Gå til innhold
Hundesonen.no

16 års aldergrense for å eie dyr


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Helt grei den - men dog vil jeg si at de foreldrene som ikke skjønner av seg selv at de må passe på dyrene barna "har" vil neppe et lovforslag hjelpe for heller...

Jeg kan ikke helst se sammenhengen mellom å "eie" (på papiret) kontra ansvaret for å sørge for at dyret har det bra. ALLE i familien/husstanden må da ta sitt lille ansvar for at dyret ikke plages på noen måte...

Så hva denne loven egentlig er til for er jeg ikke sikker på.. Håper da innerlig at det ikke finnes foreldre som er så tette at de lar valpen sulte ihjel, bare fordi barnet deres er på leirskole, liksom...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes forslaget virket godt og fornuftig jeg. Jeg tror dette både vil få flere foreldre til å stå imot presset og flere vil innse at de må ta ansvar i en tidligere fase av dyrets liv. De ansvarliggjøres på papiret og det påvirker også i praksis. For både barn og voksne sørger aldersgrensen for å bevisstgjøre at dyr ikke er leketøy.

Noen stor revolusjon vil ikke en 16-årsgrense medføre, men det er vanskelig å se nevneverdige negative sider ved forslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vær så snill og innfør det.

Kanskje jeg endelig kan få en slutt på masing om alskens smådyr her hjemme <_<

Jentungen på 6 maser omtrent hver dag om å få ett eller annet dyr.

Stort sett er det små dyr hun vil ha men en stund her skulle hun absolutt ha en valp.

Jeg forklarer at hvis du skal ha en valp så må du

ut flere ganger om natten fordi den skal tisse, du må lufte den og gå tur flere ganger om dagen,

den tygger istykker alt du har, du må lære den opp og vise hva som er riktig og galt osv.

Etter en lang tale om dette så titter frøkna opp på meg og sier med all selvfølgelighet..." men det kan vel du gjøre mamma".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vær så snill og innfør det.

Kanskje jeg endelig kan få en slutt på masing om alskens smådyr her hjemme <_<

Jentungen på 6 maser omtrent hver dag om å få ett eller annet dyr.

Stort sett er det små dyr hun vil ha men en stund her skulle hun absolutt ha en valp.

Jeg forklarer at hvis du skal ha en valp så må du

ut flere ganger om natten fordi den skal tisse, du må lufte den og gå tur flere ganger om dagen,

den tygger istykker alt du har, du må lære den opp og vise hva som er riktig og galt osv.

Etter en lang tale om dette så titter frøkna opp på meg og sier med all selvfølgelighet..." men det kan vel du gjøre mamma".

Hehe, unger er fine sånn :) Niesen min på 5 er faktisk veldig fornuftig når det gjelder å få egen hund :) Hun sier at hun har lyst på, men ikke før hun er voksen. Hun har aldri spurt om å få et annet dyr heller. Mulig hun ombestemmer seg om en stund da, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, innfør en slik regel, lov eller grense. Gjør meg ingenting at folk venter til de er (littegrann) mer voksne.

For å sammenlikne det med andre grenser i samfunnet.. sex er da heller ikke lovlig (om man respekterer grensa er en annen sak), og du risikerer jo å få ansvaret et barn om du blir gravid. Så på en måte syns jeg liv skal ha lik "verdi" og regler rundt dette kan godt være like.

Rotete, men det er seint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg applauderer den, MEN hvordan skal dette gjennomføres i praksis?

Hvordan gjennomføres alle andre lover? Det er alltid snakk om "hvordan dette skal gjennomføres i praksis" når det kommer til innskrenkninger på lover og regler her i landet. Men vi har et rettsvesen og politi av en grunn, og deres oppgave er å opprettholde lover og regler. Hvorvidt de gjør det eller ikke er en annen sak.

16år aldersgrense er forøvrig hodeløst i mine øyene. Sett grensen til 18 eller helst 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16år aldersgrense er forøvrig hodeløst i mine øyene. Sett grensen til 18 eller helst 20.

Så man kan - i teorien din - da få barn når man er 16 år, men ikke et dyr? Da må man vente til man er 18 år (og kan stemme ved valg) eller 20 år? Det er kanskje en logikk i det som jeg ikke ser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man kan - i teorien din - da få barn når man er 16 år, men ikke et dyr? Da må man vente til man er 18 år (og kan stemme ved valg) eller 20 år? Det er kanskje en logikk i det som jeg ikke ser?

Enig! Dessuten er det forskjell på dyr og dyr, et hamster og en hest på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Ei venninne av meg jobbet i en dyreforretning en gang i tiden. Hun kunne fortelle at mange fortvilte foreldre kom innom med sine små håpefulle, for de små ønsket seg ett dyr. Venninna mi forklarte barna (og ikke foreldrene) hvor mye de måtte gjøre hver dag og de fleste barna fant da ut at de kunne vente... :) De syntes rett og slett at det ble for mye med mat og rent vann (og skifte inni bur o.l.) hver dag. Skulle ønske at flere på slike butikker faktisk forklarer hvor mye man må gjøre når man har dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det heller burde være grenser for hvem som skulle få være foreldre sånn uten videre jeg, og at det heller ble innført obligatorisk kursing av hvordan man skal være en god forelder.

Skulle en LOV liksom gjøre det "lettere" for foreldrene å sette grenser for barna sine? Må foreldre kunne vise til lover og regler for å lære barna sine nødvendige ting, som dette med ansvar... eller kunne si nei? Trenger de en "unnskyldning" i form av en lov, så begynner jeg virkelig å lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjennomføres alle andre lover? Det er alltid snakk om "hvordan dette skal gjennomføres i praksis" når det kommer til innskrenkninger på lover og regler her i landet. Men vi har et rettsvesen og politi av en grunn, og deres oppgave er å opprettholde lover og regler. Hvorvidt de gjør det eller ikke er en annen sak.

Ja jammen meg det lurer jeg på. Mor og far vil være snill mot lille Prinsessa, for hun har jo lovet på tro og ære at dette skal hun klare og hun har jo vært ansvarsbevist før. Så da skla hun få en liten hamster, det er jo ikke store saken. Mor og prinsessa går i butikken, la oss for ordenskyld si at i denne butikken MÅ mor skrive under ett papir. Klart mor skriver under på at hun har det hele og fulle ansvare for hamsteren. Hva skjer om 6 mnd når prinsessa på 13 får lyst til å gjøre noe annet og man ikke har tid til hamster lenger... mor liker jo ikke hamster dyret for den er jo ikke tam, så den biter. Vips så er hamsterdyret "glemt" og blir kun tatt vare på når mor truer med sanksjoner... Og hvem kontrolerer hva som skjer innenfor huset fire vegger? Så forklar meg da Lockheed, hvordan mener du at denne loven skal gjennomføres i praksis. For du har åpenbart ikke blitt trillet rundt lille fingeren av ei litta prinsesse på 13 som vet nøyaktig hvilke knapper man skal trykke på hos far, og når far har sagt ja, så kan ikke mor undergrave hans autoritet og si nei.

Edit; Så Akela sitt innlegg nå, jeg er også på linje med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel på linje med Akela her, det er ikke staten eller dyrebutikkene sin oppgave å fortelle barn hvor stort ansvar det er å ha dyr, det er foreldrene sin - og jeg må vel innrømme at jeg hadde blitt grinete om vi var i dyrebutikken for å kjøpe rotte (som vi har hatt) og de bak disken begynte med et foredrag om hvor mye jobb det er å ha dyr. JEG vet det JEG, for pokker..

Jeg har til og med tenkt å begå en "dødssynd" og la min datter få kjøpe seg hund om halvannet år - da vil hun være 12 år gammel - OM hun har vært flink til å spare, og tar det ansvaret jeg pålegger henne med våre nåværende hunder. Ja, jeg veit at hun kan bli "lei" den, og ja, jeg veit at den kommer til å være mitt ansvar til syvende og sist.. Det er faktisk helt greit for meg, hvis ikke så hadde hun ikke fått noen hund.

Det er ikke en veldig vanskelig lov å "bryte" da, det er jo bare å få foreldre til å stå som eier det, på papiret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I realiteten er det jo bare eiere av registrerte dyr som dette vil gjelde for, da.. Da vi som oppdr. ikke kan registrere en valp på noen under 16.

Men ethvert marsvin, kanin, hamster, blandingshund, huskatt etc. har jo dette null nix verdi for..

Ikke rart at lovboken blir bare større og større - å pålegge foreldrene å ta ansvar for barna sine, liksom...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jammen meg det lurer jeg på. Mor og far vil være snill mot lille Prinsessa, for hun har jo lovet på tro og ære at dette skal hun klare og hun har jo vært ansvarsbevist før. Så da skla hun få en liten hamster, det er jo ikke store saken. Mor og prinsessa går i butikken, la oss for ordenskyld si at i denne butikken MÅ mor skrive under ett papir. Klart mor skriver under på at hun har det hele og fulle ansvare for hamsteren. Hva skjer om 6 mnd når prinsessa på 13 får lyst til å gjøre noe annet og man ikke har tid til hamster lenger... mor liker jo ikke hamster dyret for den er jo ikke tam, så den biter. Vips så er hamsterdyret "glemt" og blir kun tatt vare på når mor truer med sanksjoner... Og hvem kontrolerer hva som skjer innenfor huset fire vegger? Så forklar meg da Lockheed, hvordan mener du at denne loven skal gjennomføres i praksis. For du har åpenbart ikke blitt trillet rundt lille fingeren av ei litta prinsesse på 13 som vet nøyaktig hvilke knapper man skal trykke på hos far, og når far har sagt ja, så kan ikke mor undergrave hans autoritet og si nei.

Edit; Så Akela sitt innlegg nå, jeg er også på linje med henne.

Så din skepsis og nei til denne loven bunner i at du ikke vill bli straffet for at du ikke greier å si nei til ungen din.

2ne: Jeg har ikke kommentert noe om hvorvidt det er greit at folk får unger i en alder av 16 eller ikke.. Men start en egen tråd så kan vi godt ta en diskusjon på dette også mens vi er igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være mulig at Margrete glemte å merke innlegget sitt med "ironi"? :)

Les om igjen, Lockheed... og tenk på det som en ironisering over at foreldre ikke klarer å si nei til barnet sitt i utgangspunktet, og tror du at folk som det vil ta hensyn til en ny lov som "liksom" skal rette på det? Neida, da bare kjøper de hunden i sitt eget navn...

Forøvrig er det vel nettopp smådyrene som kanskje har det verst av alle. Den nusselige kaninen som sitter innesperret i et lite bur 23 og en halv time i døgnet, med unntak av halvtimen som ungen tar det ut for å "kose med det", eller burfugler og marsvin og hamstere og rotter - de sistnevnte er mine yndlinger, de er fantastisk smarte - som blir glemt etter kort tid.

Og siden de er så små og "uvesentlige", er det tydeligvis lettere å la dem seile sin egen sjø. Husker sist gang jeg så en pappa i dyrebutikken, som syntes buret som ble anbefalt var "så stort", så han lurte på om de ikke hadde noe enda mindre... og der var jentungen 6-7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: Jeg har ikke kommentert noe om hvorvidt det er greit at folk får unger i en alder av 16 eller ikke.. Men start en egen tråd så kan vi godt ta en diskusjon på dette også mens vi er igang.

Nei, jeg gir egentlig blanke i hva du syns om at unger får unger jeg - poenget var at du mener at i Norge, hvor en 16åring har lov til å ha sex og derfor kan bli mor eller far, ikke skal få ha ansvaret for f.eks en hund.. Det er utopi å tro at det er gjennomførbart å ha en høyere aldersgrense for kjøp av dyr enn 16 år.

Og som jeg og flere andre har prøvd å si, hva det står i loven vil ikke ha noe å si, for da kjøper foreldrene bare dyrene i sine navn. Jeg kan ikke helt se at det skal forandre stort, det er som Akela nevner heller ikke hunder som lider mest av å bli kjøpt inn for unge/umodne barn/ungdom, det er det gnagere, kaniner og fugler som lider mest for. Det er ikke registrering for å kjøpe noen av disse dyrene, derfor blir det klin umulig å sjekke hvor gammel eieren er.

Det er og "artig" å tenke på at man tror at politiet kommer til å ha tid til å reise rundt om i de tusen hjem for å sjekke om dyrene eies av folk som er gamle nok, når de knapt har tid til å komme når det faktisk skjer noe alvorlig noe - for ikke å snakke om hvor lang tid de bruker på å gå inn der det faktisk er snakk om dyremishandling..

Jepp, tipper denne loven har veldig mye for seg gitt.. *ironi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, lover har da ofte en signaleffekt om ikke annet. Ingen farer rundt og sjekker om ungdommer får meldt seg inn og ut av statskirken som de vil når de fyller 15 år, men det er like fullt en viktig rettighet som også er lovfestet. Lover kan noen ganger komme før holdningsendringer, slik at oponionen påvirkes av at noe faktisk er lovfestet. Det signaliserer jo at man tar en problemstilling på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margrete: Eksempelet du kommer med viser jo hvor kurant loven er å iverksette, men du forventer jo så fantastisk mye av denne loven. Den skal jo ikke stoppe barn under 16 fra å håndtere dyr. Men at f.eks dyrebutikker ikke har lov til å selge en hamster til noen under 16 er helt kurant å gjennomføre og vil nok med stor sannsynlighet bli fulgt tålig bra opp av butikkene.

Det finnes f.eks aldersgrense på filmer også, men selvsagt kan foreldre kjøpe en 18-årsfilm til barna på 12 alikevel. Jeg tør alikevel påstå at aldersgrenser på film har sin misjon. Det samme har dette lovforslaget. Noen revolusjon blir det ikke, men det kan kanskje være med på å bevisstgjøre folk litt mer på hvilket ansvar det innebærer å ha dyr. Og om det er fem dyr i året som får ett bedre liv pga denne loven så kan jeg leve med en enda tykkere lovbok.

Det er forøvrig ingen politimann som legger meg i jern hver gang jeg bryter båndtvangsloven, kanskje skal vi bare fjerne den loven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "lett" å gjøre noe med aldersgrenser for å ha hund.... siden myndighetene for eksempel kunne oppfordre NKK til å sette en 16-årsaldersgrense. Når det gjelder kjøpekontrakter ellers, hvor vanlig er det med de verste impulskjøpene, altså blandingshunder? Tror det er easy come, easy go der. Og hunder er altså ikke største problemet, og der er det vel ofte foreldre som likevel undertegner en kjøpekontrakt (i forhold til kjøpslov etc) med tanke på alder under 18.

Men de andre dyrene, tror man virkelig det VIL hjelpe "bare" med en lov? Hva med istedet å sette strengere restriksjoner for hvem som får selge slike smådyr, for eksempel i dyrebutikker, hvor jeg synes det er mye faglig udugelighet eller kanskje rett og slett manglende autoritet (som hos en 17 år gammel lørdagshjelp som står overfor far til prinsessa til Margrete)?

Eller at det måtte være en slags "forsinkelse" på kjøpet, at man ikke fikk kjøpt rett over disk, eller be alle de store zookjedene om å overholde en forskrift om at foreldre måtte være i følge med barna når det skal kjøpes smådyr? Jeg tror det å følge opp ting på DENNE måten, heller enn "bare" å sette opp en alderslov, ville ha mer for seg.... i forhold til dyr som blir "reddet"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: Skal vi likesågodt droppe aldersgrense på filmer, konserter og alt annet også mens vi er igang, dette opprettholdes jo heller ikke. For å ikke snakke om alkohol. Vi burde kanskje legalisere narkotika mens vi er igang. Joda, klart at det finnes foreldre som kjøper dyr og faenskap til ungene sine, men loven er først og fremst til stede som et signal om at dette er uønsket, men dette blir vel kanskje litt for avansert for din del. Det *ER* faktisk foreldre rundt om, og landsmenn som følger lover og relger, og dette er et flott påskudd for foreldre til å nekte unger dyr.

Forøvrig. Dette er en diskusjon om lover som ikke eksisterer, om denne skulle innføres ville jeg også helst sett endel andre innført også, så hvorvidt det er lov i dag eller ikke å få unger når man er 16 i dag, har ingenting med denne diskusjonen å gjøre i det heletatt.

Akela:

Grensen mellom ironi og idioti er tynn på dette forumet, det er ikke alltid like lett å skille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "lett" å gjøre noe med aldersgrenser for å ha hund.... siden myndighetene for eksempel kunne oppfordre NKK til å sette en 16-årsaldersgrense. Når det gjelder kjøpekontrakter ellers, hvor vanlig er det med de verste impulskjøpene, altså blandingshunder? Tror det er easy come, easy go der. Og hunder er altså ikke største problemet, og der er det vel ofte foreldre som likevel undertegner en kjøpekontrakt (i forhold til kjøpslov etc) med tanke på alder under 18.

Men de andre dyrene, tror man virkelig det VIL hjelpe "bare" med en lov? Hva med istedet å sette strengere restriksjoner for hvem som får selge slike smådyr, for eksempel i dyrebutikker, hvor jeg synes det er mye faglig udugelighet eller kanskje rett og slett manglende autoritet (som hos en 17 år gammel lørdagshjelp som står overfor far til prinsessa til Margrete)?

Eller at det måtte være en slags "forsinkelse" på kjøpet, at man ikke fikk kjøpt rett over disk, eller be alle de store zookjedene om å overholde en forskrift om at foreldre måtte være i følge med barna når det skal kjøpes smådyr? Jeg tror det å følge opp ting på DENNE måten, heller enn "bare" å sette opp en alderslov, ville ha mer for seg.... i forhold til dyr som blir "reddet"...

Og dette gidder jeg ikke å gjenta, nøyaktig hva jeg mener og har lyst til å si :lol: Jeg er overhodet ikke i mot en slik lov, men tror ikke den er så gjennomførbar som man ønsker.

edit

Grensen mellom ironi og idioti er tynn på dette forumet, det er ikke alltid like lett å skille.

Tullekoppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...