Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye raser?

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Er ikke alle som klarer å huske hele navnet til Tolleren nei.. Har hørt mange versjoner:

"Er det sånn derre Duck Retriever? Tolling Retriever? Nova Duck? Nei.. Hva heter det igjen?"

Jeg svarer hele navnet før jeg sier at det går an å bare si Toller:)

Familien min hadde litt problemer med navnet også. Når de var ute å gikk tur med den firbeinte var det mange som spurte hvilken rase det var.. Svaret var diverse:) Men de lærte det til slutt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 118
  • Created
  • Siste svar
He he he he - akkurat med tolleren så er det jo litt morsomt da - for uttalen er det svært få som får dreisen på uansett liksom.

De fleste sier jo "Nåva Skåttja Døkk Tolling Retriever" - men Scotia uttales ikke Skåttja - men Skouscha (eller mer i den duren) (som motion på engelsk - det er ikke måtjon liksom *humre*)

*flire* Jeg sier det sånn som det skal sies når jeg en sjelden gang treffer på noen som er interessert i å vite hele navnet på rasen... Og da heter det ikke "Skåttja", men "Skouscha" som du sier... Skal love deg at de fleste får et litt sånt uttrykk: :) før de kommenterer litt stille for seg selv at "Jeg tror jeg holder meg til å si Toller, jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scotia = skåtia på trøndersk. Sånn er det bare. :rolleyes:

Jammen! Har ikke jeg gått rundt og tenkt helt feil! Hvordan uttales det da?

*host* Scotia = Skåtia på totensk også gitt... hehe. Jeg trodde det uttales sånn ja.

Nå skal jeg ikke uttale Groenendael i det hele tatt, tror jeg,men skrives det ikke sånn da? og ikke Groendal? eller bæsja jeg skikkelig på leggen ved å komme her å være tøff nå? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*host* Scotia = Skåtia på totensk også gitt... hehe. Jeg trodde det uttales sånn ja.

Nå skal jeg ikke uttale Groenendael i det hele tatt, tror jeg,men skrives det ikke sånn da? og ikke Groendal? eller bæsja jeg skikkelig på leggen ved å komme her å være tøff nå? :lol:

Fnis, det uttales da Gronnis :lol: Tror den første skrivemåten din er helt rett ja, men jeg er ikke bevandret nok til å ha hørt korrekt uttale tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg heller ikke er særlig bevandret i belgermiljøet, så foreslår jeg ny uttale: grønendal! (Lå det ikke en sånn fin liste over uttalen på rasenavn her et sted før?) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg heller ikke er særlig bevandret i belgermiljøet, så foreslår jeg ny uttale: grønendal! (Lå det ikke en sånn fin liste over uttalen på rasenavn her et sted før?) :lol:

Hmmm... Jo mer jeg sier det for meg selv, jo vanskeligere blir det, men jeg tror jeg sier: Grondal jeg... :lol:

Ofte går det i bare "svarting", "grønnis" e.l...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo navnet på tolleren på papiret, men har vært litt usikker på selve uttalen av Scotia. Takk til dere som har opplyst om det, jeg har sagt det feil ser jeg :lol:

Jeg òg. :lol: Jeg har en hund jeg ikke vet rasenavnet til. Det visste jeg ikke! ;) Har aldri hørt skousja, jeg.... Ser jo logikken, men tror ikke jeg kommer til å begynne å si det riktig for det. Kanskje jeg skulle begynne å si motion, isteden. :rolleyes:

Jeg og. Og jeg har jo rasen. Burde kanskje si fra til oppdretter, slik at hun får mulighet til å finne mer verdige eiere til prinsessa. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Og så har man alle som har Groendal :lol:

Jadda, men det er jo ikke helt feil å skrive det som man uttaler det da......... men Brother collie *ler*

Tror nok det er som Maria sier altså - broren til Collien.......... Jeg er imidlertid litt spent på hva en Irsk Gjeterhund er..... tenkte jeg skulle maile å spørre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ALLER vanligst er den såkalte boarder collien... det er en svært vanlig, svart og hvit rase av gjeterhundopprinnelse her til lands.

Ifølge min ordbok betyr det at denne collietypen, ut fra det første navnet, enten er:

1. pensjonær

2. kostelev

3. husdyr som ikke er verdt føden (brukt i landbruket)

4. entregast (ord brukt i marinen)

*flir* Du og du så ofte jeg irriterer meg over den... men siden jeg er voksen og fornuftig, så klarer jeg å sitte på hendene mine.

Men si meg Akela, kommer ikke Boardern i flere farger enn sort/hvitt? Mener å ha hørt det, men det er vist ytterst sjeldent. For det har jeg hørt de si i parken nemlig.

Hmmm.

Nå begynte jeg å lure. Boarder eller border collie?

Trøtt ser du :lol:

BORDER collie, som i grense. (eventuelt Border Line Collie)

Hmmm... Jo mer jeg sier det for meg selv, jo vanskeligere blir det, men jeg tror jeg sier: Grondal jeg... :lol:

Ofte går det i bare "svarting", "grønnis" e.l...

Gitt opp og kaller dem alle samma svartinger. Også er de "røde" = Terv(se jeg fikk rett farge, personlig synes jeg de er mer orange/pissgule, men det er nå meg),

Schäferen er også rasende festlig, Sjeferen ser man titt og ofte. Første gang jeg så den måten å skrive det på, lurte jeg grundig på hva det var... men så kom utagering, møkka eiere og ett par mindre pene ting om den andre enden av båndet, samt en ørten sider lang diskusjon og da skjønte jeg at det måtte være Schäferen vi snakket om.

Jadda, men det er jo ikke helt feil å skrive det som man uttaler det da......... men Brother collie *ler*

Tror nok det er som Maria sier altså - broren til Collien.......... Jeg er imidlertid litt spent på hva en Irsk Gjeterhund er..... tenkte jeg skulle maile å spørre...

Dobbeltposter, for jeg aner ikke hvordan jeg får quoten inn i redigeringsfunskjonen.Sorry moddis.

Jeg vil gjette! Denne gjeteren gjeter veldig store kuer. Som Herefordoksene... for hverken Kelpi (bor ikke i England) eller Brother colli, klarer å stille opp mot denne saken nei! Da må vi inn med gigant gjeterne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det ikke bare er meg, jeg har også alltid sagt "Skåtia". Selv om det forsåvidt makes sense at det skal uttales annerledes... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rase som er heller ukjent i Norge (og heller ikke NKK/FCI registrert ennå). Navnet er jo en utfordring: Russisk Tsvetnaya Bolonka eller det tyske navnet Bolonka Zwetna er jo noe letter. Bare prøv å si det :lol:

Synes det krøller seg på tungen selv jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rase som er heller ukjent i Norge (og heller ikke NKK/FCI registrert ennå). Navnet er jo en utfordring: Russisk Tsvetnaya Bolonka eller det tyske navnet Bolonka Zwetna er jo noe letter. Bare prøv å si det :lol:

Synes det krøller seg på tungen selv jeg.

Hvordan uttaler du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flire* Jeg sier det sånn som det skal sies når jeg en sjelden gang treffer på noen som er interessert i å vite hele navnet på rasen... Og da heter det ikke "Skåttja", men "Skouscha" som du sier... Skal love deg at de fleste får et litt sånt uttrykk: :) før de kommenterer litt stille for seg selv at "Jeg tror jeg holder meg til å si Toller, jeg... :)

Ha ha, samboern her hjemme har gitt om Toller'n for lenge siden han også. Han husker "Duck" og "Retriver" da. Derfor blir det Donald Duck Retriver. Kjekt å ha. De er glad i å jakte på ender, er de ikke? Svømme liker de vel også :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke uttale Groenendael i det hele tatt, tror jeg,men skrives det ikke sånn da? og ikke Groendal? eller bæsja jeg skikkelig på leggen ved å komme her å være tøff nå? :)

Og får virkelig å være pirkete og kjip, heter det jo nå "belgisk fårehund, groenendael"! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...