Gå til innhold
Hundesonen.no

Lamaer


Lolle

Recommended Posts

Vi hadde en fæl Lama på stallen for noen år siden. Han spyttet ikke, men han sparket og var sky, rømte ofte, og var umulig å få tak i.

Ikke en morsom arbeidsoppgave for de som jobbet i stallen.

Med rett oppvekst og god sosialisering vil jeg anta at hverdagen med en Lama kan bli enklere...

Men det er definitivt ikke et dyr som står på min ønskeliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en fæl Lama på stallen for noen år siden. Han spyttet ikke, men han sparket og var sky, rømte ofte, og var umulig å få tak i.

Ikke en morsom arbeidsoppgave for de som jobbet i stallen.

Med rett oppvekst og god sosialisering vil jeg anta at hverdagen med en Lama kan bli enklere...

Men det er definitivt ikke et dyr som står på min ønskeliste.

Lurer på om jeg kanskje vet hvem du sikter til, med mindre vi snakker om forskjellige staller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Trondheim er det en eldre dame som har 2 lamaer (så det på lokaltv i går faktisk)!

Hun bor ved skogkanten ved et populært turterreng her i byen (bymarka), og hun sa folk var velkommen til å ta kontakt og få gå en tur sammen med lamaene. Hadde vært morsomt å gjort det.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Trondheim er det en eldre dame som har 2 lamaer (så det på lokaltv i går faktisk)!

Hun bor ved skogkanten ved et populært turterreng her i byen (bymarka), og hun sa folk var velkommen til å ta kontakt og få gå en tur sammen med lamaene. Hadde vært morsomt å gjort det.... :ahappy:

Det hadde vært digg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lamaer er etter min mening skumle dyr. (Det hjelper heller ikke på at de kan være tvekjønnede) Hehe..

De beskytter flokken sin (om det er andre lamaer eller feks. sauer) De blir derfor av og til brukt til å beskytte sau mot feks. bjørn eller ulv.

De kan sikkert temmes, men de jeg "kjenner" er skikkelig skumle, så jeg har nok fått et veldig dårlig intrykk av dyret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lamaer er etter min mening skumle dyr. (Det hjelper heller ikke på at de kan være tvekjønnede) Hehe..

De beskytter flokken sin (om det er andre lamaer eller feks. sauer) De blir derfor av og til brukt til å beskytte sau mot feks. bjørn eller ulv.

De kan sikkert temmes, men de jeg "kjenner" er skikkelig skumle, så jeg har nok fått et veldig dårlig intrykk av dyret...

Kan ikke skjønne at du har et dårlig inntrykk av lama, de som er såå skjønne! :lol: Joda, du har nok et poeng i at de beskytter sauer osv. Det viste jeg, faktisk.. :P Men, kan hende det er litt lettere med alpakka.. :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at du har et dårlig inntrykk av lama, de som er såå skjønne! :P Joda, du har nok et poeng i at de beskytter sauer osv. Det viste jeg, faktisk.. :lol: Men, kan hende det er litt lettere med alpakka.. :P

Tror ikke de beskytter sauene mot deg da..! :hyper:

Velvel, jeg har jo egentlig ikke peiling på lamaer da. Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Tror ikke de beskytter sauene mot deg da..! :)

Velvel, jeg har jo egentlig ikke peiling på lamaer da. Lykke til uansett!

De beskytter kun sau mod rovdyr, og ikke mennesker.

For 2 dage siden var der nogle med alpakkaer på tv, da de har startet Norges første alpakka opdræt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ny her men alpakka kan du få tak i her; http://www.alpakkanorge.no/ og lama her; http://www.norsk-lama.no/

Lama blir solgt frå 12-25000 ifølge angitt internetside (det er for drektige dyr) og alpakka frå angiit nettside (forøvrig den einaste oppdretter i norge) koster 85000 for drektig dyr inkl. ein parring til pluss kurs i alpakka-hold. Har sitt lama til salgs både på finn.no og dyrenett.no. Lykke til. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ny her men alpakka kan du få tak i her; http://www.alpakkanorge.no/ og lama her; http://www.norsk-lama.no/

Lama blir solgt frå 12-25000 ifølge angitt internetside (det er for drektige dyr) og alpakka frå angiit nettside (forøvrig den einaste oppdretter i norge) koster 85000 for drektig dyr inkl. ein parring til pluss kurs i alpakka-hold. Har sitt lama til salgs både på finn.no og dyrenett.no. Lykke til. :)

Velkommen til forumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ny her men alpakka kan du få tak i her; http://www.alpakkanorge.no/ og lama her; http://www.norsk-lama.no/

Lama blir solgt frå 12-25000 ifølge angitt internetside (det er for drektige dyr) og alpakka frå angiit nettside (forøvrig den einaste oppdretter i norge) koster 85000 for drektig dyr inkl. ein parring til pluss kurs i alpakka-hold. Har sitt lama til salgs både på finn.no og dyrenett.no. Lykke til. :P

Takk!

Velkommen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Både lama og alpakka er meget flotte dyr som jeg håper på å stifte nærmere bekjentskap med i framtiden.

Siden jeg er håndspinner av hobby, er min store drøm å kunne bli selvforsynt med ull og da er den myke og luksuriøse ullen fra alpakkaen en klar favoritt.

Så når jeg blir millionær, skal jeg kjøpe meg en liten flokk og kanskje starte med litt oppdrett. Jeg vokste nemlig opp med sauer så jeg har en forkjærlighet for ullproduserende beitedyr men den norske ulla er litt slem med min sarte hud, så enten får jeg satse på en "myk" sauerase eller alpakka. Kanskje begge deler...

Alpakkaen finnes i mange naturlige fargevariasjoner alt fra hvitt til brun og grånyanser og sort.

Det finnes to typer alpakka, Huacaya og Suri. Huacaya som utgjør omtrent 95% av bestanden har luftig og tett ull over hele kroppen. Suri alpaca har pels som kan bli svært lang og som nærmest ser ut som "dreads" Denne ullen er svært fin og silkeaktig.

Alpacaen kommer opprinnelig fra Andesfjellene i Peru der det er svært store temperatursvingninger i døgnet. Dette har ført til at alpakkafiberen har noen svært spesielle egenskaper. Fiberen er hul og holder derfor på luften bedre enn for eksempel sauefiber (ok, skal prøve å ikke prate meg helt vekk i fiber nå) noe som gjør at den føles svalere mot huden når det er varmt i tilegg til å varme ekstremt godt når det er kaldt.

Min erfaring med klær i alpakka er at de ikke varmer like umiddelbart som en vanlig ullgenser når du tar den på, den liksom nøler litt, før plagget plutselig "tar tak" i din eksisterende kroppsvarme (hvor liten den enn måtte være) og mangedobler den. Alpakka er 5 ganger varmere enn ull...men nå ble det litt mye fiber her igjen.

Dette kan jeg ikke bekrefte personlig, men jeg har hørt at alpakkaen kan være litt distansert til mennesker. Ikke sånn at den ikke vil bli håndtert, de tvil de så sant som de har blitt vant til det, men de er ikke nødvendigvis veldig kjærlige eller hengivne til mennesker. De kan ofte bli beskrevet som litt "kongelige" og stolte.

Men herregud så nydelige dyr. Ser litt rare ut når de har blitt klippet da, men da har man jo til gjengjeld masse nydelig ull som man kan sende gjennom rokken...

Så, jeg skal nok bli alpakkabonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Guest Rolf Barbakken

Hei

Som en allerede har nevnt er det mange fargevarianter av alpakka. Nevnte oppdretter har bare hvite. Vi har spesialisert oss på fargede, fordi det er så mange vakre fargede :)

Dere kan se noen på Knapper Alpakka - www.alpakka.org

Det er en rekke oppdrettere i Norge, men flertallet har fått sine fra den førstnevnte oppdretteren, og er dermed hvite. Vi regner med å importere en samling litt mer spennende (synes vi) alpakkaer neste år :)

Si gjerne ifra om det er spørsmål rundt alpakka og alpakkaoppdrett. Alpakkaer ligner forøvrig mye på katter hva gjelder oppførsel, og går fint i lag med katter :)

Med vennlig hilsen

Rolf Barbakken

Lykkelig eier av fargede alpakkaer hvorav en skal få cria nå i sommer.

post-3895-1210307924_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...