Gå til innhold
Hundesonen.no

husrene


lise og bajas

Recommended Posts

bajas piper heller ikke når han må ut,men sitter å stirrer på meg. en liten telepatisk beskjed om at "nå må jeg bare tisse" men problemet er at han bruker samme stirring når han er sulten og kosesyk også...hehe... så da er det lurt og titte på klokken. merkelig hvor raskt disse valpene tar til seg rutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok like mye å gjøre med årstid som med størrelse på hunden.

Leif krymper seg litt når han må ut i snø- eller regnvær, men de få dagene det har minnet litt om vår har han kost seg veldig på tur. Hadde det ikke vært for våte og kalde veier hadde han nok vært husren allerede! Selv om han er liten :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergpincherene kan være sene med å få hustørre, men 5 dager etter vi hentet Shan var han husren :P . Vi syns det er lettere med hann hunder , de vil makere :) . Shan var tidlig å løfte på foten også, det gjorde han før vi hentet han hjem.

Nikita var ca 6 mnd før hun var husren. Toya er ikke helt husren ennå, men hun er flinke til å være 12 uker ;) .

Som oftest er det rundt 6 mnd alder som er vanlig at en valp har kontroll over blæra. Det er en travel tid å ha valp, men ville ikke vært foruten denne tiden heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan har vel hatt ca 15-20 tisseuhell innendørs totalt sett.

Bæsjing inne har skjedd kun en gang, om natta i buret.

I hovedsak var han husren allerede 9 uker gammel, men hadde fortsatt uhell mens vi var på besøk hos andre..

Og med et lite tilbakefall etter at han var gjennom en stor operasjon midt i januar i år (4 mnd gammel)

Nå er han 100% husren, og holder seg fint hele natta.

Men han sier ikke fra når han vil ut, han holder seg bare til jeg vil gå tur, og viser da stor glede over å få komme ut en tur.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispene blir faktisk fortere husren enn hannhundene :ahappy:

Det er ikke trenden her i huset gitt... Hannhunden var husren på null komma niks, mens frøkenen jeg har nå fortsatt ikke er husren. Det kan selvfølgelig ha noe med årstid og nåværende boforhold å gjøre, men synes uansett det er ganske bastant å påstå at tispene alltid er enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første hund var ett år da jeg fikk henne, og hun var da følgelig husren.

Min andre hund var irsk/engelsk setter, og hun var helt ren da hun var 4 mnd.

Den tredje er Buffy som jeg har nå, hun er JRT, og var så å si husren da hun var 4-5 mnd, men å kunne det skje uhell etter dette. Hun gikk bare til døra, og om vi ikke var obs på henne, så tissa hun der, rett innenfor døra. Men da hun ble 10 mnd begynte hun å pipe og å stresse om hun ikke kom ut, så da var også "alarmen" på plass. Hun har forøvrig hatt "alarm" i buret siden hun var bitte liten, og da var det enkelt å gå ut å lufte på natten. Trengte ikke å ha klokka på vekking, hun peip selv. Det var jo veldig enket da :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første hund ble husren etter ca 1 mnd, fikk henne da hun var 8 uker. Var et par uhell etter det, men det var hvis jeg ikke var obs når hun stod ved døren... Elghunden jeg har nå var 6 mnd da jeg fikk henne og var ikke husren, så tok vel ca 1 mnd med henne. Var ikke alltid vi kom oss raskt nok ut... Heldigvis har ingen av hundene bæsjet inne- den første gjorde den en gang da hun var syk. Hvor raskt hunder blir stueren kommer vel an på hunden, eieren og hvordan man bor. Ikke alltid like enkelt hvis man ikke har en hage rett utenfor:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 6-8 mnd. Var sjeldent han hadde uhell etter 6 mnd, men hvis det var en stund siden han hadde vært ute med han hadde han ingen problemer med å gå ut i gangen å tisse ved ytterdøren :) Han er blitt veldig flink nå da, sitter ved døra og piper hvis han må ut. Var mer problematisk før, da gidde han ikke beskjed en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...