Gå til innhold
Hundesonen.no

Dråpebilder!


SoppenCamilla

Recommended Posts

  • Svar 393
  • Created
  • Siste svar
hakke peil på dråpe bilder :whistle: men mono, dine var RÅLEKRE :ahappy: kan jeg spørre hvordan du gjør det?? er det rått så det blir dråper på blostene? eller plasserer du de der?? i såfall med hva?? :P

Takk! :baby:

Noen ganger har jeg vært heldig og kunnet ta bilder rett etter litt duskregn, og da blir det flere små dråper. Der det er kun et par dråper har jeg plassert de med en liten sprøyte med vann i. :D

Dette er dråper etter duskregn - det var dessverre overskyet og mørkt:

3562827239_329c0d65e4.jpg

Det er sjelden jeg har sett at det regner så fint og lite at det legger seg dråper på denne måten - vanligvis blir jo alt bare vått... :P

Jeg har prøvd å fake duskregn, også - men det ble ikke så bra...

Her blir dråpen et forstørrelsesglass:

2465584662_b5d76797a5.jpg

3124520609_a4fec061f8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :icon_redface:

*ler* Er en del som har kasta noen rare blikk på meg der jeg har stått med stumpen opp av grøfta med kamera i ene handa og ei sprøyte i andre, ja! :wub:

:wub: blåste ute her hos meg ja.. menmen.. jeg prøver igjen imorgen! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for koselige tilbakemeldinger! :|

@ IW:

Oj? Det der var interessant! Jeg har dessverre ikke noe redigeringsprogram... Det eneste jeg noen ganger gjør med bildene mine er å gjøre dem litt lysere eller litt mørkere etter behov. :|

Jeg skyter alltid i RAW-format - synes jeg fanger mer korrekte farger da. Men jeg har jo veldig lyst på et slikt program, da... :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, det må du skaffe deg! Særlig når bildene dine er så bra fra før av, så ligger det sikkert enda mer potensiale i RAW-filene dine. RAW er jo for at man skal ha masse muligheter å tukle med etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

monomin! :) Du er sjitflink! Jeg vil komme på opplæringsbesøk en dag det passer. Kan byttes bort mot photoshop? :) Jeg er sikker på at jeg kan fikse en utgave til deg. Du er pc-bruker?

:D ya, babe. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

monomin! :) Du er sjitflink! Jeg vil komme på opplæringsbesøk en dag det passer. Kan byttes bort mot photoshop? :P Jeg er sikker på at jeg kan fikse en utgave til deg. Du er pc-bruker?

:P ya, babe. :)

*ler* Nå sitter Marit og legger over photoshop til deg :D

Men jeg er helt enig, du burde absolutt lære deg photoshop! Kanskje du kunne begynt med photoshop elements? Det gjorde jeg, og foretrakk lenge elements foran alt annet fordi jeg følte det var så enkelt og greit. Photoshop er et gigantisk program med enormt mye muligheter så det tar sin tid å lære seg, men jeg følte at det gikk fortere med meg siden jeg kunne elements så godt fra førav. Bare et tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg bruker ikke photoshop selv en gang. Må vente til jeg får en maskin som takler det, min er retardert og går på rehabiliteringspenger.

Men ja, elements tror jeg er en god start, det var et godt tips. Bare si ifra du mono, så skal jeg se hva vi kan få til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

monomin! :) Du er sjitflink! Jeg vil komme på opplæringsbesøk en dag det passer. Kan byttes bort mot photoshop? :P Jeg er sikker på at jeg kan fikse en utgave til deg. Du er pc-bruker?

:D ya, babe. :D

:P

Søte Mari, du bedårer! :P

Her går det i PC, ja - og du kan komme når du vil! *ler*

Jeg synes forøvrig du tar knallfine bilder selv, så vet ikke helt hva jeg kunne lært bort... :)

Og jeg hadde antagelig mast høl i huet på deg om jeg skulle lært meg et sånt program... :P:P

Men takk for forslaget! :P

Trodde lenge det var macro-objektivet mitt som "gjorde hele jobben" - men har testa ut litt macro med den rimelige Canon-zoomen 55-250mm IS i det siste, og det ble overraskende klart og fint, synes jeg.

Et par eksempler her - funka overraskende bra, til tross for den lange nærgrensa og mangelen på lys pga. overskya himmel... Klikk for store bilder:

Sjekk f.eks. den klare vanndråpen her.

3608341242_a401d69bb9.jpg

3607518329_3c1be5cae9.jpg

3607483021_de953a6275.jpg

Her tittet sola frem med et par stråler og føkka opp innstillingene mine...

3607510057_c1af4ef46f.jpg

3607521943_889a3f6dd9.jpg

3608323884_100f0c4275.jpg

3607511045_aa6bed9a92.jpg

Jeg synes dette ble overraskende bra - og langt bedre enn jeg hadde venta meg av en rimelig zoom jeg betalte 1.750,- for...

Du har jo Canons 70-200, Mari, så du skal kunne whippe frem noe liknende med den selv. :)

Men det som er mega-stas med et dedikert macro-objektiv er jo den fantastiske nærgrensa. Jeg synes det er skit-artig å leke meg med liten DOF! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg burde definitivt lekt meg mer med det objektivet... :) Men jeg skjønner ikke hvordan man får til den fine dybdeskarpheten da? For 70-200'n går jo bare ned til 4.0, og da kan jeg se for meg at det fort blir en annet bilde enn på det første ditt i det siste innlegget f.eks? Hva står blenderen din på på disse bildene?

Nydelige forresten! Virkelig. Du er utrolig flink på sånt du, mono. Veldig kreativ er du, og fingernem. :)

Vi skal fikse PS til deg søta. Ja, det fortjener du! :D

Finnes det noen billige og duganes macro objektiver mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen billige og duganes macro objektiver mon tro?

Mellomringer! Jajaja! Jeg kjøpte mellomringer (nå vet jeg ikke hvor de er, buhu!) til 300 spenn. Det er sånne ringer man putter mellom kameraet og objektivet, som gjør om objektivet til et macroobjektiv. Me likes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg burde definitivt lekt meg mer med det objektivet... :P Men jeg skjønner ikke hvordan man får til den fine dybdeskarpheten da? For 70-200'n går jo bare ned til 4.0, og da kan jeg se for meg at det fort blir en annet bilde enn på det første ditt i det siste innlegget f.eks? Hva står blenderen din på på disse bildene?

Nydelige forresten! Virkelig. Du er utrolig flink på sånt du, mono. Veldig kreativ er du, og fingernem. :D

Vi skal fikse PS til deg søta. Ja, det fortjener du! :P

Finnes det noen billige og duganes macro objektiver mon tro?

Du er for raus med godord i dag, snuppa! :)

Du har absolutt god mulighet for stor dybdeskarphet med ditt objektiv!

På de siste bildene brukte jeg Canon 55-250mm f/4-5.6 - og innstilt på største mulige "zoom" (250mm) er største mulige blenderåpning 5.6 på dette objektivet. Jeg hadde 5.6 på denne serien med bilder - helt til det tittet frem noen solstråler - da stilte jeg til 6.3.

Det dedikerte macro-objektivet mitt derimot - Tamron 90mm f/2.8 - har da største mulige åpning på 2.8 - noe som gir svært lav dybdeskarphet. Men nærgrensa på dedikerte macro-objektiver er jo også svært kort - mener å huske at den er ca. 30cm på mitt, mens nærgrensa på Canon 55-250mm IS er hele 110cm... :P Nærgrensa på ditt er 120cm, men det skal gå greit å ta macro-bilder med det, likevel. Du må nok regne med å måtte beskjære bildet en del for å løfte motivet nærmere deg, bare. :P

Denne siden er knall synes jeg - her kan man sjekke ut hvordan dybdeskarpheten kan bli med et spesifikt objektiv innstilt på en viss mm, blenderåpning og med en viss avstand til motivet. *nerd* Plott inn 90mm, f/2.8 og 30cm så ser du hvor minimal dybdeskarpheten kan bli med mitt macro-objektiv. *fnise* :D

Og som du ser her vil ditt objektiv gi en større dybdeskarphet på 200mm og f/5.6 enn mitt på 250mm og f/5.6. :)

Så det er bare å hive seg ut i hagen og ned på kne, baby! *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomringer! Jajaja! Jeg kjøpte mellomringer (nå vet jeg ikke hvor de er, buhu!) til 300 spenn. Det er sånne ringer man putter mellom kameraet og objektivet, som gjør om objektivet til et macroobjektiv. Me likes!

Har hatt lyst til å teste dette - men aner ike hva jeg bør prøve å kjøpe... :)

Noen tips?

Glemte forresten å si noe om macro-objektiver til Mari:

Jeg har jo kun testet mitt Tamron 90mm - men er veldig glad i det, assa! Kjøpte det for ca. 3.500,- for et par år siden - husker ikke helt... I vinter så jeg det til 2.900,- og nå koster det plutselig 3.799,-!? :P

Nå kunne jeg godt tenkt meg et Sigma 150mm, også - men det har blitt så ille dyrt plutselig... :D

Men et tips i fht brennvidden på macro-objektivet - jo lenger brennvidde, jo større behov for stativ! Jeg med mine skjelvne hender måtte nok ha brukt stativ på 150mm, men jeg klarer meg stort sett uten på 90mm.

Jeg har sett masse flotte bilder på flickr tatt med f.eks. Canon 50mm f/2.5 - men jeg er usikker på om det er et 1:1 macro-objektiv, eller om det er et 1:2? Jeg synes det bør være 1:1 for å få skikkelig macro-følelse av bildene. Personlig synes jeg også 50mm blir litt kort..., 90mm er derimot perfekt. :D

Et tips er å søke etter macro på flickr - og så sjekke hva folk har brukt på bilder du liker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joo, men føkker ikke de seriøst med lysstyrken til objektivet?

I dunno, jeg mista de sa jeg jo! :)

Har hatt lyst til å teste dette - men aner ike hva jeg bør prøve å kjøpe... :)

Noen tips?

Nei, jeg vet ikke hvilke jeg "har" engang, jeg kjøpte de, brukte de litt, og mista de. :/ Jeg flytter for mye, de er sikkert et eller annet sted i en eske. Venninna mi har også, og ho er kjempefornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...