Gå til innhold
Hundesonen.no

Om hunden setter noe i halsen


Recommended Posts

Bridie fikk en frosset oksehale del her nå.. Det gikk greit ei stund, men plutselig kommer hu bort til meg og ser ut som hu har noe i munnen, mens hu svelger og slikker seg på nesen. Jeg tittet inn i munnen, men så ikke noe, så antok hu bare gjorde seg ferdig med siste rest.

Men neida. Ser at panikken brer seg i blikket til bikkja, og hu løper mot døra. Jeg løp etter, slapp henne ut for trodde hu bare ville ut å kaste opp. Bikkja satte avgårde ned i hagen, der hu febrilsk prøvde å svelge og bryte seg, uten hell. Til slutt la hu seg bare ned i snøen og lå der. Jeg brølte på henne, og etter noe som føltes som en evighet kom hu opp på trappa til meg, hvorpå jeg græbber tak i bakbeina på dyret, slenger hu i været og fillerister hu, og samtidig som jeg slipper hu ned tar jeg tak og dæljer hu i sidebeina. To sekunder etterpå bryter hu seg og knekker helt sammen på trappa, og spyr opp en diger klump av bein, litt kjøtt og en haug med slim... Så bare et lettet blikk på bikkja etterpå, mens jeg slapp henne inn i huset igjen.

Tydelig at her hadde beinet satt seg fast i halsen, og hu trengte tyngdekraften og et slag i sida for å få ut beinet igjen.

Nå er hu helt rolig. Bare sover ved siden av meg. Og ser ikke ut som hu har opplevd noe galt i det hele tatt.

JEG derimot begynner først nå å se åssen dette KUNNE ha gått om jeg ikke hadde fått ut beinet. Det hjelper lite at veterinærkontoret er 50 m unna, så lenge det er kvelden og alt er stengt. Hva gjør man?

Hva hadde DU gjort? Er det en situasjon du klarer å sette deg inn i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et under at alt gikk bra med hunden din. Sitter her med klump i halsen. Veldig bra du klarte å få det ut vertfall!

Jeg aner rett og slett ikke hva jeg hadde gjort om det hadde skjedd med min hund.

Hadde verfall fått panikk og sikkert gjort noen av tingene du gjorde.

Blir helt dårlig når jeg tenker på at sånn kan skje jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en lignende opplevelse som det der, men da var det pinner det var snakk om.. Drev å lekte med pinner med Border COllien på hytter for noen år siden.. Plutselig legger hun seg bare ned i snøen, og flytter ikke på seg. (Jeg så ikke hva hun drev på med før, så godt mulig hun prøvde å spy opp pinnen først eller noe). Lillebroren min fikk panikk og løp opp til mamma og dem som var oppi hytten, og fortalte at Ronja var død. Jeg løp bort til henne, åpnet munnen og stappen hånden min LANGT ned i halsen, og der var det en svær pinne.. Dro den opp igjen, og i løpet av sekunder kviknet hun til.. Det var min reaksjon på det.. Ekkelt når hundene setter ting i halsen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeghar flere gange med min gamle hund, måtte stikke min hånd i halsen på hende for at trække råhudsben ud af halsen på hende som har sat sig fast.

Hun var en omplasseringshund som jeg havde fået, måtte slås og sluge maden der hun kom fra, så når der var noget som ben tyggede hun kun på det til hun mente det var bøjeligt/blødt nok og slugte det.

Så jeg har den vane aldrig at lade hunde være alene med småben eller råhudsben, hvis hunden ser rar ud efter at have spist det plejer jeg at lægge en finger på hver side af halsen, køre hånden op og ned uden at presse, så jeg kan mærke om der er noget i struben, og hvis der er noget, så åbner jeg munden på hunden, holder tunge og kæbe med en hånd og stikker nogle fingre i halsen for at fiske benet ud, hvis det sidder for dybt så er man nødt til at gøre ligesom psycholynx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bruke Heimlichengrepet (vet ikke hvordan det staves) på hunder?

Hvis man tar tak rundt brystet og presser til alt man kan eller legger de på

rygg og dunker kraftig?

Jeg kan ikke holde min frøken etter benet ihvertfall :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skummelt! Finnes det noe sted hvor man kan lese om hva man skal gjøre i slike tilfeller?
Heimlich-manøveren kan også brukes på hunder.

Klippet fra en side på nettet:

To perform the Heimlich Maneuver, wrap your arms tightly around your pet's belly just under his rib cage. Give one quick, forceful squeeze and the object causing the obstruction will usually be expelled. Visit your vet ASAP, as there may be some broken or cracked ribs from this procedure.

EDIT: Står litt mer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel kommet endel gode tips her og jeg skal på ingen måte sette spørsmål ved PsychoLynx sin reaksjon, men det er jo også verd å påpeke at hunder stort sett klarer å ordne opp selv. Så ikke få panikk og utfør Heimlichgrep eller stikk hånda ned i halsen med en gang hunden harker litt. At man har noe i halsen trenger heller ikke bety at hunden ikke får puste overhodet.

Forøvrig verd å merke seg at hunden gikk bort til eier. Her har vi en hund som vet hvem som kan ordne opp! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, vesla kom rett bort til meg med engang, men fikk nok litt småpanikk når jeg ikke kunne hjelpe med engang.

Her var det tydelig at hu sleit med å få luft, og da jeg så klumpen som kom ut så skjønner jeg hvorfor.

På gamle schæfern så satte det seg fast en bit av sånn råhud bein. Deler av en knute. Der fikk jo bikkja luft, men på henne var jeg nede i halsen og trakk det ut.

På Bridie her nå så gikk det vel 2 minutter kanskje fra hu først kom bort til meg, til vi fikk beinet ut. Og jeg vet jo ikke, men tror ikke hu hadde fått det ut uten hjelp... Hu la seg ned i snøen bare hu, og så ut som hu hadde gitt litt opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært nedi halsen på både Rexie og Aro. Rikke fikk seg et par kraftige dunk i ribbeina en gang hun satte en stor gobit i halsen, og knøttis har jeg trukket sånne tynne tyggepinner av hud utav halsen på. Begynner å få litt erfaring. :lol:

Men det er guffent når det står på. Somregel går det bra, og om bikkja holder ut i to minutter så FÅR den luft. Men ja, hadde nok gjort noe av de samme som deg om jeg ikke hadde fått tak i det på annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer hele tiden her (burde jeg kanskje lære snart?? :P ). Spesielt griseører som skal gå på høykant ned når det bare er en liten duppeditt av oppbløtt hud igjen. :P Akkurat passe til å stoppe lufttilførselen, og hunden begynner å få ordentlig hetta. Nå skjønner hun derimot at mor vet råd, så da knekker jeg opp kjeven og stapper mine kvinnelige, nusselige hender ned i gapet og videre nedover til jeg får tatt saksegrep om djevelskapet og dratt det opp.

MEN! og det er et stort men her... Ofte kan det å stappe fingrene nedi forverre situasjonen. Det produseres da mer slim som gjør det vanskeligere å puste, samt at risikoen for å stappe dingsen lenger ned er høy.

Hvis hunden ikke får det opp for egen maskin, selv når det ser ut til at dødsangsten brer seg over dem, OG du har forsøkt maks to ganger å få det opp med fingrene, så kan du utøve heimlichmanøveren. Hunden står rett opp og ned, stå bak med en fot på hver side av hunden og smell håndflatene unisont på siden av brystkassa ganske kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli iallefall kun haler med litt mer størrelse på her i huset senere.. Og halvtint, ikke helt frossen som nå.

Vi snakker rå, oksehaler og frosset om jeg glemte å si dette i første innlegg.. Klumpen som kom opp har nok tettet ganske godt er jeg redd. Den var rimelig kompakt og diger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også trekt mye rart ut av halsen på hunder.

har innvistert i en god førstehjelps bok som er oversiktlig og har den altid i en lett tilgjenngelig hylle.

anbefales! har hatt god hjelp av den boka mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se for meg at jeg nok hadde kjørt hele armen ned i gapet på dyret. Han er for tung til å løftes, og har hals på størrelse med en annen hunds kropp, så jeg hadde nok bare vært nede og hentet det, ja.

Da kan du faktisk risikere å bare dytte det lengre ned i halsen, slik at det blir vanskeligere å få det opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel spiste noe greier her en gang. Husker ikke hva det var, men det satt litt fast, samtidig som det var langt. Harket en stund, til slutt stod han bare å gapa. Jeg stakk handa inni kjeften på han og dro det ut.

Kunne ikke stå å se på at han hadde det ubehagelig. Tenk om han hadde kveltes?? grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig OT, men er Bridie så husren at hun går ut og spyr? Eller var det bare noe du antok? :P

Hvis Kaizer hadde satt noe i halsen hadde jeg nok prøvd heimlichmetoden, dunket på ryggen hans eller lignende. Å stappe hånda nedi halsen er i alle fall håpløst med en så liten hund, da måtte tingen ha sittet fast veldig langt oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort Heimlich på samme vis som jeg ville gjort med et menneske dersom kvelningsfaren var overhengende og det var tydelig at bikkja ikke klarte å ordne opp selv. Hadde det vært mindre alvorlig ville jeg dunka kraftig i ryggen (inn og skyv opp for å øke trykket i lungene) i håp om at det ville løsne på den måten.

Har gjort det ved flere anledninger når bikkjene har ligget på rygg og herja med bein hvorpå det brått sier "plopp" og dermed er det kork i systemet :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig OT, men er Bridie så husren at hun går ut og spyr? Eller var det bare noe du antok? :lol:

Kan bare svare for mine hunder her, men begge mine prøver å komme seg ut om de skal spy. Er de hjemme alene og de spyr, er det alltid ved kjøkkendøra (den døra de går ut for å lufte seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig OT, men er Bridie så husren at hun går ut og spyr? Eller var det bare noe du antok? ;)

hehe, vi holder på å lære henne det iallefall... :lol:

Buffy løp alltid mot døra når hu sku kaste opp... Og med henne rakk vi mer eller mindre alltid å komme oss ut også. Hu gulpet en stund før hu kastet opp liksom. Så siden vi hadde en hund som var mye syk, og det første leveåret hennes bodde hu med vegg til vegg tepper overalt, så lærte hu fort at det var rett å beinfly mot døra om man sku kaste opp.

På Bridie så begynner det å komme seg. Hu skjønner at det er den retningen iallefall, men hu rekker sjelden ut før hu kaster opp. Så ja... Hu er egentlig så renslig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...