Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge holder din 15kg tørrfor sekk?

Renate A

Recommended Posts

Hvor høy hunden er - 52 cm kanskje?

Hvor tung - 22 kg ca

Hvilken rase er hunden din - springer

Og hvor mange gram forer du den med hver dag - et og et halvt målebeger fordelt på to måltider

(200-250 g??)

Og hva forer du med - Pro Plan Laks og ris

Får den noe i tillegg til tørrforet (feks V&H), hvor mye? - massevis av treningsgodis i form av annet tørrfôr, diverse oppskårete godbiter (pølse, fiskeboller, karbonader osv osv)

Hva brukes hunden til/aktivitetsnivå? - I begynnelsen av perioden var det meget labert med trening; hun var innbilt og daff, det var jul og vi var på besøk. Nå har vi stablet oss opp på et middels aktivitetsnivå, haha. Noen timers tur i skogen ca annenhver dag. Pluss diverse hjernetrim, men det er knapt aktivitet sånn sett.

Og ja, en 15 kgs sekk har holdt siden 20.desember ca, og er ikke tom enda, så jeg vet vel egentlig ikke helt. Antar vi blir ferdig med den innen 15. februar, så det er vel nesten to mnd. Etter det blir det tilbake til V&H igjen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15kg tørrforsekk vil vare i 250 dager.

*Hvor høy hunden er - 35cm

*Hvor tung - 8,5 kg

*Hvilken rase er hunden din - Dvergschnauzer

*Og hvor mange gram forer du den med hver dag - 60 g

*Og hva forer du med - Eukanuba Restricted Calorie

*Får den noe i tillegg til tørrforet (feks V&H), hvor mye? - Av og til middagsrester, samt treningsgodbiter

*Hva brukes hunden til/aktivitetsnivå? - Familiehund, får iallefall en lengre tur hver dag. Skiturer, fjellturer når vær og føre tilsier at det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fôret kun på tørrfôret, så brukte vi opp en 15kgs sekk på rundt 1 måned.

Men nå så bruker vi vom som hovedfôr og litt tøfffôr i tillegg så da har vi kanskje sekken i 4 måneder, bruker kun 1 minibeger hver dag med tørrfôr.

*Hvor høy hunden er : ca 60 cm

*Hvor tung: ca 43 kg

*Hvilken rase er hunden din: Golden Retriver

*Og hvor mange gram forer du den med hver dag: 1 lite beger

*Og hva forer du med: tørrfor, Hills

*Får den noe i tillegg til tørrforet (feks V&H), hvor mye?: ja, det som er hovedfôret, gir ca 700gr vom daglig fordelt på 2 måltider.

*Hva brukes hunden til/aktivitetsnivå: Gåturer, løper løst, mulig agility

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei schæfer tispe på ca 33 kilo, aktivitet er 3-5 timer tur pr dag + noen timer div trening (mest lydighet) Bruker Købers m23, gir hm har ikke veid det, men 15 kg varer i 7 uker, hun får ikke mye mat utenom, bare litt bein nå og da. Hadde hun fått velge hadde hun nok spist mye mer, matvraket:)

Har en kompis med en engelsk setterhann som trener masse og er veldig aktiv, normal størrelse på hunden, jeg vet ikke helt hva den veier, men den er nå sånn ca standard for rasen. Den hunden spiser købers auslese som er mer høyenergi, der varer vist en 15kg ca 8-9 uker. Skulle gjerne ha brukt den på tutta mi å (den er billigere), men da blir hun litt for feit ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 months later...

Gammel tråd, men syntes den var litt interresant jeg da :)

Inspirert fra andre tråder her

Lurer på hvor lenge holder din hunds 15kg forsekk? Ca 1 måned, litt under.

Husk å få med:

*Hvor høy hunden er: 60-61 cm

*Hvor tung 32,6 kilo

*Hvilken rase er hunden din: Dalmatinerhann på 10 måneder

*Og hvor mange gram forer du den med hver dag: Ca 500-525 gram (er på toppen av veiledende mengde nå)

*Og hva forer du med: Royal Canin Maxi Junior

*Får den noe i tillegg til tørrforet (feks V&H), hvor mye?: Nei, bare snacks griseører og sånn, utenom formengden.

*Hva brukes hunden til/aktivitetsnivå? Foreløpig ingenting bortsett fra tur/løping fritt. Er for ung til trekking og agility og sånn enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvor høy hunden er: 2 hunder. Vet dessverrre ikke høyden på noen av dem. Litt stor tollertispe. Femti cm, kanskje.Noen cm lavere blandingsgutt.

*Hvor tung:Tispa: 18 - 19 kilo. Hannen: 13 - 14 kilo

*Hvilken rase er hunden din: Toller og blanding

*Og hvor mange gram forer du den med hver dag: To passe store porsjoner. Har ikke brukt målebeger siden det ble makulert.

*Og hva forer du med: Eukanuba. Sluttet med V&H da de ble feite.

*Får den noe i tillegg til tørrforet (feks V&H), hvor mye?: Yoghurt og leverposteivann. En dæsj av hver rørt ut i varmt vann.

*Hva brukes hunden til/aktivitetsnivå?: Tilsammen to - tre timer tur pr dag, hvorav minst èn time frislepp. Trening i ca femten - tjue minutter pr. dag inkludert i turen.

Nå varer en sekk i ca en måned. Etter at vi fikk unghund i huset og gikk over til å fôre to ganger pr dag, istedenfor èn, har Fibi faktisk slanket seg. Tidligere varte en sekk i bortimot et halvt år og bikkja var feit. Aner ikke hva som skjer, men kommer til å fortsette å gi dem mat to ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvor høy hunden er: 36 cm

*Hvor tung: 7,5 kg

*Hvilken rase er hunden din: Sheltie

*Og hvor mange gram forer du den med hver dag: 50 g

*Og hva forer du med: Hills Adult Light

*Får den noe i tillegg til tørrforet (feks V&H), hvor mye? Fint lite, men i blant en dæsj Hills R/D på boks, og et rått egg sammen med maten to ganger i uka.

*Hva brukes hunden til/aktivitetsnivå? en time tur om dagen, samt endel lydightstrening. Hun står ute i hundegård hele dagen når jeg er på jobb.

Jeg kjøper aldri 15 kg, fordi hun får så lite mat at jeg nesten er redd den vil gå ut på dato før vi blir ferdige.

Men en 7,5 kg sekk bruker hun vel 5 mnd på, eller mer.

Hun legger på seg bare hun ser mat, og etter hun ble kastrert ble det ekstremt. Hun får seriøst sånn ca 15 tørrforknotter om dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg egentlig holder på med en prøveperiode på nytt fôr skriver jeg om begge de jeg liker:

* Størrelse på sekken: 20kg / 12 kg

*Hvor lenge holder sekken: 1,6 mnd / 1 mnd

*Hvor høy hunden er: 61 cm

*Hvor tung: 22- 23 kg

*Hvilken rase er hunden din: gordon setter

*Og hvor mange gram forer du den med hver dag: 1,5 / 2 målebegre (blir vel ca 380g / 420 g eller noe der omkring)

*Og hva forer du med: Labb pluss / RC setter adult

*Får den noe i tillegg til tørrforet (feks V&H), hvor mye?: V&H, stort sett med laks men varirer. 200- 250 g

*Hva brukes hunden til/aktivitetsnivå? Turkompis og jaktkamerat. Ute på varierende turer med innlagt trening (enten det er dressur, styrke, balanse, løping, sykling, ski el.) ca 1- 1,5 t per dag + lufteturer (20-30 min morgen og kveld + småturene rundt kvartalet). Også aktiv med kløving og turene blir ofte lengre i helgene. På dagsturer eller overnattingsturer har vi stort sett med oss en eller annen form for matpakke ved siden av den vanlige fôringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvor høy hunden er: 48-49 cm.

*Hvor tung: 17, 5 kg. (målt i går)

*Hvilken rase er hunden din: Finsk Lapphund

*Og hvor mange gram forer du den med hver dag: han får opp i mot 300 gram per dag, men han spiser mindre stort sett. (merkelig unghund)

*Og hva forer du med: Pro Plan Laks

*Får den noe i tillegg til tørrforet (feks V&H), hvor mye? Han får masse forskjellig godt: gulrøtter, leverpostei osv nesten daglig.

*Hva brukes hunden til/aktivitetsnivå? Skog og kløv, litt lydighet og annen aktivisering. Middels aktivitet.

En for sekk på 15 kg holder ca. 3 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare fått sjekket dette med Amira, siden hun er den eneste jeg har alene her sammen med meg.

* Border Collie

* 19 kg

* 53 cm høy

* 100-400 gram, avhengig av aktivitet

* Royal Canin - Energy 4300

* Når hun jobber som trekkhund her oppe får hun vitaminisert Vom & Hundemat bladet med litt Troll hundefôr som vanning (morgen fôring)

* Lydighet, gjeting, snørekjøring, sledekjøring

Den sekken som nettopp er tømt har vart i 4 mnd, men da er det minus 4-5 uker på tur (da får hun av skolens fôr (Troll + V&H)). Normalt vil en sekk vare i litt over 2 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt en gammel tråd, men siden den uansett er dratt opp igjen kan jeg jo svare..

*Hvor høy hunden er: Orry er 54-55 cm, Norma er ca 48 cm

*Hvor tung: Orry veier 26-27 kg, Norma veier 19-20 kg

*Hvilken rase er hunden din: Engelsk Springer Spaniel

*Og hvor mange gram forer du den med hver dag: Helt ærlig så aner jeg ikke, jeg slenger bare en viss mengde oppi skålene... :lol:

*Og hva forer du med: Royal Canin Medium Sensible

*Får den noe i tillegg til tørrforet (feks V&H), hvor mye? Tja, diverse godis til trening?

*Hva brukes hunden til/aktivitetsnivå? Aktivitetsnivået varierer, men det går stort sett i ordentlige turer og LP-trening

En sekk på 15 kilo varer i ca 1 måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvor høy hunden er: Ike er vel ca 53-54cm, Felix ca 51-52cm.

*Hvor tung: Ike er 16kg og Felix 13-14kg.

*Hvilken rase er hunden din: Whippet

*Og hvor mange gram forer du den med hver dag: Aner ikke. Har et målebeger og de får ca et fullt et hver. Felix får litt mer enn Ike.

*Og hva forer du med: Royal Canine

*Får den noe i tillegg til tørrforet (feks V&H), hvor mye? Ikke noe annet enn griseører,oksemuskler,pølser og annen hundegodis.

*Hva brukes hunden til/aktivitetsnivå? Hovedsaklig turkompiser. En 15kg sekk varer i ca 1mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert fra andre tråder her :lol:

Lurer på hvor lenge holder din hunds 15kg forsekk?

Husk å få med:

*Hvor høy hunden er

*Hvor tung

*Hvilken rase er hunden din

*Og hvor mange gram forer du den med hver dag

*Og hva forer du med

*Får den noe i tillegg til tørrforet (feks V&H), hvor mye?

*Hva brukes hunden til/aktivitetsnivå?

*Embla: 58-60 cm, Jølle 63-64 cm

*Embla: 26 kg, Jølle 34 kg

*Vorstehhunder

*På det meste får Jølle 900 gram tørrfor, aner ikke hvor mye ellers

*Pro Plan, Performance

*Spesific, våtfor kattemat

*1-3 timer aktivitet i gjennomsnitt, skiturer

2x15 kg i 1 mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvor høy hunden er: 65cm

*Hvor tung: 30kg (1 kg for tung)

*Hvilken rase er hunden din: Tervuren

*Og hvor mange gram forer du den med hver dag: ca. 2 kopper /målebeger pr dag. Kommer ann på aktivitetsmengden. Han sier som oftest i fra om han er mer sulten, og får da mer.

*Og hva forer du med: Hill's large breed kylling, bytter avogtil til lam og ris eller beef

*Får den noe i tillegg til tørrforet (feks V&H), hvor mye? Middagsrester som grønnsaker eller fisk

*Hva brukes hunden til/aktivitetsnivå? Tur og ag

Sekken på 15 kg varer rundt 1 1/2 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy hunden er : øh..

*Hvor tung: ca 42kg

*Hvilken rase er hunden din: dobermann/rottweiler

*Og hvor mange gram forer du den med hver dag: Ca 10 dl fordelt på to måltider, rundt 500-600gram.

*Og hva forer du med: tørrfor, ProPlan Laks

*Får den noe i tillegg til tørrforet (feks V&H), hvor mye?: Middagsrester, ukrydret, par ganger i uken.

*Hva brukes hunden til/aktivitetsnivå: Tur, lydighet, normalt aktivitetsnivå.

Kjøper 20 kg sekk. Den varer ca 5 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekken holder i ca. 1 mnd.

* Ca. 53-54 cm

* Ca. 28 kg

* Blanding av Labrador og Golden Retriever

* Hun får ca. 300 g

* Doggy Aktiv Stor Hund

* Matrester (fisk, kjøttrester...da kuttes det ned på tørrforet), godbiter under trening (skinke, karbonade, pølser +)

* Hun trener agility mellom 1-4 ganger i uka, lydighet og triks nesten daglig, tur i gjennomsnitt ca. 1,5 time daglig (løping løs i skogen, lufteturer langs veien...)

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekken her holder i litt over 2mnd og den mater to hunder :lol: En liten og en stor.

*Hvor høy hunden er : 48cm (My) og rundt 30cm (Emma)

*Hvor tung: My veier 17kg og Emma veier 2,8kg.

*Hvilken rase er hunden din: My er en aussie og Emma er en blandingshund (papillon x yorkshire terrier)

*Og hvor mange gram forer du den med hver dag: Jeg veier ikke opp, My får litt mer enn at det dekker bunnen av skåla si (den er ganske stor altså) og Emma får litt under en full Emma-skål (dvs. en liiiten skål)

*Og hva forer du med: Eukanuba active et eller annet... Er beregnet på hunder som trenger litt mer av ting og tang enn den vanlige familiehunden. Jogging og agility tror jeg det heter.

*Får den noe i tillegg til tørrforet (feks V&H), hvor mye?: Ikke enda, men planen er å bytte ut en god del av tørrforet med V&H så fort vi får muligheten. Men ja, såklart får de ting utenom tørrforet - og får de mye av annet så kutter jeg ned på tørrforet for den dagen. Jeg trener vanligvis med My hver dag, og da får hun en del godbiter iløped av en dag - alt fra frolic, pølser, vafler, ost osv. Samme med Emma, men hun trenger ikke å jobbe så hardt for godbitene sine :)

*Hva brukes hunden til/aktivitetsnivå: Nå på vinterstid er de vel så å si tur-hunder, selv om den yngste blir trent og aktivisert nå også men på sommerstid er de turhunder og treningskamerater. Begge har ganske høyt aktivitetsnivå, og særlig den eldste og minste har hatt veldig vanskelig for å legge på seg pga det men det ordnet seg når My kom til oss. Det hjelper visst å ha litt konkurranse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor lenge holder din hunds 15kg forsekk?

Akkurat nå holder en 20kg sekk (har det nå, så..) i ca 2mnd fordelt på to hunder.

*Hvor høy hunden er

Aussien er rundt 51cm høy og rhodesian ridgebacken er rundt 63cm høy

*Hvor tung

20 og 30kg ca

*Hvilken rase er hunden din

Australian shepherd og rhodesian ridgeback

*Og hvor mange gram forer du den med hver dag

Varierer litt, noen dager ingen ting, og noen dager en full litt stor tekopp.. hehe:)

*Og hva forer du med

Akkurat nå får de Troll sport

*Får den noe i tillegg til tørrforet (feks V&H), hvor mye?

Jepp. De får V&H, elgkjøtt, laks, ryper, hvalkjøtt, kylling, høne, lam/sauekjøtt, bein og annet jeg får tak i billig (les: gratis). Hvor mye varierer litt, V&H deles opp i rundt 4-500gram ca, resten får de i passelige klumper. (Er de tynne får de mer, er de feite får de mindre)

*Hva brukes hunden til/aktivitetsnivå?

Tja, de er aktive turhunder først og fremst. Aussien trekker pulk/meg på ski og sykkel, bærer mye kløv. Så blir de begge trent i spor, aussien i rundering, lydighet og litt agility (i ny og ne). Og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...