Gå til innhold
Hundesonen.no

Overraskelse i akvariet


Einstein&Charlie

Recommended Posts

Skrevet

Da jeg kiggede i mit akvarie idag fik jeg mig en overraskelse, på glasset sad der en lille snegl på ca 2-3 mm, det er formegentlig en der har siddet på en af planterne, da jeg fik den.

Men lurer egentlig på hvilken slags det kan være?

Den er så lille så man først kan se senere hvilken slags det er, lige nu er den bare en lille mørk ting.

Skrevet

Ok, så må jeg vist hellere komme af med den, har ikke lyst på ligepludselig at have 100 snegle eller mere i akvariet.

Edit: Nu er sneglen væk :icon_redface: Skal ikke have karret fyldt med pestsnegle

Skrevet
Er den eneste måten å bli kvitt pestsnegler å plukke de etterhvert som de kommer frem?

Enten det eller sette inn fisk som tar de, slik som f.eks kuler eller botia, men det er ikke alltid det passer med hva man egentlig vil ha.

Enkleste måte å bli kvitt de på er nok å plukke ja.

Skrevet

Hva med å bruke større snegler, eplesnegler f.eks for å ta vekk noe av næringsgrunnlaget til de små sneglene? Hvis man ikke får samme problemet med eplesnegler da, at de formerer seg for raskt?

Skrevet
Hva med å bruke større snegler, eplesnegler f.eks for å ta vekk noe av næringsgrunnlaget til de små sneglene? Hvis man ikke får samme problemet med eplesnegler da, at de formerer seg for raskt?

Ved ikke hvor meget næring der er for snegle i mit kar endnu :closedeyes:

Men tror også at æblesnegle formerer sig forholdsvis hurtigt.

Derfor har jeg valgt at jeg skal have rejer istedet, så fiskene kan tage lidt af yngelen også som naturlig føde.

Skrevet

Karet mitt ble hardt rammet for en stund tilbake, hadde ikke sjangs til å drepte de uten en type 'gift' jeg fikk på dyrebutikken.

Min kjære trofaste algespiser døde trolig at 'giften'.. (sammen med en annen algis).

Skrevet
Hva med å bruke større snegler, eplesnegler f.eks for å ta vekk noe av næringsgrunnlaget til de små sneglene? Hvis man ikke får samme problemet med eplesnegler da, at de formerer seg for raskt?

Å sette inn epliser eller andre snegler, eller reker for den saks skyld, har ikke hatt noen som helst virkning på pestsnegler her i hvertfall.

Karet mitt ble hardt rammet for en stund tilbake, hadde ikke sjangs til å drepte de uten en type 'gift' jeg fikk på dyrebutikken.

Min kjære trofaste algespiser døde trolig at 'giften'.. (sammen med en annen algis).

Ja slike medikamenter tar som regel knekken på maller og coryer. En annen ting ved å bruke slike middler er at de også dreper eventuelle sandsnegler, og de vil man jo helst ha der.

Det mest effektive er faktisk å plukke dersom du først har fått dem i karet.

Skrevet

Om man dreper snegl med gift får man gjerne også en tikkende nitritbombe, spesielt råtnende sandsnegler som blir liggende i bunnlaget. Ville forsøkt så langt det var mulig å unngå gift, da hadde jeg heller restartet karet/byttet bunnlag/planter.

Skrevet
Å sette inn epliser eller andre snegler, eller reker for den saks skyld, har ikke hatt noen som helst virkning på pestsnegler her i hvertfall.

Her var det bare for at have noget andet i karret efter pest sneglene er væk.

Skrevet

Jeg har et akvarie på 600 liter!

Fikk sniler jeg også, kjøpte 5 tiger-botia. Jeg skal love for at det tok ikke lang tid før snilene var borte!

Og tiger-botia er en flott og gøy fisk å se på også!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...