Jump to content
Hundesonen.no

Overraskelse i akvariet


Einstein&Charlie

Recommended Posts

Posted

Da jeg kiggede i mit akvarie idag fik jeg mig en overraskelse, på glasset sad der en lille snegl på ca 2-3 mm, det er formegentlig en der har siddet på en af planterne, da jeg fik den.

Men lurer egentlig på hvilken slags det kan være?

Den er så lille så man først kan se senere hvilken slags det er, lige nu er den bare en lille mørk ting.

Posted

Ok, så må jeg vist hellere komme af med den, har ikke lyst på ligepludselig at have 100 snegle eller mere i akvariet.

Edit: Nu er sneglen væk :icon_redface: Skal ikke have karret fyldt med pestsnegle

Posted
Er den eneste måten å bli kvitt pestsnegler å plukke de etterhvert som de kommer frem?

Enten det eller sette inn fisk som tar de, slik som f.eks kuler eller botia, men det er ikke alltid det passer med hva man egentlig vil ha.

Enkleste måte å bli kvitt de på er nok å plukke ja.

Posted

Hva med å bruke større snegler, eplesnegler f.eks for å ta vekk noe av næringsgrunnlaget til de små sneglene? Hvis man ikke får samme problemet med eplesnegler da, at de formerer seg for raskt?

Posted
Hva med å bruke større snegler, eplesnegler f.eks for å ta vekk noe av næringsgrunnlaget til de små sneglene? Hvis man ikke får samme problemet med eplesnegler da, at de formerer seg for raskt?

Ved ikke hvor meget næring der er for snegle i mit kar endnu :closedeyes:

Men tror også at æblesnegle formerer sig forholdsvis hurtigt.

Derfor har jeg valgt at jeg skal have rejer istedet, så fiskene kan tage lidt af yngelen også som naturlig føde.

Posted

Karet mitt ble hardt rammet for en stund tilbake, hadde ikke sjangs til å drepte de uten en type 'gift' jeg fikk på dyrebutikken.

Min kjære trofaste algespiser døde trolig at 'giften'.. (sammen med en annen algis).

Posted
Hva med å bruke større snegler, eplesnegler f.eks for å ta vekk noe av næringsgrunnlaget til de små sneglene? Hvis man ikke får samme problemet med eplesnegler da, at de formerer seg for raskt?

Å sette inn epliser eller andre snegler, eller reker for den saks skyld, har ikke hatt noen som helst virkning på pestsnegler her i hvertfall.

Karet mitt ble hardt rammet for en stund tilbake, hadde ikke sjangs til å drepte de uten en type 'gift' jeg fikk på dyrebutikken.

Min kjære trofaste algespiser døde trolig at 'giften'.. (sammen med en annen algis).

Ja slike medikamenter tar som regel knekken på maller og coryer. En annen ting ved å bruke slike middler er at de også dreper eventuelle sandsnegler, og de vil man jo helst ha der.

Det mest effektive er faktisk å plukke dersom du først har fått dem i karet.

Posted

Om man dreper snegl med gift får man gjerne også en tikkende nitritbombe, spesielt råtnende sandsnegler som blir liggende i bunnlaget. Ville forsøkt så langt det var mulig å unngå gift, da hadde jeg heller restartet karet/byttet bunnlag/planter.

Posted
Å sette inn epliser eller andre snegler, eller reker for den saks skyld, har ikke hatt noen som helst virkning på pestsnegler her i hvertfall.

Her var det bare for at have noget andet i karret efter pest sneglene er væk.

Posted

Idag fandt jeg 2 pestsnegle mere <_< ser ud til at de så småt er ved at være i sådan en størrelse så jeg lægger mærke til dem, da de alle 3 har været ca 3 mm.

Posted

Jeg har et akvarie på 600 liter!

Fikk sniler jeg også, kjøpte 5 tiger-botia. Jeg skal love for at det tok ikke lang tid før snilene var borte!

Og tiger-botia er en flott og gøy fisk å se på også!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Nye innlegg

    • Helt enig! Savner mer aktivitet, ironisk nok, siden jeg ikke har vært aktiv her på snart 20 år. Hadde vært moro å hørt hvordan det gik nå med alle «gamle». For min del handler det nok litt om at småbarnsliv og jobb har tatt mye tid, og det at jeg har vært hundeløs i en del år. Å når jeg skriver n innser jeg også at det handler om at jeg ikke sitter å surfer på pcen lenger, forum fra mobil er ikke helt det samme. 
    • Hadde vært gøy med litt mer aktivitet her inne ja. Føler jeg ser det der ute i den virkelige verden også, er synkende aktivitet på mange arenaer. Her går det fremdeles i hund og konkurranser, mest RL.
    • Veldig synd egentlig at det er blitt sånn. For det var himla gildt her en stund.  Lurer også på hvordan det går med de eldre brukerene, og lurer på om de holder på med hund fortsatt. 
    • Det er et helt greit alternativ for hunder som ikke tåler kylling. Man må nesten prøve det på egen hund for å se om det funker. Jeg har prøvd det bare for gøy, hverken eller synes min hund
    • Tror en vanlig golden hadde passet dere ypperlig, bare vær nøye med linjene. En flat coated hadde også fungert bra.  Jeg har jaktgolden, og har hatt , og kjenner flere. Jeg tror ikke det vil passe for dere, de trenger mer arbeid. En god golden er vel så bra. Dere kan vurdere labrador, de har ofte mer futt i ræva:) Men vær obs på linjer med alt for tunge hunder, og noen hannhunder kan være skikkelig hannhunder med mye hormoner.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Create New...