Gå til innhold
Hundesonen.no

Provosert!


Stine Pernille

Recommended Posts

Såfremt du fremstiller historien riktig og ikke holder kjeft om at Ace bjeffet eller gjorde noe som kunne skremme så gir man bare blaffen i folk som maser akkurat som man gir blaffen i folk som tuter og viser fingeren når de kjører bil.

Du skriver "slengt i trynet", men personen som sa dette gikk 10 meter bak dere. Det vil si at han egentlig ropte det etter dere, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forståelig at folk kan være redde for hunder, og spesielt løse hunder.. Det er jo båndtvang de aller fleste steder, og da vil det jo alltid være noen som reagerer når man ser noen som bryter forbudet. Og det har man vel all rett til å reagere på.

Det var jo en drøy ting å si ut av det blå, men jeg kan jo forstå misnøyen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått samme kommentaren selv en gang.

Mulig det var på grunn av hvordan jeg var kledd, men det er ikke godt å vite hva enkelte tenker.

(Les: Tatovert skjeggete tulling med dyre solbriller og stor farlig hund.)

Jeg hadde da selv hatt en dårlig dag da jeg fikk kommentaren, svelgte tungt og svarte høyt og tydelig:

Joda, jeg vet det at jeg og folk som meg aaaaldri skulle hatt hund, men er du klar over at folk som deg aldri skulle hatt stemmebånd?

Kjerringen ble synlig sur(ere) og gikk uten å si noe mer.

Jeg pleier normalt sett ikke å svare folk på denne måten, men i en gitt situasjon er det godt å ha evnen til å gjøre det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i huleste gjør man når man får slengt i trynet at slike som deg ikke skulle hatt hund...

(fordi jeg gikk med Ace løs ved siden av meg på fortauet, 10 meter foran denne visse personen)

Arg... *irritert*

Hva med å ignorere de? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom vedkommende bort og bare sa det til deg uten noen som helst grunn? Bare ved synet av deg og hunden din, eller skjedde det noe som gjorde at du fikk dette slengt til deg?

Ace gikk fint ved siden av meg, vi trener, og hun 10 m bak oss. Roper frem: "ta den der hunden din i bånd". Vi går videre, fortsatt 10 m foran denne personen, hun hadde aldri tatt meg igjen. Heheh.

Hva med å ignorere de? :lol:

Ikke så lett når denne personen oppsøker meg da jeg putter Ace i bilen. Om hun er så grådig redd hadde hun vel ikke turt å komme bort til meg og hunden da. Er prinsippsak tror eg. Men men, eg tok rolig av meg overtrekksbuksen, ignorerte denne plagsomme sjelen og tuslet videre. Hun stod der å kjeftet og smelte, og fortalte meg ditt og datt om meg og min hund. Like før jeg tente på alle plugger, men det hadde blitt meget ubehagelig for denne damen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace gikk fint ved siden av meg, vi trener, og hun 10 m bak oss. Roper frem: "ta den der hunden din i bånd". Vi går videre, fortsatt 10 m foran denne personen, hun hadde aldri tatt meg igjen. Heheh.

He he. Trur jeg bare hadde ledd av slike ting. Noen slenger med kjeften ved hver minste lille anledning...

Hadde det skjedd noe på forhand, så er jeg selv ekstremt rask å beklage meg selv om jeg selv ikke synes at det er noe å beklage over. Og det "avvæpner" en konflikt ganske fort faktisk. Selv sure gamle tanter blir ganske lette å ha med å gjøre bare man "bukker og skraper" litt. :lol: Da er det "Oi. Nei da. Ingen fare." Og så går de blid og fornøyd videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig det der med båndtvang.

Den sure damen hadde nok "loven" på sin side, så egentlig skulle du kanskje ha hatt hunden i band igjen.

Var det ikke båndtvang der så var jo din reaksjon bra i forhold til hav dne kunne ha vært om du hadde blåst ut :rolleyes:

Båndtvang i marka ja, er jo forståelig det. Men har hatt min hund løs der likevel jeg. Nå skal det sies at det var kl 2 om natta. Hadde det kommet folk der da hadde jeg blitt forskrekket. Så mange nattugler er det vel ikke rundt omkring som tar seg en tur ut i mørke skogen for at bikkja skal få leke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå anser jo jeg meg som forsvarlig og ansvarsfull hundeeier, men tror de fleste ville tent på pluggene når en vilt fremmed kommer å sier at : "Du skulle ikke hatt hund". Hvilket grunnlag har man egentlig for å si det, når hunden ignorerer dette menneske, er rolig og opptatt med sitt... nei, det er sannelig mye jeg skulle sagt tilbake, men "grei" som jeg er snudde jeg bare ryggen til. Høhø. Men ingen skal komme her å fortelle meg at jeg ikke skulle hatt hund. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt fra Hundeloven:

"Kapittel 2. Sikring av hunder

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd."

Ellers kan kommunen gi pålegg om båndtvang i spesielle områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...