Gå til innhold
Hundesonen.no

Kraftig eller spinkel

Recommended Posts

Okay, så om man har en undervektig hund, så er det bare å fôre den mer? Kjenner jeg blir en anelse provosert jeg, for hadde det vært SÅ enkelt, så hadde vel ikke bikkja vært undervektig? Det er svært få som gir bikkjene sine for lite mat med vilje vel??

Jeg har hatt 2 hunder som har vært ekstremt tynne, Gubbelille var 63 cm høy og veide ca 22 kg helt til han ble gammel og kastrert - da ble han "hele" 24-25 kg. Det var ikke akkurat tilbudet om mat som var problemet med han, det var vel mer det at han sjeldent benytta seg av det, liksom.

Den andre ekstremt tynne hunden jeg hadde var Zarten, som var som før nevnt ca 70 cm høy og veide 23-24 kg. Han fikk 2 liter tørrfôr og en halv boks med vom i døgnet, noe mer enn det "gadd" han faktisk ikke å spise - det går vel ei grense for hvor mye man får trøkt inn i bikkja og, liksom (ja jeg veit, han gikk opp til 25-26 kg når han fikk 2 kg v&h og litt tørrfôr, men har man ikke tilgang på fryser, så får man ikke fora med v&h).

Det provoserer meg at det er så "enkelt" som å "gi hunden mer mat" når folk skriver at bikkjene deres veier så så lite - jeg har faktisk blitt stoppa på gata av folk som ga meg kjeft for at Gubbelille var så tynn (og enda mer kjeft når jeg sa at bikkja var anorektiker, for hunder hadde ikke et bevisst forhold til hvordan kroppen deres så ut, så det gikk ikke an, for tenk!), og det er svært lite trivelig, faktisk.. Det var IKKE fordi han IKKE fikk mat han var så tynn, det var fordi han ikke VILLE spise..

Sånn, dagens utblåsning ferdig.. Tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar
Det hjelper fint lite å gi mer mat... Loke får spise så mye han vil han, men allikevel går han ned i vekt i perioder og blir radmager. Type: hoftebeina står ut i mellom pelsen.

Jeg ville heller prøvd å fòre med v&h etc..

Okei, din flisespikker: mer næring, ikke mer mat! :closedeyes: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roma er 58 cm, og veier rundt 19,5-20 kg (et par mnd siden jeg veide henne og da veide hun i overkant av 19 kg... har blitt mye jobbing i det siste, så da har mosjoneringsregimet vårt gått litt i dass :P )

Hun er matvrak av dimensjoner, og har i tillegg lett for å legge på seg. Når jeg holder henne rundt 19 kg, er hun akkurat passe. Ikke for tynn og ikke tykk. Hun er ikke spinkel, men heller ikke grovt bygget. Hun er en feminin og lett tispe, med sunn konstruksjon :P

En ting jeg tenkte på:

Dere som har "radmagre" hunder, men som likevel fórer normalt. Kunne det tenkes at det kan være noe stoffskifteproblemer involvert? Vet iallefall at dette er tilfelle hos mennesker med unormalt høy forbrenning eller omvendt, unormalt lav forbrenning. Bare en tanke liksom... Ikke noe fasit :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund, altså en irsk setter, veier 27 kg og er 62 cm høy. Selv synes jeg at han er litt spinkel(sammenlignet med forrige IS, som veide ca. 30 kg), men når jeg ser på andre irsksettere, så er han større og kraftigere enn de fleste. Fikk mange kommentarer på hvor stor/kraftig og fin han var, da jeg var på kurs i IS-klubben. Skulle gjerne hatt et kilo eller to til på ham, men skal ikke klage, for han er ikke undervektig.

Jeg synes at det er skrekkelig mange "dvergsettere". Noen bekjente av oss har en GS tispe på 15 kg(og mankehøyde laaangt under standarden), mens vår tispe veide 10 kg mer, og var ikke i nærheten av overvektig, eller maksgrense på mankehøyde. Liker litt tyngde på dem, men de skal ikke være feite og lite funksjonelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en skrangletråd! :lol: Hunden min er ikke tjukk, bare litt småfet. Smultbolletypen, men med glimt i øyet. :P Hun ser veldig tynn ut når hun kommer opp av vannet, men etter å ristet seg, blir hun mer som et gigantisk rosettmarsvin. Hun er vel noenogførti cm over havet og veier en sånn 16 - 18 kilo. Muskuløs og velproposjonert, men man må kjenne litt etter for å kjenne ribbeina. Samtidig ser man tydelig de store musklene som går langs ryggen/siden når hun er våt, så der er det jo ikke så lett å finne ribbein. Så lenge hun er frisk, aktiv og absoulutt innen normal BMI, gidder jeg ikke henge meg opp i ribbeina!

Når jeg er så godt i gang, så må jeg innrømme at jeg syns en del bikkjer er svært spinkle og nærmest virker sultefòra. :shocked: En ting er en setter etter jakt, eller en mynde med høyt aktivitetsnivå. En annen ting er en toller eller annen rase som ikke er, eller skal være spinkel fra naturens side. Hvorfor holde dem så sinnsykt tynne hele tiden? Nå snakker jeg ikke om anorektiske belgere, eller annen matvegrende atferd, men det jeg ser på som underfòring. Hunden min skal holde samme tempo og engagement på en femtimers tur, som på en halvtimers treningsøkt. Det er slik jeg ser om hun er i passe god form...

Nei, nå tar jeg helt av her. Men altså, hvis det passer å spørre i denne tråden, så undrer jeg meg noen ganger litt over at noen ser ut til å være mer opptatt av bikkas ribbein og slikt, enn av sin egen fysiske forfatning. Er ikke det litt snålt, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min papillon er ganske kraftig bygd. Ble ganske overrasket selv når jeg fikk han, jeg trodde papillonene skulle være spinkle, men tok visst feil der. Han spiser ikke så mye, men helt ok. Han har også en del muskler for han elsker å løpe i fjellet. det er visst to forskjellige sorter på en måte da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg tenkte på:

Dere som har "radmagre" hunder, men som likevel fórer normalt. Kunne det tenkes at det kan være noe stoffskifteproblemer involvert? Vet iallefall at dette er tilfelle hos mennesker med unormalt høy forbrenning eller omvendt, unormalt lav forbrenning. Bare en tanke liksom... Ikke noe fasit :P

Man trenger jo ikke være sykelig; altså å ha sykelig høy/lav forbrenning selv om man spiser normalt og er tynn/tykk. Kan hende man har mer/mindre forbrenning enn folk flest, men uten at man trenger medisiner for å fikse det liksom. :lol: Og jeg er overbevist om at det samme finnes hos hunder. Likevel tror jeg det er mye man kan "fikse og trikse" med; gi fôr med høyere næringsinnhold pr gram (eller lavere om det er det som er problemet), mer mosjon hjelper både på lav forbrenning, men det bygger også muskler på de som har høy forbrenning, og kan hjelpe på å øke apetitten. Men jeg synes å se en tendens til å ville gå til dyrlegen med alt mulig rart, også for ting man kunne gjort noe med med litt sunn fornuft..

Nei, nå tar jeg helt av her. Men altså, hvis det passer å spørre i denne tråden, så undrer jeg meg noen ganger litt over at noen ser ut til å være mer opptatt av bikkas ribbein og slikt, enn av sin egen fysiske forfatning. Er ikke det litt snålt, da?

Hahaha! :P Det synes jeg du har veldig rett i! For ikke å snakke om når det kommer til matveien; hunden skal spise så korrekt at det svir i ørene, mens vi kan stappe i oss både en og to Grandiser i løpet av en uke.. :rolleyes: Og gjør det noe om vi ikke får den mosjonen vi trenger hver dag, det er jo mye viktigere at bikkja får utløp for den energien den spiser i seg, sånn at den ikke blir lubben..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger jo ikke være sykelig; altså å ha sykelig høy/lav forbrenning selv om man spiser normalt og er tynn/tykk. Kan hende man har mer/mindre forbrenning enn folk flest, men uten at man trenger medisiner for å fikse det liksom. :lol: Og jeg er overbevist om at det samme finnes hos hunder. Likevel tror jeg det er mye man kan "fikse og trikse" med; gi fôr med høyere næringsinnhold pr gram (eller lavere om det er det som er problemet), mer mosjon hjelper både på lav forbrenning, men det bygger også muskler på de som har høy forbrenning, og kan hjelpe på å øke apetitten. Men jeg synes å se en tendens til å ville gå til dyrlegen med alt mulig rart, også for ting man kunne gjort noe med med litt sunn fornuft..

Den er jeg enig med, men nå tenkte jeg på dem som har prød "alt", og at man trøkker i hunden en sekk i uken (litt fargelegging), men likevel raser bikkjen ned i vekt....

Jeg har selv hatt en hund som jeg slet med å få vekt på, han fikk høyenergifór og godt over det dobbelte av det både fórleverandører og andre anbefaler som normal fóring på hunden. Og i tillegg fikk han tilskudd og diverse andre ting, barea sånn for å "prøve" å få noe vekt på han...

Tenkte aldri på stoffskifteproblemer, før han ble gammel og dyrlegen nevnte det i en bisetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta dette med "syklighet" og forbrenning - Gubbelilles problem var ikke skyhøy forbrenning, det var at han ble matlei. Det er neppe et råd jeg ikke har prøvd for å få han til å spise, og det kunne virke det, i kanskje en hel måned, så var han drit lei det og - det være seg kyllingkraft over maten, blande inn ymse smakstilsetninger, fri tilgang til mat, mat kun på bestemte tider i kun en viss tid.. Nå var dette før NP og V&H kom på markedet, så alternativet var å kjøpe slakteavfall, men så var det dette med fryser og oppbevaring igjen - jeg har kombikjøleskap jeg, man har ikke plass til 20 kg slakteavfall i det (mulig jeg burde kjøpt egen fryser til bikkja, men da måtte jeg kjøpt egen bod å ha fryseren i og).

Han hadde vel "normal" forbrenning, men når man ikke spiser mer enn hver 3-4 dag, så blir man ikke tjukk.

Med Zarten, så kom det "plutselig". Han var en normalt stor belger i normalt hold til han ble 9-10 mnd, da plutselig vokste han uten at han fikk mer kropp av den grunn, liksom. Joda, vi var inne på stoffskifteproblemer, vi sjekket det og, men det var ingenting på noen prøver vi fant. Nå rakk han aldri å "stabilisere" seg i kroppen, han var veldig unghund til han døde, liksom, så for alt jeg veit så kan det jo hende at han hadde blitt mer "normalt" tjukk i kroppen etterhvert.. Det er den insinueringa av at bikkjene ikke fok NOK mat jeg blir provosert av - igjen, det er veldig få som holder bikkjene sine på "syklig" undervekt med vilje, vel?

Så mange penger er det ikke å spare på å gi bikkja litt mindre mat pr dag? Jeg kjøpte forøvrig like mye fôr når jeg hadde bare han, som jeg gjør nå som jeg har 2.. Jentene her spiser like mye til sammen de, som han gjorde alene, selv om det ikke ser sånn ut på dem..

EDIT: Må vel føye til at Gubbelille ble lei slakteavfall etter en periode og han.. Han var bare ikke veldig glad i mat.. Zarten hadde så å si fri tilgang til mat han og, og ble fora nesten hele døgnet om man tar med alt han fikk av godbiter og matrester og kaker osv.. Igjen - det var ikke MENGDEN som var greia, tynne skjellettbikkjer med pels på var de allikevel..

EDIT2: Det var heller ingen av de to som var syke, som i at de ikke orket å være i aktivitet eller var slappe og slitne, snarere tvert i mot, begge var aktive hunder - uten å være hyperaktive (så slipper man å spekulere i det og).

(Og ja, jeg blir fortsatt provosert over hvor "enkelt" man fremstiller en sånn problematikk, jeg sleit særlig med Gubbelille i TI år, det var ikke MIN vilje det sto på - xsvigerfar sto til og med og steika vafler bare til bikkja han, fordi han var så tynn. Beklager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en skrangletråd! :P Hunden min er ikke tjukk, bare litt småfet. Smultbolletypen, men med glimt i øyet. :P Hun ser veldig tynn ut når hun kommer opp av vannet, men etter å ristet seg, blir hun mer som et gigantisk rosettmarsvin. Hun er vel noenogførti cm over havet og veier en sånn 16 - 18 kilo. Muskuløs og velproposjonert, men man må kjenne litt etter for å kjenne ribbeina. Samtidig ser man tydelig de store musklene som går langs ryggen/siden når hun er våt, så der er det jo ikke så lett å finne ribbein. Så lenge hun er frisk, aktiv og absoulutt innen normal BMI, gidder jeg ikke henge meg opp i ribbeina!

Når jeg er så godt i gang, så må jeg innrømme at jeg syns en del bikkjer er svært spinkle og nærmest virker sultefòra. :shocked: En ting er en setter etter jakt, eller en mynde med høyt aktivitetsnivå. En annen ting er en toller eller annen rase som ikke er, eller skal være spinkel fra naturens side. Hvorfor holde dem så sinnsykt tynne hele tiden? Nå snakker jeg ikke om anorektiske belgere, eller annen matvegrende atferd, men det jeg ser på som underfòring. Hunden min skal holde samme tempo og engagement på en femtimers tur, som på en halvtimers treningsøkt. Det er slik jeg ser om hun er i passe god form...

Hunden din er bare litt rund i kantene. :P Det brukte jeg på Bogar etter han ble kastrert, og forandra seg fra skranglebein til - ja - rund i kantene.

Vi er nok mye mer påpasselig med både hva som kommer inn i munnen til hunden, og ikke minst hva som kommer ut igjen i andre enden. Hvem snur seg etter et dobesøk og konkluderer med at nå må man skifte "fôr", for det er så dårlig opptak av dette. :lol:

Hundene mine er forøvrig hverken tykke eller radmagre. De veier rundt 28 kg begge to, og Vida er 57-58 cm og Nirm ca 60. Og de ser blanke og fine ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

what? Er Vida så lita?? *tenke på Buffy som var 68 høy og veide 33 kg på sitt beste*

Jepp. Hu er ikke så diger. "Middelsstor" går hu vel under. Buffy hadde gått under "gigaschwær". Maxhøyden for tisper er jo 60 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den insinueringa av at bikkjene ikke fok NOK mat jeg blir provosert av - igjen, det er veldig få som holder bikkjene sine på "syklig" undervekt med vilje, vel?

*Klippe, klippe masse*

(Og ja, jeg blir fortsatt provosert over hvor "enkelt" man fremstiller en sånn problematikk, jeg sleit særlig med Gubbelille i TI år, det var ikke MIN vilje det sto på - xsvigerfar sto til og med og steika vafler bare til bikkja han, fordi han var så tynn. Beklager)

Tror jeg var ganske klar på at jeg ikke siktet til deg, eller noen andre her inne for den del, hvis det var mitt innlegg som provoserte deg. Men jeg er ikke helt enig i at alle tynne hunder er tynne pga matvegring, eller sykdom av noe slag. Jeg tror at "passe tykk" betyr litt forskjellig for folk og at det, utfra mitt personlige og svært lite dokumenterte syn, medfører underfôring for enkelte hunder. Det har ikke noe med økonomi å gjøre, men at man syns bikkja si er passe tykk når man nærmest kan telle ribbeina med det blotte øyet (på korthåra hunder, da) .

Jeg må jo få lov til å si at jeg ikke syns det samme som andre, men samtidig vet jeg godt hvordan det er å ha en hund som ikke bryr seg om mat. Jeg har hatt Bedlington. Nå var han en slik rase som nærmest er flottere jo tynnere de er, og iallfall ikke er særlig pene når de ser ut som stuffa vrengte polvotter, så jeg slapp vel unna kommentarer på manglende kroppsvekt. Til gjengjeld var det ikke mangel på andre kommentarer. Men slikt må man kanskje regne med når man velger en rase med såpass egenartet utseende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg var ganske klar på at jeg ikke siktet til deg, eller noen andre her inne for den del. Men jeg er ikke helt enig i at alle tynne hunder er tynne pga matvegring, eller sykdom av noe slag. Jeg tror at "passe tykk" betyr litt forskjellig for folk og at det, utfra mitt personlige og svært lite dokumenterte syn, medfører underfôring for enkelte hunder. Det har ikke noe med økonomi å gjøre, men at man syns bikkja si er passe tykk når man nærmest kan telle ribbeina med det blotte øyet! (På korthåra hunder, da.)

Jeg må jo få lov til å si at jeg ikke syns det samme og samtidig vet jeg godt hvordan det er å ha en hund som ikke bryr seg om mat. Jeg har hatt Bedlington. Nå var han en slik rase som nærmest er flottere jo tynnere de er, og iallfall ikke er særlig pene når de ser ut som stuffa vrengte polvotter, så jeg slapp vel unna kommentarer på manglende kroppsvekt. Til gjengjeld var det ikke mangel på andre kommentarer. Men slikt må man kanskje regne med når man velger en rase med såpass egenartet utseende...

hehe - Det var vel ikke først og fremst ditt innlegg som provoserte meg, jeg skjønte hva du mente jeg, det var de rådene trådstarter fikk om å gi mer mat til hunden sin fordi hun var tynn - som om at det stort sett er det at bikkja ikke får tilbud om nok mat som er problemet. Alle mine hunder har - i det minste - fått tilbudet om så mye mat jeg syns de burde ha i døgnet, at akkurat de to var tynne var ikke noe jeg gikk inn for på noen måte, snarere tvert i mot.

Gubbelille var forøvrig sånn at man så ribbeina hans på avstand - en husky, de er ikke akkurat glattpelsa. Hoftekulene sto så "fint" opp og, og jeg skjønner at folk reagerte - men det er ganske fortvilende å tusle rundt med en sånn hund og vite at folk reagerer på hvor tynn han var og slår fast at han får for lite mat. Da føles X antall timer med koking og oppdeling av kjøtt og kraft som rimelig unødvendig (og jeg husker med gru fortsatt hvordan et par halvannenlitere med kyllingkraft og fett blir seendes ut av å stå i kjøleskapet :P ). Han ble og sjekket av veterinær, som konkluderte ganske "kjekt" med at det var alaska husky, de skal ikke være tjukke de :rolleyes: Nei, det er greit nok det, men en mellomting hadde vært kjekt.

Zarten var tynnere enn Gubbelille, men han hadde "heldigvis" pels som dekket over, så folk fikk ikke med seg hvor tynn han var før de tok på han. Jeg dilla ikke like mye med maten hans, han spiste jo i teorien mer enn nok, det bare var ikke sånn i praksis (tenker med gru på hvordan disse frøknene hadde sett ut om jeg hadde gitt de like mye mat.. Da hadde jeg hatt minst en belger som så ut som en feit langhåra labrador med ståører). Og jeg er egentlig litt overraska over hvor sårt det tydeligvis fortsatt er, at det "bare" er å gi de mer mat.. For det føltes ikke som "bare" i ganske mange år :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig fikk jeg et bilde av IW (hunden altså) i en liten Prada over skulderen! :lol:

Greit jeg er i bra form altså, men det der syns jeg var å ta i. Tror nok jeg må skaffe en spesialsydd veske :P Med ekstra polstra håndtak og bærestropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, 2ne! Det var da ingen som henviste til din Gubbelille og mente du ga han for lite mat! Men nå er det ikke alle som er klar over at det kan være rimelig stor forskjell på næringsinnholdet i forskjellige fôr, og derfor skrev jeg (siden jeg antar det var min kommentar som sattedeg igang), at mer mat hjalp. Jeg rettet det til mer næring, siden det ikke er like selvsagt for alle hva jeg mente med det.. Jeg er også fryktelig klar over at det ikke alltid er like lett å få en hund til å spise, men til og med du hadde jo unnskyldninger for hvorfor Gubbelille ikke var større enn han var; manglende fryseplass og også at V&H og NP ikke hadde kommet på markedet enda. Men nå er disse fôrene her, og det er faktisk plass til 20 kg V&H i EN skuff på et kombiskap (i pølser vel og merke)... Og da får man heller planlegge sine egne matinnkjøp litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buster er ca 70cm høy og 37-38 kg. Han har vært nede i 36 men da var han beinete, syns han ser og kjennes best ut på rundt 38 tallet jeg. Decoy troor jeg er 49 cm og rundt 18-19kg. Har ikke fått veid han på endel måneder så det er litt gjetting, men han er superaktiv og kjennes passelig ut så vekttallet bryr vi oss ikke så mye om. Tror nok han blir å legge seg litt ut også, er jo bare 11 mnd enda, og veldig unghund i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia: Ja, hun er høy. Økt matmengden ja, har gjort det. Prøvd forskjellige ”legg på seg for” som jeg så fint kaller det.

Huldra: Hun er nok 63 eller muligens 62,5 cm. Hmm, har jo vært til dyrlegen også pga at hun er slik. Har prøvd vom osv. Så nei, det nok ikke bare å gi hunden mer mat.

Slenger inn et bilde av Fiona jeg, selv om det ikke vises så veldig godt at hun er så spinkel:

Untitled1-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit jeg er i bra form altså, men det der syns jeg var å ta i. Tror nok jeg må skaffe en spesialsydd veske :P Med ekstra polstra håndtak og bærestropper.

:lol: Lage veske og klippe hull til beina, så kan hun gå selv om hun "henger over skuldra". :P

Knøttis er nok på den tynne siden, i tillegg til alder. Ser godt hoftebein på henne, og ribbein. Jeg syns at korthåra hunder så skal man hvertfall skimte ribbein når de beveger seg. Knøttis gidder heller ikke spise om det ikke passer henne, men hun får så mye gobiter stort sett at det er ingen krise.

Men jeg vet veldig godt hvordan det er å slite med å få hund opp i vekt. Da jeg fikk aro var han 16 kg. Høyde 64cm. Det var bare skinn og bein der. Fikk han opp i 18-19 kg før jeg kastrerte han, etter det stagnerte vekta på 23. Fremdeles tynn, men ikke syklig tynn. Matchvekta hans var på 24,5 kg da kjente man ribbein godt, men stakk seg ikke på ryggraden og hoftebeina, den klarte vi å holde i nøyaktig en mnd. før han ble syk og raste ned i vekt igjen.

Kommentarten fra vet. da jeg henta han etter kastrering var: "Du MÅ prøve å få han opp i vekt, han er så tynn at det ser ut som han er delt på midten når han ligger på siden!" :P

Skulle ønske jeg var like flink med mitt eget kosthold som bikkjas. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...