Gå til innhold
Hundesonen.no

bra for pelsen?


Arielle

Recommended Posts

Hei. Jeg satt faktisk og tenkte på noe litt "rart" i dag, nemli: Vi ga hestene flere ting for å få finere pels og det vi ga var vel Hvitløk/hvirløkspulver og så var den vel soyaolje!?! er ikke helt sikker på hvilken olje det var men tror det var en "matolje". Nå sammenligner jeg ikke hest og hund men har det samme virkemiddelet på hund? Vet jo at det fiskolje skal bukes men nå har jeg et for med mye fiskeolje i men som sakt er det samme virkemåte og hva kan brukes?

har ikke noen plan om å bruke noen annet men bare noe jeg plutseli begynnte å tenke på :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker rapsolje; masse omega 3 i den. Hundene lager de lengre kjedene av omega3 selv (DHA, EPA osv) bare de får nok av de korte kjedene. Tullas pels svir i øynene...

I tillegg bruker jeg ølgjær, og av og til noen tabletter for hud/hår/negler.

Det sies at uansett hvilket fôr du bruker og hvor mye fisk det skal inneholde, er det alltid bra å tilsette fiskeolje. Sikkert delte meninger om det, jeg fikk anbefalt tran på en dyrebutikk (og ja, hun som gav rådet var oppdretter av hund med mye pels). Delte meninger om tran også, som det meste annet innen hund. Gjelder vel å finne ut hva som fungerer på akkurat din hund! Min forrige hund fikk faktisk strålende pels av Friskies (!), og folk lurte på om jeg smurte han med krem.. Hvis du er ute etter blankere pels ville jeg prøvd litt forskjellige ting i en periode (to uker med fiskeolje, så to uker med ølgjær, osv, og kanskje kombinere til slutt, ut i fra hva du ser gir gode resultater). I tillegg er det utrolig hva en god shampo og balsam kan gjøre.. Tulla har veldig blank pels, men det vi sliter med er lengden.. håper noen har en vidunderkur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

intresankt. Er ikke ute etter finere pels egentli da han har en kanon fin pels (syns jafal jeg :innocent: ) men var bare en tanke som slo meg da den lille vovven i husen (en tibbe) mister MYE pels som de fleste tibber og kanskje det hadde vært en ide og prøve en eller annen olje. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe i det Huldra sier - de aller fleste hundefôr inneholder bra mengder med Omega-6, men alt for lite Omega-3. Derfor bør man, uansett fôr, gi tilskudd av Omega-3. Pass på å gi fra fiskeolje (ikke planter), da de essensielle fettsyrene EPA og DHA bare finnes i fiskeolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hund bruker jeg rapsolje og superpels. Du kan gjerne kjøpe hvitløkspulver basert på hund og blodpulver er også bra. Vanlig hvitløk er ikke bra for hunden, inneholder et stoff de ikke skal ha i seg :thumbs:

Til hestene brukte vel vi også hvitløk, og hvetekimsolje (hvetekimsolje er supert til hund!) Og ene hoppen elsket bruspulver :innocent: Hvis jeg hadde bruspulver stod hun og humret i boksen og sparket på døren... Merkelig jente :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe i det Huldra sier - de aller fleste hundefôr inneholder bra mengder med Omega-6, men alt for lite Omega-3. Derfor bør man, uansett fôr, gi tilskudd av Omega-3. Pass på å gi fra fiskeolje (ikke planter), da de essensielle fettsyrene EPA og DHA bare finnes i fiskeolje.

Men som jeg skrev; hunder syntetiserer (lager) disse selv, så sant de får nok av de kortere kjedene. Så strengt tatt er ikke EPA og DHA essensielle.. :innocent: Med andre ord; man kan fint gi rapsolje i stedet for fiskeolje, man må bare gi litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som jeg skrev; hunder syntetiserer (lager) disse selv, så sant de får nok av de kortere kjedene. Så strengt tatt er ikke EPA og DHA essensielle.. :thumbs: Med andre ord; man kan fint gi rapsolje i stedet for fiskeolje, man må bare gi litt mer.
Ok, den fikk ikke jeg med meg :innocent: Flott at du retter meg! Men hva menes egentlig med lengre og korte kjeder: Sitert fra innlegget ditt: Hundene lager de lengre kjedene av omega3 selv (DHA, EPA osv) bare de får nok av de korte kjedene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, den fikk ikke jeg med meg :innocent: Flott at du retter meg! Men hva menes egentlig med lengre og korte kjeder: Sitert fra innlegget ditt: Hundene lager de lengre kjedene av omega3 selv (DHA, EPA osv) bare de får nok av de korte kjedene.

Fettsyrer/omega3 er som kjeder (lenker). De korte kjedene (alfalinolensyre) er på en måte byggesteinene for de lengre. Ved å få nok av alfa-syren, kan hunder lage (kalles å syntetisere) nye kjeder som blir EPA, DHA osv. Håper det var forståelig. :thumbs: Den nøyaktige kjemien her kan jeg dessverre ikke forklare, hehe.. :banana:

En liten link:

http://www.forskning.no/Artikler/2004/oktober/1096535215.02

Klippet fra linken (mine understrekninger):

"Omega 3-fettsyrer finnes i fisk (EPA, DHA) og i gress og planter (alfa linolensyre). I og med at de fleste av oss spiser for lite fet fisk til å dekke behovet for omega 3-fettsyrer, må vi få det i oss på en annen måte, for eksempel gjennom planteoljer som rapsolje, eller kjøtt og melk

Opprinnelig hadde vi i Norge mer omega 3 i kostholdet enn i dag, fordi husdyra var ute på beite og spiste gress. Gjennom gresset fikk dyra i seg alfa linolensyre, som ble omdannet til omega 3-fettsyrer. Det kom oss mennesker til gode når vi drakk melk og spiste kjøtt.

- På Island og i Frankrike er det faktisk husdyrprodukter - ikke fisk - som er den største kilden til omega 3. Dette er fordi husdyra går ute store deler av året, og får i seg alfa linolensyre når de beiter, sier Haug.

I dag får husdyra mindre gress og høy, og mer kraftfôr. Det betyr at omega 3-nivået har sunket. Dette gjelder spesielt kjøtt fra kylling og gris, som nesten bare får kraftfôr."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettsyrer/omega3 er som kjeder (lenker). De korte kjedene (alfalinolensyre) er på en måte byggesteinene for de lengre. Ved å få nok av alfa-syren, kan hunder lage (kalles å syntetisere) nye kjeder som blir EPA, DHA osv. Håper det var forståelig. :thumbs: Den nøyaktige kjemien her kan jeg dessverre ikke forklare, hehe.. :innocent:

En liten link:

http://www.forskning.no/Artikler/2004/oktober/1096535215.02

Klippet fra linken (mine understrekninger):

"Omega 3-fettsyrer finnes i fisk (EPA, DHA) og i gress og planter (alfa linolensyre). I og med at de fleste av oss spiser for lite fet fisk til å dekke behovet for omega 3-fettsyrer, må vi få det i oss på en annen måte, for eksempel gjennom planteoljer som rapsolje, eller kjøtt og melk

Opprinnelig hadde vi i Norge mer omega 3 i kostholdet enn i dag, fordi husdyra var ute på beite og spiste gress. Gjennom gresset fikk dyra i seg alfa linolensyre, som ble omdannet til omega 3-fettsyrer. Det kom oss mennesker til gode når vi drakk melk og spiste kjøtt.

- På Island og i Frankrike er det faktisk husdyrprodukter - ikke fisk - som er den største kilden til omega 3. Dette er fordi husdyra går ute store deler av året, og får i seg alfa linolensyre når de beiter, sier Haug.

I dag får husdyra mindre gress og høy, og mer kraftfôr. Det betyr at omega 3-nivået har sunket. Dette gjelder spesielt kjøtt fra kylling og gris, som nesten bare får kraftfôr."

Tusen takk, det var oppklarende :banana:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg skjønner ikke hva folk styrer med jeg...........

Jeg har alltid hatt knallpels på mine hunder, alltid - aldri røytet annet enn normalt, alltid blanke selv i røyteperioder - og jeg har alltid vært dødsstolt av pelskondisjonen på mine hunder. Jeg har imidlertid aldri noen sinne tilsatt olje eller annet ekstrautstyr i maten. De får tørrfor av høy kvalitet, men aldri noe annet - aldri oljer, b-vitaminer og annen drit - allikevel så har de altså knallpels. Og i tillegg så er de sunne og friske.........

Hva er poenget med å tilsette ting?

90% av all driten som markedsføres er ren skjær humbug etter min mening og det er i alle fall ikke tvil om at mine hunder får akkurat det de trenger gjennom maten.

Jeg tror oppskriften på god pels er langt enklere enn en masse kombinasjoner av oljer og pulver - jeg tror oppskriften er:

1. Mat av høy kvalitet

2. Rikelig med mosjon og mye utetid uansett vær og føreforhold

3. Tilstrekkelig pelsstell uten overdreven bading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva folk styrer med jeg...........

Jeg har alltid hatt knallpels på mine hunder, alltid - aldri røytet annet enn normalt, alltid blanke selv i røyteperioder - og jeg har alltid vært dødsstolt av pelskondisjonen på mine hunder. Jeg har imidlertid aldri noen sinne tilsatt olje eller annet ekstrautstyr i maten. De får tørrfor av høy kvalitet, men aldri noe annet - aldri oljer, b-vitaminer og annen drit - allikevel så har de altså knallpels. Og i tillegg så er de sunne og friske.........

Hva er poenget med å tilsette ting?

90% av all driten som markedsføres er ren skjær humbug etter min mening og det er i alle fall ikke tvil om at mine hunder får akkurat det de trenger gjennom maten.

Jeg tror oppskriften på god pels er langt enklere enn en masse kombinasjoner av oljer og pulver - jeg tror oppskriften er:

1. Mat av høy kvalitet

2. Rikelig med mosjon og mye utetid uansett vær og føreforhold

3. Tilstrekkelig pelsstell uten overdreven bading.

Jeg er til en viss grad enig med deg. Jeg tilsetter ting fordi jeg prøver å få pelsen til å vokse. Glansen har vi egentlig ingen problemer med. Det hadde vi heller ikke med forrige bikkja, som gikk på Friskies.....

Men for å kverrulere litt; ble fortalt av noen som jobbet i dyrebutikk og var oppdretter på hund, at uansett hvilket fôr man ga hunden, så var det bra å tilsette oljer (faktisk tran). Og de solgte såkalt "høykvalitetsfôr".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tilsatt noe men dette var bare en tanke som slo meg om det var sånt at noen ga hunder det samme som hester for å få bedre pels. Her står de ute masse, kvalitetsfor å masse kjærlighet og har en hund men utmerket pels etter erfarne folks meningen og av dommere. Men de små "bullshit terrierne" som min far kaller de(små hunder mener han da spess tibber) de har jeg gitt opp:p tror de hårer mer en noe annet...

men det må vel få låv og spørre av nysjerrighet uten at folk skal begynne og lage det til et "problem"og kan ikke skjønne hvorfor++++ nor trådskriveren egentli bare er ute etter om det er sånt ikke meningen for og imot!! syns det har blitt mye på sonen i det siste at hvis du skriver et innlegg om et tema/metode/eller noe annet så gjelder det deg og det er det du forer med/metoden/eller utstyre du bruker!! OT menmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble fortalt av noen som jobbet i dyrebutikk og var oppdretter på hund, at uansett hvilket fôr man ga hunden, så var det bra å tilsette oljer (faktisk tran). Og de solgte såkalt "høykvalitetsfôr".

Tørrfôr, som jo skal kunne oppbevares ganske lenge ved romtemperatur uten å bli dårlig, kan ikke inneholde så mye fett. Fett harskner nemlig... <_<

Så - ja, det kan være en svært god idé å tilsette fersk, kaldt lagret olje (eller liksågodt: animalsk fett), hvis man fôrer med tørre, romtemperatur-oppbevarte, kornbaserte pellets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si meg enig med Belgerpia her, jeg.

Det er så lett å falle i fella' å tro at man må tilsette alltmulig tull til hundene sine. Markedet rår - og hvis man bare gjentar samme ting mange nok ganger blir det til slutt en "sannhet"...

Hvis noen som lever av å selge fôr ser at man "må" tilsette ditt eller datt for at fôringen skal være perfekt - burde den kanskje finne en annen jobb (eller kanskje den tjener MER på å selge den flasken med olje, enn på fôrsalget...?).

Skikkelig fôr, godt stell, god almenntilstand (og gjerne gener) = flott pels. Vanskeligere enn så bør det ikke være.

Jeg har fire fullpelsede (og såvidt jeg vet sunne og friske) bearded collies hjemme, og har heller problem med at pelsene blir for lange og store..

Jeg tilsetter ikke noe som helst annet enn litt middagsrester når jeg har. Men det er mer for variasjon og kos - enn pels, da. Riktignok varierer jeg fôrtypen med noen års mellomrom, da - og periodevis skifter jeg til 50:50 med et annet merke eller type.

Jeg KAN gi olje på maten til noen av dem i perioder - men da til unge hunder som har vanskelig for å holde vekten oppe.. Liker ikke å ha benrangler rundt meg, liksom...

Ølgjær har jeg i perioder gitt dem, men kan eg. ikke se noen særlig forskjell - dog finnes det flere som sverger til dette som det eneste som virkelig funker...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si meg enig med Belgerpia her, jeg.

Det er så lett å falle i fella' å tro at man må tilsette alltmulig tull til hundene sine. Markedet rår - og hvis man bare gjentar samme ting mange nok ganger blir det til slutt en "sannhet"...

Hvis noen som lever av å selge fôr ser at man "må" tilsette ditt eller datt for at fôringen skal være perfekt - burde den kanskje finne en annen jobb (eller kanskje den tjener MER på å selge den flasken med olje, enn på fôrsalget...?).

Skikkelig fôr, godt stell, god almenntilstand (og gjerne gener) = flott pels. Vanskeligere enn så bør det ikke være.

Jeg har fire fullpelsede (og såvidt jeg vet sunne og friske) bearded collies hjemme, og har heller problem med at pelsene blir for lange og store..

Jeg tilsetter ikke noe som helst annet enn litt middagsrester når jeg har. Men det er mer for variasjon og kos - enn pels, da. Riktignok varierer jeg fôrtypen med noen års mellomrom, da - og periodevis skifter jeg til 50:50 med et annet merke eller type.

Jeg KAN gi olje på maten til noen av dem i perioder - men da til unge hunder som har vanskelig for å holde vekten oppe.. Liker ikke å ha benrangler rundt meg, liksom...

Ølgjær har jeg i perioder gitt dem, men kan eg. ikke se noen særlig forskjell - dog finnes det flere som sverger til dette som det eneste som virkelig funker...

Susanne

Hvis du henviser til min opplevelse i dyrebutikken, så var det faktisk tran det var snakk om, og det solgte de ikke, så den slutningen kan umulig være rett i dette tilfellet. I tillegg gikk jeg ut av butikken ikke en krone blakkere, men faktisk 2,5 kg tungere i fôr jeg hadde fått, for å prøve.. Av alle ting ble jeg anbefalt å fortsette å fôre med det jeg gjør (noe jeg slett ikke ble i den andre dyrebutikken jeg spurte, for der var det heeelt galt). Nå er ikke jeg den som stoler mest på verken dyrleger eller de som jobber i dyrebutikk, selv om de kanskje har et kurs eller to mer enn meg. Men det var en befriende følelse å gå ut fra den butikken, og ikke føle meg påtvunget noe som helst. Men det ble vel en liten digresjon det siste her.. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...