv).

Ang dette med grime, så har jeg brukt det på en av mine hunder med et bra resultat. Problemet var ikke at jeg ikke klarte å holde han, for det er mer teknikk enn rå styrke stort sett, problemet var at han var i overkant "heftig og begeistret" når vi møtte andre hunder (nei, han var ikke spesielt hundeaggressiv, han hadde bare litt problemer med å beherske seg når vi så dem, og hoppa og spratt rundt som en idiot mens han brøla - skrekkelig pinlig, egentlig), og at det ikke var mulig å nå inn til han når han var i sånn "modus" uten at han gikk i forsvar. Da er grime kjekk å ha, for har du kontroll på hodet, har du som regel kontroll på hunden. Og om grime er det som må til for at eierene skal kunne gå tur med hunden, så er grime bedre enn at den blir stående i bakgården, eller?

Når jeg tar på mine hunder sele, får de lov til å dra, forresten. Det er det jeg vil at de skal, det er derfor de har på sele..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke akkurat ekstremt imponert over henne. Kastrering er alltid svaret, enten hunden drar i båndet, stjeler mat, rir på tisper eller bjeffer på ringeklokka (min er kastrert og gjør alle disse tingene forresten).

Jeg så ikke programmet i dag og kan derfor ikke uttale meg om det, men det kan godt hende at det var bra.

Og det skrives chihuahua :)

Herlig! :ahappy:

Ja, og resten tiden var den bare i bakgården. Damen klarte heller ikkje å holde den igjen i båndet på tur fordi den dro. Eg hadde sele på boxeren, og da klarte lille meg på 1.59 og 50 kg å holde igjen dyret på 45 kg, selv om han sto i båndet når han så andre hannhunder, og det med en hånd til og med, med handlepose i andre hånden.. :) Og den hunden e muskuløs.

Så den grimen e bare crap, eneste damen hadde trengt på dyret e en vanlig sele. Om hun da ikkje e usedvanlig pinglete i armene. Eg e sterk, men ikkje så sterk heller :)

Er isåfall ingen måte å lære hunden å gå pent på at hodet dens blir dratt bakover når den drar. De selene som strammer under forbena er også noe dritt. Hadde en slik før, dyret brydde seg ikkje og fikk gnagsår av den. Best å bare rett å slett trene på at den skal gå pent, trene mye, i sele.

Det du sier ang seler, er ikke helt rett. Jeg har prøvd både grime og sele (på samme hund), og jeg kan love deg han klarte å dra MYE bedre med sele. Og som 2ne påpeker; det er faktisk de av oss som liker at hundene våre drar innimellom, og da er det praktisk at de drar med sele og har lært seg det. :P

Dessuten, og dette er viktig; hunder har forskjellige måter å komme seg frem på. Noen hunder kan tilsynelatende legge hele vekten i båndet og vi kjenner det nesten ikke (dårlig drateknikk), mens andre hunder nesten bare kikker fremover, og dermed ligger vi langflat etter (god drateknikk). Så å si at bare fordi DIN boxer ikke klarte å dra lille deg overende, så betyr ikke det at alle boxere er like, og at alle boxere er så "svake". Jeg har håndtert noen boxere jeg også; samme kjønn og alder, men helt forskjellig å leie i bånd.. Kanskje hun damen i programmet trengte grime for å i det hele tatt klare å gå med boxeren sin? Og det er da vel atskillig bedre om hun går med grime i en treningsperiode (for det er vel det som er meningen??), enn at boxeren fortsetter å få tur bare tre dager i uken? Hvis du har prøvd å gå med noen ti-talls hunder, så kan jeg garantere deg at du vil merke forskjellen i intensitet, og jeg tror også du lett vil skjønne hva jeg mener. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er veldig tilhenger av klikkertrening så er jeg utrolig imponert over metodene til denne damen. Hun klarer å løse problemene uten fysisk straff, kun med å vise at dette blir ikke tolerert.

Det eneste jeg har vært uenig i er at man skal vise hunden at man spiser av matskålen først hvis hunden er "dominant" og så var det noen greyhounder som ikke var stueren og eierne fikk beskjed om at de ikke skulle ha vann stående fremme hele dage, og etter klokken 19.00 fikk de ikke vann i det hele tatt..

Hunder skal ha tilgang til vann 24/7!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns hun er dyktig. Flink og kjører en ganske safe måte med tanke på seerne. Har vel ikke sett noe som jeg har reagert på. (det skal jo litt til da for min del) Grime syns jeg selv er et bra hjelpemiddel, og kastrering er jeg også for hvis det hjelper. Hvis det hjelper hundene å bli stuerene ved å ta vekk vannet om natten så er det bra. De kan jo alltids sette frem vannet senere når hundene har vært stuerene en periode. Min hund fikk ikke vann om natten de første årene, men nå har hun det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! :)

Det du sier ang seler, er ikke helt rett. Jeg har prøvd både grime og sele (på samme hund), og jeg kan love deg han klarte å dra MYE bedre med sele. Og som 2ne påpeker; det er faktisk de av oss som liker at hundene våre drar innimellom, og da er det praktisk at de drar med sele og har lært seg det. :P

Dessuten, og dette er viktig; hunder har forskjellige måter å komme seg frem på. Noen hunder kan tilsynelatende legge hele vekten i båndet og vi kjenner det nesten ikke (dårlig drateknikk), mens andre hunder nesten bare kikker fremover, og dermed ligger vi langflat etter (god drateknikk). Så å si at bare fordi DIN boxer ikke klarte å dra lille deg overende, så betyr ikke det at alle boxere er like, og at alle boxere er så "svake". Jeg har håndtert noen boxere jeg også; samme kjønn og alder, men helt forskjellig å leie i bånd.. Kanskje hun damen i programmet trengte grime for å i det hele tatt klare å gå med boxeren sin? Og det er da vel atskillig bedre om hun går med grime i en treningsperiode (for det er vel det som er meningen??), enn at boxeren fortsetter å få tur bare tre dager i uken? Hvis du har prøvd å gå med noen ti-talls hunder, så kan jeg garantere deg at du vil merke forskjellen i intensitet, og jeg tror også du lett vil skjønne hva jeg mener. :)

Jo, selvfølgelig, hunder og eiere e forskjellige, var litt trøtt da eg skrev det, så tenkte nok ikke på hele spekteret. Men slik som min gamle, når han så noe gøy, så hoppet han fremover, og dret i om han på seg "gå pent-sele", grime eller whatever. Og da hadde det vært litt skummelt med grime, for da hadde hadde blitt dratt bakover med full styrke. Derfor stoler eg ikkje helt på de greiene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg som har gått glipp av alle disse kastreringsrådene da, for jeg kan bare huske en husky som ble anbefalt kastrert... :)

Er nok ikke enig i alt hu gjør, men en ting skal hu ha. Hu klarer å forklare ting på en ganske enkel måte slik at både tidvis idiotiske eiere og seere faktisk skjønner ting, og at man slipper å ha noe "Do not try this at home" på starten av programmet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg som har gått glipp av alle disse kastreringsrådene da, for jeg kan bare huske en husky som ble anbefalt kastrert... :)

Er nok ikke enig i alt hu gjør, men en ting skal hu ha. Hu klarer å forklare ting på en ganske enkel måte slik at både tidvis idiotiske eiere og seere faktisk skjønner ting, og at man slipper å ha noe "Do not try this at home" på starten av programmet...

Også har altså hårsveisen hennes en stor betydning i programmet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg som har gått glipp av alle disse kastreringsrådene da, for jeg kan bare huske en husky som ble anbefalt kastrert... :)

Er nok ikke enig i alt hu gjør, men en ting skal hu ha. Hu klarer å forklare ting på en ganske enkel måte slik at både tidvis idiotiske eiere og seere faktisk skjønner ting, og at man slipper å ha noe "Do not try this at home" på starten av programmet...

Ooohh, var det den med "røde" øyne? Dæven som den var skummel *ler*.

Jeg har litt sånn bølgende følelser for disse programmene jeg. Men, må si at jeg ble veldig glad over hvor lite som skulle til med denne chi'en. Den var jo så ekstremt redd at jeg nærmest antok at den ikke ville "snu" på oppførselen sin. Men det gikk jo så det suste og egentlig med få "unormale" endringer (les: altså vanlig hundehold)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var vel med boxeren som dro i at de satt på grime. Synes jeg ikke noe om akkurat.

Ble litt sjokkert over folkene som hadde skaffet seg boxer og gikk tur 3 DAGER I UKEN(!).

Når jeg hadde boxer gikk jeg tur 3 ganger om dagen.. Snakk om naive mennesker, ikke rart hunden var stresset... <_<

Tenkte mer på et par som hadde en dobermann. Han dro på tur, og i tillegg var han dårlig sosialisert og var veldig nervøs rundt andre hunder, så kona orket ikke gå med ham og ville egentlig ha minst mulig med ham å gjøre, så da tok de grime på ham sånn at hun kunne gå tur med ham. Det teite med den historien var jo at etter at Victoria dro igjen sluttet de å følge prinsippene hennes etter hvert, så hunden ble visst verre enn noengang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns victoria er veldig flink jeg. Har enkle prinsipper som de fleste klarer å følge, og hun bruker ikke fysisk straff..

Er ikke enig i alt hun gjør, men gjevnt over syns jeg hun er utrolig flink. Den flinkeste av hundetrenerne jeg har sett på tv i alle fall :blink:

Noen som har lyst til å fortelle mer om Chien da? Fikk ikke sett det programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hun virker flink. Effektive og lettforståelige metoder, uten for mye dulling med verken bikkjer eller eiere. At hun anbefaller kastrering er bare bra. Det er jo ingen ulemper ved å kastrere hunden uansett. Norske hundeeiere har mye å lære av denne dama. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...