Jump to content
Hundesonen.no

Lamaer

Lolle

Recommended Posts

Vi hadde en fæl Lama på stallen for noen år siden. Han spyttet ikke, men han sparket og var sky, rømte ofte, og var umulig å få tak i.

Ikke en morsom arbeidsoppgave for de som jobbet i stallen.

Med rett oppvekst og god sosialisering vil jeg anta at hverdagen med en Lama kan bli enklere...

Men det er definitivt ikke et dyr som står på min ønskeliste.

Vi hadde en fæl Lama på stallen for noen år siden. Han spyttet ikke, men han sparket og var sky, rømte ofte, og var umulig å få tak i.

Ikke en morsom arbeidsoppgave for de som jobbet i stallen.

Med rett oppvekst og god sosialisering vil jeg anta at hverdagen med en Lama kan bli enklere...

Men det er definitivt ikke et dyr som står på min ønskeliste.

Lurer på om jeg kanskje vet hvem du sikter til, med mindre vi snakker om forskjellige staller ;)

Her i Trondheim er det en eldre dame som har 2 lamaer (så det på lokaltv i går faktisk)!

Hun bor ved skogkanten ved et populært turterreng her i byen (bymarka), og hun sa folk var velkommen til å ta kontakt og få gå en tur sammen med lamaene. Hadde vært morsomt å gjort det.... :)

Her i Trondheim er det en eldre dame som har 2 lamaer (så det på lokaltv i går faktisk)!

Hun bor ved skogkanten ved et populært turterreng her i byen (bymarka), og hun sa folk var velkommen til å ta kontakt og få gå en tur sammen med lamaene. Hadde vært morsomt å gjort det.... :ahappy:

Det hadde vært digg! :)

Lamaer er etter min mening skumle dyr. (Det hjelper heller ikke på at de kan være tvekjønnede) Hehe..

De beskytter flokken sin (om det er andre lamaer eller feks. sauer) De blir derfor av og til brukt til å beskytte sau mot feks. bjørn eller ulv.

De kan sikkert temmes, men de jeg "kjenner" er skikkelig skumle, så jeg har nok fått et veldig dårlig intrykk av dyret...

Lamaer er etter min mening skumle dyr. (Det hjelper heller ikke på at de kan være tvekjønnede) Hehe..

De beskytter flokken sin (om det er andre lamaer eller feks. sauer) De blir derfor av og til brukt til å beskytte sau mot feks. bjørn eller ulv.

De kan sikkert temmes, men de jeg "kjenner" er skikkelig skumle, så jeg har nok fått et veldig dårlig intrykk av dyret...

Kan ikke skjønne at du har et dårlig inntrykk av lama, de som er såå skjønne! :lol: Joda, du har nok et poeng i at de beskytter sauer osv. Det viste jeg, faktisk.. :P Men, kan hende det er litt lettere med alpakka.. :hyper:

Kan ikke skjønne at du har et dårlig inntrykk av lama, de som er såå skjønne! :P Joda, du har nok et poeng i at de beskytter sauer osv. Det viste jeg, faktisk.. :lol: Men, kan hende det er litt lettere med alpakka.. :P

Tror ikke de beskytter sauene mot deg da..! :hyper:

Velvel, jeg har jo egentlig ikke peiling på lamaer da. Lykke til uansett!

• 2 weeks later...
Tror ikke de beskytter sauene mot deg da..! :)

Velvel, jeg har jo egentlig ikke peiling på lamaer da. Lykke til uansett!

De beskytter kun sau mod rovdyr, og ikke mennesker.

For 2 dage siden var der nogle med alpakkaer på tv, da de har startet Norges første alpakka opdræt.

Hei ny her men alpakka kan du få tak i her; http://www.alpakkanorge.no/ og lama her; http://www.norsk-lama.no/

Lama blir solgt frå 12-25000 ifølge angitt internetside (det er for drektige dyr) og alpakka frå angiit nettside (forøvrig den einaste oppdretter i norge) koster 85000 for drektig dyr inkl. ein parring til pluss kurs i alpakka-hold. Har sitt lama til salgs både på finn.no og dyrenett.no. Lykke til. :ahappy:

Hei ny her men alpakka kan du få tak i her; http://www.alpakkanorge.no/ og lama her; http://www.norsk-lama.no/

Lama blir solgt frå 12-25000 ifølge angitt internetside (det er for drektige dyr) og alpakka frå angiit nettside (forøvrig den einaste oppdretter i norge) koster 85000 for drektig dyr inkl. ein parring til pluss kurs i alpakka-hold. Har sitt lama til salgs både på finn.no og dyrenett.no. Lykke til. :)

Velkommen til forumet :)

Lama blir solgt frå 12-25000 ifølge angitt internetside (det er for drektige dyr) og alpakka frå angiit nettside (forøvrig den einaste oppdretter i norge) koster 85000 for drektig dyr inkl. ein parring til pluss kurs i alpakka-hold. Har sitt lama til salgs både på finn.no og dyrenett.no. Lykke til. :P

Takk!

Velkommen! ;)

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Både lama og alpakka er meget flotte dyr som jeg håper på å stifte nærmere bekjentskap med i framtiden.

Siden jeg er håndspinner av hobby, er min store drøm å kunne bli selvforsynt med ull og da er den myke og luksuriøse ullen fra alpakkaen en klar favoritt.

Så når jeg blir millionær, skal jeg kjøpe meg en liten flokk og kanskje starte med litt oppdrett. Jeg vokste nemlig opp med sauer så jeg har en forkjærlighet for ullproduserende beitedyr men den norske ulla er litt slem med min sarte hud, så enten får jeg satse på en "myk" sauerase eller alpakka. Kanskje begge deler...

Alpakkaen finnes i mange naturlige fargevariasjoner alt fra hvitt til brun og grånyanser og sort.

Det finnes to typer alpakka, Huacaya og Suri. Huacaya som utgjør omtrent 95% av bestanden har luftig og tett ull over hele kroppen. Suri alpaca har pels som kan bli svært lang og som nærmest ser ut som "dreads" Denne ullen er svært fin og silkeaktig.

Alpacaen kommer opprinnelig fra Andesfjellene i Peru der det er svært store temperatursvingninger i døgnet. Dette har ført til at alpakkafiberen har noen svært spesielle egenskaper. Fiberen er hul og holder derfor på luften bedre enn for eksempel sauefiber (ok, skal prøve å ikke prate meg helt vekk i fiber nå) noe som gjør at den føles svalere mot huden når det er varmt i tilegg til å varme ekstremt godt når det er kaldt.

Min erfaring med klær i alpakka er at de ikke varmer like umiddelbart som en vanlig ullgenser når du tar den på, den liksom nøler litt, før plagget plutselig "tar tak" i din eksisterende kroppsvarme (hvor liten den enn måtte være) og mangedobler den. Alpakka er 5 ganger varmere enn ull...men nå ble det litt mye fiber her igjen.

Dette kan jeg ikke bekrefte personlig, men jeg har hørt at alpakkaen kan være litt distansert til mennesker. Ikke sånn at den ikke vil bli håndtert, de tvil de så sant som de har blitt vant til det, men de er ikke nødvendigvis veldig kjærlige eller hengivne til mennesker. De kan ofte bli beskrevet som litt "kongelige" og stolte.

Men herregud så nydelige dyr. Ser litt rare ut når de har blitt klippet da, men da har man jo til gjengjeld masse nydelig ull som man kan sende gjennom rokken...

Så, jeg skal nok bli alpakkabonde.

• 4 weeks later...
Guest Rolf Barbakken

Hei

Som en allerede har nevnt er det mange fargevarianter av alpakka. Nevnte oppdretter har bare hvite. Vi har spesialisert oss på fargede, fordi det er så mange vakre fargede :)

Dere kan se noen på Knapper Alpakka - www.alpakka.org

Det er en rekke oppdrettere i Norge, men flertallet har fått sine fra den førstnevnte oppdretteren, og er dermed hvite. Vi regner med å importere en samling litt mer spennende (synes vi) alpakkaer neste år :)

Si gjerne ifra om det er spørsmål rundt alpakka og alpakkaoppdrett. Alpakkaer ligner forøvrig mye på katter hva gjelder oppførsel, og går fint i lag med katter :)

Med vennlig hilsen

Rolf Barbakken

Lykkelig eier av fargede alpakkaer hvorav en skal få cria nå i sommer.

post-3895-1210307924_thumb.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
    • Aha, takk for utfyllende svar! Kanskje jeg skal prøve ut dibaq da, gir diverse brusk som tygg så det burde gå fint. Eller prøve med farmina. Dyrere for, men man gir vel kanskje mindre mengder av det? Valpen her vokste enormt fort på vom, men vet jo ikke om det var pga. maten eller tilfeldig, valper vokser jo fort. Var såpass at hundeluftere i nabolaget kommenterte på veksten 😅
    • Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
  • Nylig opprettede emner

• Create New...